Madde Detay
İLÂHÎ
(d. ?/? - ö. ?/1480’den sonra)
şârîh, divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Varlığı iki eseri üzerinden tespit edilen İlâhî hakkında
kaynaklarda bir bilgiye rastlanmamaktadır. İlâhî’nin eserlerine ilk defa Sadık
Yazar hazırladığı doktora tezinde dikkat çekmiştir. Çalışmasının bir bölümünde Dede
Ömer Rȗşenî’nin şiirlerine yapılan şerhleri ele alan Yazar, bu başlık altında Müşkil-küşâ
ve Rûşenî-nâme isimli iki eserden bahsetmekte ve her iki eserin
metninden hareketle onların İlâhî mahlaslı biri tarafından yazıldığını
belirtmektedir (Yazar 2011: 650-652). Yazar’ın bu dikkatinden sonra her iki
eser metin olarak çalışılmıştır (Kaplan 2015; Uyan 2016; Ateş 2017).
Aynı dönemde yaşamış, şârih ve tasavvuf erbabı olan Abdullah
İlâhî ve Ahmed İlâhî’nin de bir adının İlâhî olması ve eserlerinin birbirine
karıştırılması; kütüphane kayıtlarında Rȗşenî-nâme’nin bir nüshasının
yazarının Abdullah İlâhî olarak belirtilmesi, İlâhî’nin kimlliği ile ilgili
soru işaretleri oluşturmuştur. Araştırmacıların ortak kanaati her iki eserin de
aynı müellif tarafından kaleme alındığı ancak bu müellifin kaynaklarda geçen
Abdullah ya da Ahmed İlâhî’den farklı bir İlâhî olduğudur. Bu durumla ilgili
olarak son noktada söz konusu iki müellifin hayatları ve eldeki iki eser dil ve
anlatım özellikleri bakımından karşılaştırılarak ortaya 15. yüzyılda yaşamış
üçüncü bir İlâhî’nin varlığı konulmuştur (Kaplan 2020).
Eserlerinde geçen ifadelerden ve bir eserinin adını doğrudan Rûşenî-nâme
olarak vermesinden yola çıkılarak, İlâhî’nin Dede Ömer Rȗşenî’ye gönülden bağlı
biri, belki de bir mürşidi olduğu söylenebilir (Ateş 2017: 3-4; Uyan 2016: 17-18;
Kaplan 2015: 15-18). Eserlerinden Müşkil-güşâ’yı 884/1480 yılında kaleme
aldığı ve Rûşenî-nâme’yi ise 878/1473-74 yılında kaleme aldığı
düşünülürse İlâhî’nin 1473-1480 yılları arasında hayatta olduğu ve eser
üretebilecek olgunlukta olduğu söylenebilir. Şerh metnine kendi yazdığı
şiirleri de dâhil ettiğinden şair olduğu da söylenebilecek olan İlâhî’nin eserlerinde
hayatına dair başka herhangi bir bilgi tespit edilmemiştir.
Eserleri:
1. Müşkil-güşâ: Dede Ömer Rȗşenî’nin bir terci-i
bendine yapılmış bu şerhin nüshası Manisa İl Halk Kütüphanesi 2955/6 numarada
kayıtlıdır. 2016 yılında Ömer Uyan tarafından kitap olarak yayımlanan eser
üzerine 2017 yılında Canan Ateş tarafından yüksek lisans tezi hazırlanmıştır.
2.
Rûşenî-nâme: Eserin diğer adı Şerh-i Ebyât-ı Dede Ömer Rûşenî’dir.
Dede Ömer Rȗşenî’nin bir gazeline yapılmış bu şerhin nüshaları Süleymaniye Kütüphanesi
Reşid Efendi 390 ve Milli Kütüphane Yz. A. 637/3 numarada kayıtlıdır. Eser,
2015 yılında Büşra Kaplan tarafından yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır.
Kaynakça
Ateş, Canan (2017). Dede Ömer Rûşenî’nin Bir Şiirinin
Şerhi: Müşkil-Güşâ (Metin-İnceleme). Yüksek Lisans Tezi. Trabzon: Karadeniz
Teknik Üniversitesi.
Kaplan, Büşra (2015). Rûşenî-nâme: Şerh-i Ebyât-ı Rûşenî
(İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Kaplan, Büşra (2020). “15. Yüzyılda Bir Şair ve Şârih: İlâhî
ve İki Eseri”. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, (60/2): 629-644.
Uyan, Ömer (2016). Müşkil-güşâ (İnceleme-Açıklamalı
Metin). İstanbul: Kitabevi Yayınları
Yazar, Sadık (2011). Anadolu Sahası Klâsik Türk
Edebiyatında Tercüme ve Şerh Geleneği. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: Araş. Gör. Büşra KAPLANYayın Tarihi: Güncelleme Tarihi: 13.12.2021Eserlerinden Örnekler
Ey haste gönül işit bu pendi
Dermâna yetür bu derd-mendi
Pendim bu durur sana ki dâ’im
Her subh uyag ol olma nâ’im
Gafletde giçürme rûzigârı
Fevt eyleme leyl ile nehârı (Kaplan 2015: 49)
Tâ sanga yoldâş ola her işde Hak
Alasung ilm-i ledünnîden sebak
Başıngı koy pîr-i mugân pâyına
Sun boyun teslîm oluban rayına
İster iseng ger hidâyet kânını
Koma elden Rȗşenî dâmânını
Feyz-i enfâsı seni senden ala
Dest-gîr olup seni yola sala
Dingle bu pendi ki yâd itdüm sanga
Olmagil bî-gâne olgıl âşinâ
Kim İlâhînüng sözi dil-sȗzdur
Gȗş idenüng tâli’i fîrȗzdur (Kaplan 2015: 90-91)
Arş u kürsî disen yaraşur ana
Rûh-ı kudsî disen yaraşur ana
Sırr-ı esrâra kâbil ola o dil
Nice şerh ide ol rumûzı bu dil
Ol dil âyîne-i İlâhî’dür
Mahzen-i genc-i pâdişâhîdür (Ateş 2017: 31)
Yayın Tarihi: Güncelleme Tarihi: 13.12.2021Eserlerinden Örnekler
Ey haste gönül işit bu pendi
Dermâna yetür bu derd-mendi
Pendim bu durur sana ki dâ’im
Her subh uyag ol olma nâ’im
Gafletde giçürme rûzigârı
Fevt eyleme leyl ile nehârı (Kaplan 2015: 49)
Tâ sanga yoldâş ola her işde Hak
Alasung ilm-i ledünnîden sebak
Başıngı koy pîr-i mugân pâyına
Sun boyun teslîm oluban rayına
İster iseng ger hidâyet kânını
Koma elden Rȗşenî dâmânını
Feyz-i enfâsı seni senden ala
Dest-gîr olup seni yola sala
Dingle bu pendi ki yâd itdüm sanga
Olmagil bî-gâne olgıl âşinâ
Kim İlâhînüng sözi dil-sȗzdur
Gȗş idenüng tâli’i fîrȗzdur (Kaplan 2015: 90-91)
Arş u kürsî disen yaraşur ana
Rûh-ı kudsî disen yaraşur ana
Sırr-ı esrâra kâbil ola o dil
Nice şerh ide ol rumûzı bu dil
Ol dil âyîne-i İlâhî’dür
Mahzen-i genc-i pâdişâhîdür (Ateş 2017: 31)
Güncelleme Tarihi: 13.12.2021Eserlerinden Örnekler
Ey haste gönül işit bu pendi
Dermâna yetür bu derd-mendi
Pendim bu durur sana ki dâ’im
Her subh uyag ol olma nâ’im
Gafletde giçürme rûzigârı
Fevt eyleme leyl ile nehârı (Kaplan 2015: 49)
Tâ sanga yoldâş ola her işde Hak
Alasung ilm-i ledünnîden sebak
Başıngı koy pîr-i mugân pâyına
Sun boyun teslîm oluban rayına
İster iseng ger hidâyet kânını
Koma elden Rȗşenî dâmânını
Feyz-i enfâsı seni senden ala
Dest-gîr olup seni yola sala
Dingle bu pendi ki yâd itdüm sanga
Olmagil bî-gâne olgıl âşinâ
Kim İlâhînüng sözi dil-sȗzdur
Gȗş idenüng tâli’i fîrȗzdur (Kaplan 2015: 90-91)
Arş u kürsî disen yaraşur ana
Rûh-ı kudsî disen yaraşur ana
Sırr-ı esrâra kâbil ola o dil
Nice şerh ide ol rumûzı bu dil
Ol dil âyîne-i İlâhî’dür
Mahzen-i genc-i pâdişâhîdür (Ateş 2017: 31)
Eserlerinden Örnekler
Ey haste gönül işit bu pendi
Dermâna yetür bu derd-mendi
Pendim bu durur sana ki dâ’im
Her subh uyag ol olma nâ’im
Gafletde giçürme rûzigârı
Fevt eyleme leyl ile nehârı (Kaplan 2015: 49)
Tâ sanga yoldâş ola her işde Hak
Alasung ilm-i ledünnîden sebak
Başıngı koy pîr-i mugân pâyına
Sun boyun teslîm oluban rayına
İster iseng ger hidâyet kânını
Koma elden Rȗşenî dâmânını
Feyz-i enfâsı seni senden ala
Dest-gîr olup seni yola sala
Dingle bu pendi ki yâd itdüm sanga
Olmagil bî-gâne olgıl âşinâ
Kim İlâhînüng sözi dil-sȗzdur
Gȗş idenüng tâli’i fîrȗzdur (Kaplan 2015: 90-91)
Arş u kürsî disen yaraşur ana
Rûh-ı kudsî disen yaraşur ana
Sırr-ı esrâra kâbil ola o dil
Nice şerh ide ol rumûzı bu dil
Ol dil âyîne-i İlâhî’dür
Mahzen-i genc-i pâdişâhîdür (Ateş 2017: 31)