Ahmet Sait Akçay

(d. 20 Aralık 1972 / ö. -)
Yazar, Metin Yazarı
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Diyarbakır'da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Dicle Lisesinde tamamladı. 1990'da başladığı Çukurova Üniversitesi Makine Mühendisliği eğitimini yarıda bıraktı. 1998'de girdiği İstanbul Bilgi Üniversitesi Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümünden 2003'te mezun oldu. 1999-2004 yılları arasında Bilgi Üniversitesinin yayınladığı Parşömen dergisinin yazı işleri müdürlüğünü yaptı. Sonrasında Yıldız Teknik Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümünde yüksek lisansa başladı. 2011'de "Yeni Hayat Romanında Tarihsel ve Kültürel Alegoriler" başlıklı tezi ile yüksek lisansını bitirdi. Bu süre içerisinde bir yıl Güney Afrika Cumhuriyeti’nde Cape Town Üniversitesinde African Studies Bölümünde Afrika edebiyatı ve postkolonyalizm çalıştı. TRT İstanbul Televizyonu kültür sanat programları için uzun süre metin yazarlığı yaptı. İstanbul'da yaşamaktadır. Hikâye ve eleştiri kitaplarının yanı sıra Akçay Kitap-lık, Yedi İklim, Virgül, Kırklar, Hece, Hece Öykü, Adam Öykü, Parşömen, Kritik, Eylül Öykü, Özgür Edebiyat ve Hürriyet Gösteri gibi dergi ve gazetelerde yazılar yayımladı.

Edebiyat dünyasında hikâyeleri ile dikkat çekmiştir. 1990'da Çukurova Üniversitesi yılları onun hayatının dönüm noktası olmuştur. Üniversite yıllarında önce düşünce kitapları okumaya başlayan yazarın hayatındaki ilk kırılma noktası Ebubekir Eroğlu ile tanışmasıdır. 1996'da tanıştığı Eroğlu ile sonraki yıllarda da görüşmeye devam etmiştir. Edebiyata dair ilk yazıları 1994'te kitap tanıtımı ve söyleşiler ile başlamıştır. Adana'da bulunduğu yıllarda Selam adlı bir gazete ve Edebiyat Yaprağı adlı dergi çalışmasında bulunmuştur. Edebiyat anlamında ilk ciddi yazıları 1996'da Kitap dergisinde yayınlanmaya başlamıştır. Edebiyata olan bu ilgisi Çukurova Üniversitesinde 7 yıllık Makine Mühendisliği eğitimini son sınıfta bırakıp Bilgi Üniversitesi Karşılaştırmalı Edebiyat Bölümüne başlamasına neden olmuştur. Burada ders aldığı hocaları Murat Belge ve Jale Parla, Ahmet Sait Akçay'ın edebiyat anlayışında etkili olmuştur. İlk hikâyeleri Adam Öykü, Yedi İklim ve Hece dergilerinde çıkmaya başladı. Ahmet Sait Akçay, özellikle 90 Kuşağı diye adlandırılan içinde bulunduğu kuşakla iletişimini de 2000 yılında başlattı ve İnan Çetin, Sema Kaygusuz, Ömer Ayhan, Akın Sevinç, Rıza Kıraç, Özen Yula, Murat Sohtorik ve daha pekçok yazarla düzenli olarak her cuma günleri Leylek Kafe'de edebiyat buluşmaları gerçekleştirdi. Yapılan toplantılarda öyküler, yazılar tartışıldı (Uludağ, 2012). Ahmet Sait Akçay hem içerik hem de biçimsel yönden farklı bir hikâye anlayışı ile ortaya çıkmıştır. Hikâyelerinde de denemelerinde de eleştirel tonu duyulmaktadır. Yazar bir röportajında bu eleştiri tonuna dair şu açıklamada bulunmuştur: "Her iddialı metnin aslında eleştirel bir format taşıması gerektiğini düşünüyorum. Çünkü, edebiyatın yenisi, o güne kadar üretilen geleneği altüst etme çabasına girmek durumundadır. Öncü metinlerin önceki kuşaklarla ilişkisini bu çatışma üzerinden okumak lâzım. Kurmaca da kendi çizgisinde zikzaklarla, yeniliklerle ilerlemek durumundadır. Rus Biçimcilerden Victor Shklovsky’nin sözünü şöyle değiştirerek aktarayım: Her yeni metin, bir önceki metinlere yapılan saldırıdır." (Kaplan, 2019). Bu açıklamaları Akçay'ın zaman zaman sert denilecek tonda eleştirilerini bilinçli yaptığını göstermektedir. Yazar, eleştirilerinde özellikle İslamcı genç kuşak yazarlarını ve onların eserlerini hedef alır. Bellekteki Huriler adlı kitabı hidayet romanları ve bu romanların yazarlarına dair sert eleştiriler içermesi ile gündem olmuştur. Hikâyelerinde toplumsal gerçekçi anlayışa karşı çıkmaktadır. 30'lu 40'lı yılların sesini yeni kuşakta duymak istemez. İlk hikayelerinde döneme eklemlenmeye çalışan yazar, zamanla kendi üslubunu oluşturmaya başlamıştır. Eserlerinde bilinçli cümle deformasyonları ile yapıbozum anlayışını kullanmıştır. Tek bir gerçeği anlatan hikâyelerin devrinin bittiğini düşünmektedir. Mukavemet kitabıyla çok çok kısa hikâye örnekleri vermiştir. Amacı hikâyede yeni biçimler denemek olduğu kadar, onun şiirden farklı bir tür olduğunu da kanıtlamaktır. Ahmet Sait Akçay hikâye yazarı yönünün yanısıra eleştirmen yönü de vardır. Eleştiri anlayışı metin odaklıdır. Metni merkeze alan okumalar yapıp yazar ve eseri hakkında değerlendirmelerde bulunmuştur. Bunun en önemli örneğini de Orhan Pamuk'u eleştirdiği eseridir.

Kaynakça

Evren, Mustafa Ökkeş (2016). "Adana'nın Kültür ve Edebiyat Mekânı: Ulu Câmi Şadırvanı". Türk Dili Dergisi. s.72-82. http://www.tdk.gov.tr/images/20160721.pdf (Erişim Tarihi: 20.01.2019).

Kaplan, Sinan (?). "Gerçeklik saplantısına itirazım var". http://www.on5yirmi5.com/kitap/kultur-sanat/edebiyat/46528/gerceklik-saplantisina-itirazim-var.html (Erişim Tarihi: 20.01.2019).

Uludağ, Ferhat (2012). "Kendi Mecrasının Peşinde: Ahmet Sait Akçay". https://www.xing.com/communities/posts/kendi-mecrasinin-pesinde-ahmet-sait-akcay-1005255357 (Erişim Tarihi: 16.01.2019).

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: ARAŞ. GÖR. CENNET ALTUNDAŞ
Yayın Tarihi: 05.02.2019
Güncelleme Tarihi: 09.11.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
SiyabestâKaknüs Yayınları / İstanbul2001Hikâye
HayyEylül Yayınları / İstanbul2002Hikâye
Bellekteki HurilerSelis Kitapları / İstanbul2006Eleştiri
MukavemetProfil Kitap / İstanbul2011Hikâye
Okumanın Farkı Orhan PamukPozitif Yayınları / İstanbul2011İnceleme
Cape Town ÖyküleriOkur Kitaplığı / İstanbul2012Hikâye

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1ZÂRÎ, AlÎ Efendid. ? - ö. 1777Doğum YeriGörüntüle
2DÜRCÎ, Zülfikâr Dürcî Efendid. 1814 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3HALİL KARGINd. 1923 - ö. 2009Doğum YeriGörüntüle
4Okay Tiryakioğlud. 13 Eylül 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Cengiz Hakkı Zariçd. 5 Ocak 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Barbaros Altuğd. 1972 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Ercüment Ekrem Talud. 1888 - ö. 16 Aralık 1956MeslekGörüntüle
8M. Bozkurt Güvençd. 16 Temmuz 1926 - ö. 10 Aralık 2018MeslekGörüntüle
9Ali Yürükd. 18 Haziran 1940 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Gürçin Karaş Dumand. 1977 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Servet Mehterbaşıoğlud. 1927 - ö. 25 Nisan 1987Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Adnan Tahir Tand. 1920 - ö. 9 Haziran 1978Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13KELAMÎ/GÖLLETLİ KELAMİ BABA, Ahmetd. 1847 - ö. 1927Madde AdıGörüntüle
14Ahmet Avni Konukd. 1868 (h. 1287) - ö. 14 Mart 1938Madde AdıGörüntüle
15Ahmet Kabaklıd. 24 Mayıs 1924 - ö. 8 Şubat 2001Madde AdıGörüntüle