İclal Aydın

(d. 14 Eylül 1971 / ö. ?)
Yazar, Gazeteci, Oyuncu, Sunucu, TV ve Radyo Programcısı
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

Memur anne ve babanın kızı olarak Nevşehir'de dünyaya geldi. Bir yaşındayken babasının görevi dolayısıyla ailesiyle Ankara'ya yerleşti. İlkokulu Ankara'da bittikten sonra bir süre Elazığ Anadolu Lisesinde yatılı olarak okudu. Liseyi Ankara-Yenimahalle Mustafa Kemal Lisesinde tamamladı. Ortaokul ve lise yıllarını yazarak ve tiyatro çalışmaları yaparak Ankara'da geçirdi. 1989 yılında Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümünü kazanıp üniversite eğitimine başladı ancak ikinci sınıfta okulu bırakıp Berlin'e yerleşti. Almanya´da hayatını devam ettirmek için hem tiyatroculuk yaptı, hem de bir restoranda bulaşıkçı olarak çalıştı. Almanya'da altı yıl profesyonel tiyatroculuk yaptı. Çeşitli sosyal çalışmalara katıldı. 1996 yılında tiyatroyu bırakarak Berlin'den Türkiye'ye döndü ve 1997 yılından itibaren televizyon projelerinde yapımcı-sunucu ve oyuncu olarak çalışmaya başladı. 1990 yılından beri Tiyatro ve televizyon projeleri üretiminde metin yazarlığı da yaptı. 1997 yılında Ayna grubunun "Ölünce Sevemezsem Seni" klibinde rol aldı. HBB'de gündüz kuşağında, "2'den 4'e" adında kadınlara yönelik bir program sundu. 1998-2000 yılları arasında da Radyo D, Radyo Cumhuriyet, Radyo Kent, BRT FM'de program yaptı. 1999'da Hayat Güzeldir programıyla BRT'ye geçti. 2003-2005 yılı arasında haftalık bir kadın dergisinin yayın yönetmenliğini yaptı. Çeşitli dizilerde oynadı. 2001-2013 yılları arasında önce Sabah, sonra Vatan gazetesinde söyleşiler ve günlük köşe yazıları yazdı.

İclal aydın pek çok dizi ve filmde oyunculuk yaptı. Oyuncu, gazeteci ve yazar kimliğiyle pek çok ödüllere layık görüldü. Başlıca ödülleri ise şunlardır: 2002 - Tepedekiler Yılın Kitabı (Hayat Güzeldir ile), 2002 - Nişantaşı Nuri Akın Anadolu Lisesi, Yılın Köşe Yazarı, 2002 - Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi, En Beğenilen Sabah Kuşağı Programı (Hayat Güzeldir ile), 2003 - Radyo Gazetecileri Derneği, Medyanın en iyileri En iyi kadın programı (Hayat Güzeldir ile), 2004 - BJK Koleji, Basında Yılın Annesi, 2004 - Capitol, Ziyaretçilerin en çok beğendiği kadın gazeteci-yazar, 2005 - Oriflame, En başarılı Kadınlar Edebiyat Ödülü, 2005 - Mavigün Koleji, Yılın En İyi Köşe Yazarı. Hâlen İstanbul'da yaşayan İclal Aydın, yazarlık ve oyunculuk çalışmalarını da burada sürdürmektedir.

Deneme, hikâye, roman ve söyleşi türünde eserler vererek günümüzün üretken yazarları arasında olan İclal Aydın, yazı hayatına Sabah ve Vatan gazetesindeki köşe yazılarıyla başlamıştır. "Hayat Güzeldir" programı için yazdığı günlükleri ve metinleri bir araya getirerek Hayat Güzeldir (2001) adlı ilk kitabını yayımlamıştır. Onun edebiyat dünyasında tanınması ise deneme ve romanlarıyla olmuştur. Kurmaca dünyasına Bitmiş Aşklar Emanetçisi (2013) ile başlayan Aydın'ın, kitabındaki hikâyelerin kahramanları aşkları, yalnızlıkları, acıları, özlemleri, mutluluklarıyla; bazen bir şiire, bazen bir köşe yazısına, bazen de yazarın belleğine, yüreğine ya da hayal gücüne konuk olmaktadırlar. Bir Cihan Kafes (2013) adlı ilk roman meraklısını sürükleyecek türden; aşk, gizem, mistik rüyalar, görünmeyeni gören, bilinmeyeni hisseden kalpler ve insan evladına biçilen kader niteliğindedir. Roman kısaca şöyle özetlenebilir: "Samire, Yaşar ve Lorin. Birbirlerinin gölgesinde saklanan, birbirlerinin masalını yazan üç küskün kadın. Yaraları doğuştan, lanetleri mirastır. Kanadı kırık üç kadın, ödedikleri ağır bedellerin karşılığını, içinde çırpınıp durdukları, kapısı açık olsa da çıkıp gidemedikleri gölge kafeslerinde beklerler. İhtiyaç duydukları inanç, temize çekecekleri geçmişte saklıdır. " Yazarın diğer romanı Unutursun (2017) Bir Cihan Kafes'in devamı gibidir. Ada, romanı şu cümlelerle değerlendirmiştir: "Unutursun’u bir devam romanı olarak nitelemek çok da doğru olmaz. Samire, Yaşar ve Lorin’in hikâyeleri akmaya devam ederken Gavras Bey’in farklı zamanlarda her birinin hayatına değmesiyle akış da usulca değişiyor. ‘Bir Cihan Kafes’te kısa bir misafirliği bulunan Lemide Hanım ise bu romanda hikâyenin ana damarlarından birini oluşturuyor. Kimi zaman ufak dokunuşların bir hayatı ne denli değiştirdiğini okuru yormayan bir kurguyla başarılı bir şekilde gözler önüne seren İclal Aydın, bir yandan da hikâyenin geçtiği dönemlerin atmosferini de büyük bir özenle aktarıyor. Her dönemin kendine has özelliklerini bilhassa göze sokmadan öykünün ana akışına yerleştirmesi, romanın öne çıkan özelliklerinden biri. Her dönemin neslini temsil eden karakterlerin hayata ve insan ilişkilerine bakışındaki farklılıklar da yine okuru toplumsal değişim üzerine düşünmeye davet ediyor." (Ada 2017). Çok mekânlı ve şahıs kadrosu geniş olan romanın dikkat çeken özelliği çok katmanlı bir hikâye düzlemine sahip olmasıdır. Aydın, bu sayede romanda şahıs kodrosundan kaynaklanabiecek karmaşıklığın önüne geçmiştir.

Ayvalık’ın denize uzanan taş sokaklarından, nice yaşamlar görüp geçirmiş zeytin ağaçlarından, hayatın kaynağından akan suyundan, eski evlerinden doğmuş bir aile hikâyesi olan Üç Kız Kardeş (2018) bir mutsuzluk hikâyesi değil; neşeli günleri yâd ede ede iyiliğe dönüşün hikâyesidir. Kar, eseri ve yazarı şu cümlelerle değerlendirmiştir: "Zengin karakterli yapıda ve kronolojik açıdan katmanlı bir örgüye sahip olmasına rağmen romanın zaman çizelgesini takip etmek zor değil... Üç Kız Kardeş genel olarak rengi, dokusu, içinde geçen şarkılar, şiirlerle döneminin atmosferini yakalamış, okurun nostaljik bir hisle eşlik edeceği, her biri incelikle işlenmiş karakter kadrosunun derinliği sayesinde içine kolayca girebileceğiniz bir roman. İclal Aydın’ın oyunculuk ve edebiyat deneyiminin kesişmesinin artısı ise şu: Yazarın önceki romanlarında da söz konusu olan güçlü sinematografik duygu, Üç Kız Kardeş’te de göze çarpıyor ve hikâye, hayal gücünüzde tüm renkleriyle canlanıyor." (Kar 2018). Roman dışında çok sayıda deneme kitabı yayımlayan İclal Aydın, köşe yazılarından oluşan kitabı Yaz Bitmesin (2004)'de, kadın yalnızlığından gençlik meselelerine, değişen değerlerden günlük yaşamın koşuşturmacasına, ikili ilişkilerden aile ilişkilerine kadar pek çok konuya, kısaca insana dair her şeye okurlarının çok sevdiği üslubuyla değinmiştir. Kâğıt Kesikleri (2010)'nde ise acının bütün duraklarına tek tek uğramakta ve yaşamı görkemli bir yangınla temize çekmeyi denemektedir.

Kaynakça

Ada, Irmak (2017). "Başkasına Deva Olan Yaralar. Hürriyet Kitap Sanat. 9 Şubat 2017. http://www.hurriyet.com.tr/kitap-sanat/baskasina-deva-olan-yaralar-40360311 [Erişim Tarihi: 01. 08. 2019]

Bayraktar, Necla (2013). "Çok İyi Yer, Ağlar, Âşık Olurum". Sabah. 18 Mayıs 2013. https://www.sabah.com.tr/cumartesi/2013/05/18/cok-iyi-yer-aglar-sik-olurum [Erişim Tarihi: 01. 08. 2019]

Kar, Mustafa (2019). "Benzersiz Şarkılarla Kaplıydı Hayat". Star Kitap. 9 Şubat 2018. https://www.star.com.tr/kitap/benzersiz-sarkilarla-kapliydi-hayat-haber-1307543/ [Erişim Tarihi: 01. 08. 2019]

https://www.sabah.com.tr/iclal-aydin-kimdir [Erişim Tarihi: 01. 08. 2019]

https://www.posta.com.tr/yazarlar/candas-tolga-isik/ne-okuyorum-180383 [Erişim Tarihi: 01. 08. 2019]

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: İSA KOYUNCU
Yayın Tarihi: 06.08.2019

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Hayat GüzeldirEpsilon Yayınevi / İstanbul2001Röportaj
Bitmiş Aşklar EmanetçisiEpsilon Yayınevi / İstanbul2003Hikâye
Yaz BitmesinEpsilon Yayınevi / İstanbul2004Deneme
Gördüğüme SevindimEpsilon Yayınevi / İstanbul2005Deneme
Evlerin Işıkları Bir Bir YanarkenEpsilon Yayınevi / İstanbul2009Deneme
Senin Adın Bile GeçmediEpsilon Yayınevi / İstanbul2009Deneme
Aşk ve Acı (Çift Taraflı Kitap)Artemis Yayınları / İstanbul2009Deneme
Kâğıt KesikleriEpsilon Yayınevi / İstanbul2010Deneme
Kanatlar Zeynep Lal BüyürkenEpsilon Yayınevi / İstanbul2011Deneme
Resimler Rengarenkler Zeynep Lal BüyürkenEpsilon Yayınevi / İstanbul2011Deneme
Bir Cihan KafesArtemis Yayınları / İstanbul2013Roman
Herkesin Kendi Hatırası İçin Unutma, Yaz DefteriArtemis Yayınları / İstanbul2017Diğer
UnutursunArtemis Yayınları / İstanbul2017Roman
Üç Kız KardeşArtemis Yayınları / İstanbul2018Roman

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1TEKİN, Mehmet Tekind. 1952 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2HÂZIM, Nefesîzâde Seyyid Mehmed Aziz Efendid. 1680-81 - ö. 1717-18Doğum YeriGörüntüle
3MUHLİS, Mustafa Muhlis Efendid. ? - ö. 1772-73Doğum YeriGörüntüle
4Ahmet Muratd. 30 Haziran 1971 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Armağan Ekicid. 08 Haziran 1971 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Erkut Tokmand. 4 Haziran 1971 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7İskender Fahrettin Sertellid. 1892 - ö. 29 Mayıs 1943MeslekGörüntüle
8Taylan, Banud. 29 Temmuz 1970 - ö. ?MeslekGörüntüle
9Ahmet Balad Coşkund. 1962 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Baydil, Emind. 3 Eylül 1948 - ö. 23 Şubat 2010Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Tuncay, Firdevsd. 29 Temmuz 1946 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Karaca, Nusretd. 14 Nisan 1955 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13Balcı, Aydınd. 10 Ocak 1948 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14AYDIN ÇOBANOĞLUd. 1951 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Canberk, Erayd. 14 Kasım 1940 - ö. ?Madde AdıGörüntüle