Madde Detay
MAHZÛNE
(d. ?/? - ö. ?/?)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 19. Yüzyıl / Çağatay)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Ömer Han döneminde (1811-1822) Hokand’da şiir sanatına gösterilen ilgi Fergana’da kadın şairlerin de yetişmesine sebep olmuştur. Çağatay edebiyatının 19. yüzyılda yetişen bu kadın şairlerinden biri de Mahzûne’dir. Kızıltunç’un (2012: 746-749) belirttiğine göre Özbekistan Fenler Akademisi Şarkşinaslık Enstitüsü Şark El Yazmaları 5028’de kayıtlı el yazmasının bir varağındaki “Mahzûne… duhter-i Mullâ Bâşmân” şeklindeki kayda göre de Mahzûne “Mullâ Bâşmân”ın kızıdır. Mullâ Bâşmân, döneminin aydınlarındandır. Kızına iyi bir eğitim aldırmıştır. Hakkındaki bir rivayete göre Mahzûne, Hokand’ın Yukarı Galçasay kasabasından Bâşmân adlı bir bekçinin kızı olup yaşadıkları kasabanın adı da “Bâşmân”dır. Günümüzde bu kasabadaki bir mahalle “Bâşmân” adıyla anılmaktadır. Bir başka rivayete bakılırsa o, Fergana’da Taciklerin yaşadığı bölgelerde çok meşhurdur. Kânıbâdâm ya da İsfere’de doğmuş, küçük yaşta Hokand’a göçmüştür. Kayumov’un Hokand Tarihi ve Edebiyatı adlı eserinde ise Mahzûne’nin Hokand’da doğduğu kayıtlıdır. Babası Mullâ Bâşmân, Hokand’ın Katağan kazasının Mullâ Bâşmân mahallesinde imamlık yapan bir müderristir. Fazlî’nin Mullâ Bâşmân’dan söz ederken kullandığı “fakir bekçi” ifadesi ise onun dünyaya meyl etmeyen, ilim ve irfana değer veren kişiliği ile alakalı olmalıdır. Kaynaklarda doğum ve ölüm yılı kaydedilmemiş olan Mahzûne’nin Ömer Han’ın sarayında yaşayan faziletli, olgun, güzel ve alımlı bir kadın olduğu belirtilmiştir.
Şairin edebî kişiliği ve eserleri konusundaki bilgilerin yeterli olmadığına değinen Kızıltunç (747-748), ona yer veren kaynakları da listelemiş ve büyük ölçüde Kayumov 1961 ve Celalov 1980’den yararlanmıştır. Bu bilgilere göre şairin tertip edildiği söylenen, ancak nüshası günümüze ulaşmayan bir Dîvân’ı vardır. Ondan günümüze Mecmû’atü’ş-Şu’arâ’daki küçük bir manzum hikâye ile Fazlî Namengânî ile olan Farsça manzum atışması ve birkaç Türkçe şiiri ulaşmıştır. Bunlar arasında “âşık olmuşum” redifli muhammesi de bulunmaktadır. Mahzûne müşâ’arelerde (manzum atışma) son derece hazır cevap bir şairdir. Söz ustalığı ve nüktedanlığı adının saray şairlerinden Fazlî ile anılmasına neden olan atışmalarında da kendini göstermiş, bu da Fazlî’yi kendisine hayran bırakmıştır.
Kaynakça
Celalov, Töhtasın (1980). Özbek Şaireleri. Taşkent: Gafur Gulam Neşriyatı.
Kayumov, Aziz (1961). Hokand Edebî Muhiti (XVIII-XIX. asırlar). Taşkent: Özbekistan Fen Akademisi Neşriyatı.
Kızıltunç, Recai (2012). “Çağatay Edebiyatında Kadın Şairler”. Turkish Studies 7 (2): 731-759.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: PROF. DR. FATMA SABİHA KUTLAR OĞUZYayın Tarihi: 16.08.2017Güncelleme Tarihi: 30.11.2020Eserlerinden Örnekler
Müşâ’are
Fazlî:
Yüz âferîn sözingge lubb-i kubâb körmey
Arz-ı cemâl itermu ay âfitâb körmey
Mahzûne:
Kimden çıkar bu sözler bağrım kebâb körmey
Genç olmagay müyesser hâlin harâb körmey
Fazlî:
Mestûre-i suhenge pûşîdelik münâsib
Ma’nî arûsını bes min bî-nikâb körmey
Mahzûne:
Yok aybı sözlerimni ger bolmasa mü’ebbed
Andak ki ot kökergey hîç âfitâb körmey
Fazlî:
Mey-gûn lebinġ hadîsi mest itdi gâyibâne
Keyfiyyet oldı zâhir câm-ı şarâb körmey
Mahzûne:
Bir vechi bu ki tab’ım hâm esremiş zamâne
Çerh-i sipihridin ol hiç pîç [ü] tâb körmey
Fazlî:
Mundag ki nüktedânsın kim irdi ûstâdıng
Ay kesbi nûr kılmas tâ âfitâb körmey
Mahzûne:
Köp nehrler yığılsa deryâ-yı pür-dür olgay
İlm ehlidin bu miskîn bir şeyh ü şâb körmey
Fazlî:
Bir nükte eyle zâhir Fazliyni koyma mahzûn
Tâ kitmegey Namengân sindin cevâb körmey
Mahzûne:
Beytü’l-hazân içinde uzlet tutıp bu Mahzûn
Fazlî/Fazl-ı İlâhîdür bu yoksa kitâb körmey
(Kızıltunç, Recai (2012). “Çağatay Edebiyatında Kadın Şairler”. Turkish Studies 7 (2): 747-748.)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 16.08.2017Güncelleme Tarihi: 30.11.2020Eserlerinden Örnekler
Müşâ’are
Fazlî:
Yüz âferîn sözingge lubb-i kubâb körmey
Arz-ı cemâl itermu ay âfitâb körmey
Mahzûne:
Kimden çıkar bu sözler bağrım kebâb körmey
Genç olmagay müyesser hâlin harâb körmey
Fazlî:
Mestûre-i suhenge pûşîdelik münâsib
Ma’nî arûsını bes min bî-nikâb körmey
Mahzûne:
Yok aybı sözlerimni ger bolmasa mü’ebbed
Andak ki ot kökergey hîç âfitâb körmey
Fazlî:
Mey-gûn lebinġ hadîsi mest itdi gâyibâne
Keyfiyyet oldı zâhir câm-ı şarâb körmey
Mahzûne:
Bir vechi bu ki tab’ım hâm esremiş zamâne
Çerh-i sipihridin ol hiç pîç [ü] tâb körmey
Fazlî:
Mundag ki nüktedânsın kim irdi ûstâdıng
Ay kesbi nûr kılmas tâ âfitâb körmey
Mahzûne:
Köp nehrler yığılsa deryâ-yı pür-dür olgay
İlm ehlidin bu miskîn bir şeyh ü şâb körmey
Fazlî:
Bir nükte eyle zâhir Fazliyni koyma mahzûn
Tâ kitmegey Namengân sindin cevâb körmey
Mahzûne:
Beytü’l-hazân içinde uzlet tutıp bu Mahzûn
Fazlî/Fazl-ı İlâhîdür bu yoksa kitâb körmey
(Kızıltunç, Recai (2012). “Çağatay Edebiyatında Kadın Şairler”. Turkish Studies 7 (2): 747-748.)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 30.11.2020Eserlerinden Örnekler
Müşâ’are
Fazlî:
Yüz âferîn sözingge lubb-i kubâb körmey
Arz-ı cemâl itermu ay âfitâb körmey
Mahzûne:
Kimden çıkar bu sözler bağrım kebâb körmey
Genç olmagay müyesser hâlin harâb körmey
Fazlî:
Mestûre-i suhenge pûşîdelik münâsib
Ma’nî arûsını bes min bî-nikâb körmey
Mahzûne:
Yok aybı sözlerimni ger bolmasa mü’ebbed
Andak ki ot kökergey hîç âfitâb körmey
Fazlî:
Mey-gûn lebinġ hadîsi mest itdi gâyibâne
Keyfiyyet oldı zâhir câm-ı şarâb körmey
Mahzûne:
Bir vechi bu ki tab’ım hâm esremiş zamâne
Çerh-i sipihridin ol hiç pîç [ü] tâb körmey
Fazlî:
Mundag ki nüktedânsın kim irdi ûstâdıng
Ay kesbi nûr kılmas tâ âfitâb körmey
Mahzûne:
Köp nehrler yığılsa deryâ-yı pür-dür olgay
İlm ehlidin bu miskîn bir şeyh ü şâb körmey
Fazlî:
Bir nükte eyle zâhir Fazliyni koyma mahzûn
Tâ kitmegey Namengân sindin cevâb körmey
Mahzûne:
Beytü’l-hazân içinde uzlet tutıp bu Mahzûn
Fazlî/Fazl-ı İlâhîdür bu yoksa kitâb körmey
(Kızıltunç, Recai (2012). “Çağatay Edebiyatında Kadın Şairler”. Turkish Studies 7 (2): 747-748.)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Müşâ’are
Fazlî:
Yüz âferîn sözingge lubb-i kubâb körmey
Arz-ı cemâl itermu ay âfitâb körmey
Mahzûne:
Kimden çıkar bu sözler bağrım kebâb körmey
Genç olmagay müyesser hâlin harâb körmey
Fazlî:
Mestûre-i suhenge pûşîdelik münâsib
Ma’nî arûsını bes min bî-nikâb körmey
Mahzûne:
Yok aybı sözlerimni ger bolmasa mü’ebbed
Andak ki ot kökergey hîç âfitâb körmey
Fazlî:
Mey-gûn lebinġ hadîsi mest itdi gâyibâne
Keyfiyyet oldı zâhir câm-ı şarâb körmey
Mahzûne:
Bir vechi bu ki tab’ım hâm esremiş zamâne
Çerh-i sipihridin ol hiç pîç [ü] tâb körmey
Fazlî:
Mundag ki nüktedânsın kim irdi ûstâdıng
Ay kesbi nûr kılmas tâ âfitâb körmey
Mahzûne:
Köp nehrler yığılsa deryâ-yı pür-dür olgay
İlm ehlidin bu miskîn bir şeyh ü şâb körmey
Fazlî:
Bir nükte eyle zâhir Fazliyni koyma mahzûn
Tâ kitmegey Namengân sindin cevâb körmey
Mahzûne:
Beytü’l-hazân içinde uzlet tutıp bu Mahzûn
Fazlî/Fazl-ı İlâhîdür bu yoksa kitâb körmey
(Kızıltunç, Recai (2012). “Çağatay Edebiyatında Kadın Şairler”. Turkish Studies 7 (2): 747-748.)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | GÂZÎ, Muhammed | d. ? - ö. 1817-18 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | GAMLI, Bekir Durak Gürsoy | d. 1883 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | OSMAN, Osman Şahistanoğlu | d. 1884 - ö. 1968 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | GÂZÎ, Muhammed | d. ? - ö. 1817-18 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | GAMLI, Bekir Durak Gürsoy | d. 1883 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | OSMAN, Osman Şahistanoğlu | d. 1884 - ö. 1968 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | GÂZÎ, Muhammed | d. ? - ö. 1817-18 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | GAMLI, Bekir Durak Gürsoy | d. 1883 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | OSMAN, Osman Şahistanoğlu | d. 1884 - ö. 1968 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | GÂZÎ, Muhammed | d. ? - ö. 1817-18 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | GAMLI, Bekir Durak Gürsoy | d. 1883 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | OSMAN, Osman Şahistanoğlu | d. 1884 - ö. 1968 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | GÂZÎ, Muhammed | d. ? - ö. 1817-18 | Madde Adı | Görüntüle |
14 | GAMLI, Bekir Durak Gürsoy | d. 1883 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
15 | OSMAN, Osman Şahistanoğlu | d. 1884 - ö. 1968 | Madde Adı | Görüntüle |