Mehmet Akan

(d. 5 Aralık 1939 / ö. 8 Temmuz 2006)
Tiyatro ve radyo oyunu yazarı, tiyatro, sinema ve dizi oyuncusu, yönetmen, koreograf
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Şanlıurfa Birecik’te doğdu. İlk ve ortaokulu Birecik’te okudu, İstanbul Haydarpaşa Lisesi’nde eğitimine devam etti. İTÜ Makine Mühendisliği bölümünü bırakıp tiyatroya yöneldi. Alev Akçin ile evlendi ve 1981 yılında Saliha Şirvan adında bir çocukları oldu. 1959'da Genç Oyuncular topluluğuna katıldı, ilk yazarlık denemelerini gerçekleştirdi. Kiraz Çiçek Açıyor Aykırı Dal Üstüne (1961), Akçagüler ile Karagülmez (1962) adlı oyunları sahneledi. Türk Devrim Ocakları’nda halk dansları çalıştı; Madam Helenar’dan bale dersleri aldı. Profesyonel oyunculuğa Gülriz Sururi - Engin Cezzar Tiyatrosu'nda başladı ve dört yıl bu toplulukta bulundu, ilk yönetmenliğini de burada yaptı. Yönettiği ilk oyun Haldun Taner'in Zilli Zarife'sidir. 1967-68 sezonunda Ulvi Uraz Tiyatrosu’nda kendi yazdığı çağdaş bir ortaoyunu uyarlaması olan Ham Hum Şaralop'u yönetti. Dostlar Tiyatrosu’nda 9 yıl oyuncu, koreograf, oyuncu ve yönetmen olarak çalıştı. Brecht'in Kafkas Tebeşir Dairesi'nden uyarladığı (Feleknaz Hatun ile Gülizar Kızın) Analık Davası oyununda Brecht tiyatrosu ile geleneksel Türk tiyatrosunu harmanladı. 1974'te Çekoslovakya’da Keşanlı Ali Destanı’nın koreografisini gerçekleştirdi. AST’ta sahnelenen (1982) Hikâyeyi Mahmut Bedreddin'le, o yılın Ulvi Uraz En İyi Yönetmen, Ankara Sanat Kurumu En İyi Yönetmen, İsmet Küntay En İyi Yazar ödüllerini kazandı. Ulvi Uraz Tiyatrosu’na bağlı olarak HASAD`ı kurdu, bu topluluk ile birlikte halk danslarımızdan yola çıkarak çağdaş bir dans yaratma amacı taşımaktaydı. 1985'te yazdığı Fatoş’a Sesli Mektuplar Türkiye’nin Sesi radyosunda yayınlandı. Tiyatro Oyuncuları Derneği (TODER) ve Çağdaş Sinema Oyuncuları Derneği (ÇASOD) üyesidir. Çalışmalarında geleneksel halk sanatını çağdaş tiyatroya ve dansa aktarırken toplumcu sanat anlayışını benimsemiştir."Ah Belinda" (1986), "Teyzem" (1986), "Asiye Nasıl Kurtulur" (1986), "Kadının Adı Yok" (1987), "Bez Bebek" (1987), "Melodram" (1988), "Bizimkiler" (1989), "Kurt Kanunu" (1991), "Duruşma" (19999), "Gönderilmemiş Mektuplar" (2003) gibi pek çok film ve dizide rol aldı. Karnındaki kitle nedeniyle rahatsızlanarak Okmeydanı Eğitim Hastanesi'nde geçirdiği ameliyattan bir hafta sonra 9 Temmuz 2006’da vefat etti.

Toplumcu sanat anlayışını, geleneksel halk sanatıyla çağdaş tiyatroya ve dansa aktarım yoluyla ortaya koyar. Antikçağlardan beri varolan tiyatroya da, geleneksel tiyatroya da "daha iyi yaşamanın provası" gözüyle bakan Akan için tiyatroya 2000'li yıllarda daha çok ihtiyaç duyulur. Ona göre, tiyatro yapmak için sadece "insan" yeter. Hikâye-i Mahmud Bedrettin oyununda Anadolu Aleviliğini müzik ve dans öğeleriyle sentezler. Oyuncu ve koreograf oluşunun farkı metinlerde hissedilir. Mazhar, kudüm, daire gibi vurmalı sazların kullanılmasıyla seyirciye çok yönlü bir sanat eseriyle buluşma imkânı sunan sanatçı; adalet, bilgi ve dürüstlüğü yücelten örnekler seçmektedir. Batı tiyatrosundan Brecht'in etkisini Türk Tiyatrosuna taşımak isteyen yazar, Kafkas Tebeşir Dairesi oyununu uyarlayarak Feleknaz Hatun ile Gülüzar Kız'ın Analık Davası eserini yazmıştır. Meddahlık geleneğini ve halk danslarını bu oyununa da taşır. Midirfillik Oyunu (Ham Hum Şaralop) oyununda güldürü unsurlarıyla sosyal ve siyasi eleştiri ortaya koyar.

Kaynakça

Akan, Mehmet (2006). Toplu Oyunları 1. İstanbul: Mitos Boyut.

AST 45. Yıl Kitabı (2008). Haz. R. Onur Duru, Şenol Önder. s.128. Ankara.

Işık, İhsan (2004). Türkiye Yazarlar Ansiklopedisi, C.1, s.62. Ankara: Elvan Yayınları.

Tanzimat'tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi (2001) (Editör: Murat Yalçın). C.1, s.41-42. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.

http: //www.hurriyet.com.tr/bizimkiler-agliyor-4725858 (Son Erişim Tarihi: 01.10.2017)

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: GÖKÇE ULUS
Yayın Tarihi: 10.09.2019
Güncelleme Tarihi: 17.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Hikâye-i Mahmud BedrettinHacan / İstanbul1983Tiyatro
Toplu Oyunlar I: Hikâye-i Mahmud Bedrettin, Analık Davası, Midirfillik OyunuMitos boyut / İstanbul2006Tiyatro

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Kenan Harund. 1925 - ö. 12 Şubat 2002Doğum YeriGörüntüle
2KUL HALİL/BERDÂRİ, İbrahim Halil Elverend. 20.08.1968 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3Mehmet Adil Oymakd. 1950 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Ülkü Uluırmakd. 10 Eylül 1939 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5MİM ALİ, Mehmet Ali Taştand. 1939 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6URFANİ, Gazi Sarısakald. 1939 - ö. 1970Doğum YılıGörüntüle
7İsmet Kemal Karadayıd. 5 Haziran 1927 - ö. 29 Temmuz 2006Ölüm YılıGörüntüle
8TEMİZER, Tayyar Temizerd. 1937 - ö. 11.12.2006Ölüm YılıGörüntüle
9Bülent Ecevitd. 28 Mayıs 1925 - ö. 5 Kasım 2006Ölüm YılıGörüntüle
10Hamza Hekimzade Niyazid. 6 Mart 1889 - ö. 18 Mart 1929MeslekGörüntüle
11Kemal Kandaşd. 1925 - ö. ?MeslekGörüntüle
12İlker Köklükd. 10 Temmuz 1976 - ö. ?MeslekGörüntüle
13Kerem Işıkd. 26 Temmuz 1976 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
14Bahadır Cüneyt Yalçınd. 01 Şubat 1982 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
15Ömer Cahit Kayrad. 1917 - ö. 30 Ocak 2021Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
16Mehmet Açard. 17 Mayıs 1963 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
17KARA MEHMET, Mehmet Siligünlüd. 1934 - ö. 09.09.2014Madde AdıGörüntüle
18KUL MEHMET/SEFAÎ, Mehmet Acetd. 1954 - ö. ?Madde AdıGörüntüle