Madde Detay
ÂKİF, Mîralem Mehmed Bey-zâde Enderunlu Mehmed Âkif Bey
(d. ?/? - ö. ?/?)
divan şairi ve tezkire yazarı
(Divan/Yazılı Edebiyat / 18. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Doğum yeri ve tarihi bilinmemektedir. Asıl adı Mehmed Âkif’tir. Enderunlu ve Mîralem Mehmed Bey-zâde Mehmed Âkif Bey olarak tanındı. Mîralem Mehmed Bey’in torunudur. Büyük dedesi ise Mısır ve Bosna kaptan-ı deryalığı yapan Vezir Koca Bekir Paşa’dır. İlk eğitimini dedesinden aldı. 1193/1779-80 yılında Enderun’da kilar-ı hassa bölümüne girdi. Burada iyi bir öğrenim gördü. Vefat tarihi bilinmemektedir. Mir’ât-i Şi‘r adlı eserinin tamamlanma tarihi olan 1211/1796-97’de hayatta idi.
Âkif, edebiyatımızda şairliğinden daha çok Mir’ât-i Şi‘r adlı tezkiresi ile tanındı. Sultan III. Selim’e sunulan eserin tespit edilebilen beş nüshası bulunmaktadır. Bunlardan biri Mahmut Kemal İnal’ın kendi kişisel kütüphanesinde yer almaktadır. Diğer nüshalar ise Millet Kütüphanesi Ali Emirî Kitaplığı 773, Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi Emanet Hazinesi 1522, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi T. 2538, Ankara Milli Kütüphane Yazmalar Koleksiyonu 06 Hk 1237’dedir. Eserin ön sözünde belirtildiği üzere yazılış tarihi Mir’ât-i Şi‘r tamlamasının karşılığı olan 1211/1796-97 yılıdır. Enderunlu Âkif ön sözde, şairlik yeteneği olmadığı için farklı bir tezkire yazarak adının yadigâr kalmasını amaçladığını ve bu nedenle bu tezkireyi kaleme aldığını belirtmektedir. Eser, Enderunlu Mehmet Âkif’le birlikte Enderun’da yetişmiş yirmi üç şairin biyografilerinin aktarıldığı bir şairler tezkiresidir. Mukaddime, Hane-i Hassa, Hazine-i Hümayun, Kiler-i Hassa ve Hane-i Seferli şairleri ve hatime olmak üzere altı bölümden oluşmaktadır. Bir zümreye ait şair biyografilerinin yer alması Mir’ât-i Şi‘r’i diğer şuara tezkirelerinden ayırarak özgün kılar. Eserin dili ağır ve ağdalıdır. Biyografiler verilirken uzun tamlamalar kurularak söz uzatılmıştır (Uysal Bozaslan 2012). Eser üzerinde biri yüksek lisans olmak üzere iki çalışma (Kılcı 2001; Bozaslan Uysal 2012) yapılmıştır.
Kaynakça
Cunbur, Müjgan (hzl.). (1999). İbnülemin Mahmed Kemal İnal-Son Asır Türk Şairleri (Kemâlü’ş-Şuarâ). C. 1. Ankara: AKM Yay. 113-115.
Ergun, Sadettin Nüzhet (1936-1945). “Âkif (Enderunlu)”. Türk Şairleri. C. 1. İstanbul: Bozkurt Matbaası. 29-30.
Hançerlioğlu-Kılıç, Filiz (2002). “Âkif Bey”. Türk Dünyası Ortak Edebiyatı, Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. 1. Ankara: AKM Yay. 263.
Kılcı, Mehmet (2001). Enderunlu Mehmet Akif: Mir’ât-i Şi‘r. Yüksek Lisans Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
Kurnaz, Cemâl ve Mustafa Tatçı (hzl.) (2001). Mehmed Nâil Tuman, Tuhfe-i Nâilî, Divan Şairlerinin Muhtasar Biyografileri. C. I-II. Ankara: Bizim Büro Yay. 626-627.
Oğraş, Rıza (hzl.) (2001). Esad Mehmed Efendi ve Bağçe-i Safâ-Endûz’u İnceleme-Metin. Burdur: http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/Eklenti/10734,bahcepdf.pdf?0 [erişim tarihi: 28.05.2014]. 141-143.
Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi (1977). “Âkif”. C. 1. İstanbul: Dergâh Yay. 92.
Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 28.05.2014].
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: PROF. DR. BEYHAN KESİKYayın Tarihi: 05.06.2014Güncelleme Tarihi: 08.12.2020Eserlerinden Örnekler
Mir’ât-i Şi‘r’den
İbâdî
Diyâr-ı Konya’da tarîk-i Mevleviyyeden Ahmed Efendi nâm mürşid-i sâhib-irşâdun “semâ‘-hâne”-i sulbünden tennûre-bend-i meydân-ı vücûd olup bir zeri‘a ile der-sa‘âdete vürûd ve meş‘al-i emânîsi ibtidâ-yı serây-ı dil-ârâ-yı Galata çerâglıgına cilve-bahş ü rû-nümûd olmagın eyyâm-ı cüvânî vü ezmine-i şebâb-ı serî‘ü’ş-şitâbın tahsîl-i fünûn u ma‘ârife masrûf ve semend-i irfâna vâdî-i ulûm-ı akliyye vü nakliyyeye ma‘tûf iderek müddet-i vefîre serây-ı mezbûrda ârâm ve nihâyet hazîne-i hümâyûna çerâg buyurularak ilâ hâzihi’l-ân ol vâdîlerde pûyân bir şâ‘ir-i nâdire-güftâr ve münşî-i mâhir-uzviyyet-i şu‘arâdur ki berây-ı isbât-ı eş‘âr-ı âb-dârlarından bir iki gazel tastîr kılındı.
Gazel
Hâl-i ruhsârun gören üftâdeler hayrân olur
Kalbimizde mihr-i aşkun âteş-i sûzân olur
Ol tabîb-i çâre-sâzım yâremi çok tâzeler
Dem-be-dem bu şerhalarla korkarum bürkân olur
Mürg-i dil bir dâma düşdi çâresiz kaldum meded
Kuşca cânum gel azâd it ten yanar büryân olur
Kulzüm-i aşk içre cânâ bir keşâ-keşdür gider
Var mı Hâfız sen gibi hiç böyle ser-gerdân olur
Şâ‘ir-i mezbûrun zebân-ı fârisîde dahi eş‘ârı olup ba‘zı âsârında (İbâdî), ba‘zı eş‘ârında (Hâfız) tahallüs itmektedür.
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 04.06.2014]. 2549-2550.)
Şehen-şâh-ı hünerver şehr-yâr-ı ma‘delet-perver
Olur fâ’ik kelâm-ı dür-nisârı nükte-sencâne
...
Müsellem hâme-i gevher-feşân-ı seyf-i sârimle
Hezârân vech ile rüchânı zâhir tâc-dârâne
Eger asdâf-ı tab‘-ı dür-nisârı reşha-pâş olsa
İder îrâs-ı gıbta ebr-i lü'lü-bâr-ı nîsâne
Şehen-şâh-ı felek-evreng gerdûn-rütbe kim zâtı
Medâr-ı iftihâr olur mülûk-i âl-i Osmâna
...
Cihân-bân-ı Felâtûn-re’y ü İskender-dirâyet kim
Olur sedd-i sedîd re’y-i rezîni ehl-i udvâna
Harâb-âbâd güni nev-be-nev ta‘mîr idüp lutfı
Medâr-ı emn ü râhat olur adli ehl-i îmâna
Müşâbih cünbiş-i efvâc-ı mevc-i saff-ı enbûhı
Piyâde leşker-i deryâ-hurûşun mevc-i Ummâna
İder hâkister elbet düşmen-i bed-hâhı reşkinden
Müretteb leşker-i âteş-feşân-ı ceyş-i top-hâne
Adüvv-i bed-sigâli darbe-i evvelde şemşîri
İder sad-pâre ger cür’et idüp gelseydi meydâna
Hücûm-ı satveti berk-iltihâb-ı zûr-ı şemşîri
Olur âteş-figen hırmen-geh-i sabr-ı Nerîmâna
Düşer teb-lerze bîm-i kahr-ı tîg-i cân-şikâfından
Zemîn-i Hind ü Çin ü kişver-i fagfûr u hâkâna
İder berkende bîhından nihâli bagy u tugyânı
Vezân eylerse bâd-ı kahrı nahlistân-ı tugyâna
...
Eyâ hâkân-ı gerdûn-câh u fermân-rân-ı heft iklîm
Kerem kıl bir nigâh it türrehât-ı nâ-be-sâmâna
Perîşân nazm-ı bî-ma‘nâ me’âl-i zâde-i tab‘ım
Degül şâyeste gerçi i‘tibâr-ı ehl-i irfâna
Edâ-yı şâhid-i mazmûn-ı rengîni unutdurdı
Ezâ-yı cevr-i dehrî Âkif-i âşüfte sâmâna
Kerîm ü kâm-rân bir pâdişâh-ı taht-perversün
Nazar kılma kusûr-ı nazm-ı kem-kadr ü perîşâna
Şehen-şâhâ zılâl-i sâye-i zât-ı hümâyûnun
Cihân turdukca virsün zîb ü fer taht-ı cihân-bâna
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler /503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 18.05.2014]. 2535-2537.)
Yayın Tarihi: 05.06.2014Güncelleme Tarihi: 08.12.2020Eserlerinden Örnekler
Mir’ât-i Şi‘r’den
İbâdî
Diyâr-ı Konya’da tarîk-i Mevleviyyeden Ahmed Efendi nâm mürşid-i sâhib-irşâdun “semâ‘-hâne”-i sulbünden tennûre-bend-i meydân-ı vücûd olup bir zeri‘a ile der-sa‘âdete vürûd ve meş‘al-i emânîsi ibtidâ-yı serây-ı dil-ârâ-yı Galata çerâglıgına cilve-bahş ü rû-nümûd olmagın eyyâm-ı cüvânî vü ezmine-i şebâb-ı serî‘ü’ş-şitâbın tahsîl-i fünûn u ma‘ârife masrûf ve semend-i irfâna vâdî-i ulûm-ı akliyye vü nakliyyeye ma‘tûf iderek müddet-i vefîre serây-ı mezbûrda ârâm ve nihâyet hazîne-i hümâyûna çerâg buyurularak ilâ hâzihi’l-ân ol vâdîlerde pûyân bir şâ‘ir-i nâdire-güftâr ve münşî-i mâhir-uzviyyet-i şu‘arâdur ki berây-ı isbât-ı eş‘âr-ı âb-dârlarından bir iki gazel tastîr kılındı.
Gazel
Hâl-i ruhsârun gören üftâdeler hayrân olur
Kalbimizde mihr-i aşkun âteş-i sûzân olur
Ol tabîb-i çâre-sâzım yâremi çok tâzeler
Dem-be-dem bu şerhalarla korkarum bürkân olur
Mürg-i dil bir dâma düşdi çâresiz kaldum meded
Kuşca cânum gel azâd it ten yanar büryân olur
Kulzüm-i aşk içre cânâ bir keşâ-keşdür gider
Var mı Hâfız sen gibi hiç böyle ser-gerdân olur
Şâ‘ir-i mezbûrun zebân-ı fârisîde dahi eş‘ârı olup ba‘zı âsârında (İbâdî), ba‘zı eş‘ârında (Hâfız) tahallüs itmektedür.
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 04.06.2014]. 2549-2550.)
Şehen-şâh-ı hünerver şehr-yâr-ı ma‘delet-perver
Olur fâ’ik kelâm-ı dür-nisârı nükte-sencâne
...
Müsellem hâme-i gevher-feşân-ı seyf-i sârimle
Hezârân vech ile rüchânı zâhir tâc-dârâne
Eger asdâf-ı tab‘-ı dür-nisârı reşha-pâş olsa
İder îrâs-ı gıbta ebr-i lü'lü-bâr-ı nîsâne
Şehen-şâh-ı felek-evreng gerdûn-rütbe kim zâtı
Medâr-ı iftihâr olur mülûk-i âl-i Osmâna
...
Cihân-bân-ı Felâtûn-re’y ü İskender-dirâyet kim
Olur sedd-i sedîd re’y-i rezîni ehl-i udvâna
Harâb-âbâd güni nev-be-nev ta‘mîr idüp lutfı
Medâr-ı emn ü râhat olur adli ehl-i îmâna
Müşâbih cünbiş-i efvâc-ı mevc-i saff-ı enbûhı
Piyâde leşker-i deryâ-hurûşun mevc-i Ummâna
İder hâkister elbet düşmen-i bed-hâhı reşkinden
Müretteb leşker-i âteş-feşân-ı ceyş-i top-hâne
Adüvv-i bed-sigâli darbe-i evvelde şemşîri
İder sad-pâre ger cür’et idüp gelseydi meydâna
Hücûm-ı satveti berk-iltihâb-ı zûr-ı şemşîri
Olur âteş-figen hırmen-geh-i sabr-ı Nerîmâna
Düşer teb-lerze bîm-i kahr-ı tîg-i cân-şikâfından
Zemîn-i Hind ü Çin ü kişver-i fagfûr u hâkâna
İder berkende bîhından nihâli bagy u tugyânı
Vezân eylerse bâd-ı kahrı nahlistân-ı tugyâna
...
Eyâ hâkân-ı gerdûn-câh u fermân-rân-ı heft iklîm
Kerem kıl bir nigâh it türrehât-ı nâ-be-sâmâna
Perîşân nazm-ı bî-ma‘nâ me’âl-i zâde-i tab‘ım
Degül şâyeste gerçi i‘tibâr-ı ehl-i irfâna
Edâ-yı şâhid-i mazmûn-ı rengîni unutdurdı
Ezâ-yı cevr-i dehrî Âkif-i âşüfte sâmâna
Kerîm ü kâm-rân bir pâdişâh-ı taht-perversün
Nazar kılma kusûr-ı nazm-ı kem-kadr ü perîşâna
Şehen-şâhâ zılâl-i sâye-i zât-ı hümâyûnun
Cihân turdukca virsün zîb ü fer taht-ı cihân-bâna
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler /503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 18.05.2014]. 2535-2537.)
Güncelleme Tarihi: 08.12.2020Eserlerinden Örnekler
Mir’ât-i Şi‘r’den
İbâdî
Diyâr-ı Konya’da tarîk-i Mevleviyyeden Ahmed Efendi nâm mürşid-i sâhib-irşâdun “semâ‘-hâne”-i sulbünden tennûre-bend-i meydân-ı vücûd olup bir zeri‘a ile der-sa‘âdete vürûd ve meş‘al-i emânîsi ibtidâ-yı serây-ı dil-ârâ-yı Galata çerâglıgına cilve-bahş ü rû-nümûd olmagın eyyâm-ı cüvânî vü ezmine-i şebâb-ı serî‘ü’ş-şitâbın tahsîl-i fünûn u ma‘ârife masrûf ve semend-i irfâna vâdî-i ulûm-ı akliyye vü nakliyyeye ma‘tûf iderek müddet-i vefîre serây-ı mezbûrda ârâm ve nihâyet hazîne-i hümâyûna çerâg buyurularak ilâ hâzihi’l-ân ol vâdîlerde pûyân bir şâ‘ir-i nâdire-güftâr ve münşî-i mâhir-uzviyyet-i şu‘arâdur ki berây-ı isbât-ı eş‘âr-ı âb-dârlarından bir iki gazel tastîr kılındı.
Gazel
Hâl-i ruhsârun gören üftâdeler hayrân olur
Kalbimizde mihr-i aşkun âteş-i sûzân olur
Ol tabîb-i çâre-sâzım yâremi çok tâzeler
Dem-be-dem bu şerhalarla korkarum bürkân olur
Mürg-i dil bir dâma düşdi çâresiz kaldum meded
Kuşca cânum gel azâd it ten yanar büryân olur
Kulzüm-i aşk içre cânâ bir keşâ-keşdür gider
Var mı Hâfız sen gibi hiç böyle ser-gerdân olur
Şâ‘ir-i mezbûrun zebân-ı fârisîde dahi eş‘ârı olup ba‘zı âsârında (İbâdî), ba‘zı eş‘ârında (Hâfız) tahallüs itmektedür.
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 04.06.2014]. 2549-2550.)
Şehen-şâh-ı hünerver şehr-yâr-ı ma‘delet-perver
Olur fâ’ik kelâm-ı dür-nisârı nükte-sencâne
...
Müsellem hâme-i gevher-feşân-ı seyf-i sârimle
Hezârân vech ile rüchânı zâhir tâc-dârâne
Eger asdâf-ı tab‘-ı dür-nisârı reşha-pâş olsa
İder îrâs-ı gıbta ebr-i lü'lü-bâr-ı nîsâne
Şehen-şâh-ı felek-evreng gerdûn-rütbe kim zâtı
Medâr-ı iftihâr olur mülûk-i âl-i Osmâna
...
Cihân-bân-ı Felâtûn-re’y ü İskender-dirâyet kim
Olur sedd-i sedîd re’y-i rezîni ehl-i udvâna
Harâb-âbâd güni nev-be-nev ta‘mîr idüp lutfı
Medâr-ı emn ü râhat olur adli ehl-i îmâna
Müşâbih cünbiş-i efvâc-ı mevc-i saff-ı enbûhı
Piyâde leşker-i deryâ-hurûşun mevc-i Ummâna
İder hâkister elbet düşmen-i bed-hâhı reşkinden
Müretteb leşker-i âteş-feşân-ı ceyş-i top-hâne
Adüvv-i bed-sigâli darbe-i evvelde şemşîri
İder sad-pâre ger cür’et idüp gelseydi meydâna
Hücûm-ı satveti berk-iltihâb-ı zûr-ı şemşîri
Olur âteş-figen hırmen-geh-i sabr-ı Nerîmâna
Düşer teb-lerze bîm-i kahr-ı tîg-i cân-şikâfından
Zemîn-i Hind ü Çin ü kişver-i fagfûr u hâkâna
İder berkende bîhından nihâli bagy u tugyânı
Vezân eylerse bâd-ı kahrı nahlistân-ı tugyâna
...
Eyâ hâkân-ı gerdûn-câh u fermân-rân-ı heft iklîm
Kerem kıl bir nigâh it türrehât-ı nâ-be-sâmâna
Perîşân nazm-ı bî-ma‘nâ me’âl-i zâde-i tab‘ım
Degül şâyeste gerçi i‘tibâr-ı ehl-i irfâna
Edâ-yı şâhid-i mazmûn-ı rengîni unutdurdı
Ezâ-yı cevr-i dehrî Âkif-i âşüfte sâmâna
Kerîm ü kâm-rân bir pâdişâh-ı taht-perversün
Nazar kılma kusûr-ı nazm-ı kem-kadr ü perîşâna
Şehen-şâhâ zılâl-i sâye-i zât-ı hümâyûnun
Cihân turdukca virsün zîb ü fer taht-ı cihân-bâna
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler /503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 18.05.2014]. 2535-2537.)
Eserlerinden Örnekler
Mir’ât-i Şi‘r’den
İbâdî
Diyâr-ı Konya’da tarîk-i Mevleviyyeden Ahmed Efendi nâm mürşid-i sâhib-irşâdun “semâ‘-hâne”-i sulbünden tennûre-bend-i meydân-ı vücûd olup bir zeri‘a ile der-sa‘âdete vürûd ve meş‘al-i emânîsi ibtidâ-yı serây-ı dil-ârâ-yı Galata çerâglıgına cilve-bahş ü rû-nümûd olmagın eyyâm-ı cüvânî vü ezmine-i şebâb-ı serî‘ü’ş-şitâbın tahsîl-i fünûn u ma‘ârife masrûf ve semend-i irfâna vâdî-i ulûm-ı akliyye vü nakliyyeye ma‘tûf iderek müddet-i vefîre serây-ı mezbûrda ârâm ve nihâyet hazîne-i hümâyûna çerâg buyurularak ilâ hâzihi’l-ân ol vâdîlerde pûyân bir şâ‘ir-i nâdire-güftâr ve münşî-i mâhir-uzviyyet-i şu‘arâdur ki berây-ı isbât-ı eş‘âr-ı âb-dârlarından bir iki gazel tastîr kılındı.
Gazel
Hâl-i ruhsârun gören üftâdeler hayrân olur
Kalbimizde mihr-i aşkun âteş-i sûzân olur
Ol tabîb-i çâre-sâzım yâremi çok tâzeler
Dem-be-dem bu şerhalarla korkarum bürkân olur
Mürg-i dil bir dâma düşdi çâresiz kaldum meded
Kuşca cânum gel azâd it ten yanar büryân olur
Kulzüm-i aşk içre cânâ bir keşâ-keşdür gider
Var mı Hâfız sen gibi hiç böyle ser-gerdân olur
Şâ‘ir-i mezbûrun zebân-ı fârisîde dahi eş‘ârı olup ba‘zı âsârında (İbâdî), ba‘zı eş‘ârında (Hâfız) tahallüs itmektedür.
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler/503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 04.06.2014]. 2549-2550.)
Şehen-şâh-ı hünerver şehr-yâr-ı ma‘delet-perver
Olur fâ’ik kelâm-ı dür-nisârı nükte-sencâne
...
Müsellem hâme-i gevher-feşân-ı seyf-i sârimle
Hezârân vech ile rüchânı zâhir tâc-dârâne
Eger asdâf-ı tab‘-ı dür-nisârı reşha-pâş olsa
İder îrâs-ı gıbta ebr-i lü'lü-bâr-ı nîsâne
Şehen-şâh-ı felek-evreng gerdûn-rütbe kim zâtı
Medâr-ı iftihâr olur mülûk-i âl-i Osmâna
...
Cihân-bân-ı Felâtûn-re’y ü İskender-dirâyet kim
Olur sedd-i sedîd re’y-i rezîni ehl-i udvâna
Harâb-âbâd güni nev-be-nev ta‘mîr idüp lutfı
Medâr-ı emn ü râhat olur adli ehl-i îmâna
Müşâbih cünbiş-i efvâc-ı mevc-i saff-ı enbûhı
Piyâde leşker-i deryâ-hurûşun mevc-i Ummâna
İder hâkister elbet düşmen-i bed-hâhı reşkinden
Müretteb leşker-i âteş-feşân-ı ceyş-i top-hâne
Adüvv-i bed-sigâli darbe-i evvelde şemşîri
İder sad-pâre ger cür’et idüp gelseydi meydâna
Hücûm-ı satveti berk-iltihâb-ı zûr-ı şemşîri
Olur âteş-figen hırmen-geh-i sabr-ı Nerîmâna
Düşer teb-lerze bîm-i kahr-ı tîg-i cân-şikâfından
Zemîn-i Hind ü Çin ü kişver-i fagfûr u hâkâna
İder berkende bîhından nihâli bagy u tugyânı
Vezân eylerse bâd-ı kahrı nahlistân-ı tugyâna
...
Eyâ hâkân-ı gerdûn-câh u fermân-rân-ı heft iklîm
Kerem kıl bir nigâh it türrehât-ı nâ-be-sâmâna
Perîşân nazm-ı bî-ma‘nâ me’âl-i zâde-i tab‘ım
Degül şâyeste gerçi i‘tibâr-ı ehl-i irfâna
Edâ-yı şâhid-i mazmûn-ı rengîni unutdurdı
Ezâ-yı cevr-i dehrî Âkif-i âşüfte sâmâna
Kerîm ü kâm-rân bir pâdişâh-ı taht-perversün
Nazar kılma kusûr-ı nazm-ı kem-kadr ü perîşâna
Şehen-şâhâ zılâl-i sâye-i zât-ı hümâyûnun
Cihân turdukca virsün zîb ü fer taht-ı cihân-bâna
(Uysal Bozaslan, Seda (2012). “Enderunlu Mehmet Âkif’in Mir’ât-i Şi’r Adlı Tezkiresinin Muhtasar Bir Nüshası”. Turkish Studies=Türkoloji Araştırmaları 7 (2): 2531-2568. http://www.turkishstudies.net/Makaleler /503051239_142Uysal%20Bozaslan%20Seda_S-2531-2568.pdf [erişim tarihi: 18.05.2014]. 2535-2537.)