Madde Detay
ŞEMS-İ ÂSÎ
(d. ?/? - ö. ?/?)
tekke şairi
(Tekke / Başlangıç-15. Yüzyıl / Çağatay)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Kaynaklarda hangi tarihte doğduğu ve öldüğü
hakkında herhangi bir bilgi bulunmayan Şems-i Âsî’nin asıl adının Şemseddin
Özkendî, mahlasının ise “Şems veya Şems-i Âsî” olduğu ifade edilmektedir (Tosun
2013: 488). Şairin yaşadığı dönem ve ait olduğu saha konusunda Hofman ve
Dmitrieva farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Hofman (1969: 242), Şems-i
Âsî’nin, hikmetlerindeki dil özelliklerinden hareketle “Çağatay şairi” olduğunu
ileri sürerken Dmitrieva (2002: 261) kendisi hakkında çok fazla bilginin
bulunmadığını, Şemseddin veya Şems Âsî ismiyle tanındığını ve Süleyman
Bakırganî’nin (ö. 582/1186-87) çağdaşı
ve takipçisi olduğunu, Bakırgan Kitabı’nda
Şems-i Âsî mahlaslı şiirlerin yer
aldığını belirtip XII-XIII. yüzyıllarda yaşamış olabileceğini ifade eder.
Necdet Tosun’un verdiği bilgiye göre Şems-i Âsî;
bir dönem Karahanlılar’a (840-1212) başkent olmuş, günümüzde ise Kırgızistan’ın
güneybatısında Fergana havzası içinde kalan ve “özümüzün şehri” anlamına gelen
tarihi Özkent [İslam tarihi kaynaklarında Özkend,
Yüzkent, Özcent, Kırgızca’da Özgön,
Uzgen] şehrinde yaşamıştır. Fuad Köprülü (1993: 97) tarafından Şemseddin
Özkendî’nin silsilesi Tibyânu Vesâil
adlı esere dayandırılarak şöyle verilmektedir: “Kemal Şeyh İkânî, Şeyh Aliâbâdî
(Seyyid Ahmed), Şeyh Şems Özkenî, Abdâl Şeyh, Şeyh Abdülvasî (H. 974 M.
1566/67) ve Şeyh Abdülmüheymen.” Necdet Tosun, (2013: 488) Yesevîliğin
ayrıldığı kolları üzerinden Şemseddin Özkendî’yle ilgili Köprülü’ye yakın bir
silsile sunar: “Mevdûd Şeyh’ten sonra Yesevilik iki kola ayrılır, Kemal Şeyh
İkânî silsilesi ise Şeyh Aliâbâdî (Seyyid Ahmed), Şemseddin Özkendî, Abdâl Şeyh
(Şeyh Üveys), Şeyh Abdülvasî ve Şeyh Abdülmüheymin tarafından devam ettirilir.”
Eldeki kaynaklar ve şairin yukarıda verilen silsilesi dikkate alındığında
Şemseddin Özkendî ile Şems-i Âsî’ aynı kişiler olduğu ve Şems-i Âsî’nin muhtemelen
XIII. yüzyıldan sonra yaşadığı ileri sürülebilir.
Hoca
Ahmed Yesevî’nin takipçisi olan tekke şairi Şems-i Âsî’nin dört manzumesi ve
çeşitli mecmualarda karşılaşılan hikmetleri bulunmaktadır. Eserlerinin isimleri
ve nüshaları şunlardır:
Vefâtnâme-i
Hazret-i İbrahîm (Der-beyân-ı Vefâtnâme-i Hazret-i İbrahîm): Eserin Leningrad’da kayıtlı iki nüshası bulunmaktadır
(Dmitrieva 2002: 261-262).
Yetîmnâme
(Kıssa-ı Yetîmnâme, Kıssa-ı Garîb Yetîmnâme, Yetîmnâme-i Resul Sallallahu
ʿAleyhi ve Sellem): Hz. Muhammed ile
yetim bir çocuğun arasında geçen olayların anlatıldığı eserin Leningrad, Paris ve Ankara’da olmak
üzere toplam 7 nüshası tespit edilmiştir (Bakırcı 2020: 33-34).
Kıssa-ı
Kûdeknâme
(Kûdekname, Cühûdnme): Dmitrieva’nın
Kıssa-ı Kûdeknâme, Hofman’ın
(1969: 242) ise Bir Cuhud Hikâyesi (A story of Cahūd) adıyla tanıttıkları
eserin Leningrad’da altı, Paris’te bir nüshası bulunmaktadır (Bakırcı 2016:
20-21).
Elifnâme: Leningrad’da tek nüshası bulunan eserde şairin mahlası Âsî olarak geçmektedir (Dmitrieva 2002: 263).
Hikmetleri:
Şairin yukarıda belirtilen dört eseri dışında çeşitli kaynaklardan öğrendiğimiz
Yesevîliğin önemli edebî ürünlerinden biri olan hikmetleri bulunmaktadır.
Farklı şiir mecmularında karşılaşılan bu hikmetlerin Leningrad, Ankara, Konya
ve İstanbul nüshaları bulunmaktadır (Bakırcı 2016: 21-22).
Kaynakça
Bakırcı,
Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı
Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 13-70.
Bakırcı,
Fatih (2020). “Yesevi Şairi Şems-i Asi’nin Yetimnamesi”. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten 70 (Aralık): 29-78.
Dmitrieva,
L. V. (2002). Katalog Tyurkskih
Rukopisey, İnstituta Vostokovedeniya Rossiyskoy Akademiy Nauk. Moskov:
İzdateliskay Firma Vostoçnay Literatura Ran.
Hofman, H. F. (1969). Turkish Literature A Bio-Bibliographical Survey. Utrecht: Section III, part I.
Köprülü,
Fuad (1993). Türk Edebiyatında İlk
Mutasavvıflar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
Tosun,
Necdet (2013). “Yeseviyye”. İslam Ansiklopedisi. C. XL. İstanbul:
TDV Yay. 487-490.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: FATİH BAKIRCIYayın Tarihi: 11.12.2020Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Kıssa-ı
Kûdeknâme’den
Künlerde
bir kün cühûd Tevrît okur irdi ya
Katında
yiti yaşar oğlan turur irdi ya
Cühûd
bir yirge yitti “Muhammed” atı çıktı
Oğlan
munı işitti bu ne atdur tidi ya
İy
baba ayğıl munı rûşen kılur könlümni
Cühûd
dir botam munı ne sorar sin tidi ya
Bu bir
sihrnin atıdur yir yüzini alıpdur
İşi
sihr-i câdûdur diben cühûd aydı ya
(Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 31)
Kıssa-ı
Yetîmnâme’den
Mustafâ’dın
müjdeî ümmetiğa kildi ya
Dürr-i
girân-bahâî bizge revân kıldı ya
Dürr-i
yetîm irür bil kulağığa yahşı il
Uşal
dürni fikr kıl ni sdefdin iridi ya
Sızdı
Resûl ağzındın
Mahlûkâtın
mağzındın
Ebû
Bekr lafzıdın
Andak
haber birdi ya
Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 45
Yayın Tarihi: 11.12.2020Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Kıssa-ı
Kûdeknâme’den
Künlerde
bir kün cühûd Tevrît okur irdi ya
Katında
yiti yaşar oğlan turur irdi ya
Cühûd
bir yirge yitti “Muhammed” atı çıktı
Oğlan
munı işitti bu ne atdur tidi ya
İy
baba ayğıl munı rûşen kılur könlümni
Cühûd
dir botam munı ne sorar sin tidi ya
Bu bir
sihrnin atıdur yir yüzini alıpdur
İşi
sihr-i câdûdur diben cühûd aydı ya
(Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 31)
Kıssa-ı
Yetîmnâme’den
Mustafâ’dın
müjdeî ümmetiğa kildi ya
Dürr-i
girân-bahâî bizge revân kıldı ya
Dürr-i
yetîm irür bil kulağığa yahşı il
Uşal
dürni fikr kıl ni sdefdin iridi ya
Sızdı
Resûl ağzındın
Mahlûkâtın
mağzındın
Ebû
Bekr lafzıdın
Andak
haber birdi ya
Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 45
Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Kıssa-ı
Kûdeknâme’den
Künlerde
bir kün cühûd Tevrît okur irdi ya
Katında
yiti yaşar oğlan turur irdi ya
Cühûd
bir yirge yitti “Muhammed” atı çıktı
Oğlan
munı işitti bu ne atdur tidi ya
İy
baba ayğıl munı rûşen kılur könlümni
Cühûd
dir botam munı ne sorar sin tidi ya
Bu bir
sihrnin atıdur yir yüzini alıpdur
İşi
sihr-i câdûdur diben cühûd aydı ya
(Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 31)
Kıssa-ı
Yetîmnâme’den
Mustafâ’dın
müjdeî ümmetiğa kildi ya
Dürr-i
girân-bahâî bizge revân kıldı ya
Dürr-i
yetîm irür bil kulağığa yahşı il
Uşal
dürni fikr kıl ni sdefdin iridi ya
Sızdı
Resûl ağzındın
Mahlûkâtın
mağzındın
Ebû
Bekr lafzıdın
Andak
haber birdi ya
Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 45
Eserlerinden Örnekler
Kıssa-ı
Kûdeknâme’den
Künlerde
bir kün cühûd Tevrît okur irdi ya
Katında
yiti yaşar oğlan turur irdi ya
Cühûd
bir yirge yitti “Muhammed” atı çıktı
Oğlan
munı işitti bu ne atdur tidi ya
İy
baba ayğıl munı rûşen kılur könlümni
Cühûd
dir botam munı ne sorar sin tidi ya
Bu bir
sihrnin atıdur yir yüzini alıpdur
İşi sihr-i câdûdur diben cühûd aydı ya
(Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 31)
Kıssa-ı
Yetîmnâme’den
Mustafâ’dın
müjdeî ümmetiğa kildi ya
Dürr-i
girân-bahâî bizge revân kıldı ya
Dürr-i
yetîm irür bil kulağığa yahşı il
Uşal
dürni fikr kıl ni sdefdin iridi ya
Sızdı
Resûl ağzındın
Mahlûkâtın
mağzındın
Ebû Bekr lafzıdın
Andak haber birdi ya
Bakırcı, Fatih (2016). “Yesevi Şairi Şems-i Asi ve Ķıssa-ı Kūdek-Nāme’si”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi LIV: 45