Madde Detay
CÂMİ'Î
(d. ?/? - ö. ?/?)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 16. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Câmiʻî’nin hayatı hakkında kaynaklarda
verilen bilgiler oldukça sınırlıdır. Latîfî Tezkiresi’nde şairin hayatıyla ilgili az da olsa bilgi
verilmektedir. Lâtîfî, Manisa’da doğan Câmiʻî’nin,
Kanuni Sultan Süleyman dönemi şairlerinden olduğunu söyleyerek onun hat
sanatındaki başarısından övgüyle bahseder. Hatta onu ünlü hattat Yâkût’a
benzeterek onun ikinci Yâkût olduğunu ve nakış ilmindeki maharetiyle de ünlü
nakkaş Mânî’ye benzediğini söyler (Canım 2000: 208).
Câmiʻî’den bahseden bir başka
tezkireci de Âşık Çelebi’dir. Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ
adlı tezkiresinde Manisalı Senâyî’den bahsederken Manisalı Sâmi’î’yle birlikte
Kâni’î ve Câmiʻî’nin de Manisalı şairler arasında olduğunu zikrederek bu
şairlerle bir mecliste buluştuklarını belirtmiştir (Kılıç 2010: 1489).
Evliya Çelebi de Seyâhat-nâme’sinde Manisa hakkında
değerlendirmelerde bulunurken Câmiʻî’nin, Gülfem Hatun Çeşmesi üzerine
düşürdüğü ve 946/1539-40 tarihini veren iki beyitlik tarih kıt’asına yer
vermiştir (Dağlı vd. 2005: 39).
Câmiʻî’nin nerede ve ne zaman öldüğü
hakkında kaynaklarda herhangi bir bilgi bulunmamaktadır. Ancak Latîfî’nin şair
hakkında kullandığı “Padişahımız devrinde nakl itdi.” ifadesinden Câmiʻî’nin, Latîfî Tezkiresi’nin yazıldığı tarih olan 1546 yılından önce öldüğü
anlaşılmaktadır. Yine Evliya Çelebi’nin Seyâhat-nâme’sindeki şaire ait olan tarih kıt’asının verdiği
946/1539-40 tarihine bakarak Câmiʻî’nin bu tarihte hayatta olduğu
anlaşılmaktadır. Bu durumda Câmiʻî’nin 1539-40 ile 1546 tarihleri arasında
öldüğünü söylemek mümkündür.
Eserleri:
1. Vâmık u Azrâ
(Muhabbet-nâme): Câmiʻî’nin şimdilik elimizdeki en
önemli eseridir. Kanuni Sultan Süleyman’ın saltanatının ilk yıllarında Sinan
Paşa’nın teklifi üzerine yazılmıştır. Mesnevi tarzında kaleme alınan bu eser,
“mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” vezninde olup toplam 5240 beyittir. Eser üzerine
bir travay (Antunbay 1937), bir mezuniyet (İşcan 1970) ve iki doktora (Harmancı
2003, Ece 2002) çalışması yapılmıştır.
2. Manisa
Şehrengizi: Klâsik Türk edebiyatında Manisa hakkında yazılmış ilk şehrengiz
olan bu eser, beşer mısralık 12 bentten oluşmaktadır. Bentlerle yazılmış olması
hasebiyle eser edebiyatımızda genellikle mesnevi tarzında yazılmış olan
şehrengizlerden farklılık arz eder. Bu bentlerde Manisa övgüsüyle birlikte
şehirde yaşayan yedi esnaf güzelinin övgüsü yapılmıştır (Tığlı 2005).
Bu eserler dışında Câmiʻî’nin
herhangi bir eserinin olup olmadığı hakkında elde bilgi bulunmamaktadır. Bir
şair olarak şiirlerini bir araya getirerek bir Dîvân tertip ettiği bilinmemektedir. Ancak çeşitli mecmualarda
şaire ait bazı şiirlere rastlanmaktadır. Yunus Kaplan, hem biyografik kaynaklar
hem de bu mecmualardan hareketle Câmiʻî’ye ait 1 tahmis, 29 gazel, 6 matla ve 1
tarih kıt’ası olmak üzere toplam 37 manzumeyi bir araya getirerek bildiri metni
olarak yayımlamıştır (Kaplan 2018).
Kaynakça
Altunbay, Rüştü (1937). Câmiʻî ve Vâmık u Azrâsı, İstanbul: İstanbul Üniv. Edebiyat Fak.
Canım, Rıdvan (hzl.) (2000). Latîfî, Tezkîretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratu’n-Nuzamâ, Ankara: AKM Yay.
Dağlı, Yücel, Seyit Ali Kahraman, Robert Dankof (hzl.) (2005). Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi IX. Kitap, İstanbul: YKY.
Ece, Selami (2002). Manisalı Câmiʻî’nin Vâmık u Azrâ
Mesnevisi (İnceleme-Metin-Sadeleştirme). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk
Üniversitesi.
Ergun, Sadettin Nüzhet (1936). Türk
Şairleri. C. 2. İstanbul.
Harmancı, M. Esat (2003). Manisalı Câmiʻî Muhabbet-Name (Vâmık u ‘Azrâ) İnceleme-Metin-Nesre Çeviri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
İşcan, Nuran (1970). Câmiʻî, Vâmık u ‘Azrâ. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi.
Kaplan, Yunus (2018). “Manisalı Bir 16. Yüzyıl Divan Şairi:
Câmi’î ve Şiirleri”. Manisa: Geçmişten Günümüze Manisa Sempozyum Kitabı . C.
II. 1261-77.
Kılıç, Filiz (hzl.) (2010).
Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ, İnceleme-Metin. C. 2. İstanbul: İstanbul
Araştırmaları Ens. Yay.
Kurnaz, Cemal ve Mustafa Tatcı (hzl.) (2001). Mehmet Nâil Tuman, Tuhfe-i Nâilî- Dîvân Şâirlerinin
Muhtasar Biyografileri. C. 1. Ankara: Bizim Büro Yay.
Tığlı, Fatih (2005). “Klasik Türk Edebiyatında Şehrengizler ve Câmiʻî’nin
Manisa Şehrengizi”. Celal Bayar
Üniversitesi Manisa Şehri Bilgi Şöleni. 29-30 Eylül.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. YUNUS KAPLANYayın Tarihi: 05.01.2014Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gözlerün ‘âşıklar öldürmek olupdur hû sana
Kim bilür dahı neler ögredür ol câdû sana
Bu gice ahşamlasan iy mâh-ı nev didüm didi
Mâh-ı nev bedr olmasa ahşamlamaz yâ hû sana
Tîr-i gamzen cânuma kasd itdüginden inlerem
‘Âkıbet kurbân olurın iy kemân-ebrû sana
Görmedüm bir zerre denlü mihrüni bu derd ile
Cân üzinmekden hilâle döndüm iy meh-rû sana
Îd-i vaslında elin öpmek dilerdüm leblerin
Sundı ider Câmi’î bayramluk olsun bu sana
(Sevinç, İbrahim (2001). Pervane Beg Nazire Mecmuası (1a-29b). Transkripsiyonlu Edisyon Kritikli Metin. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 47.)
Vâmık u Azrâ’dan
Erir nâr-ı belâda cism ü cânı
İder göynükleri şerhin zebânı
Yanar kim rûşen ide her ârâyı
Ne hâsıl rûşen olmaz pîş-i pâyı
Yakar fikr âteşine rişte-i cân
Virür agyâra nef’ özine noksân
Vefâ umar her ednâ vür ehasdan
Virür cân bâda her bârid nefesden
(Canım, Rıdvan (hzl.) (2000). Latîfî, Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: AKM Yay. 208.)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 05.01.2014Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gözlerün ‘âşıklar öldürmek olupdur hû sana
Kim bilür dahı neler ögredür ol câdû sana
Bu gice ahşamlasan iy mâh-ı nev didüm didi
Mâh-ı nev bedr olmasa ahşamlamaz yâ hû sana
Tîr-i gamzen cânuma kasd itdüginden inlerem
‘Âkıbet kurbân olurın iy kemân-ebrû sana
Görmedüm bir zerre denlü mihrüni bu derd ile
Cân üzinmekden hilâle döndüm iy meh-rû sana
Îd-i vaslında elin öpmek dilerdüm leblerin
Sundı ider Câmi’î bayramluk olsun bu sana
(Sevinç, İbrahim (2001). Pervane Beg Nazire Mecmuası (1a-29b). Transkripsiyonlu Edisyon Kritikli Metin. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 47.)
Vâmık u Azrâ’dan
Erir nâr-ı belâda cism ü cânı
İder göynükleri şerhin zebânı
Yanar kim rûşen ide her ârâyı
Ne hâsıl rûşen olmaz pîş-i pâyı
Yakar fikr âteşine rişte-i cân
Virür agyâra nef’ özine noksân
Vefâ umar her ednâ vür ehasdan
Virür cân bâda her bârid nefesden
(Canım, Rıdvan (hzl.) (2000). Latîfî, Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: AKM Yay. 208.)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gözlerün ‘âşıklar öldürmek olupdur hû sana
Kim bilür dahı neler ögredür ol câdû sana
Bu gice ahşamlasan iy mâh-ı nev didüm didi
Mâh-ı nev bedr olmasa ahşamlamaz yâ hû sana
Tîr-i gamzen cânuma kasd itdüginden inlerem
‘Âkıbet kurbân olurın iy kemân-ebrû sana
Görmedüm bir zerre denlü mihrüni bu derd ile
Cân üzinmekden hilâle döndüm iy meh-rû sana
Îd-i vaslında elin öpmek dilerdüm leblerin
Sundı ider Câmi’î bayramluk olsun bu sana
(Sevinç, İbrahim (2001). Pervane Beg Nazire Mecmuası (1a-29b). Transkripsiyonlu Edisyon Kritikli Metin. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 47.)
Vâmık u Azrâ’dan
Erir nâr-ı belâda cism ü cânı
İder göynükleri şerhin zebânı
Yanar kim rûşen ide her ârâyı
Ne hâsıl rûşen olmaz pîş-i pâyı
Yakar fikr âteşine rişte-i cân
Virür agyâra nef’ özine noksân
Vefâ umar her ednâ vür ehasdan
Virür cân bâda her bârid nefesden
(Canım, Rıdvan (hzl.) (2000). Latîfî, Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: AKM Yay. 208.)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gözlerün ‘âşıklar öldürmek olupdur hû sana
Kim bilür dahı neler ögredür ol câdû sana
Bu gice ahşamlasan iy mâh-ı nev didüm didi
Mâh-ı nev bedr olmasa ahşamlamaz yâ hû sana
Tîr-i gamzen cânuma kasd itdüginden inlerem
‘Âkıbet kurbân olurın iy kemân-ebrû sana
Görmedüm bir zerre denlü mihrüni bu derd ile
Cân üzinmekden hilâle döndüm iy meh-rû sana
Îd-i vaslında elin öpmek dilerdüm leblerin
Sundı ider Câmi’î bayramluk olsun bu sana
(Sevinç, İbrahim (2001). Pervane Beg Nazire Mecmuası (1a-29b). Transkripsiyonlu Edisyon Kritikli Metin. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 47.)
Vâmık u Azrâ’dan
Erir nâr-ı belâda cism ü cânı
İder göynükleri şerhin zebânı
Yanar kim rûşen ide her ârâyı
Ne hâsıl rûşen olmaz pîş-i pâyı
Yakar fikr âteşine rişte-i cân
Virür agyâra nef’ özine noksân
Vefâ umar her ednâ vür ehasdan
Virür cân bâda her bârid nefesden
(Canım, Rıdvan (hzl.) (2000). Latîfî, Tezkiretü’ş-Şu’arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: AKM Yay. 208.)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Hakkı Tarık Us | d. 1889 - ö. 21 Ekim 1956 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | MÜRÎDÎ, Mürîdî-i Aydınî, Aydınlı Mürîdî | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | KÂMÎ, Ahmed | d. ? - ö. 1688 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Hakkı Tarık Us | d. 1889 - ö. 21 Ekim 1956 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | MÜRÎDÎ, Mürîdî-i Aydınî, Aydınlı Mürîdî | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | KÂMÎ, Ahmed | d. ? - ö. 1688 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Hakkı Tarık Us | d. 1889 - ö. 21 Ekim 1956 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | MÜRÎDÎ, Mürîdî-i Aydınî, Aydınlı Mürîdî | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | KÂMÎ, Ahmed | d. ? - ö. 1688 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Hakkı Tarık Us | d. 1889 - ö. 21 Ekim 1956 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | MÜRÎDÎ, Mürîdî-i Aydınî, Aydınlı Mürîdî | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | KÂMÎ, Ahmed | d. ? - ö. 1688 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | Hakkı Tarık Us | d. 1889 - ö. 21 Ekim 1956 | Madde Adı | Görüntüle |
14 | MÜRÎDÎ, Mürîdî-i Aydınî, Aydınlı Mürîdî | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
15 | KÂMÎ, Ahmed | d. ? - ö. 1688 | Madde Adı | Görüntüle |