İSA KAHRAMAN

(d. 01.01.1948 / ö. -)
?
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

İsa Kahraman, 1 Ocak 1948 tarihinde Sinop’un Boyabat ilçesine bağlı Erkeç köyünde doğmuştur. Babası Abdullah Bey, annesi Zeynep Hanım’dır. Büyük dedesi Kadı olduğu için sülalesi Kadıgiller olarak tanınır. İlk eğitimini Boyabat Dumlupınar İlkokulunda alan âşık, bu yıllarda babasından dinlediği manzum halk hikâyeleri ve destan türünde şiirler sayesinde şiire ilgi duymaya başlamıştır. Ortaokul ve lise eğitimini Kastamonu Araç Lisesinde tamamlamış ve ilk şiirlerini bu yıllarda yerli malı haftası münasebetiyle yazmıştır. Askerlikten sonra Orman Teşkilatına memur olarak girmiştir. Evli ve iki çocuk babasıdır.

Tayini sebebiyle 1979’da Kütahya Orman Teşkilatında muhafaza memuru olarak çalışmaya başlamıştır. Kütahya Ilıca Orman Eğitim Merkezinde uzun süre görev yapan Kahraman, Kütahya Şiir Sevenler Derneği Başkanı olarak Kütahya Sanat Evinde şiirle ilgili çeşitli etkinliklerde bulunmuştur (Güler 2017: 137-140).

İsa Bey’in Zafer, Yeni Gün, Son Haber, Tasvir, Hür Işık gazetelerinde hikâyeleri ve yazıları; Orman, Boyabat, Kütahya adlı dergilerde de şiirleri yayımlanmıştır. “Sor” ve “Böyle Olmuyor” başlıklı şiirleri bestelenmiştir. 2001’de Simav’da düzenlenen şairler şöleninde mansiyon almıştır. Orman İşletmesinden emekli olan Şair İsa Bey, hâlen Kütahya sanatına ve kültürüne hizmet etmekte, şiirle ve edebiyatla meşgul olmakta, bu konularla ilgili televizyon programcılığı yapmaktadır. İLESAM üyesidir. 

“Şiirde olmazsa olmazım hece ölçüsüdür” diyen âşık, bunda saz çalmasının etkili olduğunu söylemektedir. Halk şiiri geleneğine bağlı Kahraman, saz çaldığı için şiirlerinde de halk müziği konularını ustalıkla işlemiştir (Güler 2018: 208).

Yunus Emre’den Necip Fazıl’a, Yahya Kemal’den Abdurrahim Karakoç’a kadar usta şairlerden etkilenmiştir. 2004 yılında çıkardığı Düş Renkleri adlı şiir kitabına ön söz yazan Abdurrahim Karakoç, İsa Kahraman’ın şiir dilini öne çıkarmış ve hece anlayışını övmüştür. Düş Renkleri’nde İsa Kahraman, duygu yoğunluğu olmayan şiiri, yağsız ve tuzsuz yemeğe benzetmektedir. Şiirlerine bakınca şairin edebi yönünün gelişiminde Türk kültürünün etkili olduğu hissedilmektedir (Güler 2017: 141). Çevre, doğa, vatan, millet, Osmanlı, Cumhuriyet ve Dumlupınar kavramlarını şiirinin temel konuları olarak işleyen şairin dili akıcıdır. 

Kaynakça

Aliyeva, Tamilla (yty). Çağdaş Türk Şiiri İncelemeleri. Ankara: yyy.

Güler, Kadir (2010). Kütahya Şairleri I. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2015). Kütahya İsimler Sözlüğü. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2016). Kütahya’nın Sırları. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2017). Kütahya Şairleri II. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2018). Şehir Bizim Kütahya. İstanbul: Kriter Yay.

Sivas Belediyesi (yty). Sonsuzluğa Yürüyüş, Muhsin Yazıcıoğlu Şiirleri. Kütahya: yyy.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. KADİR GÜLER
Yayın Tarihi: 16.11.2018
Güncelleme Tarihi: 08.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Düş RenkleriPamuk Yayınevi / Ankara2004Şiir

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1GARİP YOLCU, Abdullah Yolcud. 1951 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2SAFÂYÎ, Şeyh Safâyî Efendid. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3ÂRİFÎ, Mustafa Efendid. ? - ö. 1609Doğum YeriGörüntüle
4GARİP YOLCU, Abdullah Yolcud. 1951 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5SAFÂYÎ, Şeyh Safâyî Efendid. ? - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6ÂRİFÎ, Mustafa Efendid. ? - ö. 1609Doğum YılıGörüntüle
7GARİP YOLCU, Abdullah Yolcud. 1951 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
8SAFÂYÎ, Şeyh Safâyî Efendid. ? - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
9ÂRİFÎ, Mustafa Efendid. ? - ö. 1609Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
10GARİP YOLCU, Abdullah Yolcud. 1951 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
11SAFÂYÎ, Şeyh Safâyî Efendid. ? - ö. ?Madde AdıGörüntüle
12ÂRİFÎ, Mustafa Efendid. ? - ö. 1609Madde AdıGörüntüle