OSMAN TAŞTAN

(d. 1943 / ö. -)
âşık, öğretmen, çiftçi
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Osman Taştan 1943 yılında o dönemde Adana'ya bağlı olan ve günümüzde Osmaniye'ye bağlı bulunan Kadirli ilçesinin Azaplı (Avşarlar) köyünde doğmuştur. Soyu, iki yüz yıl önce Çukurova çevresine gelip Azaplı köyüne yerleşen Avşar boyunun Türkmen Ali kolundan gelir. Âşık, köyünde ilkokulu tamamladıktan sonra, 1957 yılında Düziçi Öğretmen Okulunda orta öğrenime başlar, kendi ifadesiyle oradan önce Antalya Öğretmen Okuluna, sonra da Antalya İvriz Öğretmen Okuluna sürülür ve orada lise eğitimini tamamlayarak öğretmenlik mesleğine adım atar. Âşık, 1960'lı yılların sonunda kendi köylerinde komşularının kızı olan Hürü Hanım ile evlenir ve bu evlilikten 3'ü oğlan 1'i kız olmak üzere 4 çocukları olur. Urfa'da 1965 yılında başladığı öğretmenlik hayatını 1994 yılında kendi köyünde tamamlar. Osman Taştan, Azaplı köyünde eşiyle birlikte yaşamını sürdürmekte ve çiftçilik yaparak geçimini sağlamaktadır (Arı 2009: 519).

Osman Taştan, âşıklığa başlamasında en önemli etkenin, çocukluk yıllarında ninesi Aniş Garı'dan dinlediği ağıtlar olduğunu ifade eder. Bunun üzerine bir kardeşini de genç yaşta kaybetmesinin âşıklığa başlamasında etkisi olduğunu söyler (Arı 2009: 519). Âşık, iyi derecede saz çalar. İrticali niteliği yoktur ve badeli bir âşık değildir. Usta çırak ilişkisi içerisinde yetişmeyen âşık, şiirlerinde mahlas kullanmaz ve kendi adını tapşırır.

Âşık, şiirlerinde 8'li (4+4, 5+3) ve 11'li (5+3) ölçü kullanır. Şiirlerinde genellikle yarım kafiyeyi tercih eden âşığın şiirlerinde redif hemen hemen her dize sonunda karşımıza çıkar. Âşığın şiirlerine bakıldığında bu şiirlerin çoğunun koşma tarzında güzelleme ve ağıt olduğu görülür. Âşığın söz konusu bu şiirlerde aşk, özlem, ayrılık, ölüm gibi temaları sıklıkla kullandığı dikkat çeker. Âşık, şiirlerinde ifadeleri güzelleştirmek için de tekrirleri, halk söyleyişlerini ve deyimleri yoğun olarak kullanır. Bunun yanı sıra âşığın, şiirlerinde doğrudan anlatımı, hikâye etmeyi, delil ve ispatla desteklemeyi ve nasihat etmeyi çoğu zaman tercih ettiği görülür (Arı 2009: 524).

Kaynakça

Arı, Bülent (2009). Adana'da Geçmişten Bugüne Âşıklık Geleneği (Karacaoğlan-1966). Adana: Altınkoza Yay.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DOÇ. DR. BÜLENT ARI
Yayın Tarihi: 27.12.2018
Güncelleme Tarihi: 09.12.2020

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1HESEN ABDALLId. 1962 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2KURBANÎ, Kurban Ali Piroğlu Kılıçd. 1923 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3SADIK AŞANd. 1971 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4Ayhan Güldaşd. 15 Ağustos 1943 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5ZEKİ AYHANd. 1943 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6RABİA, Rabia Zorlud. 1943 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7ZÂHİRÎ, Halil Halıcıd. 1905 - ö. ?MeslekGörüntüle
8VAHDETÎ, Mehmedd. 1834 - ö. 1894MeslekGörüntüle
9HACI MEHMET ARANd. 1938 - ö. ?MeslekGörüntüle
10HAKKI TIRAKd. 04.07.1926 - ö. 14.07.1975Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11ADEVİYE ÖZERTÜRKd. 1950 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12SEVGİ PERİSİ, Nurdane Dikend. 1946 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13ABDULLAH YURTSEVERd. 1920 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14VÂKIF, Topuzlu-zâde Osmand. ? - ö. 1836Madde AdıGörüntüle
15YILDIRIM HİKMETÎ, Ali Demircand. ? - ö. ?Madde AdıGörüntüle