HÜSEYİN/HADİM, Hüseyin Hadimpir

(d. 22.03.1931/1948? / ö. ?)
?
(Âşık / 20. Yüzyıl / Azeri)

 Hüseyin Hadimpir, 22 Mart 1931’de (Kobotarian’a göre 1948’de) Tebriz’in Ana Hatun köyünde doğmuştur. İlk ve orta öğretimini doğduğu köyde tamamlar (Revan 2004: 30; Kobotarian 2013: 298).

Küçük yaşlardan itibaren dinlediği âşık türküleri ile âşık edebiyatına ilgi duyan ve bu sebeple âşıklık eğitimi almaya karar veren Hüseyin Hadimpir; Âşık Zeynel ve Âşık Mehemmed Bahbabalı’nın yanında âşıklık eğitimine başlar. Onlardan aldığı saz ve âşık edebiyatı eğitimi sonucunda âşıklığa başlar (Revan 2004: 30). Âşıklığı sırasında Tebriz dışında Tahran’daki toylara ve çeşitli programlara katılarak sanatını icra eden Âşık Hüseyin Hadimpir, 5 yıl boyunca Tahran’da ve İran’ın bazı şehirlerinde resmî programlarda da sanatını icra eder ve bu sebeple devlet yöneticilerinden bazı hizmet ödülleri alır (Revan 2004: 30; Kobotarian 2013: 298).

Günümüzde Tebriz’de yaşayan âşık, şiirlerinde “Hadim ve Hüseyin” mahlaslarını kullanmaktadır. Ustalarından aldığı âşık şiiri eğitiminin yanında temin ettiği bazı kitaplardaki Azerbaycan âşıklık geleneğinin usta âşıklarının şiirlerini de okuyan ve şiir repertuvarını genişleten Hüseyin Hadimpir, eğitimi sırasında Farsçayı iyi derecede öğrendiği ve şiire yatkın olduğu için bazı Fars şairlerinin şiirlerini okuyarak kendini daha da geliştirir (Revan 2004: 30). Böylece Azerbaycan âşık şiirinin yanı sıra Fars şiirini de hâkim olan Âşık Hüseyin Hadimpir’in şiirlerinde önemli ölçüde Fars şiirinin ve Farsçanın tesiri görülür (Revan 2004: 30; Kobotarian 2013: 298).

Şairin ya da âşığın şiir yaratma sebebini ve şiirin niçin yazılması gerektiğini anlattığı “yaz şiir” redifli şiirinde; “Sen kılıçsan, defter kalkan, şiir döyüş cengidir/ Kızıl cövher kalbimizden, akan kanın rengidir/ İnsanoğlun darda koyma, nurla zülmet cengidir/ Hadim deyir bu meydanda, cesaretden yaz şiir” diyen âşık için şiir, “insanın saadet arzusunun dışavurumu”dur (Kobotarian 2013: 298). Tebriz âşık muhitinin temsilcilerinden birisi olan Âşık Hüseyin Hadimpir, âşıklık geleneğini toylardan çıkarıp resmî kurumlara taşıyan âşıklardan biri olmuştur

Kaynakça

Kobotarian, Nabi (2013). Tebriz Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Adana: Karahan Kitabevi.

Revan, Ahmet Rovşen (1383/2004). Âşıklar - El Elçileri. Tahran: İntişarat-ı Hadi.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. FAZIL ÖZDAMAR
Yayın Tarihi: 21.01.2019

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1SELVİNAZ, Hatice Altuk Keşoğlud. 1969 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2İSGENDER AĞBABALId. 1925 - ö. 1989Doğum YeriGörüntüle
3KARKAMER, Mustafa Durmuşd. 1948 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4SELVİNAZ, Hatice Altuk Keşoğlud. 1969 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5İSGENDER AĞBABALId. 1925 - ö. 1989Doğum YılıGörüntüle
6KARKAMER, Mustafa Durmuşd. 1948 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7SELVİNAZ, Hatice Altuk Keşoğlud. 1969 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
8İSGENDER AĞBABALId. 1925 - ö. 1989Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
9KARKAMER, Mustafa Durmuşd. 1948 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
10SELVİNAZ, Hatice Altuk Keşoğlud. 1969 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
11İSGENDER AĞBABALId. 1925 - ö. 1989Madde AdıGörüntüle
12KARKAMER, Mustafa Durmuşd. 1948 - ö. ?Madde AdıGörüntüle