Madde Detay
KURŞUNÎ/NOKSANÎ/TEVHİDÎ/AVCI HACI DELİ YÜCEL BEY, Yücel Uğur Kılıçyaldır
(d. 13.07.1946 / ö. -)
âşık, memur
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Yücel Uğur Kılıçyaldır olan Âşık Avcı Hacı Deli Yücel Bey, 13 Temmuz 1946 tarihinde doğar. Âşık Avcı Hacı Deli Yücel Bey, şiirlerinde daha çok Kurşuni mahlasını kullanır. Kurşuni mahlasından başka Tevhidi ve latife yollu Noksani mahlasını kullanarak yazdığı şiirleri de bulunur. Adana ve çevresi tarafından Deli Yücel olarak tanınır ve sevilir (Yumuşak 2008: 2). Âşık, doğumunu şöyle aktarır: "Adana garından hareketle Niğde’nin Bor kazasına yaylaya gitmek üzere meşhur yayla treni Postanın Ulukışla İstasyonunda tam dört buçuk saat rötar yapmasına dayanamayarak büyük bir sıkıntı ve stres içinde kalıp henüz yedi buçuk ay yirmi beş günlük iken Bor istikametine doğru hareket hâlindeki trende şimendifer, kondüktör ve yolcuların yardımı ile 13 Temmuz 1946 yılı Cuma günü Saat 21.50'de dünyaya gelmişim." (Yumuşak 2008: 2).
Âşığın soyu baba tarafından Arnavutluk'a dayanır. Dedesi Tekirdağ kökenlidir. Âşığın dedesi Adana’nın ilk belediye başkanlarından Süleyman Saib Efendi'dir. Süleyman Saib Efendi, belediye başkanlığının dışında Tarsus Evkaf Müdürlüğü de yapar. Babası, Türkiye’nin en uzun süre öğretmenlik yapan kişisidir. Tam kırk sekiz yıl öğretmenlik yapan babası aynı zamanda şairdir ve şiirlerinde "Şahım" mahlasını kullanır. Âşık Avcı Hacı Deli Yücel Bey, Adana'da Vehbi Kılıçyaldır’ın oğlu olarak da tanınır. Annesi Enstitü Mezunu Nazlı Kılıçyaldır'dır. Kendisi Tarsuslu Cumali Ağazadelerden olup, on beş bin dönüm toprak ağası Mustafa Koçak Efendi'nin torunudur (Yumuşak 2008: 2-3).
Âşık Avcı Hacı Deli Yücel Bey, ilkokul öğretmeni olarak iş hayatına başlar. Askerliğini er öğretmen olarak Mardin’in Nusaybin İlçesinde yapar (Yumuşak 2008: 4). Eşi Ayla Hanımla aynı dairede çalışırken tanışmış, bu arkadaşlık giderek aşka dönüşmüş ve Ayla Hanımı kaçırmasıyla evlilikle noktalanmıştır. Âşık, üç kız bir erkek evlat sahibidir (Yumuşak 2008: 6). O, birkaç kere Mevlevi, Rufai ve Kadiri tarikatlarının zikir törenlerinde bulunur. Âşık, çeşitli tarikat toplantılarında bulunduğunu fakat hiçbirine bağlanamadığını, sade bir Müslüman olduğunu söyler (Yumuşak 2008: 7).
Âşık Avcı Hacı Deli Yücel Bey'i âşıklığa hazırlayan başlıca etkenler beşer aşkı, doğa aşkı, evlat sevgisi ve ilahi aşktır. Gördüğü güzellikleri, çirkinlikleri, aksaklıkları dile getirme çabası hareket noktasıdır. Tam bir usta çırak ilişkisi içinde yetişmez. Aile ortamı, arkadaş ortamı ve şiire olan kişisel yatkınlığı âşıklığa başlamasında ana etkendir. İlham kaynağı ,içinde gem vuramadığı duygulardır. Âşık, Karaisalı Âşıklar Bayramı'na defalarca katılmış olup avcı ve atıcı olması sebebiyle Âşık Vahap Kocaman tarafından kendisine "Kurşuni" mahlası verilir. Âşık Feymani tarafından ise dindar bir kişi olduğu için Tevhidi mahlası verilir (Yumuşak 2008: 7-8). Noksani mahlasını ise daha çok latife yollu şiirlerinde kullanmaktadır. Daha çok aşk, doğa, hayvanlar, güzelleme, kahramanlık ve taşlama üzerine şiirleri olan âşığın gündeme ilişkin şiirleri dışında konusu farklı şiirleri de mevcuttur (Yumuşak 2008: 8).
Yücel Bey, ilk iptidai sazını 1963 yılında Tepebağ Ortaokulunda okurken onun müzik kabiliyetinin farkına varan Müzik Öğretmeni Müheyyet Oksay Hanımefendi'nin teşvikiyle çalmaya başlar. O günden bu güne saz dâhil 16 parça enstrüman çalmayı öğrenen âşık, tam bir müzik üstadıdır (Yumuşak 2008: 9).
Kaynakça
Yumuşak, Nazlı Turna (2008). Âşık Avcı Hacı Deli Yücel Bey, Hayatı-Şiirleri. Yayımlanmamış Bitirme Tezi. Adana: Çukurova Üniversitesi.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DOÇ. DR. REFİYE ŞENESENYayın Tarihi: 27.03.2019Güncelleme Tarihi: 08.12.2020
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 27.03.2019Güncelleme Tarihi: 08.12.2020
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 08.12.2020
İlişkili Maddeler
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | SÜRÛRÎ/HÜZNÎ/HEVÂYÎ, Seyyid Osman Efendi | d. 2 Şubat 1752 - ö. 2 Şubat 1814 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | Yılmaz Güney | d. 01 Nisan 1937 - ö. 09 Eylül 1984 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | CEYHANÎ, Durmuş Ali Sayıcı | d. 13.01.1964 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | SÜRÛRÎ/HÜZNÎ/HEVÂYÎ, Seyyid Osman Efendi | d. 2 Şubat 1752 - ö. 2 Şubat 1814 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | Yılmaz Güney | d. 01 Nisan 1937 - ö. 09 Eylül 1984 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | CEYHANÎ, Durmuş Ali Sayıcı | d. 13.01.1964 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | SÜRÛRÎ/HÜZNÎ/HEVÂYÎ, Seyyid Osman Efendi | d. 2 Şubat 1752 - ö. 2 Şubat 1814 | Meslek | Görüntüle |
8 | Yılmaz Güney | d. 01 Nisan 1937 - ö. 09 Eylül 1984 | Meslek | Görüntüle |
9 | CEYHANÎ, Durmuş Ali Sayıcı | d. 13.01.1964 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
10 | SÜRÛRÎ/HÜZNÎ/HEVÂYÎ, Seyyid Osman Efendi | d. 2 Şubat 1752 - ö. 2 Şubat 1814 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | Yılmaz Güney | d. 01 Nisan 1937 - ö. 09 Eylül 1984 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | CEYHANÎ, Durmuş Ali Sayıcı | d. 13.01.1964 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | SÜRÛRÎ/HÜZNÎ/HEVÂYÎ, Seyyid Osman Efendi | d. 2 Şubat 1752 - ö. 2 Şubat 1814 | Madde Adı | Görüntüle |
14 | Yılmaz Güney | d. 01 Nisan 1937 - ö. 09 Eylül 1984 | Madde Adı | Görüntüle |
15 | CEYHANÎ, Durmuş Ali Sayıcı | d. 13.01.1964 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |