KUL KALENDER, Kalender Gürer

(d. 1949 / ö. -)
âşık, anestezist
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Kalender Gürer 1949 yılında Isparta’nın Senirkent ilçesine bağlı Uluğbey kasabasında doğmuştur. İlkokulu köyünde ortaokulu Senirkent ilçesinde tamamlamıştır. 1970 yılında Burdur Sağlık Lisesinden mezun olmuş, ardından Sosyal Güvenlik ve Çalışma Bakanlığının açmış olduğu bir yıllık Anestezi ve Reanimasyon stajını tamamlamış ve anestezist olarak 26 yıl yurdun çeşitli illerinde görev yapmıştır. Aynı kurumdan emekli olan Kul Kalender, hâlen Çanakkale'de yaşamaktadır. Sosyal içerikli şiirler de yazan Kul Kalender, yurt içinde pek çok konsere katılarak sanatını icra etmiştir. 1999 yılından beri Ankara merkezli Halk Ozanları Vakfına üye olan âşık, sosyal faaliyetlerini orada sürdürmeye devam etmektedir. TRT Ankara Radyosunda ve çeşitli özel televizyon kanallarında düzenlenen âşıklık konulu programlara katılmıştır. Yunus Emre, barış, doğa, Atatürk konulu yarışmalarda çeşitli ödüller almıştır. Eserleri, Halk Ozanları Vakfının yıllık olarak çıkardığı Halk Ozanları antolojilerinde ve Çanakkale’deki yerel dergilerde yayımlanmıştır.

Âşık, öğrencilik dönemlerinde saza, söze, sanata, sosyal faaliyetlere ilgi duymuş, yaşadığı çevrenin ozanlarının konserlerine ve toplantılarına giderek onları dinlemiştir. Âşıklık geleneğine ilgisi, onu şiirler yazmaya, saz çalmaya yöneltmiş olup yazdığı şiirlerde Alevi-Bektaşi büyüklerine duyduğu sevgi, aşk, birlik ve beraberlik gibi konuları işlemiştir. Âşığın “manevî pirlerim” diye tabir ettiği kişiler Pir Sultan Abdal, Hatayî, Kaygusuz Abdal, Kul Himmet ve Yunus Emre’dir. Yakın dönem ozanlarından ise Âşık Veysel, Âşık Mahzuni Şerif, Muharrem Ertaş ve Neşet Ertaş’tan etkilenmiştir. İlk şiiri “İstemem Ey Anam Arama Beni” adlı şiiridir. Toplumun ve insanların eksik ve hatalı yönlerini ele alan ve âşık şiirinde önemli yer tutan şiir türleri genel anlamda satirik şiir (yergi şiiri) olarak adlandırılmaktadır. Âşık Kul Kalender’in şiirlerinde aşk, Alevi- Bektaşi mistisizmi, geçmişe duyulan özlem gibi konuların yanında toplumsal ve siyasal eleştiri de yoğun biçimde yer almaktadır. Bu bağlamda âşığın dünya görüşünün, meslek yaşantısının ve hayat tecrübesinin izlerinin taşlamalarına yansıdığını söylemek mümkündür.

Kaynakça

Yolcu, M. Ali (2018). Âşık Kul Kalender (Hayatı, Sanatı, Şiirleri). Çanakkale: Paradigma Akademi Yay.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DOÇ. DR. MEHMET ALİ YOLCU
Yayın Tarihi: 16.11.2018
Güncelleme Tarihi: 08.12.2020

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1KÂDİRÎ, Abdülkadir Hamîdî Efendid. ? - ö. 1548Doğum YeriGörüntüle
2ALİ Çelebi, KINALI-ZÂDEd. 1510 - ö. 22 Ocak 1572Doğum YeriGörüntüle
3Gülser Hünükd. 01 Nisan 1954 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Seçkin Gündüzd. 1949 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Yusuf Dursund. 01 Ocak 1949 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Selim İlerid. 30 Nisan 1949 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7MEŞEDİ İSGENDERd. 1874 - ö. 1943MeslekGörüntüle
8VELİ AYKARd. 1954 - ö. ?MeslekGörüntüle
9PERİŞAN, Vartand. 1820 - ö. 1881MeslekGörüntüle
10HASAN ALTINKEKİÇd. ? - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11KUL FAKİR/MOLLA HÜSEYİN, Osmand. 1880 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12MEHMET DOĞANd. 1900 - ö. 1982Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13TURSUNÎ, Adem Tursund. 01.12.1955 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14YOLÇU MAHARRAMOVd. 1943 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15NEVRUZ BACI/NEVRUZA, Nevruz Oylumd. 1932 - ö. 10.10.1995Madde AdıGörüntüle