Ümran Ersin

(d. 1957 / ö. -)
Öğretmen, Şair, Yazar
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Gaziantep'te doğdu. Çocukluk ve ilk gençlik yılları babasının görevi dolayısıyla Anadolu’nun değişik yerlerinde geçti. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünden mezun oldu. 22 yıl felsefe öğretmeni olarak görev yaptı. Edebiyatla yakından ilgilenen Ümran Ersin, Karşıyaka Belediyesi tarafından düzenlenen 2012 Homeros Edebiyat Ödülleri kapsamındaki Tarık Dursun K. Hikâye Yarışması’nda Mebruke adlı öyküsüyle Jüri Özel Ödülü'ne layık görüldü.

Şair olarak tanınan Ümran Ersin'in şiir, öykü ve yazıları 2005 yılından itibaren Varlık, Yasakmeyve, Lacivert, Sincan İstasyonu, Kıyı, Alaz, Damar, Her Şeye Karşın Sanat, Şiiri Özlüyorum, Türk Dili, Özgür Edebiyat, Ünlem Sanat, Akatalpa, Kurşun Kalem ve Evrensel Kültür gibi süreli yayınlarda yer almıştır. Ümran Ersin, 2005 yılından beri yazmış olduğu şiirlerini Gün Lekesi (2010) adlı şiir kitabında toplamıştır. Kitaptaki şiirlerde zaman, varlık ve doğa temalarını işleyen Ersin, bunun nedenini toplumsal kirlenmeye, toplumun yozlaşmasına bağlamaktadır. Eriş, kitabı şu cümlelerle değerlendirmiştir: "Doğayla iç içe bir şiir Ümran Ersin’in şiiri. Tabiat unsurları insansı biçimlere bürünür bir anda, bir güvercin ya da hatmi çiçeği sızar dizelere ansızın. (...) Gün Lekesi toplumsal ve bireysel vicdanın duru, arık, sahih sesi. Yozlaşmaların, istismarların kirletemediği anlamaya, açıklamaya çalışan, başkaldırıya dönük bir ses." (Eriş 2012). Sevmem Öğleden Sonralarını (2014) şairin diğer şiir kitabıdır. Ümran Ersin, Anısı Olmayan Sokak (2019) adlı hikâye kitabında şair duyarlılığıyla, kentin kadınlarını ele alır. Erkeklerin ötelediği, ev içlerine sıkışmış ama yaşama sıkı sıkıya bağlı kadınların öyküsünü anlatır. Anısı Olmayan Sokak’ta, olayların ve duyguların iç içe geçtiği, insan sıcağı yüklü, kahramanlarını sevgiyle anlatan izlek, biçim, dil olarak farklı öyküler bulunmaktadır. Kitapta yer alan Akordeon öyküsünde müziğin akışıyla erotizmin soyut biçimlenişi, Meryem’in Gecikmiş Düşü ve Yine Limon Dilimli Çay adlı öykülerde ise alışılagelen, yasaklanmış varlığa karşı duyulan erotizm okunmaktadır. Her üç öyküde erotizm, okura asıl sorun olan cinsellik olgusunu yansıtabilmek amaçlı ve abartılmadan söz edilen bir öğedir. Yazar insana dair doğal bir güdü olan cinsellik sorununa ışık yakarken erotizmi araç olarak kullanır.

Kaynakça

Eriş, Selda (2012). "Yitik Zamanın Ruhu Sarmalayan Şiiri". Akatalpa. S. 148. s. 8.

Karataş, Levent (2019). "Anısı Olmayan Sokak: Ümran Ersin iel Söyleşi". Ek Dergi. 2 Mart 2019. http://www.ekdergi.com/anisi-olmayan-sokak-umran-ersin-ile-soylesi/ [Erişim Tarihi: 19. 08. 2019]

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 29.08.2019
Güncelleme Tarihi: 13.11.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Gün LekesiHayal Yayınları / İstanbul2010Şiir
Sevmem Öğleden SonralarınıYasakmeyve Yayınları / İstanbul2014Şiir
Anısı Olmayan SokakBoyalıkuş / İstanbul2019Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1BERBADINOĞLUd. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2Mehmet Hengirmend. 1946 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3DERTLİ HAYDAR, Bey Haydard. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Yeşim Dormand. 7 Şubat 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Mustafa Everdid. 15 Nisan 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Bayram Bilge Tokeld. 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Neslihan Perkerd. 1980 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Samet Ağaoğlud. 1909 - ö. 6 Ağustos 1982MeslekGörüntüle
9Mustafa Tunceld. 1950 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Mıgırdiç Margosyand. 23 Aralık 1938 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Rıza Kıraçd. 23 Şubat 1970 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Duygu Bayar Ekrend. 1977 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Saygın Ersind. 05 Şubat 1975 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Sedat Umrand. 1925 - ö. 7 Ağustos 2013Madde AdıGörüntüle
15Ersin Karabulutd. 03 Haziran 1981 - ö. ?Madde AdıGörüntüle