Madde Detay
NİHÂNÎ, Nacak Fâzıl
(d. ?/? - ö. 925/1519)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Arnavut asıllı bir devşirme olan şairin
asıl adı hakkında tezkirelerde herhangi bir kayıt bulunmamaktadır. Ancak kendi
eseri olan Minhâcü’l Âbidîn Tercümesi’nin girişinde ismi İlyas bin
Abdullah en-Nihânî olarak geçmektedir (Koç 2018: 11). Aynı şekilde Kâtip Çelebi
de şairin isminin İlyas olduğunu belirtir (Balcı 2007: 1501). Daha çok “Nacak
Fâzıl” sanıyla meşhur olmuştur. Âşık Çelebi, şaire “Nacak” denmesine sebep
olarak dilinin aksamasını; Latîfî ise Nihânî’nin önceleri yeniçeri sınıfına
girmesini gösterir. Nihânî de kendi lakabı için aşağıdaki beyti söylemiştir:
Nihânîye Nacak dirler velîkin
gerçek eydürler
Havâric boynın urmaga
Ebu’l-Müslim nacagıdur (Canım
2000: 542)
Sehî Bey’e göre Anadolu vilayetinde doğan
Nihânî, Hadım Alî Paşa’nın musahibidir. Öğrenimini tamamladıktan sonra önce Hacı
Hasan-zâde’ye danişment, daha sonra da onun yaptırdığı medreseye müderris
olmuştur. Burada dönemin tanınmış âlimlerinden biri olan Surûrî’nin de
hocalığını yapmıştır. Bir ara Üsküp İshakiyye Medresesinde müderrislik yapsa da
tekrar İstanbul’a gelerek Mustafa Paşa Medresesinde müderrislik yaptı. Bu son görevinden
ayrılarak kendini ibadete vererek tasavvufa yönelmiştir. Bir müddet sonra hacca
gitmiş ve 926/1519 yılında Mekke’de ölmüş ve buraya defnedilmiştir.
Kasidede, muammada ve tarih düşürmede
usta olan Nihânî, Arapça-Farsça ve Türkçe olmak üzere üç dilde nazım ve nesir
sahibidir.
Eserleri:
1. Dîvân: Mürettep hâldeki bu Dîvân’da;
9 kaside, 1 terkib-i bend, 2 murabba, 227 gazel ve 8 kıt’a olmak
üzere toplam 247 manzume bulunmaktadır. Eser üzerinde bir lisansüstü tez
çalışması yapılmıştır (Dursun 1990).
2. Minhâcü'l-ÂbidînTercümesi: Gazzâlî’nin Minhâcü’l-Âbidîn adlı eserinin Türkçeye tercümesidir. Eserin ne zaman tercüme
edildiğine dair kesin bir bilgi bulunmamaktadır. Ancak Nihânî’nin bu eseri vefatına
yakın bir dönemde, hac yolculuğuna çıkmadan önce tamamladığı tahmin edilmektedir (Koç 2018: 15).
3. Mecmua-i Eş‘âr ve Fevâ’id: Bu eser, adından da
anlaşılacağı üzere, Nihânî tarafından belli şairlerin şiir ve gazellerinin bir araya getirilmesiyle
oluşan bir derleme eserdir. Vakıflar Genel Müdürlüğü Ankara Bölge Müdürlüğü
Kütüphanesi, Safranbolulu İzzet Mehmet Paşa Koleksiyonu, 495 numarada kayıtlı
olan eserde Nihânî'nin harf ve hece sırasız yazılı 85 adet gazelinden başka Mesîhî,
Şem'î ve Hızrî’den manzumeler kayıtlıdır (Koç 2018: 15).
Kaynakça
Balcı, Rüştü (trc.) (2007). Kâtib Çelebi, Keşfü’z-Zunûn an
Esâmi'l-Kütüb ve'l-Fünûn. C. IV, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Canım, Rıdvan (hzl.) (2000). Latîfî, Tezkîretü'ş-Şu’arâ ve
Tabsıratü’n-Nuzamâ. Ankara: AKM Yay.
Dursun, Mesut (1990). Nihani Divanı (İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniv.
İsen, Mustafa (hzl.) (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı.
Ankara: AKM Yay.
İsen, Mustafa (hzl.) (1998). Sehî Bey Tezkiresi, Heşt-Behişt.
Ankara: Akçağ Yay.
Kılıç, Filiz (hzl.) (2010). Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ
(İnceleme-Metin). C. 2. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.
Koç, Muhammed Akif (2018). İlyas Nihânî'nin Minhacü'l-Âbidîn Tercümesi: İnceleme ve Metin. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniv.
Özcan, Abdulkadir (hzl.) (1989). Mecdî Mehmed Efendi,
Hadâ’iku’ş-Şakâ’ik. Şakâ’ik-i Nu’mâniyye
ve Zeyilleri. C. 1. İstanbul:
Çağrı Yay.
Riyâzî. Riyâzu’ş-Şu’arâ. Milli Kütüphane Yazmalar Koleksiyonu
06 Hk 1275. vr. 114a.
Sungurhan Eyduran, Aysun (hzl.) (2009). Kınalı-zâde Hasan Çelebi,
Tezkiretü’ş-Şu’arâ. http://ekitap.kulturturizm.gov.tr/belge/1-83504/kinalizade-hasan-celebi---tezkiretus-suara.html [erişim tarihi: 20.03.2013].
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. YUNUS KAPLANYayın Tarihi: 27.07.2013Güncelleme Tarihi: 02.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Tâ kim göreli tal’atunı ey yüzi kamrâ
Irmak gibi çeşmümden akar şâm u seher mâ
Em virdi leb-i la’lüne derdine didi merg
Germ olma igen bendeni öldürmege yârâ
Ârâ-yı cihândur yüzün ey dil-ber-i cân-keş
Şekk itme ki sensin bana tâc-ı ser-i Dârâ
Aradı senün gibi gönül bulmadı bir şûh
Hoş hûr-kad ü verd-had ü zülf ü kaşı yâ
Ay yüzlülerün medhi içün şi’rüni sen ay
Yâ nûn u elif hâyile nûn kalbi kıl inşâ
(Kutluk, İbrahim (hzl.) (1997). Beyâni Mustafa bin Carullah, Tezkiretü’ş-Şu’arâ. Ankara: TTK Yay. 308.)
Yayın Tarihi: 27.07.2013Güncelleme Tarihi: 02.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Tâ kim göreli tal’atunı ey yüzi kamrâ
Irmak gibi çeşmümden akar şâm u seher mâ
Em virdi leb-i la’lüne derdine didi merg
Germ olma igen bendeni öldürmege yârâ
Ârâ-yı cihândur yüzün ey dil-ber-i cân-keş
Şekk itme ki sensin bana tâc-ı ser-i Dârâ
Aradı senün gibi gönül bulmadı bir şûh
Hoş hûr-kad ü verd-had ü zülf ü kaşı yâ
Ay yüzlülerün medhi içün şi’rüni sen ay
Yâ nûn u elif hâyile nûn kalbi kıl inşâ
(Kutluk, İbrahim (hzl.) (1997). Beyâni Mustafa bin Carullah, Tezkiretü’ş-Şu’arâ. Ankara: TTK Yay. 308.)
Güncelleme Tarihi: 02.12.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Tâ kim göreli tal’atunı ey yüzi kamrâ
Irmak gibi çeşmümden akar şâm u seher mâ
Em virdi leb-i la’lüne derdine didi merg
Germ olma igen bendeni öldürmege yârâ
Ârâ-yı cihândur yüzün ey dil-ber-i cân-keş
Şekk itme ki sensin bana tâc-ı ser-i Dârâ
Aradı senün gibi gönül bulmadı bir şûh
Hoş hûr-kad ü verd-had ü zülf ü kaşı yâ
Ay yüzlülerün medhi içün şi’rüni sen ay
Yâ nûn u elif hâyile nûn kalbi kıl inşâ
(Kutluk, İbrahim (hzl.) (1997). Beyâni Mustafa bin Carullah, Tezkiretü’ş-Şu’arâ. Ankara: TTK Yay. 308.)
Eserlerinden Örnekler
Gazel
Tâ kim göreli tal’atunı ey yüzi kamrâ
Irmak gibi çeşmümden akar şâm u seher mâ
Em virdi leb-i la’lüne derdine didi merg
Germ olma igen bendeni öldürmege yârâ
Ârâ-yı cihândur yüzün ey dil-ber-i cân-keş
Şekk itme ki sensin bana tâc-ı ser-i Dârâ
Aradı senün gibi gönül bulmadı bir şûh
Hoş hûr-kad ü verd-had ü zülf ü kaşı yâ
Ay yüzlülerün medhi içün şi’rüni sen ay
Yâ nûn u elif hâyile nûn kalbi kıl inşâ
(Kutluk, İbrahim (hzl.) (1997). Beyâni Mustafa bin Carullah, Tezkiretü’ş-Şu’arâ. Ankara: TTK Yay. 308.)