Madde Detay
ŞEYYÂD ÎSÂ
(d. ?/? - ö. ?/?)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / Başlangıç-15. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Kaynaklarda hakkında bilgi bulunmayan Şeyyâd Îsâ, Köprülü’nün verdiği bilgilere göre muhtemelen 13. yüzyılda yaşayan eski bir şairdir. Bilinen tek eseri Salsal-nâme isimli cenknâmesidir. Salsal adlı bir devin Hz. Ali ile savaşıp ona yenilmesinin ve telef olmasının eski bir dille ve aruzun iptidai bir şekliyle nakledildiği bu kahramanlık hikâyesi manzum ve mensur karışıktır. Eseri sonradan zamanın diline göre ıslah edip yenileştiren şair İbn Yûsuf’un ifadesi de bu ciheti açıkça göstermektedir (Köprülü 1981: 253). Çetin (1999: 9) ise, İbn Yûsuf’un Salsal-nâme’nin müstensihi olduğuna, metnin de mesnevî nazım şekliyle yazıldığına değinmekte, aruzun “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla kaleme alınan 1018 beyitlik bu eserin tespit edilen en eski nüshasının Paris Milli Kütüphanesi’nde bulunduğunu belirtmektedir.
Kaynakça
Çetin, İsmet (1999). “Âşık Şenlik’in Salsal Destanı Hakkında”. Millî Foklor 5 (41): 9-13.
Köprülü, M. Fuad (1981). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Ötüken Yay.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: ALİ YÖRÜRYayın Tarihi: 29.01.2015Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Salsal-nâme’den
Evvel Allâh adına başlayalım
Her işi anı ögüp işleyelüm
Allah adı oldı çünki zikrümüz
Görelüm ki neye irer fikrümüz
Bir kişi gördüm cihânda sehmnâk
Kim ider na’rası zehreyi çâk
Adı Salsal anun geldi pelîd
Nefesinden bağlanur gökde bulud
Yir götürmez ol la’îni turıcak
Yumrugın taşa geçürür vurıcak
Yirleri berdend ü sarp yollar kamu
Key yavuz mel’ûn özi ehl-i tamu
Kâm u küm dirler anun iline
Girmledük oldur ol Muhammed dînine
Âsidür İslâm dînine ol la’în
Hîç kimseden korku yokdur hemîn
(Çetin, İsmet (1999). “Âşık Şenlik’in Salsal Destanı Hakkında”. Millî Foklor 5 (41): 9.)
Yayın Tarihi: 29.01.2015Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Salsal-nâme’den
Evvel Allâh adına başlayalım
Her işi anı ögüp işleyelüm
Allah adı oldı çünki zikrümüz
Görelüm ki neye irer fikrümüz
Bir kişi gördüm cihânda sehmnâk
Kim ider na’rası zehreyi çâk
Adı Salsal anun geldi pelîd
Nefesinden bağlanur gökde bulud
Yir götürmez ol la’îni turıcak
Yumrugın taşa geçürür vurıcak
Yirleri berdend ü sarp yollar kamu
Key yavuz mel’ûn özi ehl-i tamu
Kâm u küm dirler anun iline
Girmledük oldur ol Muhammed dînine
Âsidür İslâm dînine ol la’în
Hîç kimseden korku yokdur hemîn
(Çetin, İsmet (1999). “Âşık Şenlik’in Salsal Destanı Hakkında”. Millî Foklor 5 (41): 9.)
Güncelleme Tarihi: 08.11.2020Eserlerinden Örnekler
Salsal-nâme’den
Evvel Allâh adına başlayalım
Her işi anı ögüp işleyelüm
Allah adı oldı çünki zikrümüz
Görelüm ki neye irer fikrümüz
Bir kişi gördüm cihânda sehmnâk
Kim ider na’rası zehreyi çâk
Adı Salsal anun geldi pelîd
Nefesinden bağlanur gökde bulud
Yir götürmez ol la’îni turıcak
Yumrugın taşa geçürür vurıcak
Yirleri berdend ü sarp yollar kamu
Key yavuz mel’ûn özi ehl-i tamu
Kâm u küm dirler anun iline
Girmledük oldur ol Muhammed dînine
Âsidür İslâm dînine ol la’în
Hîç kimseden korku yokdur hemîn
(Çetin, İsmet (1999). “Âşık Şenlik’in Salsal Destanı Hakkında”. Millî Foklor 5 (41): 9.)
Eserlerinden Örnekler
Salsal-nâme’den
Evvel Allâh adına başlayalım
Her işi anı ögüp işleyelüm
Allah adı oldı çünki zikrümüz
Görelüm ki neye irer fikrümüz
Bir kişi gördüm cihânda sehmnâk
Kim ider na’rası zehreyi çâk
Adı Salsal anun geldi pelîd
Nefesinden bağlanur gökde bulud
Yir götürmez ol la’îni turıcak
Yumrugın taşa geçürür vurıcak
Yirleri berdend ü sarp yollar kamu
Key yavuz mel’ûn özi ehl-i tamu
Kâm u küm dirler anun iline
Girmledük oldur ol Muhammed dînine
Âsidür İslâm dînine ol la’în
Hîç kimseden korku yokdur hemîn
(Çetin, İsmet (1999). “Âşık Şenlik’in Salsal Destanı Hakkında”. Millî Foklor 5 (41): 9.)