Ümran Ersin

(d. 1957 / ö. -)
Öğretmen, Şair, Yazar
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Gaziantep'te doğdu. Çocukluk ve ilk gençlik yılları babasının görevi dolayısıyla Anadolu’nun değişik yerlerinde geçti. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünden mezun oldu. 22 yıl felsefe öğretmeni olarak görev yaptı. Edebiyatla yakından ilgilenen Ümran Ersin, Karşıyaka Belediyesi tarafından düzenlenen 2012 Homeros Edebiyat Ödülleri kapsamındaki Tarık Dursun K. Hikâye Yarışması’nda Mebruke adlı öyküsüyle Jüri Özel Ödülü'ne layık görüldü.

Şair olarak tanınan Ümran Ersin'in şiir, öykü ve yazıları 2005 yılından itibaren Varlık, Yasakmeyve, Lacivert, Sincan İstasyonu, Kıyı, Alaz, Damar, Her Şeye Karşın Sanat, Şiiri Özlüyorum, Türk Dili, Özgür Edebiyat, Ünlem Sanat, Akatalpa, Kurşun Kalem ve Evrensel Kültür gibi süreli yayınlarda yer almıştır. Ümran Ersin, 2005 yılından beri yazmış olduğu şiirlerini Gün Lekesi (2010) adlı şiir kitabında toplamıştır. Kitaptaki şiirlerde zaman, varlık ve doğa temalarını işleyen Ersin, bunun nedenini toplumsal kirlenmeye, toplumun yozlaşmasına bağlamaktadır. Eriş, kitabı şu cümlelerle değerlendirmiştir: "Doğayla iç içe bir şiir Ümran Ersin’in şiiri. Tabiat unsurları insansı biçimlere bürünür bir anda, bir güvercin ya da hatmi çiçeği sızar dizelere ansızın. (...) Gün Lekesi toplumsal ve bireysel vicdanın duru, arık, sahih sesi. Yozlaşmaların, istismarların kirletemediği anlamaya, açıklamaya çalışan, başkaldırıya dönük bir ses." (Eriş 2012). Sevmem Öğleden Sonralarını (2014) şairin diğer şiir kitabıdır. Ümran Ersin, Anısı Olmayan Sokak (2019) adlı hikâye kitabında şair duyarlılığıyla, kentin kadınlarını ele alır. Erkeklerin ötelediği, ev içlerine sıkışmış ama yaşama sıkı sıkıya bağlı kadınların öyküsünü anlatır. Anısı Olmayan Sokak’ta, olayların ve duyguların iç içe geçtiği, insan sıcağı yüklü, kahramanlarını sevgiyle anlatan izlek, biçim, dil olarak farklı öyküler bulunmaktadır. Kitapta yer alan Akordeon öyküsünde müziğin akışıyla erotizmin soyut biçimlenişi, Meryem’in Gecikmiş Düşü ve Yine Limon Dilimli Çay adlı öykülerde ise alışılagelen, yasaklanmış varlığa karşı duyulan erotizm okunmaktadır. Her üç öyküde erotizm, okura asıl sorun olan cinsellik olgusunu yansıtabilmek amaçlı ve abartılmadan söz edilen bir öğedir. Yazar insana dair doğal bir güdü olan cinsellik sorununa ışık yakarken erotizmi araç olarak kullanır.

Kaynakça

Eriş, Selda (2012). "Yitik Zamanın Ruhu Sarmalayan Şiiri". Akatalpa. S. 148. s. 8.

Karataş, Levent (2019). "Anısı Olmayan Sokak: Ümran Ersin iel Söyleşi". Ek Dergi. 2 Mart 2019. http://www.ekdergi.com/anisi-olmayan-sokak-umran-ersin-ile-soylesi/ [Erişim Tarihi: 19. 08. 2019]

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 29.08.2019
Güncelleme Tarihi: 13.11.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Gün LekesiHayal Yayınları / İstanbul2010Şiir
Sevmem Öğleden SonralarınıYasakmeyve Yayınları / İstanbul2014Şiir
Anısı Olmayan SokakBoyalıkuş / İstanbul2019Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Mustafa Ökkeş Evrend. 15 Ekim 1966 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2ZEYNEP GÖĞÜŞd. 3 Temmuz 1954 - ö. -Doğum YeriGörüntüle
3SENEM KARId. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Hasan Akayd. 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5GÜNGÖR, İsmail Güngörd. 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Birol Oğuzd. 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Turgut Tand. 21 Haziran 1939 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Zekeriya Kayad. 1950 - ö. ?MeslekGörüntüle
9MECDİ, Abdülaziz Mecdi Tolund. 1865 - ö. 27.08.1941MeslekGörüntüle
10Mustafa Altay Sönmezd. 05 Mart 1984 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Kâmran Yüced. 1926 - ö. 13 Ekim 1986Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Hakan İşcend. 1961 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Ümran Dağaşan Özlükd. 23 Mayıs 1954 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Saygın Ersind. 05 Şubat 1975 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Sedat Umrand. 1925 - ö. 7 Ağustos 2013Madde AdıGörüntüle