Pelin Özer

(d. 17 Haziran 1972 / ö. ?)
Yazar, Şair, Editör, Eğitmen
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Bursa, Çekirge’de doğdu. Galatasaray Lisesi ve İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesinden mezun oldu. 2003’e kadar basın ve yayın alanında; aralarında Cumhuriyet gazetesi Kültür Servisi, İyi Şeyler Yayıncılık ve Yapı Kredi Yayınlarının da bulunduğu çeşitli kurumlarda çalıştı. YKY’den çıkan kitap-lık dergisinin editörlüğünü yaptı; çeşitli dergilerde sanat, gezi, fotoğraf yazıları, denemeleri, söyleşileri ve şiirleri yayımlandı. 2003’ten itibaren yazar, editör, eğitmen ve danışman olarak bağımsız çalışmaktadır. 2005’te Latife Tekin Kitabı (söyleşi, Birinci Baskı, Everest Yayınları, İkinci Baskı, İletişim Yayınları 2015), 2007’de Cam Kulübeler (haiku, Roll), 2011’de 17 Haziran (roman, Alef Yayınları), 2014’te Uzay Çiçeği-Weltallblume (Almanca-Türkçe Seçme Şiirler, Çevirenler: Barbara Yurtdaş, Hüseyin Yurtdaş, SpielbergVerlag-Almanya), Atlasın Bir Ucunda (şiir, Alef Yayınları) ve Beyaz Ev (Kırmızı Kedi Yayınevi, 2019) adlı kitapları çıktı. Şiir, yazı ve söyleşileri çeşitli dergilerde hâlen yayımlanmaktadır. Şiirleriyle pek çok uluslararası şiir festivaline konuk oldu, atölyelere katıldı. Şiirleri Almanca, Fransızca ve İngilizcenin yanı sıra Çekçe, Bulgarca, Litvanca, Romence, Japonca gibi çeşitli dünya dillerine çevrildi. 2010’da Boğaziçi Kitap Fuarı Haiku Yarışması’nda bir haikusuyla Jüri Özel Ödülü’ne değer görüldü, 2012’de 17 Haziran romanıyla Doğan Kitap tarafından verilen Duygu Asena Roman Ödülü’nü kazandı. 2018’den bu yana Gümüşlük Akademisi’nde kendi geliştirdiği “Öğretilemeyen Şeyler Atölyesi” kapsamında “Kendinin Editörü Olmak” üzerine dersler vermektedir. Eylül 2019’da Butik Global (www.butikglobal.com) çatısı altında online “Editörlük Atölyesi”ne başladı. Profesyonel ve amatör yazarlara özel danışmanlık ve eğitmenlik yaparken yazı çalışmalarını aralıksız sürdüren Pelin Özer farklı türlerin etkileşiminden ve diyaloğundan yararlanarak yazıda yeni olanaklar keşfetmenin izindedir.

Pelin Özer, Çağdaş Türk Edebiyatı'nın şiir, roman, söyleşi, deneme türünde eser veren sanatçılarındandır. 2005’te yayımlanan Latife Tekin Kitabı, Pelin Özer'in Latife Tekin ile yaklaşık üç yıl boyunca yaptığı söyleşilerden oluşmaktadır. Tüzül, eseri şu cümlerle değerlendirmiştir: "Kitabı hazırlayan Pelin Özer ne güzel yapmış; okura soru ve cevaplar arasında gidip geleceği bir nehir söyleşi sunmak yerine, sahnenin gerisine çekilmiş, sayfaları tamamen Latife Tekin’in cümlelerine bırakmış. Latife Tekin’i ve romanlarını yine onun cümleleri ile dinlemenin tadı ile baş başa bırakmış okuru. (...) Kitap, okuru Latife Tekin kitaplarının sırrına dair ipuçları ile doyururken, ‘bir yazar nasıl olunur’un o sancılı sürecine de tanıklık ediyoruz. Latife Tekin gibi bir yazar nasıl olunur?" (Tüzül 2015). Cam Kulübeler (2007) adlı ilk şiir kitabı Pelin Özer'in haiku tarzında yazdığı şiirlerinden oluşmaktadır. Oğuz, Cam Kulübeler'i "Pelin Özer'in haiku'ları kentin içinde gizli kalmış, sıkıştırılmış doğanın sesi. Cam Kulübeler'deki 202 haiku, İstanbul'un orasına burasına yayılmış, içine sızmış, şairinin gezgin ruhu yaylalara, kırlara, göllere, yollara, dağlara, tepelere taşmış..." cümleleriyle değerlendirmiştir. Cam Kulübeler'deki haikular Oğuz'un belirttiği gibi sadece İstanbul'da değil farklı coğrafyalarda, "kentte ve doğada" kaleme alnmıştır. Sanatçının Almanca-Türkçe seçme şiirlerden oluşan Uzay Çiçeği-Weltallblume (Çevirenler: Barbara Yurtdaş, Hüseyin Yurtdaş, Spielberg Verlag-Almanya) adlı eseri ise 2014'te yayımlanmıştır.

Arınma ve soyutlanma duygularının sezildiği Atlasın Bir Ucunda (2012) adlı ikinci şiir kitabında Pelin Özer; okuru, atlasın bir ucunda, belki yakındaki bir adada, hep doğadan geçerek şiirle karşılaşan bir dağardan yansıyanlarla buluşturmaktadır. Kitap, dört parçadan oluşan bir uzun şiir olsa da içinde bölünerek okunabilecek bütünlük adaları bulunmaktadır. Özer, yalnızlık, dert, acı gibi temaları dizelere işlerken olumsuz duygu durumlara teslim olmaz. Kadere razı oluş tavrı içine girmeden içinde bulunduğu durumla başa çıkabildiğini hissettirir: "Kader fikri bende atıl bir bekleyişten, olumsuz bir güce boyun eğişten, bir ilahi buyruktan ziyade hak ediş ve ödül gibi, sonunda hep yüz güldüren görüntülerle yan yana." Şiirlerinde titiz bir dize ve dil hassasiyeti bulunan Özer, şairi yazdığına ikna olma sürecinde en ağır işçi olarak görür: "Yazdığına ikna olma sürecinde en ağır işçi o, aynı zamanda da, eğer o ilk doğuşu rahat ettirebildiğine ikna olduysa, yazdığını tamamladığında en hafiflemiş kişi." (Akdemir 2015). Yazı hayatında kurmacaya da yer veren Özer, 17 Haziran (2011) adlı zamansız, mekânsız, cinsiyetsiz bir düzlemde kurduğu ilk romanında otobiyografik ve evrensel bir yolculuğu, düşünsel, şiirsel boyutlarıyla öyküleştirerek ele almıştır. Pek çok türün bileşim ve etkileşiminden oluşan son kitabı Beyaz Ev (2019)'de bütün evi kendi ezgisiyle ve beş duyu üzerinden anlatarak, ahşabın tene ne kadar yakın olduğunu dile getirmiştir. Beyaz Ev aslında yazarının deyimiyle "Mülksüzlük mülküdür. Var ile yok arasındadır. Hem görünür hem görünmez. Duyulur duyulmaz bir sessizliğin korunağıdır." (Duman 2019).

Kaynakça

Ak, Eray (2019). "Bir Evin Cana Gelişinin Hikâyesidir". Kitapsever Dergi.

Akdemir, Gamze (2015). "Pelin Özer'den Atlasın Bir Ucunda". Cumhuriyet Kitap. S. 1298. 1 Ocak 2015.

Duman, Nurduran (2019). "Pelin Özer'den Beyaz Ev: Mülksüzlük Mülkü". Cumhuriyet Kitap. 8 Ağustos 2019.

Kara Tekgü, Işılay (2019). "Adı Beyaz Ev olan bir kitap: Kendisi ve ötesi…". K24. 5 Eylül 2019. https://t24.com.tr/k24/yazi/pelin-ozer,2378 [Erişim Tarihi: 17. 09. 2019]

Oğuz, Ayşegül (2007). "Japon musun haiku yazıyorsun?". Radikal. http://www.radikal.com.tr/hayat/japon-musun-haiku-yaziyorsun-867628/ [Erişim Tarihi: 24.06.2019]

Tüzül, Şule (2015). "Latife Tekin’i nasıl bilirsiniz?". Edebiyat Haber. https://www.edebiyathaber.net/latife-tekini-nasil-bilirsiniz-sule-tuzul/ [Erişim Tarihi: 24.06.2019]

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 04.07.2019

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Latife Tekin Kitabıİletişim Yayınları / İstanbul2015Röportaj
Cam KulübelerRoll / İstanbul2007Şiir
Birkaç Arpa Boyu (2 Cilt) 21. Yüzyıla Girerken Türkiye'de Feminist Çalışmalar Prof. Dr. Nermin Abadan Unat'a ArmağanKoç Üniversitesi Yayınları / İstanbul2011Diğer
17 HaziranAlef Yayınevi / İstanbul2011Roman
Atlasın Bir UcundaAlef Yayınevi / İstanbul2014Şiir
Beyaz EvKırmızı Kedi Yayınları / İstanbul2019Roman

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1SEYYİD ŞEREF/ŞEREFEDDÎN, Eşrefzâde Şeyh Seyyid Mehmed Şerefeddin Efendid. 1669-70 - ö. 18 Eylül 1733Doğum YeriGörüntüle
2AKLÎ, Tablîzâde Şeyh Ali Efendid. ? - ö. 15 Aralık 1704Doğum YeriGörüntüle
3HARÎRÎd. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Engindeniz, Nilbanud. 1 Ocak 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Ferat Emend. 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6NİHAT, Nihat Koçakd. 01.01.1972 - ö. 20.03.2013Doğum YılıGörüntüle
7İlhan Şevket Aykutd. 1907 - ö. 17 Mart 1991MeslekGörüntüle
8Bener, Yiğitd. 15 Temmuz 1958 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Ramazan Gökalp Arkınd. 21 Ağustos 1914 - ö. 26 Ocak 2011MeslekGörüntüle
10Yılmaz Bozand. 1973 - ö. 07 Aralık 2016Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Gevrek, Ahmet İhsand. 1926 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Mehmet Nafi Artemeld. 1969 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Özer, Kemald. 09 Mart 1935 - ö. 30 Haziran 2009Madde AdıGörüntüle
14ÖZERÎ, Ahmet Özerd. 1938 - ö. 13.09.2011Madde AdıGörüntüle
15Özer, Adnand. 20 Şubat 1957 - ö. ?Madde AdıGörüntüle