BURHANÎ, Yıldırım Coşkun

(d. 01.01.1960 / ö. ?)
Âşık
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Asıl adı Yıldırım Coşkun olan âşık, Erzurum’un Oltu ilçesinde 01.01.1960 tarihinde doğmuştur. Doğuştan görme engelli olan Burhanî, saz çalma yeteneği ve irticalî söyleyişleriyle dikkat çeker. Doğrudan bir ustası yoktur, ancak Mevlüt İhsanî ve Yaşar Reyhanî’nin etkisi altında kalmıştır. Şiirlerinde Burhanî mahlasını kullanır. Bu mahlası ona İbrahim Topal (Dermanî) vermiştir. Âşıklığa geçimini sağlayabilmek için başlar (Özarslan 1997). Meslek veya sanat olsun âşıklığın doğuştan gelen bir yetenek ol­duğu inancındadır. İlk badeli âşıkların Yunus Emre ve Sümmanî olduğunu düşünmekte, halka hitap etmesinden dolayı da kendi­sini "halk ozanı" olarak isimlenlendirmektedir. Âşıklığını Erzurum ve yakın çevresinde icra eder. Burhanî ülke genelinde yeteri kadar tanınma şansını yakalayamamıştır. Bunun sebeplerinden en önemlisi âşığın görme engelli olması dolayısıyla yurt içi şenlik vb. etkinliklere çok fazla katılamayışıdır. Bununla beraber Burhanî, Erzurum çevresinde yaptığı icralarla halkın beğenisini kazanmış ve il ölçeğinde tanınmıştır (Özarslan 2001: 408). Erzurum'da yaşamakta ve sanatını icra etmektedir.

Ağırlıklı olarak dünyevi konuları işleyen âşığın eserlerinde zaman zaman tasavvuf çeşnisi ve dinî motifler de yer alır. Gelenek vadisinde divani, koşma, semai biçimlerinde ve güzelleme, öğütleme, taşlama koçaklama ve destan türlerinde şiirler söylemektedir. İrticalen söylediği şiirlerini yakınlarına yazdırarak veya kendi sesinden kayıt cihazıyla kayıt altına alan âşığın şiirlerinde sade ve akıcı bir dil görülür.

Böyle Bağlar, Seyfet Çavuş. Ülker Sultan, Emrah ile Selvi, Kerem ile Aslı, Ali İzzet, Necip İle Telli olmak üzere altı tane halk hikâyesi bilmektedir. Bu hi­kâyeleri İhsanî ve Reyhanî’nin kendilerinden ve kasetlerinden dinleyerek öğrenmiştir.

Kaynakça

Yıldırım Coşkun, 1960 Erzurum-Oltu doğumlu, okur-yazar değil, âşık. [28.08.1997 tarihinde Erzurum’da Metin Özarslan tarafından yapılan görüşme. Görüşmenin ses kaydı ve deşifre edilmiş metin M. Özarslan arşivindedir].

Özarslan, Metin (2001). Erzurum Âşıklık Geleneği. Ankara: Akçağ Yay.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: PROF. DR. METİN ÖZARSLAN
Yayın Tarihi: 21.12.2018

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1UMMANÎ/OVACIKLI UMMANİ, Abdullahd. 1872 - ö. 1924Doğum YeriGörüntüle
2KÂŞİF, Hafız Mehmed Kâşif Efendid. 1863 - ö. 1921Doğum YeriGörüntüle
3TÂ'İB, İsmail Tâ'ib Efendid. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4UMMANÎ/OVACIKLI UMMANİ, Abdullahd. 1872 - ö. 1924Doğum YılıGörüntüle
5KÂŞİF, Hafız Mehmed Kâşif Efendid. 1863 - ö. 1921Doğum YılıGörüntüle
6TÂ'İB, İsmail Tâ'ib Efendid. ? - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7UMMANÎ/OVACIKLI UMMANİ, Abdullahd. 1872 - ö. 1924MeslekGörüntüle
8KÂŞİF, Hafız Mehmed Kâşif Efendid. 1863 - ö. 1921MeslekGörüntüle
9TÂ'İB, İsmail Tâ'ib Efendid. ? - ö. ?MeslekGörüntüle
10UMMANÎ/OVACIKLI UMMANİ, Abdullahd. 1872 - ö. 1924Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11KÂŞİF, Hafız Mehmed Kâşif Efendid. 1863 - ö. 1921Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12TÂ'İB, İsmail Tâ'ib Efendid. ? - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13UMMANÎ/OVACIKLI UMMANİ, Abdullahd. 1872 - ö. 1924Madde AdıGörüntüle
14KÂŞİF, Hafız Mehmed Kâşif Efendid. 1863 - ö. 1921Madde AdıGörüntüle
15TÂ'İB, İsmail Tâ'ib Efendid. ? - ö. ?Madde AdıGörüntüle