Madde Detay
BENLİ ALİ
(d. ?/? - ö. ?/?)
Âşık
(Âşık / 17. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Doğum yeri ve tarihi hakkında bilgi bulunmayan âşığın mahlası Benli Ali'dir. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi'nde Cezayir yeniçeri âşıklarından olduğu ve 17. yüzyılda yaşadığının, 1664’te Fransızların Cezayir’e hücumları ve mağlup olarak geri çekilmelerini anlatan bir manzumesinden çıkarıldığı bilgisi yer almaktadır (1977: 109). Fuad Köprülü ve Şükrü Elçin de 17. yüzyılda yaşadığı açık olan bu âşığın Cezayir Ocaklarında yetişen bir yeniçeri âşık olduğunu söylerler (Köprülü 2004: 121; Elçin 1988: 58). Sunullah Arısoy da âşığın bir denizci olduğunu kaydetmektedir (1995: 137).
Hece ve aruzla şiirler yazan Benli Ali'nin 17. yüzyılda yaşadığını ortaya koyan “Tuğ çeküp çıktı otag, biz cihâd üstündeyiz” mısrası ile başlayan aruzla yazılmış manzumesinden başka 70 kadar şiiri de Şükrü Elçin tarafından Oxford kütüphanesindeki 17. yüzyılın ikinci yarısına ait bir cönkte bulunmuştur. Bunlar arasında aruzla yazılmış münacat, kaside, gazel ve semailer ile; hece ile yazılmış ilâhi, türkü, tekerleme ve semâîler bulunmaktadır (Çelik 2008: 115-116). Köprülü, âşığın hece ile yazdığı birkaç semaiyi ve Cezayir kahramanlarının medhini, ocağın Osmanlı İmparatorluğuna bağlılığına ait çok güzel vesikalar olarak değerlendirir (2004: 121).
Ergun, âşığın şiirlerinde bütün o devir yeniçeri saz şairleri gibi klasik lisan ve edebiyat ve biraz da sofilik tesirinin olduğunu söylemektedir (yty: 406).
Kaynakça
Arısoy, M. Sunullah (1995). Türk Halk Şiiri Antolojisi. Ankara: Bilgi Yay.
Boratav, P. Naili (2000). İzahlı Halk Şiiri Antolojisi. Ankara: Kültür Bakanlığı, Tarih Vakfı Yay.
Çelik, Ali (2008). Türk Halk Şiiri Antolojisi. İstanbul: Timaş Yay.
Elçin, Şükrü (1988). Akdeniz’de ve Cezayir’de Türk Halk Şairleri. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay.
Ergun, S. N. (yty). Türk Şairleri I. yyy.
Köprülü, M. Fuad (2004). Saz Şairleri I-V. Ankara: Akçağ Yay.
Köprülü, F., J. Deny (yty). “On sekizinci asır sonunda Cezayir Türk Yeniçerilerinin Türküleri”, Türkiyat Mecmuası. C. 2. 215-218.
“Ali, Benli” (1977). Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. 1. İstanbul: Dergah Yay. 109.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: ARAŞ. GÖR. HİLAL ERDOĞANYayın Tarihi: 03.12.2014Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Semai
Padişahım Cezayir’in
Yatar arslan yatağıdır
Zav(i)yesidir Resûl’ün
Gerçek erler otağıdır
Coşar derya eser bâdı
Kılınç ile arar yâdı
Sedd-i İslâm’dır bir adı
Akdeniz’in bucağıdır
Allah olsun kîl ü kâlin
Lûtfu çoktur Bî-zavâlin
Cezayir yedi kıralın
Daim başı nacağıdır
Cezayir’in kahramanı
Kâfirlere vermez amanı
Severler Âl-i Osman’ı
Hacı Bektaş koçağıdır
Mekânıdır gerçek erin
Hak yoluna verir serin
Benli Ali şehitlerin
Bağ-ı cennet durağıdır
Boratav, P. Naili (2000). İzahlı Halk Şiiri Antolojisi. Ankara: Kültür Bakanlığı, Tarih Vakfı Yay. 126.
Gazel
Terk-i dünyâ kılmaz âdem zevk(u) safâyı var iken
Dehr-i zenden el çekilmez çok vefâyı var iken
Gerdiş-i gerdûn-i zen çarha virmez şehvetün
Er olan bel virmez ana son cefâyı var iken
Hakkına eyler tevekkül âkıl olan dâimâ
Tevbe gibi yok günâha bin şifâyı var iken
Hoş bahtdır kılmak müheyyâ dâr-ı ukbâda yerin
Âdemin rûy-i cihânda sağ kafâyı var iken
Şöyle bil kim dü cihânda Benli Ali gam yemez
Âlemün fahrı Muhammed Mustafâ'yı var iken
Elçin, Şükrü (1988). Akdeniz’de ve Cezayir’de Türk Halk Şairleri. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay. 64.
Yayın Tarihi: 03.12.2014Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Semai
Padişahım Cezayir’in
Yatar arslan yatağıdır
Zav(i)yesidir Resûl’ün
Gerçek erler otağıdır
Coşar derya eser bâdı
Kılınç ile arar yâdı
Sedd-i İslâm’dır bir adı
Akdeniz’in bucağıdır
Allah olsun kîl ü kâlin
Lûtfu çoktur Bî-zavâlin
Cezayir yedi kıralın
Daim başı nacağıdır
Cezayir’in kahramanı
Kâfirlere vermez amanı
Severler Âl-i Osman’ı
Hacı Bektaş koçağıdır
Mekânıdır gerçek erin
Hak yoluna verir serin
Benli Ali şehitlerin
Bağ-ı cennet durağıdır
Boratav, P. Naili (2000). İzahlı Halk Şiiri Antolojisi. Ankara: Kültür Bakanlığı, Tarih Vakfı Yay. 126.
Gazel
Terk-i dünyâ kılmaz âdem zevk(u) safâyı var iken
Dehr-i zenden el çekilmez çok vefâyı var iken
Gerdiş-i gerdûn-i zen çarha virmez şehvetün
Er olan bel virmez ana son cefâyı var iken
Hakkına eyler tevekkül âkıl olan dâimâ
Tevbe gibi yok günâha bin şifâyı var iken
Hoş bahtdır kılmak müheyyâ dâr-ı ukbâda yerin
Âdemin rûy-i cihânda sağ kafâyı var iken
Şöyle bil kim dü cihânda Benli Ali gam yemez
Âlemün fahrı Muhammed Mustafâ'yı var iken
Elçin, Şükrü (1988). Akdeniz’de ve Cezayir’de Türk Halk Şairleri. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay. 64.
Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Semai
Padişahım Cezayir’in
Yatar arslan yatağıdır
Zav(i)yesidir Resûl’ün
Gerçek erler otağıdır
Coşar derya eser bâdı
Kılınç ile arar yâdı
Sedd-i İslâm’dır bir adı
Akdeniz’in bucağıdır
Allah olsun kîl ü kâlin
Lûtfu çoktur Bî-zavâlin
Cezayir yedi kıralın
Daim başı nacağıdır
Cezayir’in kahramanı
Kâfirlere vermez amanı
Severler Âl-i Osman’ı
Hacı Bektaş koçağıdır
Mekânıdır gerçek erin
Hak yoluna verir serin
Benli Ali şehitlerin
Bağ-ı cennet durağıdır
Boratav, P. Naili (2000). İzahlı Halk Şiiri Antolojisi. Ankara: Kültür Bakanlığı, Tarih Vakfı Yay. 126.
Gazel
Terk-i dünyâ kılmaz âdem zevk(u) safâyı var iken
Dehr-i zenden el çekilmez çok vefâyı var iken
Gerdiş-i gerdûn-i zen çarha virmez şehvetün
Er olan bel virmez ana son cefâyı var iken
Hakkına eyler tevekkül âkıl olan dâimâ
Tevbe gibi yok günâha bin şifâyı var iken
Hoş bahtdır kılmak müheyyâ dâr-ı ukbâda yerin
Âdemin rûy-i cihânda sağ kafâyı var iken
Şöyle bil kim dü cihânda Benli Ali gam yemez
Âlemün fahrı Muhammed Mustafâ'yı var iken
Elçin, Şükrü (1988). Akdeniz’de ve Cezayir’de Türk Halk Şairleri. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay. 64.
Eserlerinden Örnekler
Semai
Padişahım Cezayir’in
Yatar arslan yatağıdır
Zav(i)yesidir Resûl’ün
Gerçek erler otağıdır
Coşar derya eser bâdı
Kılınç ile arar yâdı
Sedd-i İslâm’dır bir adı
Akdeniz’in bucağıdır
Allah olsun kîl ü kâlin
Lûtfu çoktur Bî-zavâlin
Cezayir yedi kıralın
Daim başı nacağıdır
Cezayir’in kahramanı
Kâfirlere vermez amanı
Severler Âl-i Osman’ı
Hacı Bektaş koçağıdır
Mekânıdır gerçek erin
Hak yoluna verir serin
Benli Ali şehitlerin
Bağ-ı cennet durağıdır
Boratav, P. Naili (2000). İzahlı Halk Şiiri Antolojisi. Ankara: Kültür Bakanlığı, Tarih Vakfı Yay. 126.
Gazel
Terk-i dünyâ kılmaz âdem zevk(u) safâyı var iken
Dehr-i zenden el çekilmez çok vefâyı var iken
Gerdiş-i gerdûn-i zen çarha virmez şehvetün
Er olan bel virmez ana son cefâyı var iken
Hakkına eyler tevekkül âkıl olan dâimâ
Tevbe gibi yok günâha bin şifâyı var iken
Hoş bahtdır kılmak müheyyâ dâr-ı ukbâda yerin
Âdemin rûy-i cihânda sağ kafâyı var iken
Şöyle bil kim dü cihânda Benli Ali gam yemez
Âlemün fahrı Muhammed Mustafâ'yı var iken
Elçin, Şükrü (1988). Akdeniz’de ve Cezayir’de Türk Halk Şairleri. Ankara: Türk Kültürünü Araştırma Enstitüsü Yay. 64.