SEFİLÎ, Hasan Yaşar

(d. 01.01.1938 / ö. -)
âşık
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Âşığın gerçek adı Hasan Yaşar’dır. Sefilî 1 Ocak 1938'de Kütahya merkeze bağlı Körs köyünde doğmuştur. Babası Mehmet Ali, annesi Ümmühan Hanım’dır. Hasan Yaşar'ın anlattıklarına göre Körs köyü sakinleri sekiz yüz sene önce Horasan'dan Malatya’ya yerleşmiştir. Ailesi bir süre sonra Hüseyinova bölgesinden Kemal Sultan Tepesi çevresine ve Körs’e gelir. Dedesi Halil Bey'in verdiği bilgiye göre Tonguroğulları olarak anılmışlardır. Sefilî, soy şeceresini Âşık Ahmet, Murat Dede, Ali Dede, Halil Dede, Âşık Mehmet Ali ve Halil Yaşar şeklinde sıralar. Âşığın büyük dedesi Ahmet de âşıklık geleneğinin bir temsilcisidir (Güler 2018: 1).

Âşık, ilkokul 3. sınıfı okuduktan sonra okula devam etmez. İlkokul diplomasını dersleri dışarıdan vererek alır. Ailesinin yanında çiftçilik ve hayvancılıkla uğraşan Sefilî 1954 yılında evlenir. 1958-1960 yılları arasında Manisa’da askerlik vazifesini tamamlar ve Körs köyüne döner. Bir süre marangozluk yapar. Yedi sekiz yaşlarında kemane çalmaya başlar ve sonra saz öğrenir (Güler 2018: 2).

Madde yazarının yaptığı mülakatta anlattığına göre Hüseyin Gazi müntesiplerinden olan âşık, 1962 yılında Kütahya’ya gelerek Hisarlı Ahmet’le tanışır. Sazını Hisarlı’ya düzelttirir ve birlikte “Elif Dedim Be Dedim” türküsünü okurlar. Ahmet Hisarlı “ Oğlum sen yolunu tutmuşsun, bu yoldan ayrılma “ diyerek Âşık Hasan’ı uğurlar. Hisarlı'yla dostluğu sonraları da devam eder. Âşık, Eskişehir Sivrihisar Kaymaz Yaylası köyünden Hasan Hoca’nın oğlu Fazlı’da Kütahyalı Arifî’nin kemanesini gördüğünü ve bu kemanenin eşliğinde Fazlı tarafından okunan bazı şiirleri dinlediğini ifade eder (Güler 2018: 3).

Âşığın edebî kişiliğinin gelişmesinde Bektaşi inançlarının etkili olduğu görülmektedir. Cemlerde Yedi Ulu Ozan olarak bilinen Yunus Emre, Nesimi, Pir Sultan Abdal, Şah Hatayi, Virani, Yemini ve Harabi’den nefes ve deyişler okuyan âşık, Âşık Veysel’in şiirlerinden de etkilenir (Güler 2018: 2). Cem törenlerinde Nefes ve Tevhidler söyler. Başta Hacı Bektaş Veli anma etkinlikleri olmak üzere Kütahya Körs köyü olmak üzere Hüseyin Gazi, Elmalı Abdal Musa, Senirkent Veli Baba, Afyon Hamza Baba, Şuhut Belen ve Döğer Kemal Sultan kutlamalarına katılır, deyişler okur (Güler 2017: 23).

Sefilî'nin şiirlerinin ana teması Alevi-Bektaşi inançları ve yaşayış biçimidir. Şair, şiirlerini ayetlerle destekler ve zenginleştirir. Hz. Peygamber’e ve Ehl-i Beyt’e bağlılık ifade eden ve onları metheden şiirleri ön plandadır. Tabiatın içinde büyüdüğü için toprağı sever. Âşık bu gün, doğduğu köyde, şiir ve sanat çalışmalarına devam etmektedir (Güler 2018: 3-5).

Kaynakça

Güler, Kadir (2010). Kütahya Şairleri I. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2015). Kütahya İsimler Sözlüğü. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2016). Kütahya’nın Sırları. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2017). Kütahya Şairleri II. Kütahya: Ekspres Matbaası.

Güler, Kadir (2018). Hasan Yaşar’la Körs Mülakatı. 1 Nisan 2018. Kütahya.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. KADİR GÜLER
Yayın Tarihi: 26.09.2018
Güncelleme Tarihi: 11.12.2020

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1DERVİŞ ÇINARd. 1940 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2AVNİ, Avni Şakrakd. 1951 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3CEYLANÎ, Hacı Mustafa Uğurd. 1969 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4DERVİŞ ÇINARd. 1940 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5AVNİ, Avni Şakrakd. 1951 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6CEYLANÎ, Hacı Mustafa Uğurd. 1969 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7DERVİŞ ÇINARd. 1940 - ö. ?MeslekGörüntüle
8AVNİ, Avni Şakrakd. 1951 - ö. ?MeslekGörüntüle
9CEYLANÎ, Hacı Mustafa Uğurd. 1969 - ö. ?MeslekGörüntüle
10DERVİŞ ÇINARd. 1940 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11AVNİ, Avni Şakrakd. 1951 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12CEYLANÎ, Hacı Mustafa Uğurd. 1969 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13DERVİŞ ÇINARd. 1940 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14AVNİ, Avni Şakrakd. 1951 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15CEYLANÎ, Hacı Mustafa Uğurd. 1969 - ö. ?Madde AdıGörüntüle