Madde Detay
ABDÜLLATİF, Fakîh Karamanî, Siyahser
(d. ?/? - ö. ?/?)
tekke şairi
(Tekke / 16. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Abdüllatif, ahlâk yazarı ve mutasavvıftır. 16. yüzyılda yaşadığı tahmin edilmektedir. Karamanlıdır. Fakîh Karamanî, Kara Abdüllatif ve Siyahser diye anılmaktadır. Hayatı hakkında kaynaklarda ayrıntılı bilgi yer almamaktadır. Baba adı Derviş Fakih, Osmanlı Müellifleri'ne göre de Durmuş Fakih'tir. Ne zaman doğduğu hakkındaki bilinmezlik ölümü için de geçerlidir.
Kaynakça
Cunbur, Müjgân (2002). "Abdüllatif", Türk Dünyası Edebiyatçıları Ansiklopedisi. C. 1. Ankara: AKM Yay. 81.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. SELCAN GÜRÇAYIR TEKEYayın Tarihi: 23.01.2015Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Âdâb-ı Menâzil ve Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn adlı iki eseri bilinmektedir. Eserlerinde oldukça sade bir üslup kullanmıştır.
1. Âdâb-ı Menâzil: Bir ulema kızı olan ve eve gelen kadın konuklarına ahlâkla ilgili uyarıcı konuşmalar yapan eşinin isteği üzerine 985/1577'de yazdığı, aile ahlâkıyla ilgili, ev kadınının nitelikleri, evde uygulanacak ahlâk kuralları, ana, baba ve çocuk münasebetleri üzerinde duran eğitici bir eserdir. Kütüphanelerde pek çok yazması bulunan bu eserin birkaç nüshası İÜK TY 199, 2717, 7181; SK Pertevniyâl V, 449; İB Ata KK. 'dedir.
2. Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn: Tasavvufta seyr ü sülûk bahsi, manevi menzil ve makamlar üzerinde durmaktadır. Eserin bir nüshası SK Esad Ef. Nu. 1722'de bulunaktadır (Cunbur 2002: 81).
"Beş dürlü nesne olmayan memlekete varmak gerek ve turmak gerek biri siyâset idici pâdişâh olmasa ikinci tabîb-i hâzık olmasa üçünci âdil kâdı olmasa dördünci akar su olmasa beşinci ma'mûr pâzâr-gâh olmasa..."
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 23.01.2015Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Âdâb-ı Menâzil ve Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn adlı iki eseri bilinmektedir. Eserlerinde oldukça sade bir üslup kullanmıştır.
1. Âdâb-ı Menâzil: Bir ulema kızı olan ve eve gelen kadın konuklarına ahlâkla ilgili uyarıcı konuşmalar yapan eşinin isteği üzerine 985/1577'de yazdığı, aile ahlâkıyla ilgili, ev kadınının nitelikleri, evde uygulanacak ahlâk kuralları, ana, baba ve çocuk münasebetleri üzerinde duran eğitici bir eserdir. Kütüphanelerde pek çok yazması bulunan bu eserin birkaç nüshası İÜK TY 199, 2717, 7181; SK Pertevniyâl V, 449; İB Ata KK. 'dedir.
2. Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn: Tasavvufta seyr ü sülûk bahsi, manevi menzil ve makamlar üzerinde durmaktadır. Eserin bir nüshası SK Esad Ef. Nu. 1722'de bulunaktadır (Cunbur 2002: 81).
"Beş dürlü nesne olmayan memlekete varmak gerek ve turmak gerek biri siyâset idici pâdişâh olmasa ikinci tabîb-i hâzık olmasa üçünci âdil kâdı olmasa dördünci akar su olmasa beşinci ma'mûr pâzâr-gâh olmasa..."
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
Âdâb-ı Menâzil ve Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn adlı iki eseri bilinmektedir. Eserlerinde oldukça sade bir üslup kullanmıştır.
1. Âdâb-ı Menâzil: Bir ulema kızı olan ve eve gelen kadın konuklarına ahlâkla ilgili uyarıcı konuşmalar yapan eşinin isteği üzerine 985/1577'de yazdığı, aile ahlâkıyla ilgili, ev kadınının nitelikleri, evde uygulanacak ahlâk kuralları, ana, baba ve çocuk münasebetleri üzerinde duran eğitici bir eserdir. Kütüphanelerde pek çok yazması bulunan bu eserin birkaç nüshası İÜK TY 199, 2717, 7181; SK Pertevniyâl V, 449; İB Ata KK. 'dedir.
2. Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn: Tasavvufta seyr ü sülûk bahsi, manevi menzil ve makamlar üzerinde durmaktadır. Eserin bir nüshası SK Esad Ef. Nu. 1722'de bulunaktadır (Cunbur 2002: 81).
"Beş dürlü nesne olmayan memlekete varmak gerek ve turmak gerek biri siyâset idici pâdişâh olmasa ikinci tabîb-i hâzık olmasa üçünci âdil kâdı olmasa dördünci akar su olmasa beşinci ma'mûr pâzâr-gâh olmasa..."
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Âdâb-ı Menâzil ve Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn adlı iki eseri bilinmektedir. Eserlerinde oldukça sade bir üslup kullanmıştır.
1. Âdâb-ı Menâzil: Bir ulema kızı olan ve eve gelen kadın konuklarına ahlâkla ilgili uyarıcı konuşmalar yapan eşinin isteği üzerine 985/1577'de yazdığı, aile ahlâkıyla ilgili, ev kadınının nitelikleri, evde uygulanacak ahlâk kuralları, ana, baba ve çocuk münasebetleri üzerinde duran eğitici bir eserdir. Kütüphanelerde pek çok yazması bulunan bu eserin birkaç nüshası İÜK TY 199, 2717, 7181; SK Pertevniyâl V, 449; İB Ata KK. 'dedir.
2. Mirâcü'l Müştakîn ve Minhâcu'l Müttakîn: Tasavvufta seyr ü sülûk bahsi, manevi menzil ve makamlar üzerinde durmaktadır. Eserin bir nüshası SK Esad Ef. Nu. 1722'de bulunaktadır (Cunbur 2002: 81).
"Beş dürlü nesne olmayan memlekete varmak gerek ve turmak gerek biri siyâset idici pâdişâh olmasa ikinci tabîb-i hâzık olmasa üçünci âdil kâdı olmasa dördünci akar su olmasa beşinci ma'mûr pâzâr-gâh olmasa..."
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | İHRÂKÎ, Ali | d. ? - ö. 1913-1917 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | ÇAĞLARÎ, Muammer Çalar | d. 15.03.1965 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | CEMÂLÎ, Bâyezîd | d. 1410-12? - ö. 1510-12? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | İHRÂKÎ, Ali | d. ? - ö. 1913-1917 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | ÇAĞLARÎ, Muammer Çalar | d. 15.03.1965 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | CEMÂLÎ, Bâyezîd | d. 1410-12? - ö. 1510-12? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | İHRÂKÎ, Ali | d. ? - ö. 1913-1917 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | ÇAĞLARÎ, Muammer Çalar | d. 15.03.1965 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | CEMÂLÎ, Bâyezîd | d. 1410-12? - ö. 1510-12? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | İHRÂKÎ, Ali | d. ? - ö. 1913-1917 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | ÇAĞLARÎ, Muammer Çalar | d. 15.03.1965 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | CEMÂLÎ, Bâyezîd | d. 1410-12? - ö. 1510-12? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | İHRÂKÎ, Ali | d. ? - ö. 1913-1917 | Madde Adı | Görüntüle |
14 | ÇAĞLARÎ, Muammer Çalar | d. 15.03.1965 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
15 | CEMÂLÎ, Bâyezîd | d. 1410-12? - ö. 1510-12? | Madde Adı | Görüntüle |