Madde Detay
TAHİRÎ, Ortaköylü
(d. 1227/1812/1814 - ö. 1298/1884?)
âşık
(Âşık / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Mehmet olan âşık, şiirlerinde mahlas olarak Tahirî'yi kullanmıştır. Halk arasında da Tahirî adıyla ün salmıştır. H. 1227/ M.1812 yılında Niğde'nin Bor kazasının Altunhisar (Anduğu / Ortaköy) kasabasında doğdu (Tan-İvgin 1983: 9). Babasının adı Ağazade Hacı Ali Ağa, annesinin adı ise Raziye'dir (Angı-Angı 2007: 9). Kiminle evlendiği bilinmemekle beraber şiirlerinden Nuri ve Celal adında iki oğlunun olduğu anlaşılmaktadır. Tahirî, ilk öğrenimini köyündeki mahalle mektebinde yaptıktan sonra Bor ve Kayseri medreselerinde öğrenimini tamamlayarak köyüne döndü (Oral 1955: 8). Tahirî, bazı şiirlerinde Dertli, Emrah, Gevherî ve Katibî gibi âşıkların isimlerinden bahsetmektedir (Angı-Angı 2007: 14; Oral 1955: 15). Bu da onun bu âşıklardan etkilendiğine delil sayılır. Tahirî, köyünde ziraat işleriyle uğraştı. Arazi dar olduğunda zaman zaman imamlık ve vaizlik de yaptığı bilinmektedir (Oral 1955: 8; Tan-İvgin 1983: 9; Angı-Angı 2007: 9). Muvazzaf memurluk yapmamış ancak geçici görevlerde bulunmuştur. Âşâr kâtipliği de bunlardan biridir. Tahirî'nin bahsedilen işlerin dışında bazı memuriyetlerde bulunduğunu söyleyenler varsa da hangi işlerde çalıştığı belirlenememiştir. Mehmet Zeki Oral'ın eserinde "Tahirî'yi en iyi tanıyabilen Hidayet Usta H. 1299 / M. 1883 yılında askere gittiğini, o yıl Tahirî'nin 68-70 yaşlarında olduğunu ve aynı yıl içinde Ulukışla ilçesinin Ali Hoca köyünde emanet âşârı görürken vefat ettiğini kuvvetle hatırlamaktadır." (Oral 1955: 9) şeklinde ölüm yeri ve yılı ile ilgili bilgi verilmektedir. Tahirî, Ulukışla ilçesinin Ali Hoca, İlifkin ve Horoz köylerinde öşür yazmak için görevlendirildiği 1883 yılında vefat etmiş ve Horoz köyü mezarlığına defnedilmiştir. Bugün Çiftehan istasyonu ile Pozantı arasında Kırkgeçit çayı ile Çiftehan deresinin birleştiği yerde bulunan tahta köprüye yakın bir yerde gömülmüştür (Tan-İvgin 1983: 9). Vahap Okay ve Hacı Angı'nın çalışmaları neticesinde Horoz köyünden Murtazaoğlu Ali Avcı'nın yardımıyla mezarı bulunup doğduğu yer olan Altunhisar ilçesine getirilmiştir. Kültür ve Turizm Bakanlığının ve kadirşinas hemşehrilerinin maddi yardımlarıyla yaptırılan "Âşık Tahirî Anıt Mezarı"nda yatmaktadır.
Tahirî mürettep bir divan sahibidir. Divan-ı Tahirî adlı 23 sayfadan ibaret bir divanı vardır. Bor Halil Nuri Bey kütüphanesinde 7920 numara ile kayıtlıdır. Ayrıca 14 Eylül 1317 (1901) tarihli bir cönkte de 46 şiiri yer almaktadır. Ancak bu iki eser de Konya Bölge Yazma Eseler Kütüphanesine götürülmüştür.
Tahirî, bazen halk şiiri tarzında bazen de divan şiiri tarzında şiirler söylemiş bir kalem şairidir. Tahirî saz çalmasını bilmemektedir, ancak o, çevre köyleri gezer, köy odalarında sohbetler yapar, koşmalar, destanlar okur, rast geldiği güzellere vurularak şiirler yazardı. Tahirî'nin heceli şiirler arasında en çok tercih ettiği tür koşmadır. Bunun yanısıra şiirleri arasında nefes, muamma ve destanlar da vardır. Ölçü olarak en çok on birli ölçüyü kullanmıştır. Sekizli ölçü ile birlikte yedi ölçülü manileri de bulunmaktadır. Hece vezniyle yazdığı şiirlerinde daha çok aşk, tasavvuf, din, ölüm, ayrılık ve yoksulluk gibi konuları ele almıştır. Aruzlu şiirlerinde Failatün, failatün, failatün, failün; Mefailün, mefailün, mefailün, mefailün; Mef'ulü, mefailü, mefailü, feulün kalıplarını tercih etmiştir. Aruzlu şiirlerinde işlediği konular arasında naat, münacaat ağırlıktadır. Tahirî'nin dil ve üslubuna bakıldığında şiirlerinde yöre halkının konuştuğu dilin yanında medrese tahsili gördüğü için Arapça ve Farsça kelime ve tamlamaları da kullanıldığı görülür. Şiirlerinde mahalli söyleyişlere ve Niğde bölgesi ağızlarında görülen kelimelere sıkça rastlanılır.
Kaynakça
Angı, Dudu, H. Angı (2007). Ölümünün 124. Yıl Dönümünde Altunhisarlı Âşık Tahirî. Ankara: Angı Yay.
Arısoy, M. Emin (1961). Şiirde Bor ve Bor Şairleri Antolojisi. Niğde: Tuğrul Mat.
Ergun, Saadettin Nüzhet (1926). Halk Şairleri. İstanbul: yyy.
Kocatürk, Vasfi Mahir (1963). Saz Şairleri Antolojisi. Ankara: Ayyıldız Mat.
Köprülü, M. Fuat (1964). Türk Saz Şairleri. Ankara: Güven Basımevi.
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Mat.
Özkubat, Tevfik, N. Tan (1975). Bor'lu Kemalî Baba. Ankara: Nüve Mat.
Tan, Nail, H. İvgin (hzl.) (1983). Âşık Tahirî Bibliyografyası Hayatı-Âşıklığı-Sanatı. Ankara: Başbakanlık Basımevi.
Tan, Nail (2006). Altunhisarlı Âşık Kemâli Baba Hayatı Sanatı Şiirleri. Ankara: BRC Basım Mat.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. NEDİM BAKIRCIYayın Tarihi: 14.07.2013Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Koşma
Ey mektup varırsan nazlı yârime
El bağla huzura dur selam eyle
Eğer kavuşursan zülfi târıma
Mübarek hatırın sor selam eyle
Feleğin sırrına neden ermedim
El uzatıp gonca gülün dermedim
Uslubu kabamı nasıl görmedim
Bari sen veçhini gör selam eyle
Bu aşkın sevdasın çekenler bilir
Çeşminden kanlı yaş dökenler bilir
Değme gülün hârin çekenler bilir
Hasretlik sevdasın sor selam eyle
Sevdan ile geçmek göründü tenden
Hiç böyle muhabbet olur mu candan
Eğer bu Tahirî sorarsa senden
Sualine cevap ver selam eyle
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 21-22.
Gazel
Hicri efganımla didem döktüğü bu gam nedir
Gussa-i bimar ile dil kasrını ihdam nedir
Gel bu dehrin şiddeti hun eyledi ekbadımı
Kasdile ser taç olup ya bu kadar ikdam nedir
Nâr-ı hasretle derunum lâcerem oldu ramad
Şehr-i dilde bir alay tercüme-i hengâm nedir
Tiğ vurup çarh-ı felek tîz ömrümü kıldı tuvan
Ya bu devrin canıma gösterdiği endam nedir
Nâr-ı şiddetle yanar tab’ı zebanım Tahirâ
Bilmezem hicran elinden ahir-i encam nedir
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 98.
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 14.07.2013Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Koşma
Ey mektup varırsan nazlı yârime
El bağla huzura dur selam eyle
Eğer kavuşursan zülfi târıma
Mübarek hatırın sor selam eyle
Feleğin sırrına neden ermedim
El uzatıp gonca gülün dermedim
Uslubu kabamı nasıl görmedim
Bari sen veçhini gör selam eyle
Bu aşkın sevdasın çekenler bilir
Çeşminden kanlı yaş dökenler bilir
Değme gülün hârin çekenler bilir
Hasretlik sevdasın sor selam eyle
Sevdan ile geçmek göründü tenden
Hiç böyle muhabbet olur mu candan
Eğer bu Tahirî sorarsa senden
Sualine cevap ver selam eyle
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 21-22.
Gazel
Hicri efganımla didem döktüğü bu gam nedir
Gussa-i bimar ile dil kasrını ihdam nedir
Gel bu dehrin şiddeti hun eyledi ekbadımı
Kasdile ser taç olup ya bu kadar ikdam nedir
Nâr-ı hasretle derunum lâcerem oldu ramad
Şehr-i dilde bir alay tercüme-i hengâm nedir
Tiğ vurup çarh-ı felek tîz ömrümü kıldı tuvan
Ya bu devrin canıma gösterdiği endam nedir
Nâr-ı şiddetle yanar tab’ı zebanım Tahirâ
Bilmezem hicran elinden ahir-i encam nedir
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 98.
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Koşma
Ey mektup varırsan nazlı yârime
El bağla huzura dur selam eyle
Eğer kavuşursan zülfi târıma
Mübarek hatırın sor selam eyle
Feleğin sırrına neden ermedim
El uzatıp gonca gülün dermedim
Uslubu kabamı nasıl görmedim
Bari sen veçhini gör selam eyle
Bu aşkın sevdasın çekenler bilir
Çeşminden kanlı yaş dökenler bilir
Değme gülün hârin çekenler bilir
Hasretlik sevdasın sor selam eyle
Sevdan ile geçmek göründü tenden
Hiç böyle muhabbet olur mu candan
Eğer bu Tahirî sorarsa senden
Sualine cevap ver selam eyle
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 21-22.
Gazel
Hicri efganımla didem döktüğü bu gam nedir
Gussa-i bimar ile dil kasrını ihdam nedir
Gel bu dehrin şiddeti hun eyledi ekbadımı
Kasdile ser taç olup ya bu kadar ikdam nedir
Nâr-ı hasretle derunum lâcerem oldu ramad
Şehr-i dilde bir alay tercüme-i hengâm nedir
Tiğ vurup çarh-ı felek tîz ömrümü kıldı tuvan
Ya bu devrin canıma gösterdiği endam nedir
Nâr-ı şiddetle yanar tab’ı zebanım Tahirâ
Bilmezem hicran elinden ahir-i encam nedir
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 98.
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Koşma
Ey mektup varırsan nazlı yârime
El bağla huzura dur selam eyle
Eğer kavuşursan zülfi târıma
Mübarek hatırın sor selam eyle
Feleğin sırrına neden ermedim
El uzatıp gonca gülün dermedim
Uslubu kabamı nasıl görmedim
Bari sen veçhini gör selam eyle
Bu aşkın sevdasın çekenler bilir
Çeşminden kanlı yaş dökenler bilir
Değme gülün hârin çekenler bilir
Hasretlik sevdasın sor selam eyle
Sevdan ile geçmek göründü tenden
Hiç böyle muhabbet olur mu candan
Eğer bu Tahirî sorarsa senden
Sualine cevap ver selam eyle
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 21-22.
Gazel
Hicri efganımla didem döktüğü bu gam nedir
Gussa-i bimar ile dil kasrını ihdam nedir
Gel bu dehrin şiddeti hun eyledi ekbadımı
Kasdile ser taç olup ya bu kadar ikdam nedir
Nâr-ı hasretle derunum lâcerem oldu ramad
Şehr-i dilde bir alay tercüme-i hengâm nedir
Tiğ vurup çarh-ı felek tîz ömrümü kıldı tuvan
Ya bu devrin canıma gösterdiği endam nedir
Nâr-ı şiddetle yanar tab’ı zebanım Tahirâ
Bilmezem hicran elinden ahir-i encam nedir
Oral, Mehmet Zeki (1955). Niğdeli Şair ve Âşıklardan Orta Köylü Âşık Tahirî. Ankara: Yeni Matbaa. 98.
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | GÂLİB/FİKRÎ, Mehmed Gâlib Bey, Niğdeli | d. 1853 - ö. 1915 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | HAKKI, Niğdeli | d. 1874 - ö. 1953 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Suphi Aytimur | d. 18 Nisan 1922 - ö. 26 Haziran 1997 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | GÂLİB/FİKRÎ, Mehmed Gâlib Bey, Niğdeli | d. 1853 - ö. 1915 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | HAKKI, Niğdeli | d. 1874 - ö. 1953 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Suphi Aytimur | d. 18 Nisan 1922 - ö. 26 Haziran 1997 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | GÂLİB/FİKRÎ, Mehmed Gâlib Bey, Niğdeli | d. 1853 - ö. 1915 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | HAKKI, Niğdeli | d. 1874 - ö. 1953 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Suphi Aytimur | d. 18 Nisan 1922 - ö. 26 Haziran 1997 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | GÂLİB/FİKRÎ, Mehmed Gâlib Bey, Niğdeli | d. 1853 - ö. 1915 | Meslek | Görüntüle |
11 | HAKKI, Niğdeli | d. 1874 - ö. 1953 | Meslek | Görüntüle |
12 | Suphi Aytimur | d. 18 Nisan 1922 - ö. 26 Haziran 1997 | Meslek | Görüntüle |
13 | GÂLİB/FİKRÎ, Mehmed Gâlib Bey, Niğdeli | d. 1853 - ö. 1915 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | HAKKI, Niğdeli | d. 1874 - ö. 1953 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Suphi Aytimur | d. 18 Nisan 1922 - ö. 26 Haziran 1997 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | GÂLİB/FİKRÎ, Mehmed Gâlib Bey, Niğdeli | d. 1853 - ö. 1915 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | HAKKI, Niğdeli | d. 1874 - ö. 1953 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | Suphi Aytimur | d. 18 Nisan 1922 - ö. 26 Haziran 1997 | Madde Adı | Görüntüle |