ŞAHBAZOĞLU, İhsan Şahbazoğlu

(d. 01.02.1930 / ö. -)
âşık, çiftçi
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

İhsan Şahbazoğlu, 1 Şubat 1930 tarihinde Kars'a bağlı Akyaka ilçesinin Üçpınar (Möküz) köyünde dünyaya gelmiştir. Âşık Veysel Şahbazoğlu'nun küçük kardeşi olan âşık, Ali Paşa ve Narin çiftinin 7 çocuğundan beşincisidir. İlk saz derslerini 1950'de dayısı Âşık İlyas'tan alır. Şahbazoğlu'nun ustaları İslam Erdener ve Mehmet Ülken'dir (Yıldız 2003: 145). Daha sonra ağabeyi Âşık Veysel Şahbazoğlu'nun yanında mesleğini ilerletir. Deniz olan soyadını daha sonra, babasının kullandığı mahlasın etkisiyle Şahbazoğlu olarak değiştirir. 1969'da ilk kez Konya Âşıklar Bayramına katılır ve "Öksüz Dede" ödülünü alır. 1970'de İzmir Âşıklar Bayramında başarılı bulunur ve ödüllendirilir. 1980'de Ankara'da düzenlenen "Âşıklar Semineri"nde bulunur, Kars'ta düzelenen çeşitli yarışmalara katılır ve bu yarışmalardan ödüller alır. 2017'ten itibarıyla âşıklar bayramına, yaşlı ve geleneği en iyi bilen âşıklardan biri olduğu için jüri üyesi olarak çağrılmaya başlanır. "Hanımkız Hanım ile evli olup, dördü kız ikisi erkek altı çocuğu vardır. Hâlen kendi köyünde ikamet etmektedir" (Altınkaynak 2015: 72).

Civar köylerde düzenlenen özel eğlencelere, düğün, nişan, sünnet gibi toplantılara ücretli olarak davet edilen âşık, ağabeyi Veysel Şahbazoğlu mahkum olduktan sonra bir müddet yeğeni Ensar Şahbazoğlu ile de bu tür eğlencelere katılır ve Ensar'ın yetişmesinde etkili olur, ancak bu tarihten sonra mesleğine ara vermek zorunda kalır. Badeli âşıklardan olduğunu iddia eden İhsan Şahbazoğlu, nasıl bade içtiğini anlatır. Mahlas olarak ağabeyi Veysel Şahbazoğlu ile aynı mahlası (Şahbazoğlu) veya kendi adını (İhsan) şiirlerinde kullanır. Şiirlerine konu olarak aşk, kahramanlık, ileri gelenlere övgü, zamandan şikâyet, gurbet, ölüm, dünyanın faniliği, yokluk ve şahsi sıkıntıları seçer. İrticali kuvvetli olup pek çok âşıkla karşılaşma yapar. Bölge âşıklarından usta malı deyişler de bilir. Kendi adına tertip edilen hikâyesi yoktur, fakat birçok serencamı vardır. Başkalarına ait hikâyeleri ve bölgede bilinen anonim hikâyeleri anlatır. Deyişlerinde Terekeme ağız özellikleri söz konusudur. Sözlü kültür ve âşıklık geleneğinin devam ettiği bölgesinde âşıklar tarafından kullanılan havaların tamamını kullanabilir. Âşık edebiyatı tür ve şekillerinin tamamında eserler meydana getirmiştir (Altınkaynak 2015: 72).

Kaynakça

Altınkaynak, Erdoğan (2015). Kars Halk Âşıkları 1. Ankara: Ardahan Üniversitesi Yay.

Yıldız, N. (2003). Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. 3. Ankara: AKM Yay. 

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: PROF. DR. ERDOĞAN ALTINKAYNAK
Yayın Tarihi: 25.03.2019
Güncelleme Tarihi: 11.12.2020

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1ZİYANÎ, Mustafa Baltad. 1947 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2İBRAHİM ARTARd. 1873 - ö. 1948Doğum YeriGörüntüle
3İSLAM, İslam Erdenerd. 1921 - ö. 25.11.1995Doğum YeriGörüntüle
4ZİYANÎ, Mustafa Baltad. 1947 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5İBRAHİM ARTARd. 1873 - ö. 1948Doğum YılıGörüntüle
6İSLAM, İslam Erdenerd. 1921 - ö. 25.11.1995Doğum YılıGörüntüle
7ZİYANÎ, Mustafa Baltad. 1947 - ö. ?MeslekGörüntüle
8İBRAHİM ARTARd. 1873 - ö. 1948MeslekGörüntüle
9İSLAM, İslam Erdenerd. 1921 - ö. 25.11.1995MeslekGörüntüle
10ZİYANÎ, Mustafa Baltad. 1947 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11İBRAHİM ARTARd. 1873 - ö. 1948Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12İSLAM, İslam Erdenerd. 1921 - ö. 25.11.1995Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13ZİYANÎ, Mustafa Baltad. 1947 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14İBRAHİM ARTARd. 1873 - ö. 1948Madde AdıGörüntüle
15İSLAM, İslam Erdenerd. 1921 - ö. 25.11.1995Madde AdıGörüntüle