Yıldız Ramazanoğlu

Elif Yıldız, Yıldız Ramazanoğlu
(d. 03 Mart 1958  / ö. -)
Öykü, Deneme ve Roman Yazarı, Araştırmacı, Köşe Yazarı, Eczacı, Aktivist
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Tam adı Hacer Yıldız Ramazanoğlu (Kavuncu) olan yazar, Ankara’da doğdu. Ortaöğrenimini Ankara Kız Lisesi’nde, yükseköğrenimini ise 1983’te Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi’nde tamamladı. Üniversite yıllarında bir grup arkadaşıyla Ana gazetesini ve Gergef dergisini çıkardı. Eskrim sporuyla ve tiyatroyla ilgilendi. Ülkücü Gençlik Derneği yönetim kurulu üyeliği yaptı. Üniversiteden mezun olduktan sonra Burhan Kavuncu ile evlendi ve bu evlilikten iki kız çocukları oldu. 1990’da İstanbul’a yerleşerek eczacılık yaptı. Mazlum-Der’in kurucuları arasında yer aldı. İnsan hakları derneklerini ve kadın örgütlerini temsilen Amerika, Avrupa ve Orta Doğu’da uluslararası kadın konferanslarına ve zirvelerine katıldı. Doğu Konferansı adlı oluşumun üyelerinden biri oldu. Yeni Şafak ve Milat gazetelerinde köşe yazarlığı yaptı. Hâlen edebî faaliyetlerini sürdüren yazar, aynı zamanda Karar gazetesinde köşe yazılarına devam etmektedir (Işık 2007: 3025-3026; Gülpınar 2013: 13-15).

Edebiyat okumalarına şiirle başlayan Ramazanoğlu, ilk yazma deneyimini ilkokul öğretmeninin kendilerine yazdırdığı şiirle yaşadı. Bu şiirlerden “Kara Tahtanın Hikâyesi” Doğan Kardeş dergisinde çıktı. Lisede tuttuğu günlük, yazma macerasını şekillendirdi. Zamanla şiiri bırakıp deneme ve öyküye yöneldi. İlk yazıları Ana gazetesinde ve Gergef dergisinde çıktı. İlk yıllarda Elif Yıldız müstearıyla yazan sanatçı, daha sonra Yıldız Ramazanoğlu imzasını kullandı. Yazar öykü, deneme ve çeşitli türlerdeki yazılarını Hasret, Genç Arkadaş, Yeryüzü İzlenim, Dergâh, Fayrap, Haksöz, Gerçek Hayat, Kırklar, Tarih ve Toplum, Kökler gibi edebiyat dergileri ile Milat, Yeni Şafak, Karar gibi gazetelerde yayımladı.

İlk öykü kitabı Derin Siyah 2002’de çıktı. Bu eseriyle Türkiye Yazarlar Birliği 2002 Hikâye Ödülünü kazandı. İkinci öykü kitabı Kırmızı 2006’da neşredildi. Bu kitabını 2008’de yayımlanan Zilha Günü takip etti. 2010’da basılan dördüncü öykü kitabı Angelika’da kadın olmanın zorlukları üzerinde durdu. Bu eser Edebiyat Sanat ve Kültür Araştırmaları Derneği’nin 2010 Hikâye Ödülünü kazandı. Yazarın diğer öykü kitapları Çiçekli Bir Boşluk 2014’te, Bu Sefer Lila Olsun Saçlarım 2016’da, Âdem'in Cevap Vermesi 2017’de yayımlandı. Öykülerinde kadın dolayımında insanlık hâllerine değinen yazar; inançları, beğenileri, zaafları ve sorunları bir arada işledi (Tosun 2015: 123).

Ramazanoğlu’nun roman türündeki eseri İkna Odası 2004’te yayımlandı. Yazar, hayatından izler taşıyan romanda, üniversite kayıt kuyruklarında ikna odalarına alınan ve kendi varoluş hakikatleri ile gelecek kaygıları arasında seçim yapmaya zorlanan üç kız öğrencinin çektiği sıkıntıları anlattı. Deneme türündeki eserlerinden İçimden Geçen Şehirler 2005’te neşredildi. Gezi yazısı türünde değerlendirilen Bağdat Fragmanı 2008’de yayımlandı ve bu kitabı ile yazar, türünde Türkiye Yazarlar Birliği 2009 Ödülünü kazandı. Aynı türdeki bir başka eseri Şehrin Gizli Öznesi 2014’te okurlarıyla buluştu. Ramazanoğlu, edebî eserleri dışında araştırma, derleme, inceleme ve makale/fıkra türünde eserler de kaleme aldı. Yazarın bu kitaplarından Bir Dünyanın Kadınları 1998’de, Osmanlı’dan Cumhuriyete Kadının Tarihi Dönüşümü 2000’de, Vahiy Sürecinde Kadın: Kadın Oradaydı 2004’te, İşgal Kadınları ile Görme Bahçesi: Türkiye’nin Ortak Vicdan Tecrübesi ise 2012’de ve Gerçek ve Büyü Arasında Sinema ise 2018’de yayımlandı.

Ramazanoğlu, edebiyat ve sanatın insanları geçici gösterilerin ötesinde belli bir özü takip ederek insanı sürüklenmek yerine değişmeyecek olan temel ilkeleri bulmaya yönlendirdiğini savundu (Gülpınar 2012: 251). Okuru, edebiyatın gündelik hayattan kaçış yanıyla değil de onu yüzleştiren ve anımsatan yanıyla karşılaştırdı. Bu anlamda öykülerinde toplumda kendine bir yer edinemeyen, dışlanan insanların yalnızlığını ve açmazlarını anlattı. Daha çok kadınlar ve onlarla ilgili meseleler üzerine yoğunlaştı. Güncel olayları, toplumsal hayatın izlerini, modernizmle hesaplaşmayı, başörtüsü sorununu, kadın haklarını, kadın erkek eşitliğini, kadının toplum içerisindeki konumunu ve kendine yer edinme çabasını öykülerinde işledi. Ramazanoğlu eserlerini zengin bir kelime varlığıyla ve samimi, duyarlı, sürükleyici bir üslupla kaleme aldı. Hikâyelerinde diyaloglara fazla yer vermeden kahramanların daha çok iç dünyalarını, ruhsal durumlarını ele aldı. Yazar, dili olabildiğince akıcı, sade ve duyarlı kullandı. Ayrıca hikâyelerinde halk söyleyişlerine ve argo sözcüklere itibar etmedi. İç konuşmalara, bilinçaltına ve çağrışımlara yaslanan öyküleriyle öne çıktı (Tosun, 2015: 123-127). Ramazanoğlu üzerinde, isimlerden ziyade okuduğu kitapların derin etkileri görüldü. Bu anlamda okuduğu kitaplardan hareketle Feridüddin Attar, Evliya Çelebi, Fyodor M. Dostoyevski, Hermann Hesse, Sezai Karakoç, Turgut Uyar, Mustafa Kutlu ve Lale Müldür gibi isimlerin tesirinde kaldığı söylenebilir (Başarslan 2013).

Kaynakça

Başarslan, Suzan Nur (2013). “Yıldız Ramazanoğlu İle Söyleşi”. 14 Ocak. http://www.derindusunce.org/2013/01/14/yildiz-ramazanoglu-ile-soylesi/ [erişim tarihi: 19.12.2018]

Gülpınar, Yasemin (2013). Yıldız Ramazanoğlu’nun Hayatı, Sanatı ve Eserleri. Yüksek Lisans Tezi. Kırşehir: Ahi Evran Üniversitesi.

Işık, İhsan (2007). Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi (2. Baskı). Cilt VI. Ankara: Elvan Yay. 3104-3105.

Tosun, Necip (2015). Günümüz Öyküsü. İstanbul: Dedalus Kitap.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. YAŞAR ŞİMŞEK
Yayın Tarihi: 14.03.2019
Güncelleme Tarihi: 20.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Bir Dünyanın KadınlarıEkin Yayınları / İstanbul1998İnceleme
Osmanlı’dan Cumhuriyete Kadının Tarihi DönüşümüPınar Yayınları / İstanbul2000Araştırma
İkna OdasıPınar Yayınları / İstanbul2003Roman
Derin Siyahİz Yayıncılık / İstanbul2002Hikâye
Vahiy Sürecinde Kadın: Kadın OradaydıElest Yayınları / İstanbul2004Derleme
İçimden Geçen ŞehirlerKapı Yayınları / İstanbul2005Deneme
Zilha GünüTimaş Yayınları / İstanbul2008Hikâye
Bağdat FragmanıTimaş Yayınları / İstanbul2008Gezi Yazısı
KırmızıSelis Kitaplar / İstanbul2008Hikâye
AngelikaTimaş Yayınları / İstanbul2010Hikâye
İşgal KadınlarıKapı Yayınları / İstanbul2012İnceleme
Görme Bahçesi -Türkiye'nin Ortak Vicdan Tecrübesi-Timaş Yayınları / İstanbul2012Fıkra
Şehrin Gizli ÖznesiKapı Yayınları / İstanbul2014Gezi Yazısı
Çiçekli Bir BoşlukKapı Yayınları / İstanbul2014Hikâye
Bu Sefer Lila Olsun SaçlarımKapı Yayınları / İstanbul2016Hikâye
Âdem'in Cevap Vermesiİz Yayıncılık / İstanbul2017Hikâye
Gerçek ve Büyü Arasında Sinemaİz Yayıncılık / İstanbul2018Makale

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Aslı Akarsakaryad. 1980 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2Mehmet Fehmi İmred. 13 Şubat 1957 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3Kenan Bibercid. 1965 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Aslı Akarsakaryad. 1980 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Mehmet Fehmi İmred. 13 Şubat 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Kenan Bibercid. 1965 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Aslı Akarsakaryad. 1980 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Mehmet Fehmi İmred. 13 Şubat 1957 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Kenan Bibercid. 1965 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Aslı Akarsakaryad. 1980 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Mehmet Fehmi İmred. 13 Şubat 1957 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Kenan Bibercid. 1965 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Aslı Akarsakaryad. 1980 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Mehmet Fehmi İmred. 13 Şubat 1957 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Kenan Bibercid. 1965 - ö. ?Madde AdıGörüntüle