Madde Detay
ZİYÂÎ, Nevrûz Âhun Kâtip
(d. ?/? - ö. 1266/1850)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 19. Yüzyıl / Çağatay)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Şiirlerinde Ziyâî mahlasını kullanan şairin asıl adı Nevrûz Âhun’dur. Ziyâî; Nizârî, Ğerbî, Kaşgarî gibi dönemin şairlerini sarayda topladı ve onlarla birlikte Divanhane'de çalıştı. Bu nedenle de Nevrûz Âhun Kâtip ismi ile anılmaya başladı. Kaşgar’da yaşayan şairin doğum tarihi bilinmemektedir. Abdurehim Nizarî, Turdi Nazim Ğerbî, Muhemmed Sıdık Kaşgarî gibi şairlerle aynı dönemde yaşayan Ziyâî, Kaşgar’daki medreselerde eğitim aldı. Dönemin hükümdarı Zuhuridin Hekimbeg’in Kaşgar’ı yönettiği dönemde, tahminen 1246/1831-1247/1844 yılları arasında sarayda kâtiplik yaptı. Ziyâî, tahminen 1266/1850 yılında Kaşgar’da vefat etti (Osman vd. 2005: 540).
Eserleri şunlardır:
1. Muhzinu’l-Vâizîn: Eser, 2400 beyitten oluşmaktadır (Osman vd. 2005: 540). 1259/1843 yılında kaleme alınmıştır (Utuk vd. 2006: 73). Eserin konusu edep, ahlak, içtimai meseleler, nasihatler ve hikmetli sözlerdir. Mukaddime, 7 Bölüm ve hâtime kısımlarından oluşan eserin her bölümünde bir konu ele alınır ve bölümün sonunda konuyla ilgili bir kıssa anlatılır (Utuk vd. 2006: 74).
2. Vâmık ile Uzrâ: Mesnevi nazım şekliyle yazılan ve 278 beyitten oluşan bu eser, Hindistan padişahının kızı Melike Uzra ile fakir yiğit Vâmık’ın aşkını konu alır (Utuk vd. 2006: 74-75).
3. Mes’ûd ile Dilârâ: Eserde, Uygur Türkleri arasında sözlü olarak anlatılan bir aşk hikâyesi, mesnevi nazım şekliyle kaleme alınmıştır. Basra padişahı Mirzaban’ın oğlu Şehzâde Mes'ûd ile İrembağ’da yaşayan Dilârâ’nın aşk hikâyesini konu alan eserde, bir elbisenin üzerine nakşedilen Dilârâ’nın resmini gören Mes’ûd, dostu Sabit ile 13 yıl Dilârâ’yı arar. Sonunda birbirine kavuşan kahramanlar, birlikte Mes’ûd’un memleketine dönerler (Utuk vd. 2006: 75-76).
4. Heft Dâstân: 1260/1844 yılında mesnevi nazım şekliyle kaleme alınan eser, yedi hikâyeyi içine alır. Münâcât, na't, 7 hikâye ve hâtime kısımlarından oluşan eser, toplam 910 beyitten oluşmaktadır. Birinci hikâyede peygamberimizin anlattığı bir kıssa nakledilir. İkinci hikâye, Sultan İbrâhim Edhem’in padişahlıktan sonraki döneminde, nefsini terbiye etme mücadelesini konu alır. Üçüncü hikâye Şeyh Abdullah İbni Mübârek’in hacca gitmesini; dördüncü hikâye, Medayin şehrinde bir kızın gördüğü rüyayı anlatır. Beşinci bölümde, Nişabur padişahının hayatı; altıncı bölümde, vefasız kadınların kıssaları; yedinci bölümde ise yoksul bir kızın maceraları anlatılır (Utuk vd. 2006: 77-79).
Ziyâî saraydaki görevi sırasında Nizari ve Ğerbî ile birlikte Hikâyet-i Ğerip isimli eseri yazdı (Osman vd. 2005: 540). 14 hikâyenin yanı sıra bazı şiirler de bulunan bu eser, 19960 beyitten oluşmaktadır (Ömer 1998: 551). Ziyâî’nin en yakın dostu Abdurehim Nizârî’dir ve Hikâyet-i Ğerip isimli eserin sonunda Nizârî ona karşı duygusunu ifade eder (Utuk vd. 2006: 72; Ömer 1998: 554).
Kaynakça
Osman, Ğeyretcan, O. İsmail, T. Savut (hzl.) (2005). Uyğurlarnin Kedimki Edebiyati 2. Ürümçi: Şincan Maarip Neşriyatı.
Ömer, Şeripidin (1998). XIX. Esirdiki Uyğur Edebiyatı Tarihi 1. Ürümçi: Şincan Üniversitesi Neşriyatı.
Utuk, İmincan Ehmidi vd. (2006). Uyğur Edebiyatı Tarihi 3. Pekin: Milletler Neşriyatı.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. ADEM ÖGERYayın Tarihi: 24.05.2014Güncelleme Tarihi: 29.11.2020Eserlerinden Örnekler
Muhzînu’l-Vâizîn’den
Sefhe netide çapti hâme tiz
Eşkini sonra kildi mundağ riz
Dime kim eşkin ol kara kandur
Öyrügen hunğe heyli ehzândur
Her ne tökken yaşi sevâdini
Kil nezer kör munin murâdini
Men idim helk içide bir nâdân
Film olğay ne heyri ne ihsân
Arzu eyledim sipehlikni
Kibri beğz u ğezep tibehlikni
Çerh yetküzdi bu murâdimni
Keltürüp meksedi fesâdimni
Çirladi hâkime zemân bir kün
Meni yetküzdiler revân bir kün
Emr kıldı kılın mulâzimlik
Erte ahşam turup muhâdimlik
Gâhi het kilmakim idi verziş
Gâhi sehrâ barip kılıp hem iş
Gâhi divanda nişân kilmak
Gâhi elge zeher fişân kilmak
Gâhi dirhem alıp yimek eldin
Zor birle siyâset u yeldin
Gâhi lutf eylemek reiyetke
Gâhi salıp renc ile subetke
Gâhi el yiğladi cefâyimdin
Bezi hendân bolup vefâyimdin
(Osman, Ğeyretcan, O. İsmail, T. Savut (hzl.) (2005). Uyğurlarnin Kedimki Edebiyati 2. Ürümçi: Şincan Maarip Neşriyatı. 541-542.)
Heft Dâstân’dan
Bihemdullâh, tügendi heft dâstân
Terâvet tapti goyâ kim gülistân
Gülistânimğe bakse her nigu rây
Nemâyân bolğusi turf sumensây
Teveccuh birle ger kilsa nezâre
Gülikim ren berendur bî-şumâre
Biri hendân birisi nim hende
Sebâ kacini körmey bu cemende
Ümîd ol ki inâyetnin nesîmî
Resâ eyler gülin yetkeç şemîmî
Men bî-çâre miskin bağ-bânmen
Tüzettim sefhe üzre munçe gülşen
(Utuk, İmincan Ehmidi vd. (2006). Uyğur Edebiyatı Tarihi 3. Pekin: Milletler Neşriyatı. 81.)
Yayın Tarihi: 24.05.2014Güncelleme Tarihi: 29.11.2020Eserlerinden Örnekler
Muhzînu’l-Vâizîn’den
Sefhe netide çapti hâme tiz
Eşkini sonra kildi mundağ riz
Dime kim eşkin ol kara kandur
Öyrügen hunğe heyli ehzândur
Her ne tökken yaşi sevâdini
Kil nezer kör munin murâdini
Men idim helk içide bir nâdân
Film olğay ne heyri ne ihsân
Arzu eyledim sipehlikni
Kibri beğz u ğezep tibehlikni
Çerh yetküzdi bu murâdimni
Keltürüp meksedi fesâdimni
Çirladi hâkime zemân bir kün
Meni yetküzdiler revân bir kün
Emr kıldı kılın mulâzimlik
Erte ahşam turup muhâdimlik
Gâhi het kilmakim idi verziş
Gâhi sehrâ barip kılıp hem iş
Gâhi divanda nişân kilmak
Gâhi elge zeher fişân kilmak
Gâhi dirhem alıp yimek eldin
Zor birle siyâset u yeldin
Gâhi lutf eylemek reiyetke
Gâhi salıp renc ile subetke
Gâhi el yiğladi cefâyimdin
Bezi hendân bolup vefâyimdin
(Osman, Ğeyretcan, O. İsmail, T. Savut (hzl.) (2005). Uyğurlarnin Kedimki Edebiyati 2. Ürümçi: Şincan Maarip Neşriyatı. 541-542.)
Heft Dâstân’dan
Bihemdullâh, tügendi heft dâstân
Terâvet tapti goyâ kim gülistân
Gülistânimğe bakse her nigu rây
Nemâyân bolğusi turf sumensây
Teveccuh birle ger kilsa nezâre
Gülikim ren berendur bî-şumâre
Biri hendân birisi nim hende
Sebâ kacini körmey bu cemende
Ümîd ol ki inâyetnin nesîmî
Resâ eyler gülin yetkeç şemîmî
Men bî-çâre miskin bağ-bânmen
Tüzettim sefhe üzre munçe gülşen
(Utuk, İmincan Ehmidi vd. (2006). Uyğur Edebiyatı Tarihi 3. Pekin: Milletler Neşriyatı. 81.)
Güncelleme Tarihi: 29.11.2020Eserlerinden Örnekler
Muhzînu’l-Vâizîn’den
Sefhe netide çapti hâme tiz
Eşkini sonra kildi mundağ riz
Dime kim eşkin ol kara kandur
Öyrügen hunğe heyli ehzândur
Her ne tökken yaşi sevâdini
Kil nezer kör munin murâdini
Men idim helk içide bir nâdân
Film olğay ne heyri ne ihsân
Arzu eyledim sipehlikni
Kibri beğz u ğezep tibehlikni
Çerh yetküzdi bu murâdimni
Keltürüp meksedi fesâdimni
Çirladi hâkime zemân bir kün
Meni yetküzdiler revân bir kün
Emr kıldı kılın mulâzimlik
Erte ahşam turup muhâdimlik
Gâhi het kilmakim idi verziş
Gâhi sehrâ barip kılıp hem iş
Gâhi divanda nişân kilmak
Gâhi elge zeher fişân kilmak
Gâhi dirhem alıp yimek eldin
Zor birle siyâset u yeldin
Gâhi lutf eylemek reiyetke
Gâhi salıp renc ile subetke
Gâhi el yiğladi cefâyimdin
Bezi hendân bolup vefâyimdin
(Osman, Ğeyretcan, O. İsmail, T. Savut (hzl.) (2005). Uyğurlarnin Kedimki Edebiyati 2. Ürümçi: Şincan Maarip Neşriyatı. 541-542.)
Heft Dâstân’dan
Bihemdullâh, tügendi heft dâstân
Terâvet tapti goyâ kim gülistân
Gülistânimğe bakse her nigu rây
Nemâyân bolğusi turf sumensây
Teveccuh birle ger kilsa nezâre
Gülikim ren berendur bî-şumâre
Biri hendân birisi nim hende
Sebâ kacini körmey bu cemende
Ümîd ol ki inâyetnin nesîmî
Resâ eyler gülin yetkeç şemîmî
Men bî-çâre miskin bağ-bânmen
Tüzettim sefhe üzre munçe gülşen
(Utuk, İmincan Ehmidi vd. (2006). Uyğur Edebiyatı Tarihi 3. Pekin: Milletler Neşriyatı. 81.)
Eserlerinden Örnekler
Muhzînu’l-Vâizîn’den
Sefhe netide çapti hâme tiz
Eşkini sonra kildi mundağ riz
Dime kim eşkin ol kara kandur
Öyrügen hunğe heyli ehzândur
Her ne tökken yaşi sevâdini
Kil nezer kör munin murâdini
Men idim helk içide bir nâdân
Film olğay ne heyri ne ihsân
Arzu eyledim sipehlikni
Kibri beğz u ğezep tibehlikni
Çerh yetküzdi bu murâdimni
Keltürüp meksedi fesâdimni
Çirladi hâkime zemân bir kün
Meni yetküzdiler revân bir kün
Emr kıldı kılın mulâzimlik
Erte ahşam turup muhâdimlik
Gâhi het kilmakim idi verziş
Gâhi sehrâ barip kılıp hem iş
Gâhi divanda nişân kilmak
Gâhi elge zeher fişân kilmak
Gâhi dirhem alıp yimek eldin
Zor birle siyâset u yeldin
Gâhi lutf eylemek reiyetke
Gâhi salıp renc ile subetke
Gâhi el yiğladi cefâyimdin
Bezi hendân bolup vefâyimdin
(Osman, Ğeyretcan, O. İsmail, T. Savut (hzl.) (2005). Uyğurlarnin Kedimki Edebiyati 2. Ürümçi: Şincan Maarip Neşriyatı. 541-542.)
Heft Dâstân’dan
Bihemdullâh, tügendi heft dâstân
Terâvet tapti goyâ kim gülistân
Gülistânimğe bakse her nigu rây
Nemâyân bolğusi turf sumensây
Teveccuh birle ger kilsa nezâre
Gülikim ren berendur bî-şumâre
Biri hendân birisi nim hende
Sebâ kacini körmey bu cemende
Ümîd ol ki inâyetnin nesîmî
Resâ eyler gülin yetkeç şemîmî
Men bî-çâre miskin bağ-bânmen
Tüzettim sefhe üzre munçe gülşen
(Utuk, İmincan Ehmidi vd. (2006). Uyğur Edebiyatı Tarihi 3. Pekin: Milletler Neşriyatı. 81.)