Madde Detay
Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz
(d. 808 ?/1405-06 ? - ö. 890 ?/1485-86 ?)
divan şairi, müzisyen
(Divan/Yazılı Edebiyat / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Osmanlıların arşiv kayıtlarında ve güfte mecmualarında “Hâce
Abdülazîz Abdülkâdir-zâde, Usta Abdülazîz” olarak da kayıtlıdır (BA: vr. 22;
Defter-i Müsveddât: 17, 33; Uslu 2007a: 164; Şems-i Rumi 2007: 216).
Tezkirelerde adına rastlanmayan Abdülazîz, Timurlu Şâhruh zamanında Herat
şehrinde, babasının kitabına düştüğü kayda göre 816/1413 yılında doğdu. Aslen
Tebriz Türklerindendir. Babası ünlü müzisyen udi, besteci, müzik teorisyeni ve
Kur’an okuyucusu, hanende Abdülkâdir Merâgî’dir (1353-1434). Onun üç oğlundan
en küçüğüdür. Herat’ta yaşadı, dini eğitimiyle birlikte yazı ve müzik eğitimini
burada aldı, ud çalım tekniklerini öğrendi. Dokuz-on yaşında genç bir udî iken
824/1421 tarihinde Sultan Şâhruh’un, II. Murâd’a tebrik için gönderdiği elçiler
grubuyla birlikte Osmanlılara, Bursa’ya geldi. Muhtemelen babasının hüseynî
amel bestesini (Uslu 2010: 182) okudu. II. Murâd’ın ona hediye ettiği
Temürhanlı köyünün geliri ile Edirne’ye yerleşti (BA: vr. 22; Uslu 2007b: 33).
Edirne sarayında müzisyenler grubu içinde yer aldı ve daha sonra orada müzik
eğitimcisi oldu. Bestelerinden bazılarını II. Murâd’ın bir müzisyeni 1422-25’de
yazdığı güfte mecmuasına kaydetti (Uslu 2007a: 128, 161, 164). Timurlu
Şâhruh’un elçileri 1423’te II. Murâd adına yazılmış Merâgî’nin Makâsıdü’l-elhân (Rauf Yekta
koleksiyonunda idi) adlı eserini Edirne’ye getirdiklerinde onları karşılayanlar
arasında olmalıdır. 1427’de Edirne Mevlevihanesi’nin açılışına şahit oldu.
1433’te II. Murâd’ı Edirne’de ziyaret eden Bertrandon de la Brocquere’nin
sarayda olduğundan bahsettiği on dört kişilik sazende müzisyenden biri
Abdülazîz idi. 1435’te Şâhruh giymesi için hırka ile bir başka Makâsıdü’l-elhân’ın (TSMK Revan no.
1726) hediye edildiği Sultan II. Murâd’a gelen elçileri karşılayanlar içinde
yer aldı. Muhtemelen 1435’te ölen babasının mirasından kendisine gönderilenleri
teslim aldı, Kitâb-ı Lahniyye
(Bodleian Library, Ouseley, no. 264) bunlardan biridir. II. Murâd için icat
ettiği kendisinin safâşube dediği makamda besteler yaptı (Abdülazîz, Nekâve, 25a-b; Uslu 2007b: 216). 1451’de
padişah olan II. Mehmed’i tebrik için kendi icat ettiği şâhîşube makamında yine
kendi yazdığı mülemma şiirden oluşan culûsiye bestesini çalıp okudu ve Nekâvetü’l-edvâr (Devirlerin
aydınlatılması) adlı Farsça bir müzik nazariyatı kitabını sundu. Şiir de yazan
Abdülazîz, 1452’de saraya alınan Tebriz’de müzik eğitimi görmüş Aydınlı Şems-i
Rûmî ile tanıştı. İyi bir hanende olan Şems-i Rûmî icra ettiği onun bazı
bestelerini 1452-55’lerde yazdığı eserine kaydetti. 1453’te İstanbul’un fetih
kutlamalarına katılan Abdülazîz, ölünceye kadar saraydaki müzik eğitmenliğine
devam etmiş olmalıdır. Sultan II. Bâyezid zamanında tutulan 890/1485 tarihli
mâliye defterinde Edirne’deki köy Abdülazîz adına kayıtlıdır, bu kayıt onun 80
yaşına kadar yaşadığına veya daha öncesinde ölmüş olduğuna işaret eder. Udî
olarak yetiştirdiği besteci ve müzik eğitimcisi olan Derviş Mahmûd (Gök 2014:
702) adında bir oğlu hakkında bilgi sahibiyiz.
Besteleri: Kitabından anlaşıldığı kadarı ile II. Murâd için
safâşube ve II. Mehmet için
şâhîşube adını verdiği iki makam icat
etmiş ve eser bestelemiştir. Onun hepsi Farsça sözlü safâşube, zengûle, hüseynî,
şâhîşube, büzürk makamlarında çârdarb, evsât, hafîf usullerini kullandığı
methiye, amel, hanende taksimi, culûsiye, tasnîf türlerinde müzik eserleri
kaydedilmiştir (Uslu 2007a; Şems-i Rûmî 2007b). Kendisinin safâşube adını
verdiği makamdaki bestesini Şems-i Rûmî’nin sümbüle makamında kaydetmesi
devrindeki, Sistemciler ve Yeni Sistemciler adı verilen iki müzik ekolün farklı
değerlendirmelerini yansıtmaktadır. Babasından kalan kitaplardan Kitâb-ı Lahniyye nüshasının arkasına,
II. Murâd için yaptığı bestesinde kullandığı ve kendi icat ettiği safâşube makamının dizisi hakkında bir açıklama notu
düşmüş olması bu makamı II.Murad için icat ettiğini göstermektedir. Khazrai ve
Azadehfar ortaklaşa yazdıkları makalede (2018: 173) Abdülazîz’in icat ettiği
makamların dizilerini ve güftelerini incelemişlerdir.
Nekâvetü’l-Edvâr: Hâce Abdülazîz’in tek eseridir.
Edirne’de ikamet ettiği yıllarda II. Mehmed için kaleme aldığı Farsça Nekâvetü’l-Edvâr (TSMK III. Ahmed no.
3462; Nuruosmaniye Kütüphanesi, no. 3646) Sistemciler ekolünü takip eden bir
müzik nazariyatı eseridir. Yazımında babasının eserlerindeki üslubunu ve
görüşlerini örnek aldığı bu eser 12 makam, 6 avaze, 24 şube, edvâr-tabaka
temeli üzerine kurulu sistemci ekol müzik teorisi geleneğini yansıtmaktadır.
Sanatçı esere girişin ardından edvâr, tabakalar, intikal, mülâyemet, îkâ ve üç
sınıfa ayırdığı (teltınlak, havatınlak, darbtınlak) çalgılardan söz etmektedir.
Kendi devrinin kös gibi Osmanlı çalgılarına, müzisyenlerine ve görüşlerine
değinmemesi kitabın devrini yeterince yansıtmadığını göstermektedir. Bununla
birlikte risâlede II. Murâd ve II. Mehmed döneminde safâşube ve şâhîşube
adını verdiği iki makam, vetedü’s-sadr, darbü’l-mecnûn diye adlandırdığı
iki usul (îkâ) ve tervîh adını verdiği kanun benzeri teltınlak-yatık müzik
aleti ile ortaya koyduğu yenilikler eser üzerinde yapılan bir doktora tezinde
sıralanmıştır (Koç 2010: 88-89). Abdülazîz bu eseriyle aynı zamanda II.
Murâd’ın ve II. Mehmed’in etrafında yer alan Yusuf Kırşehrî Mevlevî
takipçilerinin 12 makam, 7 avaze, 4 şube ve yaklaşık 50 terkipten söz eden ve
meşke dayanan yeni bir nazariyat anlatım modeli sunan Yeni Sistemci Anadolu
ekolüne karşı babasının fikirlerini savunmuştur.
Kaynakça
Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646.
BA. Maliye Defteri. No. 180/35. vr. 22.
Defter-i Müsveddât-ı İn’âmât (909-917). İstanbul Belediyesi Atatürk Kitaplığı. Muallim Cevdet. no. 071. vr. 17, 33.
Farmer, H. George (1978). “Abdülkadir”. İslâm Ansiklopedisi. C. 1. İstanbul: MEB Yay. 84.
Gök, İlhan (2014). Atatürk
Ki̇tapliği M.C. O.71 Numarali 909-933/1503-1527 Tari̇hli̇ İn’âmât Defteri̇. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Khazrai, Babek ve M.Reza Azadehfar (2018). "Abdülazîz b.
Abdülkâdir Merâgî ve İbdaât-ı u der Mûsikî". Âyine-i
Mîras (62): 173-184.
Koç, Ferdi (2010). Abdülaziz b. Abdülkadir Meragi ve Nekavetül-Edvar İsimli Eserinin XV. Yüzyıl Müzik Nazariyatı İçindeki Yeri. Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Özcan, Nuri (1977). “XV ve XVI. Yüzyıllarda Türk Dünyasında Mûsikî”. XV ve XVI. Asırları Türk Asrı Yapan Değerler Tartışmalı İlmi Toplantısı. İstanbul: Marmara Üniversitesi Yay. 474.
Şems-i Rûmî (2007). Mecmûa-i Güfte (Fâtih Sultan Mehmed Döneminde Mûsikî ve Şems-i Rûmî’nin Mecmûa-i Güfte’si içinde). hzl. R. Uslu. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yay.
Uslu, Recep (1999). “Abdülazîz, Hace”. Yaşamları ve Yapıtlarıyla Osmanlılar Ansiklopedisi. C. 1. İstanbul: Yapı Kredi Yay. 40.
Uslu, Recep (2006). “Nekâvetü’l-Edvâr”. İslâm Ansiklopedisi. C. 32. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 548-549.
Uslu, Recep (2007). Fâtih Sultan Mehmed Döneminde Mûsikî ve Şems-i Rûmî’nin Mecmûa-i Güfte’si. İstanbul: İstanbul Fetih Cemiyeti Yay.
Uslu, Recep (2007a). Mecmûa-i
Güfte NO 3135. İstanbul: Çengi yay.
Uslu, Recep (2010). “Amel. XV. Yüzyıl Müzik Formu ve Usulü, Abdülkadir Merâgî’nin Türkçe Ameli”. Musikişinas (11): 182.
Uslu, Recep (2018). Müzikoloji ve Abdülkadir Meragi’nin Hayaletleri. musikidergisi.com [erişim tarihi 16.11.2018].
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ RECEP USLUYayın Tarihi: 15.02.2014Güncelleme Tarihi: 13.12.2020Eserlerinden Örnekler
II. Murâd için yaptığı bestenin kendine ait güftesi
Tâb-ı benefşe mî-dehed turre-i müşk-sây-ı to
Perde-i gonca mî-dehed hânde-i dil-küşây-ı to
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 25a-b)
Fâtih Sultân Mehmed için yaptığı ikinci bestenin kendine ait güftesi
Devletet tâ geşt âgeh baht-ı a’dâ hufte şod
Dâimâ bîdâr dâr ân devlet-i âgâh-râ
Ey melik zikr-i to çün ez-âlem-i sıdk u safâst
Der-du’â-yı şâh gû ân zikr-i bî-ikrâh-râ
Tâ bekâ-yı ins ü cânn ü berr ü bahr ü kân ola
Tâ sebât-ı mihr ü mâh ü zühre vü keyvân durur
Devletün pâyende olsun tâc ü tahtun müstedâm
Kubbe-i hadrâda tâ çarh-ı felek gerdân durur
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 24b)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 15.02.2014Güncelleme Tarihi: 13.12.2020Eserlerinden Örnekler
II. Murâd için yaptığı bestenin kendine ait güftesi
Tâb-ı benefşe mî-dehed turre-i müşk-sây-ı to
Perde-i gonca mî-dehed hânde-i dil-küşây-ı to
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 25a-b)
Fâtih Sultân Mehmed için yaptığı ikinci bestenin kendine ait güftesi
Devletet tâ geşt âgeh baht-ı a’dâ hufte şod
Dâimâ bîdâr dâr ân devlet-i âgâh-râ
Ey melik zikr-i to çün ez-âlem-i sıdk u safâst
Der-du’â-yı şâh gû ân zikr-i bî-ikrâh-râ
Tâ bekâ-yı ins ü cânn ü berr ü bahr ü kân ola
Tâ sebât-ı mihr ü mâh ü zühre vü keyvân durur
Devletün pâyende olsun tâc ü tahtun müstedâm
Kubbe-i hadrâda tâ çarh-ı felek gerdân durur
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 24b)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 13.12.2020Eserlerinden Örnekler
II. Murâd için yaptığı bestenin kendine ait güftesi
Tâb-ı benefşe mî-dehed turre-i müşk-sây-ı to
Perde-i gonca mî-dehed hânde-i dil-küşây-ı to
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 25a-b)
Fâtih Sultân Mehmed için yaptığı ikinci bestenin kendine ait güftesi
Devletet tâ geşt âgeh baht-ı a’dâ hufte şod
Dâimâ bîdâr dâr ân devlet-i âgâh-râ
Ey melik zikr-i to çün ez-âlem-i sıdk u safâst
Der-du’â-yı şâh gû ân zikr-i bî-ikrâh-râ
Tâ bekâ-yı ins ü cânn ü berr ü bahr ü kân ola
Tâ sebât-ı mihr ü mâh ü zühre vü keyvân durur
Devletün pâyende olsun tâc ü tahtun müstedâm
Kubbe-i hadrâda tâ çarh-ı felek gerdân durur
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 24b)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
II. Murâd için yaptığı bestenin kendine ait güftesi
Tâb-ı benefşe mî-dehed turre-i müşk-sây-ı to
Perde-i gonca mî-dehed hânde-i dil-küşây-ı to
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 25a-b)
Fâtih Sultân Mehmed için yaptığı ikinci bestenin kendine ait güftesi
Devletet tâ geşt âgeh baht-ı a’dâ hufte şod
Dâimâ bîdâr dâr ân devlet-i âgâh-râ
Ey melik zikr-i to çün ez-âlem-i sıdk u safâst
Der-du’â-yı şâh gû ân zikr-i bî-ikrâh-râ
Tâ bekâ-yı ins ü cânn ü berr ü bahr ü kân ola
Tâ sebât-ı mihr ü mâh ü zühre vü keyvân durur
Devletün pâyende olsun tâc ü tahtun müstedâm
Kubbe-i hadrâda tâ çarh-ı felek gerdân durur
(Abdülazîz Abdülkâdir-zâde. Nekâvetü’l-Edvâr. Nuruosmaniye Kütüphanesi. no. 3646. vr. 24b)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | EDÂ, Sultan Han | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | MÜCRİM / ÂBİD / MÜCRİM ÂBİD, Mücrim Çelebi | d. 1747 - ö. 1814-15? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | EDÂ, Sultan Han | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
4 | MÜCRİM / ÂBİD / MÜCRİM ÂBİD, Mücrim Çelebi | d. 1747 - ö. 1814-15? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | EDÂ, Sultan Han | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
6 | MÜCRİM / ÂBİD / MÜCRİM ÂBİD, Mücrim Çelebi | d. 1747 - ö. 1814-15? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
7 | EDÂ, Sultan Han | d. ? - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
8 | MÜCRİM / ÂBİD / MÜCRİM ÂBİD, Mücrim Çelebi | d. 1747 - ö. 1814-15? | Meslek | Görüntüle |
9 | EDÂ, Sultan Han | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
10 | MÜCRİM / ÂBİD / MÜCRİM ÂBİD, Mücrim Çelebi | d. 1747 - ö. 1814-15? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | EDÂ, Sultan Han | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
12 | MÜCRİM / ÂBİD / MÜCRİM ÂBİD, Mücrim Çelebi | d. 1747 - ö. 1814-15? | Madde Adı | Görüntüle |