Madde Detay
YÛSUF, Devletoğlu Fakîh Yûsuf Çelebi
(d. 798 ?/1395-96 ? - ö. 906/1500-01)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Tam adı Yûsuf bin Hüseyin el-Kirmastî (Balıkesrî) olan şair, günümüzde Bursa ili sınırları içerisinde kalan Kemalpaşa’da (Kirmast) dünyaya gelmiştir. Kesin olmamakla beraber 798/1396’da doğduğu söylenmektedir (Aktan 2002: 3; Uzunçarşılı 1341: 18). Eğitimini Fâtih devrinin meşhur hocalarından Hoca-zâde Muslihuddîn Efendi’nin (ö. 893/1488) yanında tamamlamış ve birçok yerde müderrislik yapmıştır. Sahn-ı Semân Medresesi’ndeki müderrisliğinden sonra Bursa ve İstanbul kadılığına getirilmiştir. 906/1501 yılında İstanbul’da vefat etmiş, Fatih Camii civarında yaptırdığı medreseye defnedilmiştir (Akbayar vd. 1996: 1692).
Devletoğlu Yûsuf’un yirmiden fazla eseri olduğu belirtilmektedir. Bunlardan Vikâye Tercümesi Türkçe, diğerleri Arapçadır:
1. Et-Tebyîn fi’l-Me’ânî ve’l-Beyân: Belâgat ilminin alt kolları olan meânî ve beyân ilimlerine dair Arapça bir eserdir. Yazar daha sonra bu eseri El-Muhtasar (El-Muhtâr) fi’l-Me’ânî ve’l-Beyân olarak kısaltmıştır (Balcı 2014: 313 ve 1295).
2. Hâşiye-i Miftâh: Es-Sekkâkî’nin (ö. 699/1299) Miftâhu’l-Ulûm adlı belâgat kitabına hâşiyedir. Kâtib Çelebi, eserin diğer adının Tagyîrü’l-Miftâh olduğunu belirtir (Balcı 2014: 1410).
3. Hâşiye-i Şerh-i Mutavvel: El-Kazvînî’ye ait (ö. 739/1338) Telhîsu’l-Miftâh adlı belâgat kitabına Taftazânî’nin (ö. 792/1390) şerh olarak yazdığı El-Mutavvel’in, Seyyid Şerîf-i Cürcânî (816/1413) tarafından yapılan Hâşiye’sine Devletoğlu Yûsuf’un düştüğü hâşiyedir. Arapçadır (Balcı 2014: 414).
4. Hidâyetü’l-Merâm fî-İlmi’l-Kelâm: Kelâm ilmi üzerine yazılmıştır. Altı bölümden oluşur (Balcı 2014: 1639).
5. Risâle fî-Fezâ’ili Cihâd: Cihad ve gazanın faziletlerini anlatan Arapça bir eserdir (Balcı 2014: 701).
6. Risâletü’l-Vakf: Vakıfların ekonomik durumları ve paranın vakfedilmesi konusunda Arapça fıkhî bir eserdir (Balcı 2014: 731).
7. Ta’lîka alâ-Şerhi’l-Mevâkıf fi’n-Nübüvvât: Abdurrahmân el-Îcî tarafından (ö. 756/1356) yazılan El-Mevâkıf’ın peygamberler bölümü üzerine yazılan bir hâşiyedir (Balcı 2014: 1514).
8. Vikâye Tercümesi (Vikâye-nâme): Burhânu’ş-Şerî’a nâmıyla meşhur Mahmûd bin Ahmed el-Mahbûbî’ye ait (ö. 679/1274) Vikâyetü’r-Rivâye fî-Mesâ’ili’l-Hidâye adlı eserin geliştirilmiş Türkçe tercümesidir. 7000 beyit civarındaki bu mesnevî, halka dinî bilgi vermek amacıyla çevrilmiş manzum bir fıkıh kitabıdır. 828/1424 yılında Sultan II. Murâd’a takdim edilmiştir. Eser üzerine üç akademik çalışma yapılmıştır (Aktan 2002; Altunkaynak 1992; Demir 1999).
9. Zübdetü’l-Vusûl ilâ-İlmi’l-Usûl: Kısaltılmış hâli El-Vecîz fi’l-İhtisâri Zübdeti’l-Fusûl’dur. Metodolojiye ilişkin Arapça bir eserdir. Kâtib Çelebi eserin küçük hacimli olduğunu belirtmektedir (Balcı 2014: 769, 1615).
Devletoğlu Yûsuf’un sadece adı tespit edilen eserleri ise şunlardır:
10. El-Medârikü’l-Asliyye ilâ-Makâsıdi’l-Fer’iyye
11. İkdâru Vâhibü’l-Kader
12. Kitâbu’l-Vecîz fi’l-Usûli’l-Fıkh
13. Mebâhisü’l-Lugaz ve’l-İsti’âre
14. Risâle fi’r-Rehn
15. Şerhu’l-Hidâye
16. Şerhu Kitâbu’l-Vakf veyâ Teşkîlü’l-Evkâf
Devletoğlu Yûsuf medrese eğitimi almış, iyi derecede Arapça ve Farsça bilen, müderrislikten sonra İstanbul kadılığına kadar yükselmiş çok yönlü bir âlimdir. Biri hariç tüm eserleri Arapçadır. Dinî ilimlerle Arap dili ve belâgati konusundaki yetkinliği ile tanınmıştır. Yegâne Türkçe eseri Vikâye Tercümesi’ndeki üslûbu göz önüne alındığında onun için sade ve rahat söyleyen, aruza hâkim, şiir ilmine vâkıf bir şahsiyettir demek mümkündür. Edebiyat tarihimizde kendisini değerli kılan husus ise, Gülşehrî’nin (ö. 717/1317’den sonra) Mantıku’t-Tayr’ının ardından bilindiği kadarıyla Anadolu sahasında yazılmış en eski Türkçe manzum fıkıh kitabı Vikâye Tercümesi’ni kaleme almış olmasıdır.
Kaynakça
Akbayar, Nuri, S. A. Kahraman (hzl.) (1996). Mehmed Süreyyâ, Sicill-i Osmânî. C. 5. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Aktan, Bilal (2002). Devletoğlu Yusuf'un Vikaye Tercümesi (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Altunkaynak, Nimet (1992). Devletoğlu Yusuf Vikâye Tercümesi (Transkribe-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
Balcı, Rüştü (hzl.) (2014). Kâtib Çelebi, Keşfü’z-Zunûn. C. 1-5. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Bursalı Mehmed Tâhir (1972). Osmânlı Müellifleri. C. 1. İstanbul: Meral Yay.
Demir, Mehmet (1999). Devletoğlu Yusuf, Vikaye Tercümesi (Metin-Dil İncelemesi). Doktora Tezi. İzmir: Ege Ünivesitesi.
Kurnaz, Cemal ve Mustafa Tatçı (hzl.) (2001). Nail Tuman, Tuhfe-i Nâilî. C. II. Ankara: Bizim Büro Yay.
Özcan, Abdülkadir (hzl.) (1989). Şakâyık-ı Nu’mâniyye ve Zeyilleri (Hadâiku’ş-Şakâik). C. 1. İstanbul: Çağrı Yay.
Özkan, Mustafa (1994). “Devletoğlu Yûsuf”. İslâm Ansiklopedisi. C. 9. İstanbul: TDV Yay. 243-244.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. AHMET TANYILDIZYayın Tarihi: 30.10.2014Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Vikâye Tercümesi’nden
Bâbü’l-İmâmet
Sünnet olmışdur mü’ekked pes tamâm
Kim cemâ’atle namâz kılmak imâm
Gerçi olur başına kılmak revâ
Pes ana fazl-ı cemâ’at olmaya
Hem İmâm-ı Hanbel’ün kavlin işid
İhtiyâtdur ana göre sen iş id
Başına kılmak namâzı her kişi
Ol revâ degül dimişdür bu işi
Farz olur ya’nî cemâ’at iy piser
Borç ödenmez ansuz olursa eger
Yigrek oldur kim imâm olan kişi
İlm ü tefsîr ü hadîs ola işi
Kur’an okumakda hem kâmil ola
Hem verâ’ ehli olup âmil ola
Kul olup yâ fâsık olursa imâm
Mübtedî yâ gözsüz olsa iy hümâm
Yâ uzun kılsa namâzın iy amû
Mekrûh olur bu imâmlıklar kamu
(Aktan, Bilal (2002). Devletoğlu Yusuf'un Vikaye Tercümesi (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi. 192.)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 30.10.2014Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Vikâye Tercümesi’nden
Bâbü’l-İmâmet
Sünnet olmışdur mü’ekked pes tamâm
Kim cemâ’atle namâz kılmak imâm
Gerçi olur başına kılmak revâ
Pes ana fazl-ı cemâ’at olmaya
Hem İmâm-ı Hanbel’ün kavlin işid
İhtiyâtdur ana göre sen iş id
Başına kılmak namâzı her kişi
Ol revâ degül dimişdür bu işi
Farz olur ya’nî cemâ’at iy piser
Borç ödenmez ansuz olursa eger
Yigrek oldur kim imâm olan kişi
İlm ü tefsîr ü hadîs ola işi
Kur’an okumakda hem kâmil ola
Hem verâ’ ehli olup âmil ola
Kul olup yâ fâsık olursa imâm
Mübtedî yâ gözsüz olsa iy hümâm
Yâ uzun kılsa namâzın iy amû
Mekrûh olur bu imâmlıklar kamu
(Aktan, Bilal (2002). Devletoğlu Yusuf'un Vikaye Tercümesi (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi. 192.)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Vikâye Tercümesi’nden
Bâbü’l-İmâmet
Sünnet olmışdur mü’ekked pes tamâm
Kim cemâ’atle namâz kılmak imâm
Gerçi olur başına kılmak revâ
Pes ana fazl-ı cemâ’at olmaya
Hem İmâm-ı Hanbel’ün kavlin işid
İhtiyâtdur ana göre sen iş id
Başına kılmak namâzı her kişi
Ol revâ degül dimişdür bu işi
Farz olur ya’nî cemâ’at iy piser
Borç ödenmez ansuz olursa eger
Yigrek oldur kim imâm olan kişi
İlm ü tefsîr ü hadîs ola işi
Kur’an okumakda hem kâmil ola
Hem verâ’ ehli olup âmil ola
Kul olup yâ fâsık olursa imâm
Mübtedî yâ gözsüz olsa iy hümâm
Yâ uzun kılsa namâzın iy amû
Mekrûh olur bu imâmlıklar kamu
(Aktan, Bilal (2002). Devletoğlu Yusuf'un Vikaye Tercümesi (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi. 192.)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Vikâye Tercümesi’nden
Bâbü’l-İmâmet
Sünnet olmışdur mü’ekked pes tamâm
Kim cemâ’atle namâz kılmak imâm
Gerçi olur başına kılmak revâ
Pes ana fazl-ı cemâ’at olmaya
Hem İmâm-ı Hanbel’ün kavlin işid
İhtiyâtdur ana göre sen iş id
Başına kılmak namâzı her kişi
Ol revâ degül dimişdür bu işi
Farz olur ya’nî cemâ’at iy piser
Borç ödenmez ansuz olursa eger
Yigrek oldur kim imâm olan kişi
İlm ü tefsîr ü hadîs ola işi
Kur’an okumakda hem kâmil ola
Hem verâ’ ehli olup âmil ola
Kul olup yâ fâsık olursa imâm
Mübtedî yâ gözsüz olsa iy hümâm
Yâ uzun kılsa namâzın iy amû
Mekrûh olur bu imâmlıklar kamu
(Aktan, Bilal (2002). Devletoğlu Yusuf'un Vikaye Tercümesi (İnceleme-Metin-Dizin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi. 192.)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | CÂMÎ / VAHÎDÎ, Hâcı Hasan-zâde Muhyiddîn Mehmed | d. 1393-94 - ö. 1505-06 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | ÂFİTÂBÎ (ÂFTÂBÎ), Şerîfe | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Cemal Şakar | d. 02 Şubat 1962 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | CÂMÎ / VAHÎDÎ, Hâcı Hasan-zâde Muhyiddîn Mehmed | d. 1393-94 - ö. 1505-06 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | ÂFİTÂBÎ (ÂFTÂBÎ), Şerîfe | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Cemal Şakar | d. 02 Şubat 1962 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | CÂMÎ / VAHÎDÎ, Hâcı Hasan-zâde Muhyiddîn Mehmed | d. 1393-94 - ö. 1505-06 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | ÂFİTÂBÎ (ÂFTÂBÎ), Şerîfe | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Cemal Şakar | d. 02 Şubat 1962 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | CÂMÎ / VAHÎDÎ, Hâcı Hasan-zâde Muhyiddîn Mehmed | d. 1393-94 - ö. 1505-06 | Meslek | Görüntüle |
11 | ÂFİTÂBÎ (ÂFTÂBÎ), Şerîfe | d. ? - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
12 | Cemal Şakar | d. 02 Şubat 1962 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | CÂMÎ / VAHÎDÎ, Hâcı Hasan-zâde Muhyiddîn Mehmed | d. 1393-94 - ö. 1505-06 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | ÂFİTÂBÎ (ÂFTÂBÎ), Şerîfe | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Cemal Şakar | d. 02 Şubat 1962 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | CÂMÎ / VAHÎDÎ, Hâcı Hasan-zâde Muhyiddîn Mehmed | d. 1393-94 - ö. 1505-06 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | ÂFİTÂBÎ (ÂFTÂBÎ), Şerîfe | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | Cemal Şakar | d. 02 Şubat 1962 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |