Madde Detay
RÂŞİD/NÂŞİD, Kahvecibaşı-zâde Kilârî Râşid Bey
(d. ?/? - ö. ?/?)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 18. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Hayatına dair bilinenler Tayyar-zâde Ata Bey (1876: 227-28)’in anlattıklarından ibarettir. Buna göre Enderun’da yetişti. Saray kilercisiydi. Kahvecibaşı-zâde Kilârî Râşid Bey olarak tanındı. Fakat Ata Bey (1876: 228)’deki örnek gazelde adı/mahlası Nâşid şeklinde geçmektedir. Mehmet Arslan (2010: 432) da (2010: 432) mahlastan hareketle Nâşid Bey demeyi tercih etmiştir. Bu kullanımlardan hangisinin doğru olduğuna dair kesin bir söz söylemek mümkün görünmemektedir. Sultan III. Selim devri (1789-1807) şairlerindendir. Vefat tarihi bilinmemektedir.
Eserlerine dair bir bilgi yoktur. Tayyar-zâde Ata Bey (1876: 227-28)’de bir gazeli ve bir beyti yer almaktadır.
Kaynakça
Arslan, Mehmet (hzl.) (2010). Tayyâr-zâde Atâ Osmanlı Tarihi, Târîh-i Enderûn. C. 4. İstanbul: Kitabevi Yay. 432-433.
Cunbur, Müjgân (2007). “Râşid”. Türk Dünyası Ortak Edebiyatı, Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. 7. Ankara: AKM Yay. 294.
Kurnaz, Cemâl ve Mustafa Tatcı (hzl.) (2001). Mehmed Nâil Tuman, Tuhfe-i Nâilî - Divan Şairlerinin Muhtasar Biyografileri. C.I. Ankara: Bizim Büro Yay. 317.
Tayyar-zâde Atâ Bey (1876). Atâ Tarihi (Enderun Tarihi). C. 4. İstanbul. 227-228.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: PROF. DR. BEYHAN KESİKYayın Tarihi: 04.11.2014Güncelleme Tarihi: 17.11.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Süzünce çeşm-i mest-i nîm-hâb-ı fitne-engîzin
Esîr-i dâm-ı zülfi eylemez mi Çîn âhûsın
Safâsından fedâ eylerdi müşg-i nâfe-i Çîn’i
Getürseydi sabâ hâkâna bûy-ı mûy-ı hoş-bûsın
Döker zülf-i perîşânın arak-rîz olsa ruhsârı
Gülâb ile iden sîrâb bâg-ı hüsn-i şeb-bûsın
Bakın hâl-i siyâha levh-i pîşânî-i sâfında
Görür dîbâce-i metn-i cemâlin halka-i hûsın
Tatar-ı gamzesin pür-kîn idüp bir yahşi sûretle
Havâle eylemiş teshîre dehri çeşm-i câdûsın
Bugün ebleh-firîbâne edâlarla hele zâhid
Yine rûbâhveş ber-dûş itmiş delk-i sâlûsın
Zevâlin fehm idenler devlet-i yek-rûze-i çarhın
Virür mi dahme-i Efrâsiyâb’a seng-i nâmûsın
Olur ser-şâr-ı câm-ı gaflet-i eyyâm magrûrı
Bu bezm-i devletin hiç görmedik rind-i dehen-şûsın
Meşâm-ı cânı Râşid* yâsemen-zâr-ı cinân eyler
Eger bir kerre öpsek gerden-i sâf-ı semen-bûsın
(Tayyar-zâde Atâ Bey (1876). Atâ Tarihi (Enderun Tarihi). C. 4. İstanbul. 227-228.)
__________
Metinde (Atâ Bey 1876: 228) ve Mehmet Arslan (2010: 433)’da "Nâşid" şeklinde yazılıdır.
Yayın Tarihi: 04.11.2014Güncelleme Tarihi: 17.11.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Süzünce çeşm-i mest-i nîm-hâb-ı fitne-engîzin
Esîr-i dâm-ı zülfi eylemez mi Çîn âhûsın
Safâsından fedâ eylerdi müşg-i nâfe-i Çîn’i
Getürseydi sabâ hâkâna bûy-ı mûy-ı hoş-bûsın
Döker zülf-i perîşânın arak-rîz olsa ruhsârı
Gülâb ile iden sîrâb bâg-ı hüsn-i şeb-bûsın
Bakın hâl-i siyâha levh-i pîşânî-i sâfında
Görür dîbâce-i metn-i cemâlin halka-i hûsın
Tatar-ı gamzesin pür-kîn idüp bir yahşi sûretle
Havâle eylemiş teshîre dehri çeşm-i câdûsın
Bugün ebleh-firîbâne edâlarla hele zâhid
Yine rûbâhveş ber-dûş itmiş delk-i sâlûsın
Zevâlin fehm idenler devlet-i yek-rûze-i çarhın
Virür mi dahme-i Efrâsiyâb’a seng-i nâmûsın
Olur ser-şâr-ı câm-ı gaflet-i eyyâm magrûrı
Bu bezm-i devletin hiç görmedik rind-i dehen-şûsın
Meşâm-ı cânı Râşid* yâsemen-zâr-ı cinân eyler
Eger bir kerre öpsek gerden-i sâf-ı semen-bûsın
(Tayyar-zâde Atâ Bey (1876). Atâ Tarihi (Enderun Tarihi). C. 4. İstanbul. 227-228.)
__________
Metinde (Atâ Bey 1876: 228) ve Mehmet Arslan (2010: 433)’da "Nâşid" şeklinde yazılıdır.
Güncelleme Tarihi: 17.11.2020Eserlerinden Örnekler
Gazel
Süzünce çeşm-i mest-i nîm-hâb-ı fitne-engîzin
Esîr-i dâm-ı zülfi eylemez mi Çîn âhûsın
Safâsından fedâ eylerdi müşg-i nâfe-i Çîn’i
Getürseydi sabâ hâkâna bûy-ı mûy-ı hoş-bûsın
Döker zülf-i perîşânın arak-rîz olsa ruhsârı
Gülâb ile iden sîrâb bâg-ı hüsn-i şeb-bûsın
Bakın hâl-i siyâha levh-i pîşânî-i sâfında
Görür dîbâce-i metn-i cemâlin halka-i hûsın
Tatar-ı gamzesin pür-kîn idüp bir yahşi sûretle
Havâle eylemiş teshîre dehri çeşm-i câdûsın
Bugün ebleh-firîbâne edâlarla hele zâhid
Yine rûbâhveş ber-dûş itmiş delk-i sâlûsın
Zevâlin fehm idenler devlet-i yek-rûze-i çarhın
Virür mi dahme-i Efrâsiyâb’a seng-i nâmûsın
Olur ser-şâr-ı câm-ı gaflet-i eyyâm magrûrı
Bu bezm-i devletin hiç görmedik rind-i dehen-şûsın
Meşâm-ı cânı Râşid* yâsemen-zâr-ı cinân eyler
Eger bir kerre öpsek gerden-i sâf-ı semen-bûsın
(Tayyar-zâde Atâ Bey (1876). Atâ Tarihi (Enderun Tarihi). C. 4. İstanbul. 227-228.)
__________
Metinde (Atâ Bey 1876: 228) ve Mehmet Arslan (2010: 433)’da "Nâşid" şeklinde yazılıdır.
Eserlerinden Örnekler
Gazel
Süzünce çeşm-i mest-i nîm-hâb-ı fitne-engîzin
Esîr-i dâm-ı zülfi eylemez mi Çîn âhûsın
Safâsından fedâ eylerdi müşg-i nâfe-i Çîn’i
Getürseydi sabâ hâkâna bûy-ı mûy-ı hoş-bûsın
Döker zülf-i perîşânın arak-rîz olsa ruhsârı
Gülâb ile iden sîrâb bâg-ı hüsn-i şeb-bûsın
Bakın hâl-i siyâha levh-i pîşânî-i sâfında
Görür dîbâce-i metn-i cemâlin halka-i hûsın
Tatar-ı gamzesin pür-kîn idüp bir yahşi sûretle
Havâle eylemiş teshîre dehri çeşm-i câdûsın
Bugün ebleh-firîbâne edâlarla hele zâhid
Yine rûbâhveş ber-dûş itmiş delk-i sâlûsın
Zevâlin fehm idenler devlet-i yek-rûze-i çarhın
Virür mi dahme-i Efrâsiyâb’a seng-i nâmûsın
Olur ser-şâr-ı câm-ı gaflet-i eyyâm magrûrı
Bu bezm-i devletin hiç görmedik rind-i dehen-şûsın
Meşâm-ı cânı Râşid* yâsemen-zâr-ı cinân eyler
Eger bir kerre öpsek gerden-i sâf-ı semen-bûsın
(Tayyar-zâde Atâ Bey (1876). Atâ Tarihi (Enderun Tarihi). C. 4. İstanbul. 227-228.)
__________
Metinde (Atâ Bey 1876: 228) ve Mehmet Arslan (2010: 433)’da "Nâşid" şeklinde yazılıdır.