Madde Detay
ŞEYH EŞREF BİN AHMED
(d. ?/? - ö. ?/?)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Şeyh Eşref bin Ahmed’in, “Eşrefoğlu Rûmî” diye bilinen ve 874/1469’te ölen İznikli “Abdullâh bin Eşref”in babası olduğu tahmin edilmektedir (Bilgin 1992: 4). Doğum ve ölüm tarihi ile hayatı hakkında kaynaklarda herhangi bir bilgi yoktur. Manzumelerinin istinsah tarihlerinden hareketle onun, 14. yüzyılın sonu ve 15. yüzyılın başlarında yaşadığı, çocukluk ve gençlik yıllarının Ankara Savaşı ile birlikte başlayan Fetret dönemine rastladığı düşünülmektedir. Şairin, “Yapı Kredi Sermet Çifter Araştırma Kütüphanesi 133”te kayıtlı 155 varaklık bir mecmua içerisinde yer alan altı mesnevî ile bir tercîbendden oluşan (Bilgin 1992: 4-5) eserleri şunlardır:
Fütüvvet-nâme: Aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla kaleme alınmış 444 beyitlik bir mesnevîdir. Akıl ve nefsin sembolik olarak konuşturulduğu eserde şair, gafleti bırakma ve iyiliğe yönelme hususunda nasihatler vermiştir. (Yeniterzi 2001: 2-4). Manzume yayımlanmıştır (Bilgin 1992).
Hayret-nâme: 118 beyitlik bir mesnevîdir. Aruz vezninin “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” vezniyle yazılmıştır. Metinde, Allah’ı arayıp bulmak için yapılması gerekenler, takva zannıyla yapılan yanlış davranışlar ve Allah’ın zamanı yaratması gibi konular sade bir dille anlatılmıştır (Tan 2003: XX). Bu mesnevî üzerine bir yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Tan 2003).
Münâcât-nâme: 445 beyitten oluşan bir tercîbenddir. Metinde “mefâ’îlün mefâ’îlün fe’ûlün” vezni kullanılmıştır. Şeytanın hileleri ve kötü huylardan bahsedilen manzumede insanların kanaatkâr ve cömert olması gerektiği hatırlatılmıştır. (Tan 2003: XVII). Münâcât-nâme hakkında yapılmış bir yüksek lisans tezi mevcuttur (Tan 2003).
Nasîhat-nâme: 503 beyitlik bir mesnevîdir. “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle yazılmıştır. İçinde ticarette adaletin önemi, cömertliğin cimrilikten üstün oluşu, her konuda iyi niyetli olma, yalan söylememe, hile yapmama gibi ahlak kurallarıyla ilgili öğütler bulunmaktadır (Pehlivan 2001: 2-3). Nasîhat-nâme, yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır (Pehlivan 2001).
İbret-nâme: Mesnevî nazım biçimiyle kaleme alınmış bu eser, aruz vezninin “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla kaleme alınmış 885 beyitten oluşmaktadır. Metin boyunca okura büyük bir kısmı dünya hayatının geçiciliğine ve ahiret hayatı için hazırlık yapmanın önemine işaret eden dinî ve ahlakî nitelikli öğütler verilmiştir. İçinde vücut azalarının önemi hakkında bilgilerin de bulunduğu genişçe bir bölüm vardır (Demir 2003: IV-V). Manzume hakkında bir yüksek lisans çalışması yapılmıştır (Demir 2003).
Elest-nâme: “Fe’ûlün fe’ûlün fe’ûlün fe’ûl” vezninin kullanıldığı 444 beyitlik bu mesnevîde yaratılış, elest bezminde verilen söz, kader anlayışı ve kıyamet, kabir azabı, sırat, cennet, cehennem gibi konular halka dini öğretme ve nasihat verme amacıyla anlatılmıştır. Elest bezmi konusunda müstakil olarak yazıldığı bilinen ilk eserdir (Tanrıverdi 1998: 71-89). Tanrıverdi (1998), metni yüksek lisans tezi olarak hazırlamıştır.
Ma’zeret-nâme: 372 beyitlik bu manzume, aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” vezniyle kaleme alınmıştır. Dinî-ahlakî mesnevîlerin ilk örneklerindendir. İçinde Allah’ın sıfatları, dinî inanışlar, insanoğlunun yaratılışı, ahiret hazırlığı, nefsin mertebeleri hakkında bilgi verilmiş, peygamber kıssaları anlatılmıştır (Güneş 2001: 9-13). Metin üzerinde Güneş (2001) tarafından yapılmış bir yüksek lisans tezi mevcuttur.
Şeyh Eşref bin Ahmed, didaktik nitelikli dinî-tasavvufî konulu manzumeler yazmış bir şairdir. Sade bir dille kaleme aldığı küçük hacimli bu eserlerinde sanat kaygısı gütmemiş, halkı bilgilendirmeyi amaç edinmiştir.
Kaynakça
Bilgin, Orhan (hzl.) (1992). Şeyh Eşref b. Ahmed, Fütüvvet-nâme. İstanbul.
Demir, Esra (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in İbret Adlı Mesnevisi (Edisyon Kritik-İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Güneş, Özlem (2001). Ma’zeret-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Pehlivan, Elif (2001). Nasihat-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Tanrıverdi, Fatma (1998). Elest-nâme, Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Yeniterzi, Emine (2001). “Türk Edebiyatında Manzum Fütüvvet-nâmeler”. Konya Postası (3): 321-323.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: ARAŞ. GÖR. HULUSİ ERENYayın Tarihi: 17.12.2014Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Hayret-nâme’den
Diridüm derdüme ola mı dermân
Bu düşvâr işlerüm ola mı âsân
Âhum odı inildüm tütinünden
Yârenlerüm kaçarlardı katumdan
Dimezidüm bu derdim her hasîse
Üşenürdüm kim ol da bana küse
Nigâhın benden içerü bir âvâz
İşitdüm dir bana gel berü az az
Acipledüm âvâzı kim bilişdür
Degin degül bu da bir ulu işdür
Çün âvâzı işitdüm ensem etdi
Beni kanda gidersün deyü tutdı
Bilimedüm ki n’oldum n’eyleyeyüm
Yâ hâlümi sorana ne diyeyüm
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi.Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 4.)
Münâcât-nâme’den
İlâhî ol adun hakkı ki Yunûs
Balık karnında olmışıdi mûnîs
Ol adun hakkı ki sabr itdi Eyyûb
Ve Yûsûf yiticek ağladı Ya’kûb
Şu’ayb korkunla ağladuğıçün
Azîz olup gerü dirildüğiçün
Ol adun hakkı kim Mûsâ asâyı
Bırakdı yutdı bin beg ejderhâyı
Ve Îsâ ref’ olıcak ism-i a’zâm
Okuduğı hakkıyçün ol mükerrem
Ikâbünden sığınduk rahmetüne
Ki saklarsun sığınanları sana
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 21-22.)
Nasîhat-nâme’den
Gâfil olma hâzır ol gündüz gice
Hakkı ulû bil ulûlıkdan yüce
Ta’zîm itgil Hakk Te’âlâ emrine
Ger dilersen bulasın yol şükrine
Her hasîsün sözine olsan mutî’
Kanda olısar Resûl sana şefî’
Hakk emîni Mustafâ yolı ayân
İblisün yolı degül illâ gümân
Çünki Hakk fetvâsını dinleyesin
İblisün fetvâsını tanlayasın
Ömri uzun hilesi çok mekri bol
Arzûna göre bulur gönlüne yol
Ko yaramaz hûyıla bağla yolın
Fânîye virme gönül kesdün yolın
Kılma tâ’at İblise kılgıl Haka
Tâ ki sana mülk ola Dârü’l-Bekâ
(Pehlivan, Elif (2001). Nasîhat-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 42.)
İbret-nâme’den
Her sözün fi’lün kim ol Hak yolıdur
Hikmet oldur ol hakîmler ilidür
Didi peygamber ki hikmet dinlemek
Ölü gönülleri dirilde gerek
Dünyâ sevgüsin gönülden çıkara
Ag ola ol gönül olmuşken kara
Nice kim nisan suyından kara yir
Diri olur nice cânlu anı yir
Hikmetile şöyle olur ol gönül
Bundan andan olmadı hîç togrı kul
Çünki hikmet kardeşi ibret ola
Bil ki gözde gey aceb hilkat ola
Şekli haşhaş dâne giyüp nûr eken
Ak depünen kara denizde çöken
İki kapuyıdı perdeden öte
Su içinde hükm iden her zînete
(Demir, Esra (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in İbret Adlı Mesnevisi (Edisyon Kritik-İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 15-16.)
Elest-nâme’den
Dilersen kim anda olasın esen
Güler yüz açuk el ko hulkı hasen
Sen eyü töre ko burada nişân
Kehel olma hayra kuşak berk kuşan
Bu dünyâ geçer uş kalısar vebâl
Seni aldamasun bu fâsid hayâl
Elest va’desine turursan bugün
Bulasın cinânda karâr-ı sükûn
O ‘ahdi unutsan burada kehel
Seni hor koyacak degüldür ecel
Akar kum gibidür bu ömrün i yâr
Seni gaflet aldı sana kim göyer
Dilersen kim anda bulasın emân
Ölümden ilerü gözün aç uyan
(Tanrıverdi, Fatma (1998). Elest-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 53-54.)
Ma’zeret-nâme’den
Âkil olan irden işün bitüre
Yolu kadar azıkını götüre
Bilmedün mi kim her işün bitmedi
Andan idi kullagun işitmedi
Her ki anladı işitdi kulağı
Uş bu yola irden itdi yaragı
Aç gözüni bir dem uykudan uyan
Kim bilesün sende kimdir iş düzen
Fursat elindeyiken it yaragun
İy âceb neden işitmez kulagun
Benüm ile nice yıl bileyidün
N’ola ne vakt ayrılabileyidün
Genc ele girdi velî harç itmedün
Çok nasihat söyledük sen tutmadun
Son peşîmân assı itmez kişiye
Dâr-ı huldı virmegil bir saksıya
İstitâ’at var iken düzgil işi
Kuru gevde n’eylesün gitse başı
(Güneş, Özlem (2001). Ma’zeret-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 58.)
Yayın Tarihi: 17.12.2014Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Hayret-nâme’den
Diridüm derdüme ola mı dermân
Bu düşvâr işlerüm ola mı âsân
Âhum odı inildüm tütinünden
Yârenlerüm kaçarlardı katumdan
Dimezidüm bu derdim her hasîse
Üşenürdüm kim ol da bana küse
Nigâhın benden içerü bir âvâz
İşitdüm dir bana gel berü az az
Acipledüm âvâzı kim bilişdür
Degin degül bu da bir ulu işdür
Çün âvâzı işitdüm ensem etdi
Beni kanda gidersün deyü tutdı
Bilimedüm ki n’oldum n’eyleyeyüm
Yâ hâlümi sorana ne diyeyüm
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi.Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 4.)
Münâcât-nâme’den
İlâhî ol adun hakkı ki Yunûs
Balık karnında olmışıdi mûnîs
Ol adun hakkı ki sabr itdi Eyyûb
Ve Yûsûf yiticek ağladı Ya’kûb
Şu’ayb korkunla ağladuğıçün
Azîz olup gerü dirildüğiçün
Ol adun hakkı kim Mûsâ asâyı
Bırakdı yutdı bin beg ejderhâyı
Ve Îsâ ref’ olıcak ism-i a’zâm
Okuduğı hakkıyçün ol mükerrem
Ikâbünden sığınduk rahmetüne
Ki saklarsun sığınanları sana
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 21-22.)
Nasîhat-nâme’den
Gâfil olma hâzır ol gündüz gice
Hakkı ulû bil ulûlıkdan yüce
Ta’zîm itgil Hakk Te’âlâ emrine
Ger dilersen bulasın yol şükrine
Her hasîsün sözine olsan mutî’
Kanda olısar Resûl sana şefî’
Hakk emîni Mustafâ yolı ayân
İblisün yolı degül illâ gümân
Çünki Hakk fetvâsını dinleyesin
İblisün fetvâsını tanlayasın
Ömri uzun hilesi çok mekri bol
Arzûna göre bulur gönlüne yol
Ko yaramaz hûyıla bağla yolın
Fânîye virme gönül kesdün yolın
Kılma tâ’at İblise kılgıl Haka
Tâ ki sana mülk ola Dârü’l-Bekâ
(Pehlivan, Elif (2001). Nasîhat-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 42.)
İbret-nâme’den
Her sözün fi’lün kim ol Hak yolıdur
Hikmet oldur ol hakîmler ilidür
Didi peygamber ki hikmet dinlemek
Ölü gönülleri dirilde gerek
Dünyâ sevgüsin gönülden çıkara
Ag ola ol gönül olmuşken kara
Nice kim nisan suyından kara yir
Diri olur nice cânlu anı yir
Hikmetile şöyle olur ol gönül
Bundan andan olmadı hîç togrı kul
Çünki hikmet kardeşi ibret ola
Bil ki gözde gey aceb hilkat ola
Şekli haşhaş dâne giyüp nûr eken
Ak depünen kara denizde çöken
İki kapuyıdı perdeden öte
Su içinde hükm iden her zînete
(Demir, Esra (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in İbret Adlı Mesnevisi (Edisyon Kritik-İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 15-16.)
Elest-nâme’den
Dilersen kim anda olasın esen
Güler yüz açuk el ko hulkı hasen
Sen eyü töre ko burada nişân
Kehel olma hayra kuşak berk kuşan
Bu dünyâ geçer uş kalısar vebâl
Seni aldamasun bu fâsid hayâl
Elest va’desine turursan bugün
Bulasın cinânda karâr-ı sükûn
O ‘ahdi unutsan burada kehel
Seni hor koyacak degüldür ecel
Akar kum gibidür bu ömrün i yâr
Seni gaflet aldı sana kim göyer
Dilersen kim anda bulasın emân
Ölümden ilerü gözün aç uyan
(Tanrıverdi, Fatma (1998). Elest-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 53-54.)
Ma’zeret-nâme’den
Âkil olan irden işün bitüre
Yolu kadar azıkını götüre
Bilmedün mi kim her işün bitmedi
Andan idi kullagun işitmedi
Her ki anladı işitdi kulağı
Uş bu yola irden itdi yaragı
Aç gözüni bir dem uykudan uyan
Kim bilesün sende kimdir iş düzen
Fursat elindeyiken it yaragun
İy âceb neden işitmez kulagun
Benüm ile nice yıl bileyidün
N’ola ne vakt ayrılabileyidün
Genc ele girdi velî harç itmedün
Çok nasihat söyledük sen tutmadun
Son peşîmân assı itmez kişiye
Dâr-ı huldı virmegil bir saksıya
İstitâ’at var iken düzgil işi
Kuru gevde n’eylesün gitse başı
(Güneş, Özlem (2001). Ma’zeret-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 58.)
Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Hayret-nâme’den
Diridüm derdüme ola mı dermân
Bu düşvâr işlerüm ola mı âsân
Âhum odı inildüm tütinünden
Yârenlerüm kaçarlardı katumdan
Dimezidüm bu derdim her hasîse
Üşenürdüm kim ol da bana küse
Nigâhın benden içerü bir âvâz
İşitdüm dir bana gel berü az az
Acipledüm âvâzı kim bilişdür
Degin degül bu da bir ulu işdür
Çün âvâzı işitdüm ensem etdi
Beni kanda gidersün deyü tutdı
Bilimedüm ki n’oldum n’eyleyeyüm
Yâ hâlümi sorana ne diyeyüm
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi.Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 4.)
Münâcât-nâme’den
İlâhî ol adun hakkı ki Yunûs
Balık karnında olmışıdi mûnîs
Ol adun hakkı ki sabr itdi Eyyûb
Ve Yûsûf yiticek ağladı Ya’kûb
Şu’ayb korkunla ağladuğıçün
Azîz olup gerü dirildüğiçün
Ol adun hakkı kim Mûsâ asâyı
Bırakdı yutdı bin beg ejderhâyı
Ve Îsâ ref’ olıcak ism-i a’zâm
Okuduğı hakkıyçün ol mükerrem
Ikâbünden sığınduk rahmetüne
Ki saklarsun sığınanları sana
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 21-22.)
Nasîhat-nâme’den
Gâfil olma hâzır ol gündüz gice
Hakkı ulû bil ulûlıkdan yüce
Ta’zîm itgil Hakk Te’âlâ emrine
Ger dilersen bulasın yol şükrine
Her hasîsün sözine olsan mutî’
Kanda olısar Resûl sana şefî’
Hakk emîni Mustafâ yolı ayân
İblisün yolı degül illâ gümân
Çünki Hakk fetvâsını dinleyesin
İblisün fetvâsını tanlayasın
Ömri uzun hilesi çok mekri bol
Arzûna göre bulur gönlüne yol
Ko yaramaz hûyıla bağla yolın
Fânîye virme gönül kesdün yolın
Kılma tâ’at İblise kılgıl Haka
Tâ ki sana mülk ola Dârü’l-Bekâ
(Pehlivan, Elif (2001). Nasîhat-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 42.)
İbret-nâme’den
Her sözün fi’lün kim ol Hak yolıdur
Hikmet oldur ol hakîmler ilidür
Didi peygamber ki hikmet dinlemek
Ölü gönülleri dirilde gerek
Dünyâ sevgüsin gönülden çıkara
Ag ola ol gönül olmuşken kara
Nice kim nisan suyından kara yir
Diri olur nice cânlu anı yir
Hikmetile şöyle olur ol gönül
Bundan andan olmadı hîç togrı kul
Çünki hikmet kardeşi ibret ola
Bil ki gözde gey aceb hilkat ola
Şekli haşhaş dâne giyüp nûr eken
Ak depünen kara denizde çöken
İki kapuyıdı perdeden öte
Su içinde hükm iden her zînete
(Demir, Esra (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in İbret Adlı Mesnevisi (Edisyon Kritik-İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 15-16.)
Elest-nâme’den
Dilersen kim anda olasın esen
Güler yüz açuk el ko hulkı hasen
Sen eyü töre ko burada nişân
Kehel olma hayra kuşak berk kuşan
Bu dünyâ geçer uş kalısar vebâl
Seni aldamasun bu fâsid hayâl
Elest va’desine turursan bugün
Bulasın cinânda karâr-ı sükûn
O ‘ahdi unutsan burada kehel
Seni hor koyacak degüldür ecel
Akar kum gibidür bu ömrün i yâr
Seni gaflet aldı sana kim göyer
Dilersen kim anda bulasın emân
Ölümden ilerü gözün aç uyan
(Tanrıverdi, Fatma (1998). Elest-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 53-54.)
Ma’zeret-nâme’den
Âkil olan irden işün bitüre
Yolu kadar azıkını götüre
Bilmedün mi kim her işün bitmedi
Andan idi kullagun işitmedi
Her ki anladı işitdi kulağı
Uş bu yola irden itdi yaragı
Aç gözüni bir dem uykudan uyan
Kim bilesün sende kimdir iş düzen
Fursat elindeyiken it yaragun
İy âceb neden işitmez kulagun
Benüm ile nice yıl bileyidün
N’ola ne vakt ayrılabileyidün
Genc ele girdi velî harç itmedün
Çok nasihat söyledük sen tutmadun
Son peşîmân assı itmez kişiye
Dâr-ı huldı virmegil bir saksıya
İstitâ’at var iken düzgil işi
Kuru gevde n’eylesün gitse başı
(Güneş, Özlem (2001). Ma’zeret-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 58.)
Eserlerinden Örnekler
Hayret-nâme’den
Diridüm derdüme ola mı dermân
Bu düşvâr işlerüm ola mı âsân
Âhum odı inildüm tütinünden
Yârenlerüm kaçarlardı katumdan
Dimezidüm bu derdim her hasîse
Üşenürdüm kim ol da bana küse
Nigâhın benden içerü bir âvâz
İşitdüm dir bana gel berü az az
Acipledüm âvâzı kim bilişdür
Degin degül bu da bir ulu işdür
Çün âvâzı işitdüm ensem etdi
Beni kanda gidersün deyü tutdı
Bilimedüm ki n’oldum n’eyleyeyüm
Yâ hâlümi sorana ne diyeyüm
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi.Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 4.)
Münâcât-nâme’den
İlâhî ol adun hakkı ki Yunûs
Balık karnında olmışıdi mûnîs
Ol adun hakkı ki sabr itdi Eyyûb
Ve Yûsûf yiticek ağladı Ya’kûb
Şu’ayb korkunla ağladuğıçün
Azîz olup gerü dirildüğiçün
Ol adun hakkı kim Mûsâ asâyı
Bırakdı yutdı bin beg ejderhâyı
Ve Îsâ ref’ olıcak ism-i a’zâm
Okuduğı hakkıyçün ol mükerrem
Ikâbünden sığınduk rahmetüne
Ki saklarsun sığınanları sana
(Tan, Ayşe (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in Hayret-nâme ve Münâcât-nâme Adlı Eserlerinin Edisyon Kritiği ve İncelemesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 21-22.)
Nasîhat-nâme’den
Gâfil olma hâzır ol gündüz gice
Hakkı ulû bil ulûlıkdan yüce
Ta’zîm itgil Hakk Te’âlâ emrine
Ger dilersen bulasın yol şükrine
Her hasîsün sözine olsan mutî’
Kanda olısar Resûl sana şefî’
Hakk emîni Mustafâ yolı ayân
İblisün yolı degül illâ gümân
Çünki Hakk fetvâsını dinleyesin
İblisün fetvâsını tanlayasın
Ömri uzun hilesi çok mekri bol
Arzûna göre bulur gönlüne yol
Ko yaramaz hûyıla bağla yolın
Fânîye virme gönül kesdün yolın
Kılma tâ’at İblise kılgıl Haka
Tâ ki sana mülk ola Dârü’l-Bekâ
(Pehlivan, Elif (2001). Nasîhat-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 42.)
İbret-nâme’den
Her sözün fi’lün kim ol Hak yolıdur
Hikmet oldur ol hakîmler ilidür
Didi peygamber ki hikmet dinlemek
Ölü gönülleri dirilde gerek
Dünyâ sevgüsin gönülden çıkara
Ag ola ol gönül olmuşken kara
Nice kim nisan suyından kara yir
Diri olur nice cânlu anı yir
Hikmetile şöyle olur ol gönül
Bundan andan olmadı hîç togrı kul
Çünki hikmet kardeşi ibret ola
Bil ki gözde gey aceb hilkat ola
Şekli haşhaş dâne giyüp nûr eken
Ak depünen kara denizde çöken
İki kapuyıdı perdeden öte
Su içinde hükm iden her zînete
(Demir, Esra (2003). Şeyh Eşref b. Ahmed’in İbret Adlı Mesnevisi (Edisyon Kritik-İnceleme-Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 15-16.)
Elest-nâme’den
Dilersen kim anda olasın esen
Güler yüz açuk el ko hulkı hasen
Sen eyü töre ko burada nişân
Kehel olma hayra kuşak berk kuşan
Bu dünyâ geçer uş kalısar vebâl
Seni aldamasun bu fâsid hayâl
Elest va’desine turursan bugün
Bulasın cinânda karâr-ı sükûn
O ‘ahdi unutsan burada kehel
Seni hor koyacak degüldür ecel
Akar kum gibidür bu ömrün i yâr
Seni gaflet aldı sana kim göyer
Dilersen kim anda bulasın emân
Ölümden ilerü gözün aç uyan
(Tanrıverdi, Fatma (1998). Elest-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 53-54.)
Ma’zeret-nâme’den
Âkil olan irden işün bitüre
Yolu kadar azıkını götüre
Bilmedün mi kim her işün bitmedi
Andan idi kullagun işitmedi
Her ki anladı işitdi kulağı
Uş bu yola irden itdi yaragı
Aç gözüni bir dem uykudan uyan
Kim bilesün sende kimdir iş düzen
Fursat elindeyiken it yaragun
İy âceb neden işitmez kulagun
Benüm ile nice yıl bileyidün
N’ola ne vakt ayrılabileyidün
Genc ele girdi velî harç itmedün
Çok nasihat söyledük sen tutmadun
Son peşîmân assı itmez kişiye
Dâr-ı huldı virmegil bir saksıya
İstitâ’at var iken düzgil işi
Kuru gevde n’eylesün gitse başı
(Güneş, Özlem (2001). Ma’zeret-nâme - Şeyh Eşref b. Ahmed. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi. 58.)