Madde Detay
BAYKAN /BIKAN
(d. ?/? - ö. ?/?)
Âşık
(Âşık / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Baykan / Bıkan'ın hayatı hakkında kaynaklarda ayrıntılı bilgi yoktur. Doğum ve ölüm tarihi tam olarak bilinmemekle birlikte, eldeki tek şiirinden hareketle 14. yüzyılda yaşadığı tahmin edilmektedir. Fahrettin Çelik [Kırzıoğlu] Baykan/Bıkan'ın Karslı (Çelik 1937: 25-27) olduğunu söylüyorsa da bu hususa temkinli yaklaşılması gerekmektedir. Çünkü konuyla ilgili destanın dışında elimizde hiçbir belge yoktur. Bilinen ise, Baykan / Bıkan’ın Anadolu sahası Türk âşık şiirinin ilk temsilcisi olmasıdır. 1386 yılında Timur’un Kars’ı işgali üzerine söylemiş olduğu 8 dörtlükten oluşan ve 11'li hece ölçüsüne göre yazılmış şiirindeki anlatılanlara bakılırsa o, bir ordu şairidir. Öğrenimi hakkındaki bilgiler de bir tahminden öteye gitmemektedir. Elde bulunan destandan hareketle eğitimli birisi olduğu söylenebilir.
Baykan / Bıkan’ın ‘eser’ diyebileceğimiz bir çalışması yoktur. Dâsitân-ı Sukut-ı Kars adlı destanı ise 1937 yılından bu yana bilinmektedir (Çelik 1937: 25-27). 11 heceli ve 8 dörtlükten oluşan destandan hareketle Baykan / Bıkan’ın edebî kişiliği hakkında bilgi vermek çok zordur. Bununla beraber Baykan /Bıkan'ın Dâsitân-ı Sukut-ı Kars adıyla bilinen destanında Timur’un Kars Kalesi’ni kuşatması sırasındaki olaylar anlatılırken, Eski Anadolu (kapug, hamı, eydür…), Azerbaycan (uca, oh…) ve bölgesel dil özellikleri (tofrak) kullanılmıştır. Baykan’ın şiirinden anlaşıldığı kadarıyla dili durudur. Destanda, Timur'un Kars Kalesini kuşatması, kale komutanın emri üzerine askerlerin Timur güçleri üzerine ok ve taş atmaları, çocukların feryatları, kalenin teslim edilmesi isteği, "Kağan-ı Tatar" olarak bilinen Timur'un şehirde taş taş üstünde bırakmaması, zalimlikte Firavun ve Cengiz Han'la eş olması ve yerli halka yapılan çeşitli işkenceler anlatılmaktadır. Destanda bir divan şairindeki kadar olmasa da edebî sanatlara da yer verilmiştir.
Kaynakça
Alptekin, Ali Berat, Saim Sakaoğlu (2006). Türk Saz Şiiri Antolojisi (14-21. Yüzyıllar). Ankara: Akçağ Yay.
Çelik (Kırzıoğlu), Fahrettin (1937). “Tanıyabildiğimiz Karslı Eski Bir Âşıkımız: Altı Yüz Yıl Önce Yaşamış Olan Baykan”. Doğuş 6 (47) Sonteşrin 1937: 25-27.
Dizdaroğlu, Hikmet (1982). “Türk Saz Şiirinde İlk Örnekler”. II. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri. C. 2. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.
Dizdaroğlu, Hikmet (1980). “Türk Saz Şiirinin Sorunları”. Köz 1 (3) Şubat: 3-4.
Sakaoğlu, Saim (1989). “Türk Saz Şiiri”. Türk Dili (445-450) Ocak-Haziran: 111-112.
Sakaoğlu, Yurdanur (1984). “İslamiyet'in Kabulünden Sonraki İlk Halk Şairleri.” Halk Kültürü 1 (2) 1984-2: 93-105.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: PROF. DR. ALİ BERAT ALPTEKİNYayın Tarihi: 22.06.2013Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Dâsitân-ı Sukut-ı Kars
Bu yıl kıştan keçip bizim yazımuz
Çağır (çığır) bülbül güle yetmez nazımuz
Düşüp can kaydına itdük özimüz
Çü Kars ögin alıp Kağan-ı Tatar
Olar kûsa vurur haçan sûr çalar
Kopar yevm-i kıyâm yüreğ(i)miz çalar
Yol dilerler şehrin içre geçerler
Han buyurub: Hamı kes oh daş atar
Kalana bedene olar daş vurur
Zafer bulmaz kapug ögnünde durur
Laçın yuvasına ilanlar yörür
Bala avazesi semanı tutar
Çok iltimas kıldı Han’a o Aksag
Kalangızı teslim eylen der yoksag
Ulugnuz kırılır kiçigniz tutsag
Olur leşkarıma derim şehri çatar
Kalana güvenib reddeyledi Han
Dedük yurt uğruna feda baş ü can
Bu haber mel’una yetdügni zaman
Leşkarını yurtlattı kapugna batar
Terkinde aşdılar kala kapusın
Zulumkârlar yıhdı (yahdı) şehrin yapısın
Batırdılar saray eyvan napusın
Tikili taş yohdu tofrağa katar
Zulumda tay olmaz Firavn ü Cengiz
Ahsağ’a topluyub bir derya dengiz
Misal bedkâr leşkarla gena (gene) Cengiz
Hayıf imâratnı çağanı satar
İşimiz kalıbdı uca Tangrı’ya
Baykan (Bıkan) eydür: Günüm yetdi songrıya
Devrüsünde yatırdılar kangrıya
Zalım Tatar hamı fidanı çatar
Sakaoğlu, Yurdanur (1984). “İslamiyet'in Kabulünden Sonraki İlk Halk Şairleri”. Halk Kültürü 1 (2): 93-94.
Yayın Tarihi: 22.06.2013Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Dâsitân-ı Sukut-ı Kars
Bu yıl kıştan keçip bizim yazımuz
Çağır (çığır) bülbül güle yetmez nazımuz
Düşüp can kaydına itdük özimüz
Çü Kars ögin alıp Kağan-ı Tatar
Olar kûsa vurur haçan sûr çalar
Kopar yevm-i kıyâm yüreğ(i)miz çalar
Yol dilerler şehrin içre geçerler
Han buyurub: Hamı kes oh daş atar
Kalana bedene olar daş vurur
Zafer bulmaz kapug ögnünde durur
Laçın yuvasına ilanlar yörür
Bala avazesi semanı tutar
Çok iltimas kıldı Han’a o Aksag
Kalangızı teslim eylen der yoksag
Ulugnuz kırılır kiçigniz tutsag
Olur leşkarıma derim şehri çatar
Kalana güvenib reddeyledi Han
Dedük yurt uğruna feda baş ü can
Bu haber mel’una yetdügni zaman
Leşkarını yurtlattı kapugna batar
Terkinde aşdılar kala kapusın
Zulumkârlar yıhdı (yahdı) şehrin yapısın
Batırdılar saray eyvan napusın
Tikili taş yohdu tofrağa katar
Zulumda tay olmaz Firavn ü Cengiz
Ahsağ’a topluyub bir derya dengiz
Misal bedkâr leşkarla gena (gene) Cengiz
Hayıf imâratnı çağanı satar
İşimiz kalıbdı uca Tangrı’ya
Baykan (Bıkan) eydür: Günüm yetdi songrıya
Devrüsünde yatırdılar kangrıya
Zalım Tatar hamı fidanı çatar
Sakaoğlu, Yurdanur (1984). “İslamiyet'in Kabulünden Sonraki İlk Halk Şairleri”. Halk Kültürü 1 (2): 93-94.
Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Dâsitân-ı Sukut-ı Kars
Bu yıl kıştan keçip bizim yazımuz
Çağır (çığır) bülbül güle yetmez nazımuz
Düşüp can kaydına itdük özimüz
Çü Kars ögin alıp Kağan-ı Tatar
Olar kûsa vurur haçan sûr çalar
Kopar yevm-i kıyâm yüreğ(i)miz çalar
Yol dilerler şehrin içre geçerler
Han buyurub: Hamı kes oh daş atar
Kalana bedene olar daş vurur
Zafer bulmaz kapug ögnünde durur
Laçın yuvasına ilanlar yörür
Bala avazesi semanı tutar
Çok iltimas kıldı Han’a o Aksag
Kalangızı teslim eylen der yoksag
Ulugnuz kırılır kiçigniz tutsag
Olur leşkarıma derim şehri çatar
Kalana güvenib reddeyledi Han
Dedük yurt uğruna feda baş ü can
Bu haber mel’una yetdügni zaman
Leşkarını yurtlattı kapugna batar
Terkinde aşdılar kala kapusın
Zulumkârlar yıhdı (yahdı) şehrin yapısın
Batırdılar saray eyvan napusın
Tikili taş yohdu tofrağa katar
Zulumda tay olmaz Firavn ü Cengiz
Ahsağ’a topluyub bir derya dengiz
Misal bedkâr leşkarla gena (gene) Cengiz
Hayıf imâratnı çağanı satar
İşimiz kalıbdı uca Tangrı’ya
Baykan (Bıkan) eydür: Günüm yetdi songrıya
Devrüsünde yatırdılar kangrıya
Zalım Tatar hamı fidanı çatar
Sakaoğlu, Yurdanur (1984). “İslamiyet'in Kabulünden Sonraki İlk Halk Şairleri”. Halk Kültürü 1 (2): 93-94.
Eserlerinden Örnekler
Dâsitân-ı Sukut-ı Kars
Bu yıl kıştan keçip bizim yazımuz
Çağır (çığır) bülbül güle yetmez nazımuz
Düşüp can kaydına itdük özimüz
Çü Kars ögin alıp Kağan-ı Tatar
Olar kûsa vurur haçan sûr çalar
Kopar yevm-i kıyâm yüreğ(i)miz çalar
Yol dilerler şehrin içre geçerler
Han buyurub: Hamı kes oh daş atar
Kalana bedene olar daş vurur
Zafer bulmaz kapug ögnünde durur
Laçın yuvasına ilanlar yörür
Bala avazesi semanı tutar
Çok iltimas kıldı Han’a o Aksag
Kalangızı teslim eylen der yoksag
Ulugnuz kırılır kiçigniz tutsag
Olur leşkarıma derim şehri çatar
Kalana güvenib reddeyledi Han
Dedük yurt uğruna feda baş ü can
Bu haber mel’una yetdügni zaman
Leşkarını yurtlattı kapugna batar
Terkinde aşdılar kala kapusın
Zulumkârlar yıhdı (yahdı) şehrin yapısın
Batırdılar saray eyvan napusın
Tikili taş yohdu tofrağa katar
Zulumda tay olmaz Firavn ü Cengiz
Ahsağ’a topluyub bir derya dengiz
Misal bedkâr leşkarla gena (gene) Cengiz
Hayıf imâratnı çağanı satar
İşimiz kalıbdı uca Tangrı’ya
Baykan (Bıkan) eydür: Günüm yetdi songrıya
Devrüsünde yatırdılar kangrıya
Zalım Tatar hamı fidanı çatar
Sakaoğlu, Yurdanur (1984). “İslamiyet'in Kabulünden Sonraki İlk Halk Şairleri”. Halk Kültürü 1 (2): 93-94.