HASAN HÜSEYİN/TELEME, Hasan Hüseyin Teleme

(d. 1949 / ö. ?)
fırıncı
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Hasan Hüseyin Teleme, 1949 yılında Ankara'nın Çubuk ilçesinin Eskiçöle köyünde dünyaya gelmiştir. Anne adı Döndü, baba adı Abdurrahman'dır. 1955 yılında ilkokula başlamış, 3. sınıftan sonra okulu bırakmak zorunda kalmıştır. Daha sonra ilkokula dışardan devam etmiş ve bitirmiştir (Ünal 2011: 213). 1961'de ailecek Çubuk'a yerleşmişlerdir. Ailesini Çubuk'ta tutma isteğiyle askerliğine kadar, düzenli bir hayatı olmamış ve günlerini sürekli çalışarak geçirmiştir (Ünal 2011: 213). Evli ve bir oğlu olan Hasan Hüseyin Teleme Ankara'da yaşamaktadır (Ünal 2011: 216).

Hasan Hüseyin Teleme şiir yazmaya kahvede tanıştığı bir adam ile başlamıştır. Bir gün kahveye giden âşık, orada bir adamın konuşmalarına şahit olmuş, önce şaşırmış sonra da onu can kulağıyla dinlemiştir. Teleme adamın yanına gitmiş durumunu anlatmış, onun nasihatlerini de bir bir dinlemiştir. Bu olaydan sonra şiir yazmaya, duygularını kalemiyle ifade etmeye yönelmiştir. Adını ve soyadını mahlas olarak kullanan âşık, ilk şiirini kahvedeki adam ile yaptığı konuşmasından sonra yazmıştır (Ünal 2011: 213-214). Daha sonra maddi durumu iyileşen Teleme, hacca gitmiş ve kahve gibi birtakım alışkanlıklarını bırakmıştır. Yaşadıkları, gördükleri onu kendisine yöneltmiş ve kendini tanımasını ve sorgulamasını sağlamıştır (Ünal 2011: 214). Teleme'nin hacca gitmesi, çektiği sıkıntıların sabırla bitmesini beklemesi ve imam olan dedesi Ali Efendi'den aldığı feyzler onu tasavvufa yöneltmiştir (Ünal 2011: 215). Sazda ve sözde ustası olmayan Teleme, şiirlerinde din, ahlak, vatan ve millet konularını işlemiştir. Herhangi bir âşık koluna mensup değildir. Âşık fasıl düzenleri ve âşık makamları hakkında bilgisi yoktur. Atışmalara katılmamakta ve irticalen şiir söylememektedir (Ünal 2011: 215). Söylediği şiirlerin şekil ve tür özellikleri hakkında yeterli bilgiye sahip değildir. Şiirlerini daha çok 8 ve 11'li hece ölçüsüyle yazan Hasan Hüseyin Teleme şiirlerini önce kâğıda geçmekte ve gerekli düzenlemeleri yaptıktan sonra daktilo ile yazmaktadır (Ünal 2011: 215). Şiirleri Çubuk Kervan Gazetesi'nde yayımlanmakta ve bazı radyo programlarında şiirleri okunmaktadır (Ünal 2011: 215). Âşığın şiirlerinde dinî terimler ağırlıktadır. Dili sade ve akıcıdır. Didaktik yönü ağır basar. Şiirlerinde yerel kelimelerle ve deyimlerle tasavvufi unsurları bir arada kullanmayı tercih etmiştir. Şiirlerinde yer yer bağışlanma isteği ve af dileme temaları yer almıştır. Memleketinin güzelliklerine de şiirlerinde yer vermiştir. Sabrın gerekliliği de şiirlerinde çokça işlenen konulardan birisidir. Ayrıca, Hak bildiği yola davet şiirlerine hâkim unsurlardandır.

Kaynakça

Ünal, Özlem (2011). ''Hasan Hüseyin Teleme''. Sazın ve Sözün Sultanları Yaşayan Halk Şairleri, C. 5. Ed. Fatma Ahsen Turan, Ezgi Bolçay. Ankara: Gazi Kitabevi. 213-223.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: EBRU PURTAŞ
Yayın Tarihi: 07.05.2019

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1HACALI, Hacalı Hacıyev Salihcanoğlud. 1935 - ö. 1983Doğum YeriGörüntüle
2HÜSEYİN/HADİM, Hüseyin Hadimpird. 22.03.1931/1948? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3Sevil Kesimald. 1961 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4ABÜLFAT MEHRALİ OĞLU ALİYEVd. 1949 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Maraş, Mehmet Atillad. 1 Temmuz 1949 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Belen, Ruhsard. 1949 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7KÖROĞLU, Vahit Üstündağd. 03.08.1958 - ö. ?MeslekGörüntüle
8KUL HÂKÎ/İSMAİL/GARİP KUL HÂKÎ, İsmail Özbekd. 01.01.1957 - ö. ?MeslekGörüntüle
9PERVANÎ, İsmail Çelikd. 05.03.1931 - ö. ?MeslekGörüntüle
10MEHMED, Mehmet Gökçed. 1957 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11PINAR/SEFİL PINAR, Ahmet Yeğinerd. 1932 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12RASİM, Rasim Kılıçeld. 1945 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13TURANOĞLU, Tosun Turanoğlud. 1973 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14İRGİNd. 1728\\\'den sonra - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15AYŞÎ, Hüseyin Ayşî Efendid. ? - ö. ?Madde AdıGörüntüle