Nilay Yılmaz

(d. 1 Ocak 1971 / ö. -)
Akademisyen, yazar
(Çocuk Edebiyatı / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Eskişehir'de oğdu. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’nden İngiliz Dili ve Eğitimi alanında yüksek lisans derecesini, 2012’de İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türkçe Öğretimi programından Türkçe öğretimi ve çocuk edebiyatı alanında doktora derecesini aldı. 1992-2011 yılları arasında Anadolu Üniversitesi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi’nde İngiliz Dili ve Türk Dili öğretimi programlarında öğretim görevlisi olarak çalıştı. Doktora tezi Oğuz Tansel Halk Bilimleri Araştırma Ödülünü aldı. Doktora tezini tamamladıktan sonra görevinden istifa etti. Fakat bireysel olarak akademik çalışmalarını sürdürdü.

Yazar süreli yayınlarda da aktif olarak görev yapmıştır. Cumhuriyet gazetesi haftalık kitap ekinin çocuk ve gençlik kitapları sayfasını hazırlamış, bölüm için kitap tanıtımları ve eleştirileri yazmıştır. Bunun yanında yaratıcı drama ile de ilgilenen yazar, çocuk ve yetişkinler için drama atölyelerinde drama eğitmenliği yapmaktadır.

İstanbul Arkeoloji Müzesi, Sabancı Müzesi, Türkiye İş Bankası Müzesi ve Borusan Müzesi’nde çocuklarla yaratıcı çalışmalar; Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Çocuk Hakları Birimi’nde çocuk hakları atölyesi ve Kadın Dayanışma Birimi’nde kadınlar için yaratıcı düşünme ve yazma atölyeleri yapmaktadır. Yetişkinlerle Aksanat ve Borusan’da “Yaratıcı Yazma”, “Yazıyorum Özgürleşiyorum”, “Fotoğrafların Öyküsü” vb. yaratıcı yazma atölyeleri vermekte, eğitim kurumlarına okuma projeleri hazırlamakta, yaratıcı okuma/yazma ve yaratıcı düşünme konularında eğitim danışmanlığı yapmaktadır. ERG İyi Örnekler Konferansı vb. konferans ve kongrelerin bilim kurullarında okuma ve dil becerileri, yabancı dil öğretimi ve oyun alanlarında jüri olarak görev alan yazar, Eğitimpedia online eğitim platformunda eğitimle ilgili yazılar da yazıyor. Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı için hazırladığı "Okuyorum Oynuyorum" isimli yaratıcı okuma programı, 2010 yılı ALMA Astrid Lindgren ödüllerine Türkiye adayı olarak gösterildi. 2006 yılından beri 36 ilde, TEGV’in 12 eğitim parkında ve 78 öğrenim biriminde uygulanmakta olan yaratıcı okuma programı bugüne kadar 150 bin çocuğa ulaştı. Bu program kapsamında 3200 yetişkin, yaratıcı okuma eğitmeni/gönüllüsü olarak yetiştirildi.

“Nefes Alıyorum ve Yazıyorum” temalı çalışmaları Sabancı Müzesi yaz atölyeleri kapsamında gerçekleştirmektedir. Konu kapsamında Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı için “İyi Yaşam” programı kapsamında çocuklar için nefes oyunları hazırladı, drama ve oyunlarla yapılandırdığı doğru nefes alma tekniklerini sundu. Söz konusu program 36 ilde TEGV çatısı altında uygulanıyor. Kişisel gelişim ve duygusal şifalanma konularında da çalışmalar yapıyor. Eskişehir Büyükşehir Belediyesi Kadın Danışma ve Dayanışma Merkezi’nde 2014 yılından beri kadınlarla bu konu üzerinde çalışmalar yapılıyor. Oluşturduğu "Yaz Mutfağıı" atölyelerinde yazı ve edebiyatı birleştiriyor. Sağlıklı yaşam konusunda çalışmalar yapıyor. Yaşamı her gün yeniden kurgulamak teması üzerine bilinçli farkındalık (mindfulness) çalışmaları yapıyor.

Eserlerinde okuyucunun gözü önünde oyun kurar ve bu oyuna okuyucuyu da katar. Macera ve merak ön plana çıkarılır. Hemen her ana karakteri meraklıdır. Öğrenmek ister ve bunun için maceraya atılır. Gerek karakterin iç konuşmalarında, gerek karşılıklı diyaloglarda bu durumu görmek mümkündür. Karakterlerin merak ettiği konular çocuk bakış açısı ile seçilir. Bu durum, hem bahsedildiği gibi okuyucunun kurguya dâhil olmasını hem de kurguda var olan merak ögesi bakımından okumaya devam etme hissinin artmasını sağlar.

Eserlerindeki karakterler mükemmel bireyler değillerdir. Hatalar yaparlar ve bunları telafi etme yoluna giderler. Kendi kimliklerini arayan karakterlere sıkça rastlanır. Karakterleri hem ilk çocuk döneminden hem de ergenlik döneminden seçmiştir. Böylece her iki döneme de ulaşmada karakterleri kullanmıştır. İlk çocuk dönemindeki bireyler için merak ve macera duygularını öne çıkaran yazar, ergenlik dönemine hitap eden eserlerinde bu iki unsura dönemin problemlerini de eklemiştir. Arkadaş ilişkileri, kardeş ilişkileri büyüme, aile ile ilişkiler, aile içi sorumluluklar, ilk aşk gibi konulara ergenlik dönemi eserlerinde rastlanır. Karakterlerin hemen hepsinde olumsuz davranış özellikleri görülmez. Yani seçilen karakterler kötü kimseler değillerdir. Bu durum okuyucunun da olumlu davranış özelliklerine ilişkin mesajlar almasını sağlar. Eserlerinde herhangi bir olumsuz örnek oluşturacak davranışın yok denecek kadar az olması, okuyucunun kişilik gelişimini de olumlu yönde destekler. Kurgu okuyucuyu iyi ve güzel duygulara yönlendirir. Karakterler aracılığıyla hem dönemsel hem genel soru ve sorunlara okuyucu ile birlikte cevaplar arar. Fabrika atıkları, kaçak avlanma, ağaçların kesilmesi gibi durumlara rastlamak mümkündür. Bu durumları geliştirirken hitap ettiği yaş grubunun sosyal ve duygusal gelişimini de göz önünde bulundurur.

Yazar Meraklı isimli kitabında bir somon balığının öyküsünü anlatır ve bu öyküde “Bir kuyruğun nesi var iki kuyruğun sesi var.” gibi ifadeler kullanır. Bu ifadeler atasözleri ve deyimlere dikkat çekmeyi sağlar, araştırmaya sevk eder. Ayrıca okuyucuyu da kurgunun akışına daha fazla bağlar.

Eserlerine biçimsel olarak bakıldığında, ilk çocukluk dönemi eserlerinde renkli basım kullanarak dikkat çekici özellikleri artırdığını söylemek mümkündür. Resimler metin içine dağıtılır. Bu dağılım metin ile paralellik gösterir. Resimlendirmelerde canlı renkler kullanılmış, dikkat çekici unsurlarla süslenmiştir. Kitap boyutları okuyucu seviyesine uygundur. Punto yaşa göre ayarlanmıştır. Ergenlik dönemi için yazdığı eserlerde hem renkli basım hem de siyah beyaz basım kullanmıştır. Fakat kapak resimleri daima renkli ve dikkat çekici unsurlarla ilintilidir. Kitap içi resimlemelerde okuyucunun merak duygusu yine ön plana çıkarılmaya çalışılır. Ama bu durum kapak resimlerinde daha da ön plandadır.

Kaynakça

http://www.nilayyilmaz.com/ [erişim tarihi: 23. 07. 2018].

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: AYŞE SİNEM TOPRAK
Yayın Tarihi: 07.01.2019
Güncelleme Tarihi: 21.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
MeraklıAltın Kitaplar / İstanbul2013Hikâye
İstemiyorum İşteAltın Kitaplar / İstanbul2014Hikâye
68. AdımAltın Kitaplar / İstanbul2015Hikâye
Zeno ve Mondo (Dalgalarla Dans Eden Kurbağalar)Altın Kitaplar / İstanbul2015Hikâye
Zeno ve Mondo (Herkesin İçinde Kurbağalar Zıplar)Altın Kitaplar / İstanbul2015Hikâye
Kırılmayan HayallerAltın Kitaplar / İstanbul2016Hikâye
Sevim'in Yeni MaskesiCem Web Ofset / İstanbul2017Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Turgut Ulucand. 1967 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2HAFİZE FİDANd. 1943 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3SARICAKIZ/İLKİN MANYA, İlkin Manyad. 23.06.1948 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Osman Özbahçed. 01 Ocak 1971 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5OZAN TÜRKMEN, Ali Parlakd. 20.02.1971 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Ebuzer Sarayd. 01 Ağustos 1971 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Cem İlerid. 1975 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Ali Kâmi Akyüzd. 1873 - ö. 11 Mart 1945MeslekGörüntüle
9Yıldırım Keskind. 28 Mart 1932 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Turan Yükseld. 18.04.1938 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Mehmet Gülerd. 20 Eylül 1944 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Gülten Dayıoğlud. 15 Mayıs 1935 - ö. -Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13GARİP OZAN, Hasan Hüseyin Yılmazd. 1949 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Yılmaz Onayd. 20 Nisan 1937 - ö. 09 Ocak 2018Madde AdıGörüntüle
15Vehbi Cem Aşkund. 28 Haziran 1909 - ö. 8 Ocak 1979Madde AdıGörüntüle