Madde Detay
FITNAT, Hazinedar-zâde Fıtnat Mehveş Hanım, Trabzonlu
(d. 1246-47/1830-31 - ö. 1327/1909)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Hazinedar-zâde Ahmed Paşa
(1807-1836) ve Emine Hanım’ın kızı olarak, 1246-47/1830-31 yılında
Trabzon’da doğdu. Hazinedar-zâdelerin ilk atası olarak kabul edilen Süleyman
Behram Bey (ö. 1158/1745), Trabzon valiliği yapmış olan Canikli Ali Paşa’nın
hazinedarıdır. Ailenin Hazinedar-zâde olarak anılması, ilk dedelerinin görevi
vesilesiyledir. Süleyman Behram Bey’in Ordulu olması, bazı eserlerde Fıtnat’ın
da Ordu’ya ait bir kıymet olarak gösterilmesine neden olmuştur. Fıtnat’ın
babası Ahmed Paşa, 1832-1835 yılları arasında, Çıldır Beylerbeyliği ve Kars
Muhafızlığı görevini yürüttü. Görevi gereği bölge insanı ile de ünsiyet
kurmuş olan Paşa, Çerkes Sahmis Beğ’in kızı Sapcan Hanım ile evlendi. Sapcan
Hanım’ın adı, Ahmed Paşa’yla evlendikten sonra Emine olarak değiştirilmiştir.
Ahmed Paşa’nın vefatı sonrası Fıtnat’ın annesi Emine Hanım,
Paşa’nın hamisi ve amcazâdesi Trabzon valisi Hazinedar-zâde Osman Paşa ile
evlendirildi. Osman Paşa’nın ölümünden sonra, biraderi Abdullah Paşa’yı küçük
çocukları üzerine vasi olarak tayin ettiği anlaşılır. Canik muhassılı Abdullah
Paşa vezirlik rütbesiyle Trabzon valisi olarak görevlendirilir. Abdullah Paşa illet-i
vücudiyesi sebebiyle Trabzon’dan ayrılarak 1846-47’de İstanbul’a
geldiğinde, Fıtnat da Paşa’nın himayesinde ve annesiyle birlikte onun
yanındadır. On beş-on altı yaşlarında iken geldiği İstanbul’da Fıtnat’ın
terbiye ve tahsiline çok önem verilir: Rüştiye muallimlerinden Fındık Hafız
Efendi’den Kur’an-ı Kerim öğrenmiş, Hoca Latîf Efendi’den Arapça ve Farsçaya
dair ilk bilgileri edinmiş, eski Mısır mollası Hoca Şâkir Efendi’den Hâfız
Divan’ını okuyup, hattat Erzurumlu Osman Efendi’den sülüs yazısı meşk etmiştir.
Yine hüsn-i hat üstatlarından Ali Şükrü Efendi’den de bir miktar rik’a
yazısıyla mukaddime-i inşâyı görmüştür. Kendi el yazısı ile yazdığı bir
Kur’ân-ı Kerîm’i, Bursa’da mektupçuluk görevinde bulunan Süleyman Nazif Bey
(1870-1927)’e göstermiştir. On sekiz yaşında iken, tahammül edilemez
davranışları sebebiyle daha sonra ayrılmak zorunda kalacağı Ahmed Bey’le
evlendirilen Fıtnat, annesinin gayreti ile tahsiline evlendikten sonra da devam
edecektir. Fıtnat, Ahmed Bey’den ayrıldıktan sonra, Damat Ferid Paşa
(1853-1923)’nın amcası, Bahriye nezareti mektupçusu Mehmed Ali Bey’le
evlenmiştir. Mehmed Ali Bey vefat ettiğinde, Fıtnat 70 yaşlarındadır. Süleyman
Nazif, Bursa Mektupçuluğu görevini ifa ederken, ömrünün son yıllarında Bursa’ya
gelen Fıtnat Hanım ile görüşmüştür. Süleyman Nazif, Garb Edebiyatının
Edebiyatımıza Tesiri adlı makalesinin Edhem Pertev Paşa (1824-1872)
bahsinde; Fıtnat Hanım’ın ilk evliliği, hattatlığı ve Bursa’da kaldığı
günlerden bahseder.
Fıtnat’a ilk şiir zevkini
tattıran kişi, Abdullah Paşa’nın kitabet hizmetinde bulunan Edhem Pertev
Paşa’dır. Şiirlerini ve yeteneğini keşfedip onu edebiyat dünyasına tanıtan ise
Ahmed Midhat Efendi olmuştur. Fıtnat’ın, Koca Ragıp Paşa (1698-1763), Zübeyde
Fıtnat (ö. 1194/1780) ve diğer şâirlerin gazellerine, henüz tespit edilememiş,
tahmis ve tesdisleri; na’t ve mersiye tarzında başka şiirlerinin olduğu da
nakledilir. İlk kadın mecmuası Terakki-i Muhadderât ve onun peşi sıra gelen
Vakit -yahut- Mürebbî-i Muhadderât, Aile, İnsaniyet gibi kadın mecmualarında
kadın yazarlar henüz açık bir şekilde imzalarını kullanmazlarken, Leylâ Saz
(1840-1936) Hanım’la birlikte Tanzimat döneminde dergilerde kendi adını
kullanan şâirlerden birisi de Fıtnat’tır. O, 1881-1886 tarihleri arasında 68
sayı çıkmış olan Hazîne-i Evrak dergisinin yazar kadrosundadır. Kendisinden
önce yaşamış olan Zübeyde Fıtnat’la karıştırılmaması için imzasını Yeni
Fıtnat olarak da atan şâire, şiirlerini klasik şiirin imkânları ile
oluşturmuş, bilhassa gazel formunu tercih etmiştir. Fıtnat Mehveş, Zübeyde
Fıtnat ölçüsünde olmasa bile, bir hayli makbul sayılabilecek şiirler söylemiş,
fakat yine de divan şiirine kadınca bir bakış açısı getirmek gibi bir çaba
içinde olmamış; geleneğin çizgisinden ayrılmadan duygu ve düşüncelerini diğer
kadın şâirler gibi erkek bakış açısıyla dillendirmiştir. Fıtnat’ın bir Dîvân’ı
olduğu belirtilmesine rağmen, bu Dîvân henüz bulunamamıştır. Mehmed
Zihnî, Dîvân’ı dışında manzum mensur birçok edebî eserinin bulunduğunu,
fakat kadınlara ait eserlerin basılıp çoğaltılmaması sebebiyle bu eserlerin
ortada olmadığını; şâirenin fevkalade firaset ve fetaneti gereği bazı hikmet ve
fikir meseleleri hakkında muhakemelerinin akıl sahiplerine hayret verecek
derecelerde olduğunu söyler.
1327/1909 veya 1329/1911
tarihinde vefat ettiği belirtilen Fıtnat Hanım, İstanbul’da Edirnekapı
dışındaki mezarlığa defnedilmiştir.
Kaynakça
Bursalı Mehmed Tahir (1333). Osmanlı Müellifleri.
C. II. İstanbul: Matbaa-i Amire.
Can, Sıtkı (1939). Ordu’lu Şâir Fıtnat Hayatı ve
Şiirleri. Ordu: Gürses Basımevi.
Çebi,
Sıtkı (2000). Ordu Şehri Hakkında Derlemeler ve Hatıralar. Ordu: Orsev
Yay.
Duru,
Necip Fazıl (2021). “Payitaht’ta Karadenizli Bir Şaire: Hazinedar-zâde Fıtnat
Hanım”. Tarihi ve Kültürel Boyutlarıyla
Ordu I. Erzurum: Fenomen Yay.:707-729.
Hacıbeg-zâde Ahmed Muhtar (1311). Şâir Hanımlarımız.
İstanbul: Matbaa-i Safâ ve Enver.
İnal, İbnülemin Mahmut Kemal (1988). Son Asır Türk
Şâirleri. C. I. İstanbul: Dergâh Yay.
Karagöz, Rıza (2015). “Osmanlıdan Cumhuriyete
Hazinedarzâdeler”. Geçmişten Günümüze Samsun /
Canik ve Değerleri (II). Samsun: Canik Belediyesi Kültür Yay.: 821-843.
Karaismailoğlu, Ercan (2019). 1959/145 Numaralı
Trabzon Şer’iyye Sicilinin Aile Hukuku Kayıtlarının Çeviriyazısı
ve Hukuki Tahlili. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul:
İstanbul Üniversitesi.
Koç, Murat (2012). “’Üdebâ-yı Nisvânın
Yardımcısı’ Ahmet Midhat Efendi ve Fatma Aliye Hanım”. A.Ü. Türkiyat
Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED]. 48:191-216.
Koçu, Reşad Ekrem (1971). “Fitnat Hanım
(Hazinedarzâde)”. İstanbul Ansiklopedisi. C.
11. İstanbul: Koçu Yay.
Mehmed Zihnî (1295). Kitâb-ı Meşâhirü’n-Nisâ.
C. II. Matbaa-i Âmire.
Süleyman Nazif (1337/1921). “Garb Edebiyatının Edebiyatımıza Tesiri III” Peyâm-ı Sabah: 1097.
Us, Hakkı Tarık (1948). Ahmed Midhat Efendi ile
Şâir Fitnat Hanım. İstanbul:
Vakit Basımevi.
Uzlu, Temel (1972). Ordulu Ozanlar. Ordu: İl
Basımevi.
Arşiv Belgeleri
BA, A.MKT.UM (Mektubî Kalemi Umum
Vilâyât), 552-91, 21 Ramazan 1278/1861.
BA, C. DH (Cevdet Dahiliye),
45-2226.
BA, C.SM (Cevdet Saray Mesalihi), 38-1947.
BA, HAT (Hatt-ı Hümâyun),
680-33170.
BA, A.MKT (Mektubî Evrakı), 170-83.
BA,
DH. MKT (Dahiliye Nezareti Mülkiye Müfettişliği), 2068-11.
BA,
DH. MKT, 406-50.
BA, BEO (Babıali Evrak Odası),
2266-169901.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: PROF. DR. MEHMET ARSLAN-PROF. DR. NECİP FAZIL DURUYayın Tarihi: 01.01.2015Güncelleme Tarihi: 23.02.2022Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gelseler
hep bir yere cümle cihânın dilberi
Benzemez
sen dilbere ey dilberânın dilberi
Tek
beni öldür de varsınlar desinler sevdiğim
Bir
cefâ-cû şûh âşık-küş filânın dilberi
Şûh-meşreb
ehl-i dil oldukça da ‘âşık-nevâz
Dilber
istersen eğer pîr-i mugânın dilberi
Fehmeden
râz-ı nihân-ı hüsn-i mutlak n’olduğun
Güft
ü gû etmez demez bu în ü ânın dilberi
Sâde-rûsun
görmedim Fıtnat hatt-âverdir bütün
Böyle
zâhir âhir-i devr-i zamânın dilberi (Us 1948: 176).
Gazel
Çokdan
beri üftâde vü dilhûn imişim ben
Mihnet-zede
hasret-keş mahzûn imişim ben
Bilmezdi
gönül olduğunu beste-i turren
Sevdâ-yı
mahabbet ile mecnûn imişim ben
Zanneyler
idim kendimi âzâde-i ‘aşkın
Efsûs
bu endîşede mağbûn imişim ben
Mir’ât-ı
hayâlimde imiş peyker-i hüsnün
Ol
gamzeden efsâne vü efsûn imişim ben
Ummazdım
ol âfet beni yâd eylediğin hîç
Fıtnat
bu elemden hele memnûn imişim ben (Us 1948: 15).
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 01.01.2015Güncelleme Tarihi: 23.02.2022Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gelseler
hep bir yere cümle cihânın dilberi
Benzemez
sen dilbere ey dilberânın dilberi
Tek
beni öldür de varsınlar desinler sevdiğim
Bir
cefâ-cû şûh âşık-küş filânın dilberi
Şûh-meşreb
ehl-i dil oldukça da ‘âşık-nevâz
Dilber
istersen eğer pîr-i mugânın dilberi
Fehmeden
râz-ı nihân-ı hüsn-i mutlak n’olduğun
Güft
ü gû etmez demez bu în ü ânın dilberi
Sâde-rûsun
görmedim Fıtnat hatt-âverdir bütün
Böyle
zâhir âhir-i devr-i zamânın dilberi (Us 1948: 176).
Gazel
Çokdan
beri üftâde vü dilhûn imişim ben
Mihnet-zede
hasret-keş mahzûn imişim ben
Bilmezdi
gönül olduğunu beste-i turren
Sevdâ-yı
mahabbet ile mecnûn imişim ben
Zanneyler
idim kendimi âzâde-i ‘aşkın
Efsûs
bu endîşede mağbûn imişim ben
Mir’ât-ı
hayâlimde imiş peyker-i hüsnün
Ol
gamzeden efsâne vü efsûn imişim ben
Ummazdım
ol âfet beni yâd eylediğin hîç
Fıtnat
bu elemden hele memnûn imişim ben (Us 1948: 15).
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 23.02.2022Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gelseler
hep bir yere cümle cihânın dilberi
Benzemez
sen dilbere ey dilberânın dilberi
Tek
beni öldür de varsınlar desinler sevdiğim
Bir
cefâ-cû şûh âşık-küş filânın dilberi
Şûh-meşreb
ehl-i dil oldukça da ‘âşık-nevâz
Dilber
istersen eğer pîr-i mugânın dilberi
Fehmeden
râz-ı nihân-ı hüsn-i mutlak n’olduğun
Güft
ü gû etmez demez bu în ü ânın dilberi
Sâde-rûsun
görmedim Fıtnat hatt-âverdir bütün
Böyle
zâhir âhir-i devr-i zamânın dilberi (Us 1948: 176).
Gazel
Çokdan
beri üftâde vü dilhûn imişim ben
Mihnet-zede
hasret-keş mahzûn imişim ben
Bilmezdi
gönül olduğunu beste-i turren
Sevdâ-yı
mahabbet ile mecnûn imişim ben
Zanneyler
idim kendimi âzâde-i ‘aşkın
Efsûs
bu endîşede mağbûn imişim ben
Mir’ât-ı
hayâlimde imiş peyker-i hüsnün
Ol
gamzeden efsâne vü efsûn imişim ben
Ummazdım
ol âfet beni yâd eylediğin hîç
Fıtnat
bu elemden hele memnûn imişim ben (Us 1948: 15).
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Gazel
Gelseler
hep bir yere cümle cihânın dilberi
Benzemez
sen dilbere ey dilberânın dilberi
Tek
beni öldür de varsınlar desinler sevdiğim
Bir
cefâ-cû şûh âşık-küş filânın dilberi
Şûh-meşreb
ehl-i dil oldukça da ‘âşık-nevâz
Dilber
istersen eğer pîr-i mugânın dilberi
Fehmeden
râz-ı nihân-ı hüsn-i mutlak n’olduğun
Güft
ü gû etmez demez bu în ü ânın dilberi
Sâde-rûsun
görmedim Fıtnat hatt-âverdir bütün
Böyle
zâhir âhir-i devr-i zamânın dilberi (Us 1948: 176).
Gazel
Çokdan
beri üftâde vü dilhûn imişim ben
Mihnet-zede
hasret-keş mahzûn imişim ben
Bilmezdi
gönül olduğunu beste-i turren
Sevdâ-yı
mahabbet ile mecnûn imişim ben
Zanneyler
idim kendimi âzâde-i ‘aşkın
Efsûs
bu endîşede mağbûn imişim ben
Mir’ât-ı
hayâlimde imiş peyker-i hüsnün
Ol
gamzeden efsâne vü efsûn imişim ben
Ummazdım
ol âfet beni yâd eylediğin hîç
Fıtnat
bu elemden hele memnûn imişim ben (Us 1948: 15).
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | ÂGÂH, Osmân Âgâh | d. 1831 - ö. 1906 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | ÂRİFÎ, Mehmed Ma'rûf Efendi | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | FERŞAD/FERŞADZADE, Ferşad İbrahim Hakkı | d. 1866 - ö. 03.09.1929 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | ÂGÂH, Osmân Âgâh | d. 1831 - ö. 1906 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | ÂRİFÎ, Mehmed Ma'rûf Efendi | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | FERŞAD/FERŞADZADE, Ferşad İbrahim Hakkı | d. 1866 - ö. 03.09.1929 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | ÂGÂH, Osmân Âgâh | d. 1831 - ö. 1906 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | ÂRİFÎ, Mehmed Ma'rûf Efendi | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | FERŞAD/FERŞADZADE, Ferşad İbrahim Hakkı | d. 1866 - ö. 03.09.1929 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | ÂGÂH, Osmân Âgâh | d. 1831 - ö. 1906 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | ÂRİFÎ, Mehmed Ma'rûf Efendi | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | FERŞAD/FERŞADZADE, Ferşad İbrahim Hakkı | d. 1866 - ö. 03.09.1929 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | ÂGÂH, Osmân Âgâh | d. 1831 - ö. 1906 | Madde Adı | Görüntüle |
14 | ÂRİFÎ, Mehmed Ma'rûf Efendi | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
15 | FERŞAD/FERŞADZADE, Ferşad İbrahim Hakkı | d. 1866 - ö. 03.09.1929 | Madde Adı | Görüntüle |