Madde Detay
ŞEHDÎ, Mehmed Şehdî Çelebi, Şeh-nâmeci Şehdî
(d. ?/? - ö. ?/?)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Fâtih Sultân Mehmed dönemi şairlerindendir. Asıl adı Mehmed’dir. “Şeh-nâmeci Şehdî” olarak da tanınmıştır. Bazı tezkirelerde mahlası “Şehîdî”dir (İsen 1994: 138). Tuman, “Şehîdî” kelimesinin Sicill-i Osmânî’de geçtiğine değinerek bu bilginin yanlışlığını işaret etmiştir (Kurnaz vd. 2001: 511). Ümera zümresinden zarif, kâmil ve fazıl bir zattır. Amasyalıdır. Doğum tarihi gibi ölüm tarihi de bilinmeyen şairin mezarı Amasya’dadır. Sadece Sehî Bey’in, Dîvân’ı olduğunu söylediği Şehdî çok sayıda Türkçe şiir yazmıştır (1325: 67). İyi derecede Farsça bildiği için Fâtih Sultân Mehmed’in emriyle onun adına Şeh-nâme vezninde Farsça bir Tevârîh-i Âl-i Osmân nazm etmeye başlamıştır. Sehî Şehdî’nin; Şâh-nâme’sinin (1325: 67) on bin, diğer kaynaklar ise dört bin beytini yazdığını ve eserini tamamlayamadan öldüğünü belirtmiştir. Gelibolulu Ȃlî’ye göre o, mesnevîsinde Acem tarzına gitmiş, fakat konuyla ilgili acemîliği beyitlerindeki kimi işitilmemiş ifadelerle doğrulanmıştır. Ancak bir Anadolu şairi için bu uzunlukta Farsça şiir nazm etmek de övgüye değerdir. Ayrıca içindeki “Hudâvend” lafzı tekrarına nazaran, nazik ve renkli sözleri bulunan mesnevîsinin isminin Şâh-nâme değil de Hudâvend-nâme olması gerekmektedir. Şehdî’nin, asrının şiir diline kıyasla sözleri lezzetli, belagat düzenli nazmı da tatlıdır (İsen 1994: 138-139).
Kaynakça
İpekten, Haluk, M. İsen, R. Toparlı, N. Okçu, T. Karabey (1988). Tezkirelere Göre Divan Edebiyatı İsimler Sözlüğü. Ankara: KB Yay.
İsen, Mustafa (hzl.) (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay.
Kılıç, Filiz (hzl.) (2010). Ȃşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. C. 3. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.
Kurnaz, Cemâl ve Mustafa Tatçı (hzl.) (2001). Mehmed Nâil Tuman, Tuhfe-i Nâilî - Divan Şairlerinin Muhtasar Biyografileri. C.II. Ankara: Bizim Büro Yay.
Kutluk, İbrahim (hzl.) (1997). Beyâni Mustafa Bin Carullah, Tezkiretü’ş-Şu’arâ. Ankara: TTK Yay.
Mehmed Süreyyâ (1996). Sicill-i Osmânî. İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yay.
Sehî (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul.
Şemseddîn Sâmî (1306). Kâmusü’l-A’lâm. C. 4. İstanbul.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: ARAŞ. GÖR. VOLKAN KARAGÖZLÜYayın Tarihi: 26.12.2013Güncelleme Tarihi: 06.11.2020Eserlerinden Örnekler
Beyt-i Türkî
Gönlümi kapdı zülf-i anber-bâr
Zâgı gör kim hümâyı kıldı şikâr
(İsen, Mustafa (hzl.) (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay. 139.)
Beyt
Dür dişlerünün nesrini nazm ideli Şehdî
Pür kıldı cihân gûşını lü’lü’-yi Aden’den
(Sehî (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul. 67.)
Tevârîh-i Âl-i Osmân’dan
Be-nâm-ı Hudâvend-i dâdâr-ı pâk
Ber ârende-i âteş u bâd u hâk
Hudâvend-i cân u Hudâvend-i hûş
Hudâvend-i rûzî-dih u râz-pûş
Hudâvend-i rûz u Hudâvend-i râz
Hudâvend-i sûz u Hudâvend-i sâz
Ez-û tâb-ı kandîl-hâver-fürûz
Ez-û kısmet-i rûzî vü şem’-i rûz
Ber-bahşiş-i û nedâred sütûh
Külehhâ-yı cerh u kemerhâ-yı kûh
(Kılıç, Filiz (hzl.) (2010). Ȃşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. C. 3. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay. 1451-1452.)
Yayın Tarihi: 26.12.2013Güncelleme Tarihi: 06.11.2020Eserlerinden Örnekler
Beyt-i Türkî
Gönlümi kapdı zülf-i anber-bâr
Zâgı gör kim hümâyı kıldı şikâr
(İsen, Mustafa (hzl.) (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay. 139.)
Beyt
Dür dişlerünün nesrini nazm ideli Şehdî
Pür kıldı cihân gûşını lü’lü’-yi Aden’den
(Sehî (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul. 67.)
Tevârîh-i Âl-i Osmân’dan
Be-nâm-ı Hudâvend-i dâdâr-ı pâk
Ber ârende-i âteş u bâd u hâk
Hudâvend-i cân u Hudâvend-i hûş
Hudâvend-i rûzî-dih u râz-pûş
Hudâvend-i rûz u Hudâvend-i râz
Hudâvend-i sûz u Hudâvend-i sâz
Ez-û tâb-ı kandîl-hâver-fürûz
Ez-û kısmet-i rûzî vü şem’-i rûz
Ber-bahşiş-i û nedâred sütûh
Külehhâ-yı cerh u kemerhâ-yı kûh
(Kılıç, Filiz (hzl.) (2010). Ȃşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. C. 3. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay. 1451-1452.)
Güncelleme Tarihi: 06.11.2020Eserlerinden Örnekler
Beyt-i Türkî
Gönlümi kapdı zülf-i anber-bâr
Zâgı gör kim hümâyı kıldı şikâr
(İsen, Mustafa (hzl.) (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay. 139.)
Beyt
Dür dişlerünün nesrini nazm ideli Şehdî
Pür kıldı cihân gûşını lü’lü’-yi Aden’den
(Sehî (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul. 67.)
Tevârîh-i Âl-i Osmân’dan
Be-nâm-ı Hudâvend-i dâdâr-ı pâk
Ber ârende-i âteş u bâd u hâk
Hudâvend-i cân u Hudâvend-i hûş
Hudâvend-i rûzî-dih u râz-pûş
Hudâvend-i rûz u Hudâvend-i râz
Hudâvend-i sûz u Hudâvend-i sâz
Ez-û tâb-ı kandîl-hâver-fürûz
Ez-û kısmet-i rûzî vü şem’-i rûz
Ber-bahşiş-i û nedâred sütûh
Külehhâ-yı cerh u kemerhâ-yı kûh
(Kılıç, Filiz (hzl.) (2010). Ȃşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. C. 3. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay. 1451-1452.)
Eserlerinden Örnekler
Beyt-i Türkî
Gönlümi kapdı zülf-i anber-bâr
Zâgı gör kim hümâyı kıldı şikâr
(İsen, Mustafa (hzl.) (1994). Künhü’l-Ahbâr’ın Tezkire Kısmı. Ankara: AKM Yay. 139.)
Beyt
Dür dişlerünün nesrini nazm ideli Şehdî
Pür kıldı cihân gûşını lü’lü’-yi Aden’den
(Sehî (1325). Tezkire-i Sehî. İstanbul. 67.)
Tevârîh-i Âl-i Osmân’dan
Be-nâm-ı Hudâvend-i dâdâr-ı pâk
Ber ârende-i âteş u bâd u hâk
Hudâvend-i cân u Hudâvend-i hûş
Hudâvend-i rûzî-dih u râz-pûş
Hudâvend-i rûz u Hudâvend-i râz
Hudâvend-i sûz u Hudâvend-i sâz
Ez-û tâb-ı kandîl-hâver-fürûz
Ez-û kısmet-i rûzî vü şem’-i rûz
Ber-bahşiş-i û nedâred sütûh
Külehhâ-yı cerh u kemerhâ-yı kûh
(Kılıç, Filiz (hzl.) (2010). Ȃşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şu’arâ. C. 3. İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay. 1451-1452.)