Dinçer Apaydın

(d. 14.09.1985 / ö. ?)
Akademisyen, Hikâyeci
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Ankara/Çankaya’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini aynı şehirde tamamladı. 2007'de Gazi Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünden mezun oldu. Gazi Üniversitesine bağlı Sosyal Bilimler Enstitüsünde, Yeni Türk Edebiyatı anabilim dalında 2010'da yüksek lisansını bitirdi. Aynı enstitü ve alanda Dergâh (1921)'tan Varlık (1933)'a Türk Şiiri adlı teziyle 2017 yılında doktor unvanını aldı. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde öğretim elemanı olarak çalışmaktadır.

Apaydın'ın öyküleri, eleştirileri, çevirileri ve akademik makaleleri 21. Yüzyıl'da Eğitim ve Toplum, Bilim ve Ütopya, Bizim Külliye, Gazi Türkiyat, Hariçten Gazel, Hayal, Kitap-lık, Kurgan Edebiyat, Natama, Roman Kahramanları, Son İstasyon, Türk Edebiyatı, Türk Kültürü, Dil Araştırmaları, Varlık gibi dergilerde yayımlanmıştır (Apaydın, 2018). Ayrıca 2014 yılından bu yana "Yazı Hariç" adlı YouTube kanalının yapımcılığını yürütmekte ve sosyal medyada edebiyata varlık alanı açmaya çalışmaktadır. Yumuşak Oda "Prolog" başlıklı kurgusal bir girişten ve üç bölümde toplanmış on hikâyeden oluşur. Hikâyelerin tematik bir tasnifle sunulması ve bölümler hâlinde yayımlanması Yumuşak Oda'yı yapısal bütünlüğü gözetilen bir hikâye kitabına dönüştürmüştür. Hikâyelerinin neredeyse tamamında modern çağın getirdiği samimiyetsizliğin ve moral değerlerin hızla tüketilmesinin eleştirildiği görülür. Bundan dolayı hikâyelerin merkezindeki kişilerden birçoğu bulundukları toplumdan soyutlamış, yaşamı sorgulayan ve genel ruh hâli açısından mutsuz kişilerdir. Seçilen temalar şöyle sıralanabilir: sıradanlığın saçmalığı, kendini ve yaşamı değersiz görme, tüketimin ihtirasa dönüşmesi, hazmedilemeyen acıların bedelini ödeme ve ödetme arzusu, güvensizliğin artması ve sığınma ihtiyacı, mahalle/çevre baskısı, şahsi çıkarcılık ve samimiyetsizlik.

Gündelik dile yakın, anlaşılır bir üslupla kaleme alınan hikâyelerde; taşradan seçilen hikâye kişilerinin bile ölçünlü Türkçeyle konuşturulup yöresel söyleyiş özelliklerinden uzaklaştırıldığı dikkati çeker. Yazarın kendine özgü tamlama/cümle kurulumu, tanımlamaları ve ironik üslubuyla belirginleşen edebî dili, öne çıkan diğer özelliklerindendir.

Kaynakça

Apaydın, Dinçer (2018). Yumuşak Oda. Ankara: Çolpan Yay.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. TAYFUN HAYKIR
Yayın Tarihi: 07.06.2018

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Meş'ale Dergisi (1928)Kurgan Edebiyat / Ankara2013İnceleme
Yöntem Bilgisi Açısından Osmanlı Dönemi Edebiyat TarihleriKurgan Edebiyat / Ankara2013Araştırma
Dönüşen Bir Dergi: Resimli Şark'tan Evrensel Ay'aKurgan Edebiyat / Ankara2014İnceleme
Yakacık Mektupları (Mahmut Yesari)Cümle Yayınları / İstanbul2016Mektup
Yumuşak OdaÇolpan / Ankara2018Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Hakan Akdoğand. 16 Nisan 1971 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2Dikmen, Veyseld. 28 Eylül 1950 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3Ahmet Sönmezd. 1946 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Hakan Akdoğand. 16 Nisan 1971 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Dikmen, Veyseld. 28 Eylül 1950 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Ahmet Sönmezd. 1946 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Hakan Akdoğand. 16 Nisan 1971 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Dikmen, Veyseld. 28 Eylül 1950 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Ahmet Sönmezd. 1946 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Hakan Akdoğand. 16 Nisan 1971 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Dikmen, Veyseld. 28 Eylül 1950 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Ahmet Sönmezd. 1946 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Hakan Akdoğand. 16 Nisan 1971 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Dikmen, Veyseld. 28 Eylül 1950 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Ahmet Sönmezd. 1946 - ö. ?Madde AdıGörüntüle