Madde Detay
KUL İBRAHİM
(d. ?/? - ö. ?/?)
tekke şairi
(Tekke / 16. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Kul İbrahim, 16. asırda yaşamış Bektaşi şairlerdendir. Pir Sultan Abdal müridi, Kul Himmet’in yetiştirmesi ve çağdaşıdır. Nefeslerinde İbrahim, Kul İbrahim, Sefil İbrahim mahlaslarını kullanmıştır. Safevi Devleti ile Osmanlı Devleti arasında siyasi ve askerî mücadele olaylarına karışmış, sazı ve sözü ile İran tarafını tutan zümrelerin direniş ve hareketlerinde mühim rol oynamıştır. Ayrıca hükûmet tarafında da baskı ve kovuşturmaya uğramıştır (TDEA 1982: 436). Kul İbrahim bir nefesinde “ Pirim Hasan Dede Veli görünür.” ifadesini kullanmaktadır (Öztelli 1996: 297). Orta Anadolu Alevi bölgelerinden yetişmiş olup doğum ve ölüm yılları bilinmediği gibi mezarının nerede olduğu, başından ne gibi olaylar geçtiği bilinmemektedir. Günümüze kadar sanat gücünü muhafaza etmiş, şöhretli bir Bektaşi şairidir (TDEA 1982: 436).
Kul İbrahim’e ait müstakil bir eserin olup olmadığı bilinmemektedir. Cahit Öztelli’nin Pir Sultan’ın Dostları adlı eserinde Kul İbrahim’e ait beş şiir örneği bulunmaktadır. “Seksen bin Urum eri kalkacak” ile başlayan nefesin bir dörtlüğünde yakında bir savaş, ayaklanma olacağına, erenlerin Horasan yani İran’dan, bir bölüğünün de Anadolu’dan çıkıp geleceğini, Şah’ın önde yürüyecek, Osmanlıları yeneceklerini anlatır. Bu nefesinde baştan sona kurtuluş için gelecek günlerin umudu ile dile getirilmiştir. O çağ, Alevilerin çok bunaldığı, İran’daki Safevi Devleti'ne güvendikleri çağdır (Öztelli 1996: 293-4).
Kul İbrahim nefeslerinde genel olarak umutsuz günlerin verdiği acı ile yarını bekleyiş ve üzüntü vardır. Pir Sultan ve Kul Himmet yolunda yürüyen eylemci bir sanat adamı olan âşık, 16. yüzyılın ikinci yarısında başlayan eylemci sanat yolunun ikinci halkası, 17. yüzyılda Şah Âdil ve Kul Mazlum ile sürmüş, yüzyılın ortalarında Kul İbrahim yetişmiştir. Âşık nefeslerinde artık umutların söndüğü, toplum birliğinin sarsıldığı yolundaki şikâyetleri açıkça görülür. Bununla birlikte Horasan’dan gelecek erlere, Mehdî’ye karşı bekleme içinde olmaktadır. Bunu yalnız kendisi için değil, perişan durumda olan toplum için istemektedir. Daha sonraları bu yüzyıl ve devamında Şahlardan umut büsbütün kesilmiş, Safevi siyasi hayatı sönmüştür. Bu durum karşısında, Anadolu Alevileri için İran ancak bir hatıra olarak kalmıştır. İşte bu dönemin son temsilcisi Kul İbrahim ve adları tespit edilemeyen çağdaşlarıdır (Öztelli 1996: 291-297).
Kaynakça
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay.
“Kul İbrahim” (1982). Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. 5. İstanbul: Dergâh Yay. 436.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: ARAŞ. GÖR. EMİNE ÇAKIRYayın Tarihi: 22.12.2014Güncelleme Tarihi: 08.12.2020Eserlerinden Örnekler
Nefes
Eyisini sen bilirsin ilâhî
Derdin verdin, işbu çarede kaldı
Âsumana çıktı insanın âhı
Yarattığın kullar arada kaldı
Cümle insan taaccüpte, ne bu hal
Dört yanından bir od düştü, yandı kul
Elinde Zülfikar, altında Düldül
Tanrının Arslanı nerede kaldı
Tama’ gelip, kimse doymuyor aza
Galiba bu işler ilâyık bize
Ok potayı durmaz, kal doldu öze
Gitti özü sağlar, kurada kaldı
Evlat günü görmez oldu fukara
Bu çökeği çökerenler çıkara
İtikat kalmadı avrattan ere
Şimdi ikram, izzet parada kaldı
Hamza-ı kahraman, hem Battal olsa
Küffarın elinden İslâm’ı alsa
Mevlâ’m izin verse ya Mehdî gelse
Der İbrahim, ümit orada kaldı
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 295.
Nefes
Çıktım yükseğine seyran eyledim
Dostumun bağında gülü görünür
İndim eşiğine niyaz eyledim
Pîrim Hasan Dede Veli görünür
Talip irehbere, erkâna yatar
İrehber talibi hatadan saklar
Bunaldığım yerde carıma yeter
Irmak kenarında kulu görünür
Yetiş Yörük kulu, halim perişan
Hakkı gördüm diyen göstersin nişan
Gök yüzünde güvercine karışan
Hünkar Hacı Bektaş Veli görünür
Sefil İbrahim’im ilin dilinde
Talip oynar rehberinin gölünde
Mansur dârda On İki İmam yolunda
Allah bir Muhammed görünür
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 297-8.
Yayın Tarihi: 22.12.2014Güncelleme Tarihi: 08.12.2020Eserlerinden Örnekler
Nefes
Eyisini sen bilirsin ilâhî
Derdin verdin, işbu çarede kaldı
Âsumana çıktı insanın âhı
Yarattığın kullar arada kaldı
Cümle insan taaccüpte, ne bu hal
Dört yanından bir od düştü, yandı kul
Elinde Zülfikar, altında Düldül
Tanrının Arslanı nerede kaldı
Tama’ gelip, kimse doymuyor aza
Galiba bu işler ilâyık bize
Ok potayı durmaz, kal doldu öze
Gitti özü sağlar, kurada kaldı
Evlat günü görmez oldu fukara
Bu çökeği çökerenler çıkara
İtikat kalmadı avrattan ere
Şimdi ikram, izzet parada kaldı
Hamza-ı kahraman, hem Battal olsa
Küffarın elinden İslâm’ı alsa
Mevlâ’m izin verse ya Mehdî gelse
Der İbrahim, ümit orada kaldı
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 295.
Nefes
Çıktım yükseğine seyran eyledim
Dostumun bağında gülü görünür
İndim eşiğine niyaz eyledim
Pîrim Hasan Dede Veli görünür
Talip irehbere, erkâna yatar
İrehber talibi hatadan saklar
Bunaldığım yerde carıma yeter
Irmak kenarında kulu görünür
Yetiş Yörük kulu, halim perişan
Hakkı gördüm diyen göstersin nişan
Gök yüzünde güvercine karışan
Hünkar Hacı Bektaş Veli görünür
Sefil İbrahim’im ilin dilinde
Talip oynar rehberinin gölünde
Mansur dârda On İki İmam yolunda
Allah bir Muhammed görünür
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 297-8.
Güncelleme Tarihi: 08.12.2020Eserlerinden Örnekler
Nefes
Eyisini sen bilirsin ilâhî
Derdin verdin, işbu çarede kaldı
Âsumana çıktı insanın âhı
Yarattığın kullar arada kaldı
Cümle insan taaccüpte, ne bu hal
Dört yanından bir od düştü, yandı kul
Elinde Zülfikar, altında Düldül
Tanrının Arslanı nerede kaldı
Tama’ gelip, kimse doymuyor aza
Galiba bu işler ilâyık bize
Ok potayı durmaz, kal doldu öze
Gitti özü sağlar, kurada kaldı
Evlat günü görmez oldu fukara
Bu çökeği çökerenler çıkara
İtikat kalmadı avrattan ere
Şimdi ikram, izzet parada kaldı
Hamza-ı kahraman, hem Battal olsa
Küffarın elinden İslâm’ı alsa
Mevlâ’m izin verse ya Mehdî gelse
Der İbrahim, ümit orada kaldı
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 295.
Nefes
Çıktım yükseğine seyran eyledim
Dostumun bağında gülü görünür
İndim eşiğine niyaz eyledim
Pîrim Hasan Dede Veli görünür
Talip irehbere, erkâna yatar
İrehber talibi hatadan saklar
Bunaldığım yerde carıma yeter
Irmak kenarında kulu görünür
Yetiş Yörük kulu, halim perişan
Hakkı gördüm diyen göstersin nişan
Gök yüzünde güvercine karışan
Hünkar Hacı Bektaş Veli görünür
Sefil İbrahim’im ilin dilinde
Talip oynar rehberinin gölünde
Mansur dârda On İki İmam yolunda
Allah bir Muhammed görünür
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 297-8.
Eserlerinden Örnekler
Nefes
Eyisini sen bilirsin ilâhî
Derdin verdin, işbu çarede kaldı
Âsumana çıktı insanın âhı
Yarattığın kullar arada kaldı
Cümle insan taaccüpte, ne bu hal
Dört yanından bir od düştü, yandı kul
Elinde Zülfikar, altında Düldül
Tanrının Arslanı nerede kaldı
Tama’ gelip, kimse doymuyor aza
Galiba bu işler ilâyık bize
Ok potayı durmaz, kal doldu öze
Gitti özü sağlar, kurada kaldı
Evlat günü görmez oldu fukara
Bu çökeği çökerenler çıkara
İtikat kalmadı avrattan ere
Şimdi ikram, izzet parada kaldı
Hamza-ı kahraman, hem Battal olsa
Küffarın elinden İslâm’ı alsa
Mevlâ’m izin verse ya Mehdî gelse
Der İbrahim, ümit orada kaldı
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 295.
Nefes
Çıktım yükseğine seyran eyledim
Dostumun bağında gülü görünür
İndim eşiğine niyaz eyledim
Pîrim Hasan Dede Veli görünür
Talip irehbere, erkâna yatar
İrehber talibi hatadan saklar
Bunaldığım yerde carıma yeter
Irmak kenarında kulu görünür
Yetiş Yörük kulu, halim perişan
Hakkı gördüm diyen göstersin nişan
Gök yüzünde güvercine karışan
Hünkar Hacı Bektaş Veli görünür
Sefil İbrahim’im ilin dilinde
Talip oynar rehberinin gölünde
Mansur dârda On İki İmam yolunda
Allah bir Muhammed görünür
Öztelli, Cahit (1996). Pir Sultan’ın Dostları. İstanbul: Özgür Yay. 297-8.