Madde Detay
DÜRRÎ, Dürrî-i Yek-çeşm, Ahmed
(d. ?/? - ö. 1135/1722-23)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 18. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Dürrî’nin asıl adı Ahmed’dir. Kaynakların belirttiğine göre Van’da doğdu (İnce 2005: 302; Çapan 2005: 189; Abdulkadiroğlu 1999: 80). Doğum tarihi tam olarak bilinmemekle beraber onun 1125 / 1713-14 yılında Anadolu Muhasebecisi olduğu (Ürkündağ 2006) bilgisini göz önünde bulundurarak on yedinci asrın son çeyreğinde doğduğunu söylemek mümkündür. Bir gözünü kaybetmesi nedeniyle "Yek-çeşm" sıfatıyla adlandırıldı (Abdulkadiroğlu 1999: 80; Çiftçi: 130). Fatin Tezkiresi'nde onun bu yönüyle ilgili bir beyit mevcuttur:
Hâk-i pâyin kühli için bu iki çeşm-i sefîd
Birbiriyle ceng idüp âhir biri oldı şehîd (Çiftçi: 130)
Genç yaşta İstanbul’a geldi ve kısa zamanda yeteneğini göstererek vezirlerin ve bazı devlet erkânının ilgisini çekmeyi başardı. 1713 senesinde kâtiplik görevine getirildi. Sâlim Efendi’nin belirttiğine göre bu görevde yüksek makamlara getirilmiş olup söz bilir ve işinin ehli biridir (İnce 2005: 302). Şair 1132 /1719-20 tarihinde sultan III. Ahmed tarafından İran’a elçi olarak görevlendirildi. Devrin sadrazamı Nevşehirli Damad İbrahim Paşa, İran’da meydana gelen siyasi olayları daha yakından izlemek ve olayların iç yüzünü tam anlamıyla öğrenmek, bir taraftan Ruslar’ın öte taraftan Afganların baskısı altında kalarak sıkıntılı günler yasayan İran’a Osmanlı Devleti’nin kudretini göstermek, bunların yanında Osmanlıların İran’a dogru yayılacağı hakkındaki haberlerin doğru olmadığını İranlılara bildirmek amacıyla Osmanlı devlet adamlarından, Haraç Muhasebecisi görevinde bulunan Dürrî Ahmed Efendi’ye görev vermiştir (Unat 2008: 59; Ürkündağ 2006). Şairin bu göreve seçilmesinde Farsçaya vukufiyeti de etkili olmuştur. Şair, Sefâretnâme’sinde belirttiğine göre bu görevi başarıyla yerine getirdikten sonra 1721 yılında İstanbul’a geri döndü. Dönüşü esnasında memleketi Van’a uğradı ve burada ana babasının hayratına bir miktar para harcadı, birkaç mescit, bir medrese ve bir tekke tamir edip çeşmeler yaptırdı (Ürkündağ 2006: 104). 1135/1722-23 senesinde İstanbul’da vefat etti. Kaynaklar onun Sa'dî ve Feyzî adında iki kardeşi olduğunu belirtirler (İnce 2005: 302; Ürkündağ 2006: 38). Sa'dî ve Feyzî aynı zamanda şairdirler. Feyzî’nin adı Sâlih olup günümüze herhangi bir eseri intikal etmemiştir. Sa'dî ise Acem Sa'dî olarak da bilinip asıl adı Abdulbaki’dir. Bu iki kardeşi de Dürrî gibi istanbul’a gelip memuriyet görevlerinde bulunmuşlardır (İnce 2005: 397).
Dürrî’nin şiirde ve nesirde yetenekli olduğu dönem kaynaklarınca da vurgulanmıştır. Şiirde bilhassa tarih düşürme sanatında öne çıkmış, dönemindeki pek çok hadiseye ve yapıya tarih düşürmüştür. Onun bu yeteneğinin kardeşlerinde de mevcut olduğu ve ailece göz açıp kapayıncaya kadar tarih düşürebildikleri Salim Tezkiresi'nde kaydedilmektedir (İnce 2005: 303). Dürrî’nin Dîvânı’nın yarıya yakını tarih kıtalarından oluşmaktadır. Onun bilhassa Sultan III. Ahmed’in yakalandığı çiçek hastalığından kurtulması üzerine yazdığı Sıhhatnâme’si bilinmektedir. Dürrî’nin tarih kıtaları daha çok devrinin sultanı ve şehzadeleri; devlet adamlarının paye elde edişi, başarıları ve ölümleri; bu devirde yapılan binalar ve denizcilik üzerinedir (Bağrıaçık 2001: 333-347).
Dürrî’nin en tanınmış eseri Sefâretnâme’sidir. Eserde, 1720-21 yılları arasındaki İran elçiliği görevi nedeniyle kaleme aldığı eserinde Bağdat üzerinden İran sınırına geçişi ve buradan Tahran’a kadar olan yolculuğu, İran’daki valiler, vezirler ve Şah’la olan konuşmaları, bu seyahat esnasında görüp karşılaştığı diğer yerler ve hadiseler hakkındaki değerlendirmeleri kaleme alınmıştır. Eserde İran karşısında daha güçlü ve diri olan bir devletin tepeden bakışı dikkatten kaçmaz (Ürkündağ 2006). Bu eserin yurt içi ve yurt dışı kütüphanelerinde dokuz yazma üç de basma nüshası mevcuttur.
Dürrî’nin bilinen diğer eseri ise tek nüshası Süleymaniye Kütüphanesi’nde Esad Efendi kısmında 3409 numarayla kayıtlı Dîvân’ıdır. Dîvân yaklaşık üç bin beş yüz beyittir. Dîvân ’daki tarih kıt’aları eserin önemli bir kısmını oluşturur (Bağrıaçık 2001).
Kaynakça
Abdulkadiroğlu, Abdulkadir (hzl.) (1999). İsmail Beliğ Nuhbetü’l-Asâr Li-Zeyli Zübdetü’l Eş’âr. Ankara: AKM Yay. 80.
Bağrıaçık, M. Ziya (2001). "Dürrî’nin Tarih Manzumelerinde Lale Devri". Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi 10: 333-347.
Çapan, Pervin (hzl.) (2005). Mustafa Safâyî Efendi Tezkire-i Safâyî, (Nuhbetü’l-Âsâr Min Fevâ’idi’l-Eşâr) İnceleme-Metin-İndeks. Ankara: AKM Yay. 189.
Çiftçi, Ömer (2017). Fatîn Tezkiresi (Hâtimetü’l-Eşâr). https://
İnce, Adnan (hzl.) (2005). Tezkiretü’ş-Şu’arâ Sâlim Efendi. Ankara: AKM Yay. 302.
Unat, Faik Reşat (2008). Osmanlı Sefirleri ve Sefaretnameleri. Ankara: TTK Yay.
Ürkündağ, Ayhan (2006). Ahmed Dürrî Efendi’nin İran Sefaretnamesi. Yüksek Lisans Tezi. Afyon: Kocatepe Üniversitesi.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ MURAT ÖZTÜRKYayın Tarihi: 16.10.2014Güncelleme Tarihi: 07.10.2021Eserlerinden Örnekler
Sultan III. Ahmed İçin Yazılan Sıhhatname’den
Hamdulillâh kim edip lutf cenâb-ı Kirdgâr
Buldu sıhhat hazret-i şâhenşeh-i Cem-iktidâr
Hak bu kim fikrinden ol zât-ı hümâyûn-tal’atin
Muztarib olmuş idi bi’l-cümle sıgâr u kibâr
Dem-be-dem el kaldırıp dergâh-ı Hakk’a hamd kıla
Cân u dilden derler idi yâ Ganî perverdigâr
Senden ümmîd eyleriz ol zât-ı pâkin sıhhatin
Sen kıl anı cümle illetten ilâhî dest-kâr
Hak budur kim inhirâfından mizâc-ı pâkinin
Oldu gûyâ ser-te-ser eczâ-yı ‘âlem bî-karâr
Vâkı’â âlem tezelzül bulmamak mümkün müdür
Kâlıb-ı dünyâya zîrâ rûhdur ol şehriyâr
Rûh olunca nâ-hoş elbette beden bîmâr olur
Rûhdur kasr-ı ten istihkamına çün kim medâr
Hâsılı rûh-ı musavvirdir bu server ‘âleme
Çok zamân yâ Rab anı tahtında eyle ber-karâr
Tâ ezelden gerçi kim olmuşdu mahbûbu’l-kulûb
Cümle halk-ı âleme ol şehriyâr-ı nâmdâr
Ya’ni oldukça süvâr-ı rahş-ı devlet şânile
Seyr edenler tal’at-i pâkin ederdi iftihâr
Muktezâ-yı rûzgâr-ı dehr-i pür-âzâr ile
Kondu mir’ât-ı zamîr-i pâkine çün kim gubâr
Gûş edenler illet-i cân-sûzunu bî-tâb olur
Taşlarla gömgök etdi tenlerin dîvâne-vâr
Sıhhat-i zât-ı hümâyunun edip Hak’dan ricâ
Halk-ı âlem gece vü gündüz ederdi âh u zâr
......
Gerçi buldu âkıbet ol menbâ’-ı ayn-ı şifâ
Hayli zahmet çekdi ammâ bir zaman leyl ü nehâr
Gûyiyâ şimdi mükâfât-ı ten-i bîmârına
Bir çiçekli hil'at ihsân eyledi perverdigâr
Yâ benekli atlas-ı zer-târdır pür-nakş u zîb
Destgâh-ı gaybdan gönderdi anı Kirdigâr
Yâ İlâhî öyle ümmîd eyleriz ki bir dahi
Ermeye ol zâta bir ‘illet nihân u âşikâr
Ser-firâz-ı tâc olup tahtında İskender gibi
Himmet ile eyleye ‘ömr-i tâbî’ide karâr
Zât-ı pâki dem-be-dem sa’at-be-sa’at gün be gün
‘Afiyetler kesb ede âlemde Dürrî bî-şumâr
Olmaya nâzük teni âzürde-i dest-i tabîb
Görmeye ‘ömründe zahmet ol vücûd-ı kâm-kâr
(Çapan 2005: 191-193).
Gazel
O şeb ki sâki-i ra’nâ yürür turur oturur
Ayag u şem’-i ahibbâ yürür turur oturur
Ne hâldir bu ki seyyâre vü sevâbit ü hâk
Hevâ-yı ‘aşk ile yürür turur oturur
Bahâra şükr ederek cûy u serv ü sebze-i bâğ
Bu gülşen içre ne zîbâ yürür turur oturur
Düşüp telâtum-ı gird-âb-ı bahr-ı ‘aşka gönül
Misâl-i keşti-i deryâ yürür turur oturur
Bilir mi sor harekât u sükûn u hayreti
Egerçi Dürri-i şeydâ yürür turur oturur
(Çiftçi 2017: 129).
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 16.10.2014Güncelleme Tarihi: 07.10.2021Eserlerinden Örnekler
Sultan III. Ahmed İçin Yazılan Sıhhatname’den
Hamdulillâh kim edip lutf cenâb-ı Kirdgâr
Buldu sıhhat hazret-i şâhenşeh-i Cem-iktidâr
Hak bu kim fikrinden ol zât-ı hümâyûn-tal’atin
Muztarib olmuş idi bi’l-cümle sıgâr u kibâr
Dem-be-dem el kaldırıp dergâh-ı Hakk’a hamd kıla
Cân u dilden derler idi yâ Ganî perverdigâr
Senden ümmîd eyleriz ol zât-ı pâkin sıhhatin
Sen kıl anı cümle illetten ilâhî dest-kâr
Hak budur kim inhirâfından mizâc-ı pâkinin
Oldu gûyâ ser-te-ser eczâ-yı ‘âlem bî-karâr
Vâkı’â âlem tezelzül bulmamak mümkün müdür
Kâlıb-ı dünyâya zîrâ rûhdur ol şehriyâr
Rûh olunca nâ-hoş elbette beden bîmâr olur
Rûhdur kasr-ı ten istihkamına çün kim medâr
Hâsılı rûh-ı musavvirdir bu server ‘âleme
Çok zamân yâ Rab anı tahtında eyle ber-karâr
Tâ ezelden gerçi kim olmuşdu mahbûbu’l-kulûb
Cümle halk-ı âleme ol şehriyâr-ı nâmdâr
Ya’ni oldukça süvâr-ı rahş-ı devlet şânile
Seyr edenler tal’at-i pâkin ederdi iftihâr
Muktezâ-yı rûzgâr-ı dehr-i pür-âzâr ile
Kondu mir’ât-ı zamîr-i pâkine çün kim gubâr
Gûş edenler illet-i cân-sûzunu bî-tâb olur
Taşlarla gömgök etdi tenlerin dîvâne-vâr
Sıhhat-i zât-ı hümâyunun edip Hak’dan ricâ
Halk-ı âlem gece vü gündüz ederdi âh u zâr
......
Gerçi buldu âkıbet ol menbâ’-ı ayn-ı şifâ
Hayli zahmet çekdi ammâ bir zaman leyl ü nehâr
Gûyiyâ şimdi mükâfât-ı ten-i bîmârına
Bir çiçekli hil'at ihsân eyledi perverdigâr
Yâ benekli atlas-ı zer-târdır pür-nakş u zîb
Destgâh-ı gaybdan gönderdi anı Kirdigâr
Yâ İlâhî öyle ümmîd eyleriz ki bir dahi
Ermeye ol zâta bir ‘illet nihân u âşikâr
Ser-firâz-ı tâc olup tahtında İskender gibi
Himmet ile eyleye ‘ömr-i tâbî’ide karâr
Zât-ı pâki dem-be-dem sa’at-be-sa’at gün be gün
‘Afiyetler kesb ede âlemde Dürrî bî-şumâr
Olmaya nâzük teni âzürde-i dest-i tabîb
Görmeye ‘ömründe zahmet ol vücûd-ı kâm-kâr
(Çapan 2005: 191-193).
Gazel
O şeb ki sâki-i ra’nâ yürür turur oturur
Ayag u şem’-i ahibbâ yürür turur oturur
Ne hâldir bu ki seyyâre vü sevâbit ü hâk
Hevâ-yı ‘aşk ile yürür turur oturur
Bahâra şükr ederek cûy u serv ü sebze-i bâğ
Bu gülşen içre ne zîbâ yürür turur oturur
Düşüp telâtum-ı gird-âb-ı bahr-ı ‘aşka gönül
Misâl-i keşti-i deryâ yürür turur oturur
Bilir mi sor harekât u sükûn u hayreti
Egerçi Dürri-i şeydâ yürür turur oturur
(Çiftçi 2017: 129).
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 07.10.2021Eserlerinden Örnekler
Sultan III. Ahmed İçin Yazılan Sıhhatname’den
Hamdulillâh kim edip lutf cenâb-ı Kirdgâr
Buldu sıhhat hazret-i şâhenşeh-i Cem-iktidâr
Hak bu kim fikrinden ol zât-ı hümâyûn-tal’atin
Muztarib olmuş idi bi’l-cümle sıgâr u kibâr
Dem-be-dem el kaldırıp dergâh-ı Hakk’a hamd kıla
Cân u dilden derler idi yâ Ganî perverdigâr
Senden ümmîd eyleriz ol zât-ı pâkin sıhhatin
Sen kıl anı cümle illetten ilâhî dest-kâr
Hak budur kim inhirâfından mizâc-ı pâkinin
Oldu gûyâ ser-te-ser eczâ-yı ‘âlem bî-karâr
Vâkı’â âlem tezelzül bulmamak mümkün müdür
Kâlıb-ı dünyâya zîrâ rûhdur ol şehriyâr
Rûh olunca nâ-hoş elbette beden bîmâr olur
Rûhdur kasr-ı ten istihkamına çün kim medâr
Hâsılı rûh-ı musavvirdir bu server ‘âleme
Çok zamân yâ Rab anı tahtında eyle ber-karâr
Tâ ezelden gerçi kim olmuşdu mahbûbu’l-kulûb
Cümle halk-ı âleme ol şehriyâr-ı nâmdâr
Ya’ni oldukça süvâr-ı rahş-ı devlet şânile
Seyr edenler tal’at-i pâkin ederdi iftihâr
Muktezâ-yı rûzgâr-ı dehr-i pür-âzâr ile
Kondu mir’ât-ı zamîr-i pâkine çün kim gubâr
Gûş edenler illet-i cân-sûzunu bî-tâb olur
Taşlarla gömgök etdi tenlerin dîvâne-vâr
Sıhhat-i zât-ı hümâyunun edip Hak’dan ricâ
Halk-ı âlem gece vü gündüz ederdi âh u zâr
......
Gerçi buldu âkıbet ol menbâ’-ı ayn-ı şifâ
Hayli zahmet çekdi ammâ bir zaman leyl ü nehâr
Gûyiyâ şimdi mükâfât-ı ten-i bîmârına
Bir çiçekli hil'at ihsân eyledi perverdigâr
Yâ benekli atlas-ı zer-târdır pür-nakş u zîb
Destgâh-ı gaybdan gönderdi anı Kirdigâr
Yâ İlâhî öyle ümmîd eyleriz ki bir dahi
Ermeye ol zâta bir ‘illet nihân u âşikâr
Ser-firâz-ı tâc olup tahtında İskender gibi
Himmet ile eyleye ‘ömr-i tâbî’ide karâr
Zât-ı pâki dem-be-dem sa’at-be-sa’at gün be gün
‘Afiyetler kesb ede âlemde Dürrî bî-şumâr
Olmaya nâzük teni âzürde-i dest-i tabîb
Görmeye ‘ömründe zahmet ol vücûd-ı kâm-kâr
(Çapan 2005: 191-193).
Gazel
O şeb ki sâki-i ra’nâ yürür turur oturur
Ayag u şem’-i ahibbâ yürür turur oturur
Ne hâldir bu ki seyyâre vü sevâbit ü hâk
Hevâ-yı ‘aşk ile yürür turur oturur
Bahâra şükr ederek cûy u serv ü sebze-i bâğ
Bu gülşen içre ne zîbâ yürür turur oturur
Düşüp telâtum-ı gird-âb-ı bahr-ı ‘aşka gönül
Misâl-i keşti-i deryâ yürür turur oturur
Bilir mi sor harekât u sükûn u hayreti
Egerçi Dürri-i şeydâ yürür turur oturur
(Çiftçi 2017: 129).
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Sultan III. Ahmed İçin Yazılan Sıhhatname’den
Hamdulillâh kim edip lutf cenâb-ı Kirdgâr
Buldu sıhhat hazret-i şâhenşeh-i Cem-iktidâr
Hak bu kim fikrinden ol zât-ı hümâyûn-tal’atin
Muztarib olmuş idi bi’l-cümle sıgâr u kibâr
Dem-be-dem el kaldırıp dergâh-ı Hakk’a hamd kıla
Cân u dilden derler idi yâ Ganî perverdigâr
Senden ümmîd eyleriz ol zât-ı pâkin sıhhatin
Sen kıl anı cümle illetten ilâhî dest-kâr
Hak budur kim inhirâfından mizâc-ı pâkinin
Oldu gûyâ ser-te-ser eczâ-yı ‘âlem bî-karâr
Vâkı’â âlem tezelzül bulmamak mümkün müdür
Kâlıb-ı dünyâya zîrâ rûhdur ol şehriyâr
Rûh olunca nâ-hoş elbette beden bîmâr olur
Rûhdur kasr-ı ten istihkamına çün kim medâr
Hâsılı rûh-ı musavvirdir bu server ‘âleme
Çok zamân yâ Rab anı tahtında eyle ber-karâr
Tâ ezelden gerçi kim olmuşdu mahbûbu’l-kulûb
Cümle halk-ı âleme ol şehriyâr-ı nâmdâr
Ya’ni oldukça süvâr-ı rahş-ı devlet şânile
Seyr edenler tal’at-i pâkin ederdi iftihâr
Muktezâ-yı rûzgâr-ı dehr-i pür-âzâr ile
Kondu mir’ât-ı zamîr-i pâkine çün kim gubâr
Gûş edenler illet-i cân-sûzunu bî-tâb olur
Taşlarla gömgök etdi tenlerin dîvâne-vâr
Sıhhat-i zât-ı hümâyunun edip Hak’dan ricâ
Halk-ı âlem gece vü gündüz ederdi âh u zâr
......
Gerçi buldu âkıbet ol menbâ’-ı ayn-ı şifâ
Hayli zahmet çekdi ammâ bir zaman leyl ü nehâr
Gûyiyâ şimdi mükâfât-ı ten-i bîmârına
Bir çiçekli hil'at ihsân eyledi perverdigâr
Yâ benekli atlas-ı zer-târdır pür-nakş u zîb
Destgâh-ı gaybdan gönderdi anı Kirdigâr
Yâ İlâhî öyle ümmîd eyleriz ki bir dahi
Ermeye ol zâta bir ‘illet nihân u âşikâr
Ser-firâz-ı tâc olup tahtında İskender gibi
Himmet ile eyleye ‘ömr-i tâbî’ide karâr
Zât-ı pâki dem-be-dem sa’at-be-sa’at gün be gün
‘Afiyetler kesb ede âlemde Dürrî bî-şumâr
Olmaya nâzük teni âzürde-i dest-i tabîb
Görmeye ‘ömründe zahmet ol vücûd-ı kâm-kâr
(Çapan 2005: 191-193).
Gazel
O şeb ki sâki-i ra’nâ yürür turur oturur
Ayag u şem’-i ahibbâ yürür turur oturur
Ne hâldir bu ki seyyâre vü sevâbit ü hâk
Hevâ-yı ‘aşk ile yürür turur oturur
Bahâra şükr ederek cûy u serv ü sebze-i bâğ
Bu gülşen içre ne zîbâ yürür turur oturur
Düşüp telâtum-ı gird-âb-ı bahr-ı ‘aşka gönül
Misâl-i keşti-i deryâ yürür turur oturur
Bilir mi sor harekât u sükûn u hayreti
Egerçi Dürri-i şeydâ yürür turur oturur
(Çiftçi 2017: 129).
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | UMMÂN BABA/UMMÂNÎ/UMMÂN, Umman Kadri Poyrazoğlu | d. 1936 - ö. 15.05.2016 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | NUR MEMED | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | TELLİOĞLU/CİHANÎ, Mehmet Emin Tellioğlu | d. 1927 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | UMMÂN BABA/UMMÂNÎ/UMMÂN, Umman Kadri Poyrazoğlu | d. 1936 - ö. 15.05.2016 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
5 | NUR MEMED | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
6 | TELLİOĞLU/CİHANÎ, Mehmet Emin Tellioğlu | d. 1927 - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
7 | UMMÂN BABA/UMMÂNÎ/UMMÂN, Umman Kadri Poyrazoğlu | d. 1936 - ö. 15.05.2016 | Meslek | Görüntüle |
8 | NUR MEMED | d. ? - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
9 | TELLİOĞLU/CİHANÎ, Mehmet Emin Tellioğlu | d. 1927 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
10 | UMMÂN BABA/UMMÂNÎ/UMMÂN, Umman Kadri Poyrazoğlu | d. 1936 - ö. 15.05.2016 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | NUR MEMED | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | TELLİOĞLU/CİHANÎ, Mehmet Emin Tellioğlu | d. 1927 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | UMMÂN BABA/UMMÂNÎ/UMMÂN, Umman Kadri Poyrazoğlu | d. 1936 - ö. 15.05.2016 | Madde Adı | Görüntüle |
14 | NUR MEMED | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
15 | TELLİOĞLU/CİHANÎ, Mehmet Emin Tellioğlu | d. 1927 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |