Madde Detay
NÂLÎ, Mehmed Efendi
(d. ?/? - ö. 1086/1675)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 17. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Nâlî Mehmed Efendi’nin hayatı hakkında kaynaklarda pek fazla bilgi yer almaz. Şairin ne zaman doğduğu belli değildir. Asıl adı Mehmed, lakabı Nâlî, babasının adı da Osman’dır. Konya’da doğdu, İstanbul’a gelerek Üsküdar’a yerleşti. İyi bir eğitimden sonra, Karabağî İshâk Efendi’den mülazemet aldı; müderris ve kadı olarak çeşitli yerlerde çalıştı.
1069’da (1658) müderrisliğe atanan Nâlî, Abdülkadir Efendi, Mesih Paşa, Cezerî Kasım Paşa, Zekeriya Efendi, Nişancı Paşa-yı Cedîd, Sahn-ı Semân, Murâd Paşa-yı Âtik ve Hâbilzâde İsmihân medreslerinde görev yaptı. Daha sonra Medine kadılığına atandı (1080/1669). Bir yıl sonra bu görevinden azledildi (1081/1670). Aynı yılın Ramazan’ında yeniden Medine kadılığına atandı. Ramazan 1082/Ocak 1672’de İstanbul’a dönen Nâlî; Lefke, Yanbolu, İpsala arpalıklarıyla geçindi. Ramazan 1085/Aralık 1674’te Selanik kadılığına getirildi. Bu görevde iken Cemaziyülevvel 1086/Temmuz-Ağustos 1675’te vefat etti.
Ölüm tarihi Safâyî’de (2005:591) ve Osmanlı Müellifleri’nde (1972:262) 1085/1674 olarak gösterilmektedir. Osmanlı Müellifleri’nde (1972: 262) Nâlî’nin “Mahkeme civarında Seyfullah Efendi Camii mezarlığında medfun” bulunduğu; Sabri Paşa Caddesi denilen hükümet caddesinde (hükümete çıkarken sağ taraftaki sokak içinde) yer alan caminin ve mezarlığın yıkılmış durumda olduğu yazmaktadır. Mehmed Süreyyâ “Nâlî”yi anlatırken sehven “Nâilî” şeklinde kaydetmiş; ondan naklen Tuhfe-i Nâilî ve Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi’nde “Nâilî” mahlaslı, Konyalı, 1086'da vefat eden Mehmed isminde yeni bir şairden bahsedilmiştir. Fakat bu, Mehmed Süreyya'nın hatasından kaynaklanmakta olup Mehmed Nailî isimli bir şair yoktur.
Nâlî’nin divanı ile dinî ve tasavvufî muhtevalı üç mesnevisi bulunmaktadır.
1. Dîvân
Tek nüshası bulunan divanda 37 kaside, 36 tarih, 55 gazel, 53 kıta, 131 muamma, 17 lugaz, 18 matla/müfred, 1 murabba, 1 tahmis, 1 terkib-bend 1 müstezad, 1 murabba bulunmaktadır. Divan üzerine iki çalışma yapılmıştır (Çaldak 2010; Kahraman 2010).
2. Tuhfetü’l-Emsâl
Safâyi’nin (2005:591) “te’lif-i latîf” diye nitelendirdiği Tuhfetü’l-Emsâl, 1082/1671’de bitirilerek Musâhib Mustafa Paşa’ya takdim edilmiştir. Eser, mesnevi biçiminde kaleme alınmış ahlaki-didaktik beş hikâye ve her hikâyeden sonra, konu yönüyle ana hikâyeden ayrı, ibret verici temsillerden oluşmaktadır. Vasfî Mahir (1975:473), hikâye konularının ekseriyetle eski İran kaynaklarından alındığını, ruh olarak da eskiye bağlı olduğunu; dil ve ifade yönünden kuvvetli olsa da eserin orijinal bir karakter göstermediğini belirtir. Eserle ilgili bir yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Selçuk 1999).
3. Miftâh-ı Heft Kân
Nizamî’nin Heft Peyker’ine nazire olarak yazılan eserde Kuran’dan yedi ayet mesnevi formatında manzum olarak tefsir edilmiştir. Ahlaki-didaktik özellikli eser, yedi kân olarak düzenlenmiş her kân’dan önce ayetin tefsiri verilmiş ardından konuyla ilgili bir hikâye, sonra da bir münacat eklemiştir. Eserle ilgili bir yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Savaş 2002).
4. Menâsik-i Hâc
Safâyi’nin (2005:591) “eser-i celîle” diye nitelendirdiği bu eser, hac ibadetlerinin uygulanış biçimlerini, yer ve zamanlarını anlatan bir mesnevidir. Eserle ilgili bir yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Karataş 2003).
Yazdığı eserleri geleneğe uyarak devlet büyüklerine sunan Nâlî, özellikle Musahib Mustafa Paşa’nın desteğini gördü. Safâyî (2005:262) “Ma’ârif-i cüz’iyye ve külliyede mâhir ve şi’r ü inşâda akranı nâdirdür” dese de Nâlî’nin günümüze ulaşan mensur bir eseri bulunmamaktadır. Eserlerinden anlaşıldığı kadarıyla Mevlevî tarikatına bağlanmış olan şairin divanındaki dinî muhtevalı şiirleri ve dinî-tasavvufî muhtevalı mesnevi türündeki eserleri onun kişiliği hakkında bilgi vermektedir. Tarih düşürme ve muammada usta olan Nâlî, Sicill-i Osmanî’de (IV, 1996:1223) “ârif, derviş, âlim ve Fârisî-şinâs” olarak nitelendirilir.
Kaynakça
Abdülkadiroğlu, Abdulkerim (hzl.) (1999). İsmail Beliğ Nuhbetü'l-Âsar li-Zeyli Zübdeti’l-Eş’âr. Ankara: AKM Yay.
Akbayar, Nuri (hzl) (1996). Mehmed Süreyyâ Sicill-i Osmanî. C. 4. İstanbul: Tarih Vakfı Yay.
Çaldak, Süleyman (2010). Nâlî Divanı. İstanbul: Kesit Yay.
Çapan, Pervin (hzl.) (2005). Mustafa Safâyî Efendi Tezkire-i Safâyî. Ankara: AKM Yay.
İşli, Nedret ve evdet Serbest (1999). Sermet Çifter Kütüphanesi Yazmalar Kataloğu. İstanbul: Yapı Kredi Yay.
Kahraman, Bahattin (2010). Nâlî ve Divan'ı. Konya: Kömen Yay.
Karataş, Ahmet (2003). Türk Edebiyatında Manzum Menâsik-i Haclar ve Nâlî Mehmed Efendi’nin Menâsik-i Hac Adlı Eseri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Kocatürk, Vasfi Mahir (1970). Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Edebiyat Yay..
Kocatürk, Vasfi Mahir (1970). Türk Edebiyatı Tarihi. Ankara: Edebiyat Yay.
Nâlî Dîvânı. Yapı Kredi Sermet Çifter Kütüphanesi. No:572/3.
Özcan, Abdülkadir (hzl) (1989). Şeyhî Mehmed Efendi Vakayıü’l-Fuzalâ (Şakâyık-ı Numaniyye ve Zeyilleri). C. III. İstanbul: Çağrı Yay.
Savaş, Hatice (2002). Nâlî Mehmed’in Miftâh-ı Heftkân’ı (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
Selçuk, Bahir (1999). Nâlî Mehmed Efendi. Tuhfetü’l-Emsâl. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Şemseddin Sâmî (1316). Kamusu’l-Alâm. C. 6. İstanbul. (Tıpkıbasım 1996). Ankara: Kaşgar Neşriyat.
Yavuz Fikri ve İsmail Özen (hzl) (1972). Bursalı Mehmed Tahir Osmanlı Müellifleri. C. 2. İstanbul: Meral Yay.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: PROF. DR. BAHİR SELÇUKYayın Tarihi: 31.08.2013Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Geşt-i gülşenden murâd ol serv-i hoş-reftârdur
Bezm-i sahbâdan garaz seyr-i ‘izâr-ı yârdur
Sâkiyâ ‘aks-i leb ü ruhsârun ‘arz it câmdan
Feyz-bahş ol meclise fasl-ı gül ü gül-nârdur
Şevke gelsün bülbülân-ı bezm-i sahbâ gel açıl
Söyle ey gönce-dehen lutf it dem-i güftârdur
Nukre-pâş oldı sabâ savt-ı hezâr-ı bâğdan
Sen de bir nakş eyle ey mutrib zamân-ı kârdur
Meyl ider mi Nâliyâ ‘âkıl bahâr-ı ‘âleme
Bülbülün câyı kafes verdün karîni hârdur
(Çaldak, Süleyman (2010). Nâlî Divanı. İstanbul: Kesit Yay. 207.)
Tuhfetü’l-Emsâl’den
‘Ârif olan zâhire itmez nazar
Nûr-ı Hudâ’yı göremez çeşm-i ser
Çeşm-i serün gördigi levn-i ‘araz
Gevheri görmekdedür ancak garaz
Nakşına aldanma bakup zâhirün
Hışmına duş olma sakın kâhirün
Zâhirine bakdı türâbun racîm
Oldı giriftâr-ı azâb-ı elîm
Görmedi hâk içre olan gevheri
Anlamadı kıymet-i sîm ü zeri
Şu’lesine âteşün oldı esîr
Bilmedi keyfiyyet-i nârı fakîr
Zâhir ile itdügi kesb-i gurûr
Oldı ana bâ’is-i la’n u nüfûr
(Selçuk, Bahir (1999). Nâlî Mehmed Efendi. Tuhfetü’l-Emsâl. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi. 264-265.)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 31.08.2013Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Geşt-i gülşenden murâd ol serv-i hoş-reftârdur
Bezm-i sahbâdan garaz seyr-i ‘izâr-ı yârdur
Sâkiyâ ‘aks-i leb ü ruhsârun ‘arz it câmdan
Feyz-bahş ol meclise fasl-ı gül ü gül-nârdur
Şevke gelsün bülbülân-ı bezm-i sahbâ gel açıl
Söyle ey gönce-dehen lutf it dem-i güftârdur
Nukre-pâş oldı sabâ savt-ı hezâr-ı bâğdan
Sen de bir nakş eyle ey mutrib zamân-ı kârdur
Meyl ider mi Nâliyâ ‘âkıl bahâr-ı ‘âleme
Bülbülün câyı kafes verdün karîni hârdur
(Çaldak, Süleyman (2010). Nâlî Divanı. İstanbul: Kesit Yay. 207.)
Tuhfetü’l-Emsâl’den
‘Ârif olan zâhire itmez nazar
Nûr-ı Hudâ’yı göremez çeşm-i ser
Çeşm-i serün gördigi levn-i ‘araz
Gevheri görmekdedür ancak garaz
Nakşına aldanma bakup zâhirün
Hışmına duş olma sakın kâhirün
Zâhirine bakdı türâbun racîm
Oldı giriftâr-ı azâb-ı elîm
Görmedi hâk içre olan gevheri
Anlamadı kıymet-i sîm ü zeri
Şu’lesine âteşün oldı esîr
Bilmedi keyfiyyet-i nârı fakîr
Zâhir ile itdügi kesb-i gurûr
Oldı ana bâ’is-i la’n u nüfûr
(Selçuk, Bahir (1999). Nâlî Mehmed Efendi. Tuhfetü’l-Emsâl. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi. 264-265.)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 12.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Geşt-i gülşenden murâd ol serv-i hoş-reftârdur
Bezm-i sahbâdan garaz seyr-i ‘izâr-ı yârdur
Sâkiyâ ‘aks-i leb ü ruhsârun ‘arz it câmdan
Feyz-bahş ol meclise fasl-ı gül ü gül-nârdur
Şevke gelsün bülbülân-ı bezm-i sahbâ gel açıl
Söyle ey gönce-dehen lutf it dem-i güftârdur
Nukre-pâş oldı sabâ savt-ı hezâr-ı bâğdan
Sen de bir nakş eyle ey mutrib zamân-ı kârdur
Meyl ider mi Nâliyâ ‘âkıl bahâr-ı ‘âleme
Bülbülün câyı kafes verdün karîni hârdur
(Çaldak, Süleyman (2010). Nâlî Divanı. İstanbul: Kesit Yay. 207.)
Tuhfetü’l-Emsâl’den
‘Ârif olan zâhire itmez nazar
Nûr-ı Hudâ’yı göremez çeşm-i ser
Çeşm-i serün gördigi levn-i ‘araz
Gevheri görmekdedür ancak garaz
Nakşına aldanma bakup zâhirün
Hışmına duş olma sakın kâhirün
Zâhirine bakdı türâbun racîm
Oldı giriftâr-ı azâb-ı elîm
Görmedi hâk içre olan gevheri
Anlamadı kıymet-i sîm ü zeri
Şu’lesine âteşün oldı esîr
Bilmedi keyfiyyet-i nârı fakîr
Zâhir ile itdügi kesb-i gurûr
Oldı ana bâ’is-i la’n u nüfûr
(Selçuk, Bahir (1999). Nâlî Mehmed Efendi. Tuhfetü’l-Emsâl. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi. 264-265.)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Gazel
Geşt-i gülşenden murâd ol serv-i hoş-reftârdur
Bezm-i sahbâdan garaz seyr-i ‘izâr-ı yârdur
Sâkiyâ ‘aks-i leb ü ruhsârun ‘arz it câmdan
Feyz-bahş ol meclise fasl-ı gül ü gül-nârdur
Şevke gelsün bülbülân-ı bezm-i sahbâ gel açıl
Söyle ey gönce-dehen lutf it dem-i güftârdur
Nukre-pâş oldı sabâ savt-ı hezâr-ı bâğdan
Sen de bir nakş eyle ey mutrib zamân-ı kârdur
Meyl ider mi Nâliyâ ‘âkıl bahâr-ı ‘âleme
Bülbülün câyı kafes verdün karîni hârdur
(Çaldak, Süleyman (2010). Nâlî Divanı. İstanbul: Kesit Yay. 207.)
Tuhfetü’l-Emsâl’den
‘Ârif olan zâhire itmez nazar
Nûr-ı Hudâ’yı göremez çeşm-i ser
Çeşm-i serün gördigi levn-i ‘araz
Gevheri görmekdedür ancak garaz
Nakşına aldanma bakup zâhirün
Hışmına duş olma sakın kâhirün
Zâhirine bakdı türâbun racîm
Oldı giriftâr-ı azâb-ı elîm
Görmedi hâk içre olan gevheri
Anlamadı kıymet-i sîm ü zeri
Şu’lesine âteşün oldı esîr
Bilmedi keyfiyyet-i nârı fakîr
Zâhir ile itdügi kesb-i gurûr
Oldı ana bâ’is-i la’n u nüfûr
(Selçuk, Bahir (1999). Nâlî Mehmed Efendi. Tuhfetü’l-Emsâl. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi. 264-265.)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | MAHMÛD ES'AD, Konya Seydişehirli | d. 1855 - ö. 1918 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | LOKMANÎ, Mustafa | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Mehmet Öğütçü | d. 03 Kasım 1972 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | MAHMÛD ES'AD, Konya Seydişehirli | d. 1855 - ö. 1918 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | LOKMANÎ, Mustafa | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Mehmet Öğütçü | d. 03 Kasım 1972 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | MAHMÛD ES'AD, Konya Seydişehirli | d. 1855 - ö. 1918 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | LOKMANÎ, Mustafa | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Mehmet Öğütçü | d. 03 Kasım 1972 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | MAHMÛD ES'AD, Konya Seydişehirli | d. 1855 - ö. 1918 | Meslek | Görüntüle |
11 | LOKMANÎ, Mustafa | d. ? - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
12 | Mehmet Öğütçü | d. 03 Kasım 1972 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | MAHMÛD ES'AD, Konya Seydişehirli | d. 1855 - ö. 1918 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | LOKMANÎ, Mustafa | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Mehmet Öğütçü | d. 03 Kasım 1972 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | MAHMÛD ES'AD, Konya Seydişehirli | d. 1855 - ö. 1918 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | LOKMANÎ, Mustafa | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | Mehmet Öğütçü | d. 03 Kasım 1972 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |