MÖHSÜN, Möhsün Remzî

(d. 23.07.1957 / ö. -)
âşık, kavalcı, tefçi
(Âşık / 20. Yüzyıl / Azeri)
ISBN: 978-9944-237-86-4

23 Temmuz 1957 tarihinde İran’ın Karadağ bölgesinin Zengabat köyünde doğan ve 1962 yılında ailesiyle birlikte Tebriz’e göç etmek zorunda kalan Âşık Möhsün Rezmî, 16 yaşında iken kaval (tef) eğitimi almaya karar verir. Mustafa Mustafazâde’nin yanında kaval eğitimi almaya başlar ve iki yıllık eğitiminin sonunda kavalcılığa başlar (Revan 2004: 76; Özdamar 2010; Abbasî vd. 2013: 362).

Kavalcılığa başladıktan sonra âşıklık eğitimi almaya karar verir ve yine kaval ustası da olan Mustafa Mustafazâde’nin yanında saz ve âşık edebiyatı almaya başlar. Üç yıllık eğitimin ardından kavalcılık yanında âşıklık yapmaya da başlar (Özdamar 2010).

Tebriz başta olmak üzere Karadağ’daki tüm şehir ve köylerdeki toy ve programlarda saz çalıp şiir okuyan, destan anlatan ve sanatını icra eden Âşık Möhsün Rezmî, günümüzde Tebriz’de yaşamaktadır. Tebriz Gecil Kapısı’ndaki Elseven Âşıklar Kahvesi’nin müdavimlerindendir (Özdamar 2010; Özdamar 2014: 184).

Ustasından “usta malı” şiirler ve destanlar öğrenen Âşık Möhsün Rezmî, âşıklığa başladıktan önce de şiir yaratıyormuş. Şiirlerinde “Möhsün” mahlasını kullanan Âşık Möhsün Rezmî, yarattığı şiirlerin bir kısmını toylarda ve çeşitli programlarda icra ettiğini söylemektedir (Özdamar 2010).

Âşık Möhsün Rezmî’nin şiirlerinde Azerbaycan kimliği ön plana çıkmaktadır. Azerbaycan olarak gördüğü topraklar, her ne kadar günümüzde İran sınırlarında kalsa da âşık bu toprakların, Azerbaycan’ın kadim topraklarından biri olduğunu bilir. Birçok şiirinde; Azerbaycan’ın özelliklerini sıralayan âşık için Azerbaycan; “Cennetsen, havan hoş rufdur insana/ Möhsün’em, yolunda gıymışam cana” mısralarındaki gibi cennetin bir yansımasıdır (Özdamar 2014: 183).

Kaynakça

Abbasi, Kazım, Ahad Ferehmendi, Ali Berazende, Mehemmed Alipur Makadem (2013). Tebriz Folkloru 1. Kitap (Tebriz’den Toplanmış Folklor Örnekleri). Bakü: Nurlan.

Âşık Möhsün Rezmî, 1957, Karadağ, okuma-yazmayı biliyor. Kavalcı ve âşık. [Fazıl Özdamar tarafından 26.07.2010 tarihinde, Tebriz Elseven Âşıklar Kahvesi’nde yapılan görüşme].

Özdamar, Fazıl (2014). Tebriz Âşıklık Geleneği ve Tebrizli Âşık Ali (Ali Feyzullahî Vahid). Ankara: Berikan Yay.

Revan, Ahmet Rovşen (1383/2004). Âşıklar - El Elçileri. Tahran: İntişarat-ı Hadi.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. FAZIL ÖZDAMAR
Yayın Tarihi: 23.02.2019
Güncelleme Tarihi: 02.12.2020

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1ÇINAR, Medine Çınard. 1957 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2HANBALA ŞAMAHILId. 1905 - ö. 1947Doğum YeriGörüntüle
3DEMİRCİ, Elekber Pâkzâd Heddadd. 1901 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4ÇINAR, Medine Çınard. 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5HANBALA ŞAMAHILId. 1905 - ö. 1947Doğum YılıGörüntüle
6DEMİRCİ, Elekber Pâkzâd Heddadd. 1901 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7ÇINAR, Medine Çınard. 1957 - ö. ?MeslekGörüntüle
8HANBALA ŞAMAHILId. 1905 - ö. 1947MeslekGörüntüle
9DEMİRCİ, Elekber Pâkzâd Heddadd. 1901 - ö. ?MeslekGörüntüle
10ÇINAR, Medine Çınard. 1957 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11HANBALA ŞAMAHILId. 1905 - ö. 1947Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12DEMİRCİ, Elekber Pâkzâd Heddadd. 1901 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13ÇINAR, Medine Çınard. 1957 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14HANBALA ŞAMAHILId. 1905 - ö. 1947Madde AdıGörüntüle
15DEMİRCİ, Elekber Pâkzâd Heddadd. 1901 - ö. ?Madde AdıGörüntüle