Madde Detay
SEDAYÎ BABA, Pir Sedayî
(d. ?/1802 - ö. ?/1888)
âşık
(Âşık / 19. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Es’ad’dır. Şiirlerinde Sedayî ve Pir Sedayî mahlaslarını kullanmıştır. 1802 yılında Ardahan’ın Çıldır ilçesine bağlı Kuzukaya (Sabadur) köyünde dünyaya geldi. Babası, Alioğulları’ndan Hurşitoğlu Gülsüm’dür. Annesi, Cuvantelliler sülalesinden Ahmed’in kızıdır. 1827 yılında Çıldır’a bağlı Meşe-Hevat köyünden mollanın kızı Cevahir Hanım ile evlendi. Kendisinden olan çocuğu öldü ve hiç nesli kalmadı (Kırzıoğlu 2008: 43). Sedayî Baba ile ilgili belge ve sözlü bilgiler kardeşinin torununun oğlu Ziya Ballıkaya ve Âşık Yavuz Timur vasıtasıyla Âşık Şenlik’in torunu Binali Şenlik kanalıyla günümüze ulaşmıştır. Çevrede kendisinden saygıyla bahsedilir ve “gizli tarikat ehli” olduğu söylenir. Çobanlık yapan Sedayî Baba çok münzevi bir hayat yaşamıştır. Ölümüyle ilgili farklı anlatılar mevcuttur. Kırzıoğlu’na göre (2008: 43); 1888 yılında Çıldır’ın Kurtkale köyünde halasını ziyareti esnasında; Âşık Şenlik’in torunu Binali Şenlik’e göre ise; 1888 yılında Çıldır’ın Akdarı köyünde vefat etmiştir ve mezarı buradadır.
Sedayî Baba'nın şiirlerinden günümüze Âşık Şenlik ile olan karşılaşması, atışması ve ona gönderdiği muamma ulaşmıştır. Söz konusu şiirlerinde, Çıldır bölgesi ağızlarında görülen kelimelerin yanı sıra Arapça ve Farsça kelimelerle örülü terkipleri yerli yerinde kullanmıştır. Şiirlerinin içeriğinden derin tasavvufi bilgisi olduğu anlaşılmaktadır. Âşık Şenlik’e gönderdiği muammada geçen; “Cihanın temeli neyin üstüne”, “Cennet ki halk oldu nûr neden oldu”, “Ol nûru imanı evvel kim tuttu”, “Tuba’nın temeli neyin üstüne” mısralarında da görüldüğü gibi Sedayî Baba, görünenin ötesinde görünmeyen ebedî hakikatin arayıcısı olmuştur.
Sedayî Baba, saz alıp atışmalar yapan gezgin bir âşık olmaktan ziyade bu tarzı kullanan bir "halk şairi" olarak karşımıza çıkar. Aynı zamanda badeli âşıktır. Anlatılanlara göre; 18 yaşında koyun güderken “vergi verilir”, o sırada düşüp bayılır ve Hz. Muhammed’i rüyasında görür. Sırrını ifşa etmesiyle de gözlerini kaybeder (Korkmaz 1985: 124). Bir başka anlatıya göre ise; Sedayî Baba 18 yaşında kendilerine ve akrabalarına ait koyunları otlatırken uykuya dalar. Rüyasında kendisine görünen pir ona bir cuma günü şiddetli bir yağmur yağacağını ve sel olacağını söyler. Şayet o gün dışarı çıkarsa gökten gelen bir ışık tarafından gözleri kör olacaktır. Sedayî Baba gün boyunca uykuda kalır. Sedayî Baba’yı aramaya çıkan köylüler onu Çıldır'ın Yıldırımtepe köyü sınırlarındaki Şeytan Kalesi civarında baygın halde bulurlar. Eve geldiğinde gördüğü rüyayı kimseye anlatmaz. Pirin söylediği gibi bir cuma günü şiddetli bir yağmur yağar. Annesi, Sedayî Baba’dan dışarı çıkıp tahılları içeri almasını ister. Sedayî Baba, annesinin tüm ısrarlarına rağmen dışarı çıkmak istemese de sonunda karşı gelemez ve dışarı çıkar. Gökten gelen bir ışıkla da iki gözünü kaybeder. Dönemin en güçlü âşıklarından Âşık Şenlik’in bizzat Sedayî Baba’nın köyüne ziyarete gittiği, kendisine “Ustam” dediği bir âşıktır. Sedayî Baba’nın Âşık Şenlik'le olan bu karşılaşması, Ensar Aslan tarafından hazırlanan “Çıldırlı Âşık Şenlik” adlı çalışmada Sümmani’ye söylenmiş gibi gösterilmektedir (Aslan 2007: 97-98). Bu karşılaşmada geçen; “Hasret kaldın bu dünyanın mâh-ı tâb ziyâsına, Dünyanın müzeyyen keyfin koyup geçen merhaba.” mısralarında da görüldüğü gibi Sedayî Baba’nın “âmâ” olduğuna ve ahirete çekilen göz nuruna açıkça işaret edilmektedir. İnsanı, evreni ve yaratılışı sorgulayan Sedayî Baba, Şenlik’in arka plan kültürünü oluşturmasının yanı sıra yaşadığı çağda Anadolu topraklarının rüyasını görmüş ve zamanla değişmeyen evrensel değerlerin insani görünümdeki açılımı olmuştur.
Kaynakça
Aslan, Ensar (2007). Çıldırlı Âşık Şenlik. Ankara: Maya Akademi Yay.
Kırzıoğlu, Fahrettin (2008). “Çıldır Köyleri Seyahat Notları-I”. Bizim Ahıska 4 (9): 41-44.
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ FATİH ŞAYHANYayın Tarihi: 07.09.2013Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Şenlik’le Karşılaşma
Sedayî Baba:
Merhaba sen sefâ geldin serim üste Şenliğ’im
Meylimin fikir deryâsı sinem üste Şenliğ’im
Arş u kürsü seyredipsen rüyamda gördüm seni
Her ilme griftâr oldun yek nefeste Şenliğ’im
Şenlik:
Merhaba usta Sedayî gevher saçan merhaba
Kelâmı kadim içinde harfi seçen merhaba
Hasret kaldın bu dünyanın mâh-ı tâb ziyâsına
Dünyanın müzeyyen keyfin koyup geçen merhaba
Sedayî Baba:
Ol hüdaya cânım kurban şükrüne kıldım edâ
Vefasız fâni dünyânın kahrına oldum fedâ
Diyebilmem müşriklere tersine gelir sedâ
Âşikârım zâhir oldu sır kafeste Şenliğ’im
Şenlik:
Nâmert odu ehl-i dilde nasihat görse dânâ
Mağribi maşrıka katsam tenzil edersin ona
Çıhıfan arş u âlâya ismi ayandır sana
Melekler katında duruf arşta uçan merhaba
Sedayî Baba:
Pir Sedayî ehl-i dildi niyâz-i mağfirete
Mü’min kullar sâdık olsa erişir hidâyete
Mukarribler şâhid olsun kardeşiz kıyâmete
İn zemine çıh semaya dilde beste Şenliğ’im
Şenlik:
Kerametin zâhir olsa ehl-i diller bâşısan
Şenlik’in gözünün nuru vefâlı gardaşısan
Cennet-i bihişt bağında müminler yoldaşısan
Hazreti Kırklar elinden bâde içen merhaba
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.124-125.
Atışma
Şenlik:
Gel seninlen sayak indi kenzil arşı zikredek
Şiddet-i şita kahrından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah neden neyi yarattı
Yeddi kat yerden ileri geçen işi zikredek
Sedayî Baba:
Dileği kadeh duası dille arşı zikredek
Âşık olan didarından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah nurdan suyu yarattı
Yeddi kat yerden ileri esen kışı zikredek
Şenlik:
Ezel hecenin ahırı hangi ay eseridi
Rızkın cesedin yer nice şiddet narıdı
Ne cihanda ne ahirette ne de arşın sırrıdı
İki cansız arasında canlı taşı zikredek
Sedayî Baba:
Ezeli Fatiha’dır ahır-i ehesseridi
Ölünce rızkına gider zari şiddet narıdı
İki cansızın aslı sudur ol Hüda’nın sırrıdı
Ya ki vuruf dal hecesi nun’dan önce zikredek
Şenlik:
Şenlik der ezel Allah’a ne kıldı şikâyeti
Ne geçti ele enadan ne kaldı nihayeti
Gel seninle sayak indi Yasin’deki ayeti
Yazısı nice tanedir seddi nakşı zikredek
Sedayî Baba:
Sedayî der ezel Allah’a yer kıldı şikâyeti
Yedi katra renk alındı çöl kıldı nihayeti
Canı cananda sayarsan seksen üçtü ayeti
Yazısı çarda görünür seddi nakşı zikredek
(Âşık Yavuz Timur tarafından Binali Şenlik'ten derlenmiştir.)
Şenlik’e Gönderdiği Muamma
Eşyayı âlemde halgı mevcudat
Hudam cemalin neyin üstüne
Evvele imanı kim gabul etti
Cihanın temeli neyin üstüne
Hangi derya üste reyhan ekilir
Gaçıncı göhlerin bendi sökülür
Nedir parça parça yere dökülür
Ay günün temeli neyin üstüne
Sedayî serhoştu ser neden oldu
Damı nardan oldu nar neden oldu
Cennet ki halg oldu nur neden oldu
Tuba’nın temeli neyin üstüne
(Şenlik’in Cevabı)
Eşyadan evvele kalem mevcudat
Hak cemalin öz mekânın üstüne
Evvele gabul etti imanı sıddık
Cihanın temeli günün üstüne
Furkan derya derya üste reyhan ekilir
Yeddinci göhlerin bendi sökülür
Sema parça parça yere dökülür
Ay günün temeli zulumatın üstüne
Şenlik’te serhoştu sergender
Damı nardan oldu nar nurdan oldu
Cennet ki halg oldu nur hâkdan oldu
Tuba’nın temeli özün üstüne
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.125.
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 07.09.2013Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Şenlik’le Karşılaşma
Sedayî Baba:
Merhaba sen sefâ geldin serim üste Şenliğ’im
Meylimin fikir deryâsı sinem üste Şenliğ’im
Arş u kürsü seyredipsen rüyamda gördüm seni
Her ilme griftâr oldun yek nefeste Şenliğ’im
Şenlik:
Merhaba usta Sedayî gevher saçan merhaba
Kelâmı kadim içinde harfi seçen merhaba
Hasret kaldın bu dünyanın mâh-ı tâb ziyâsına
Dünyanın müzeyyen keyfin koyup geçen merhaba
Sedayî Baba:
Ol hüdaya cânım kurban şükrüne kıldım edâ
Vefasız fâni dünyânın kahrına oldum fedâ
Diyebilmem müşriklere tersine gelir sedâ
Âşikârım zâhir oldu sır kafeste Şenliğ’im
Şenlik:
Nâmert odu ehl-i dilde nasihat görse dânâ
Mağribi maşrıka katsam tenzil edersin ona
Çıhıfan arş u âlâya ismi ayandır sana
Melekler katında duruf arşta uçan merhaba
Sedayî Baba:
Pir Sedayî ehl-i dildi niyâz-i mağfirete
Mü’min kullar sâdık olsa erişir hidâyete
Mukarribler şâhid olsun kardeşiz kıyâmete
İn zemine çıh semaya dilde beste Şenliğ’im
Şenlik:
Kerametin zâhir olsa ehl-i diller bâşısan
Şenlik’in gözünün nuru vefâlı gardaşısan
Cennet-i bihişt bağında müminler yoldaşısan
Hazreti Kırklar elinden bâde içen merhaba
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.124-125.
Atışma
Şenlik:
Gel seninlen sayak indi kenzil arşı zikredek
Şiddet-i şita kahrından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah neden neyi yarattı
Yeddi kat yerden ileri geçen işi zikredek
Sedayî Baba:
Dileği kadeh duası dille arşı zikredek
Âşık olan didarından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah nurdan suyu yarattı
Yeddi kat yerden ileri esen kışı zikredek
Şenlik:
Ezel hecenin ahırı hangi ay eseridi
Rızkın cesedin yer nice şiddet narıdı
Ne cihanda ne ahirette ne de arşın sırrıdı
İki cansız arasında canlı taşı zikredek
Sedayî Baba:
Ezeli Fatiha’dır ahır-i ehesseridi
Ölünce rızkına gider zari şiddet narıdı
İki cansızın aslı sudur ol Hüda’nın sırrıdı
Ya ki vuruf dal hecesi nun’dan önce zikredek
Şenlik:
Şenlik der ezel Allah’a ne kıldı şikâyeti
Ne geçti ele enadan ne kaldı nihayeti
Gel seninle sayak indi Yasin’deki ayeti
Yazısı nice tanedir seddi nakşı zikredek
Sedayî Baba:
Sedayî der ezel Allah’a yer kıldı şikâyeti
Yedi katra renk alındı çöl kıldı nihayeti
Canı cananda sayarsan seksen üçtü ayeti
Yazısı çarda görünür seddi nakşı zikredek
(Âşık Yavuz Timur tarafından Binali Şenlik'ten derlenmiştir.)
Şenlik’e Gönderdiği Muamma
Eşyayı âlemde halgı mevcudat
Hudam cemalin neyin üstüne
Evvele imanı kim gabul etti
Cihanın temeli neyin üstüne
Hangi derya üste reyhan ekilir
Gaçıncı göhlerin bendi sökülür
Nedir parça parça yere dökülür
Ay günün temeli neyin üstüne
Sedayî serhoştu ser neden oldu
Damı nardan oldu nar neden oldu
Cennet ki halg oldu nur neden oldu
Tuba’nın temeli neyin üstüne
(Şenlik’in Cevabı)
Eşyadan evvele kalem mevcudat
Hak cemalin öz mekânın üstüne
Evvele gabul etti imanı sıddık
Cihanın temeli günün üstüne
Furkan derya derya üste reyhan ekilir
Yeddinci göhlerin bendi sökülür
Sema parça parça yere dökülür
Ay günün temeli zulumatın üstüne
Şenlik’te serhoştu sergender
Damı nardan oldu nar nurdan oldu
Cennet ki halg oldu nur hâkdan oldu
Tuba’nın temeli özün üstüne
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.125.
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 11.12.2020Eserlerinden Örnekler
Şenlik’le Karşılaşma
Sedayî Baba:
Merhaba sen sefâ geldin serim üste Şenliğ’im
Meylimin fikir deryâsı sinem üste Şenliğ’im
Arş u kürsü seyredipsen rüyamda gördüm seni
Her ilme griftâr oldun yek nefeste Şenliğ’im
Şenlik:
Merhaba usta Sedayî gevher saçan merhaba
Kelâmı kadim içinde harfi seçen merhaba
Hasret kaldın bu dünyanın mâh-ı tâb ziyâsına
Dünyanın müzeyyen keyfin koyup geçen merhaba
Sedayî Baba:
Ol hüdaya cânım kurban şükrüne kıldım edâ
Vefasız fâni dünyânın kahrına oldum fedâ
Diyebilmem müşriklere tersine gelir sedâ
Âşikârım zâhir oldu sır kafeste Şenliğ’im
Şenlik:
Nâmert odu ehl-i dilde nasihat görse dânâ
Mağribi maşrıka katsam tenzil edersin ona
Çıhıfan arş u âlâya ismi ayandır sana
Melekler katında duruf arşta uçan merhaba
Sedayî Baba:
Pir Sedayî ehl-i dildi niyâz-i mağfirete
Mü’min kullar sâdık olsa erişir hidâyete
Mukarribler şâhid olsun kardeşiz kıyâmete
İn zemine çıh semaya dilde beste Şenliğ’im
Şenlik:
Kerametin zâhir olsa ehl-i diller bâşısan
Şenlik’in gözünün nuru vefâlı gardaşısan
Cennet-i bihişt bağında müminler yoldaşısan
Hazreti Kırklar elinden bâde içen merhaba
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.124-125.
Atışma
Şenlik:
Gel seninlen sayak indi kenzil arşı zikredek
Şiddet-i şita kahrından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah neden neyi yarattı
Yeddi kat yerden ileri geçen işi zikredek
Sedayî Baba:
Dileği kadeh duası dille arşı zikredek
Âşık olan didarından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah nurdan suyu yarattı
Yeddi kat yerden ileri esen kışı zikredek
Şenlik:
Ezel hecenin ahırı hangi ay eseridi
Rızkın cesedin yer nice şiddet narıdı
Ne cihanda ne ahirette ne de arşın sırrıdı
İki cansız arasında canlı taşı zikredek
Sedayî Baba:
Ezeli Fatiha’dır ahır-i ehesseridi
Ölünce rızkına gider zari şiddet narıdı
İki cansızın aslı sudur ol Hüda’nın sırrıdı
Ya ki vuruf dal hecesi nun’dan önce zikredek
Şenlik:
Şenlik der ezel Allah’a ne kıldı şikâyeti
Ne geçti ele enadan ne kaldı nihayeti
Gel seninle sayak indi Yasin’deki ayeti
Yazısı nice tanedir seddi nakşı zikredek
Sedayî Baba:
Sedayî der ezel Allah’a yer kıldı şikâyeti
Yedi katra renk alındı çöl kıldı nihayeti
Canı cananda sayarsan seksen üçtü ayeti
Yazısı çarda görünür seddi nakşı zikredek
(Âşık Yavuz Timur tarafından Binali Şenlik'ten derlenmiştir.)
Şenlik’e Gönderdiği Muamma
Eşyayı âlemde halgı mevcudat
Hudam cemalin neyin üstüne
Evvele imanı kim gabul etti
Cihanın temeli neyin üstüne
Hangi derya üste reyhan ekilir
Gaçıncı göhlerin bendi sökülür
Nedir parça parça yere dökülür
Ay günün temeli neyin üstüne
Sedayî serhoştu ser neden oldu
Damı nardan oldu nar neden oldu
Cennet ki halg oldu nur neden oldu
Tuba’nın temeli neyin üstüne
(Şenlik’in Cevabı)
Eşyadan evvele kalem mevcudat
Hak cemalin öz mekânın üstüne
Evvele gabul etti imanı sıddık
Cihanın temeli günün üstüne
Furkan derya derya üste reyhan ekilir
Yeddinci göhlerin bendi sökülür
Sema parça parça yere dökülür
Ay günün temeli zulumatın üstüne
Şenlik’te serhoştu sergender
Damı nardan oldu nar nurdan oldu
Cennet ki halg oldu nur hâkdan oldu
Tuba’nın temeli özün üstüne
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.125.
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Şenlik’le Karşılaşma
Sedayî Baba:
Merhaba sen sefâ geldin serim üste Şenliğ’im
Meylimin fikir deryâsı sinem üste Şenliğ’im
Arş u kürsü seyredipsen rüyamda gördüm seni
Her ilme griftâr oldun yek nefeste Şenliğ’im
Şenlik:
Merhaba usta Sedayî gevher saçan merhaba
Kelâmı kadim içinde harfi seçen merhaba
Hasret kaldın bu dünyanın mâh-ı tâb ziyâsına
Dünyanın müzeyyen keyfin koyup geçen merhaba
Sedayî Baba:
Ol hüdaya cânım kurban şükrüne kıldım edâ
Vefasız fâni dünyânın kahrına oldum fedâ
Diyebilmem müşriklere tersine gelir sedâ
Âşikârım zâhir oldu sır kafeste Şenliğ’im
Şenlik:
Nâmert odu ehl-i dilde nasihat görse dânâ
Mağribi maşrıka katsam tenzil edersin ona
Çıhıfan arş u âlâya ismi ayandır sana
Melekler katında duruf arşta uçan merhaba
Sedayî Baba:
Pir Sedayî ehl-i dildi niyâz-i mağfirete
Mü’min kullar sâdık olsa erişir hidâyete
Mukarribler şâhid olsun kardeşiz kıyâmete
İn zemine çıh semaya dilde beste Şenliğ’im
Şenlik:
Kerametin zâhir olsa ehl-i diller bâşısan
Şenlik’in gözünün nuru vefâlı gardaşısan
Cennet-i bihişt bağında müminler yoldaşısan
Hazreti Kırklar elinden bâde içen merhaba
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.124-125.
Atışma
Şenlik:
Gel seninlen sayak indi kenzil arşı zikredek
Şiddet-i şita kahrından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah neden neyi yarattı
Yeddi kat yerden ileri geçen işi zikredek
Sedayî Baba:
Dileği kadeh duası dille arşı zikredek
Âşık olan didarından akan yaşı zikredek
Eşyadan ezel Allah nurdan suyu yarattı
Yeddi kat yerden ileri esen kışı zikredek
Şenlik:
Ezel hecenin ahırı hangi ay eseridi
Rızkın cesedin yer nice şiddet narıdı
Ne cihanda ne ahirette ne de arşın sırrıdı
İki cansız arasında canlı taşı zikredek
Sedayî Baba:
Ezeli Fatiha’dır ahır-i ehesseridi
Ölünce rızkına gider zari şiddet narıdı
İki cansızın aslı sudur ol Hüda’nın sırrıdı
Ya ki vuruf dal hecesi nun’dan önce zikredek
Şenlik:
Şenlik der ezel Allah’a ne kıldı şikâyeti
Ne geçti ele enadan ne kaldı nihayeti
Gel seninle sayak indi Yasin’deki ayeti
Yazısı nice tanedir seddi nakşı zikredek
Sedayî Baba:
Sedayî der ezel Allah’a yer kıldı şikâyeti
Yedi katra renk alındı çöl kıldı nihayeti
Canı cananda sayarsan seksen üçtü ayeti
Yazısı çarda görünür seddi nakşı zikredek
(Âşık Yavuz Timur tarafından Binali Şenlik'ten derlenmiştir.)
Şenlik’e Gönderdiği Muamma
Eşyayı âlemde halgı mevcudat
Hudam cemalin neyin üstüne
Evvele imanı kim gabul etti
Cihanın temeli neyin üstüne
Hangi derya üste reyhan ekilir
Gaçıncı göhlerin bendi sökülür
Nedir parça parça yere dökülür
Ay günün temeli neyin üstüne
Sedayî serhoştu ser neden oldu
Damı nardan oldu nar neden oldu
Cennet ki halg oldu nur neden oldu
Tuba’nın temeli neyin üstüne
(Şenlik’in Cevabı)
Eşyadan evvele kalem mevcudat
Hak cemalin öz mekânın üstüne
Evvele gabul etti imanı sıddık
Cihanın temeli günün üstüne
Furkan derya derya üste reyhan ekilir
Yeddinci göhlerin bendi sökülür
Sema parça parça yere dökülür
Ay günün temeli zulumatın üstüne
Şenlik’te serhoştu sergender
Damı nardan oldu nar nurdan oldu
Cennet ki halg oldu nur hâkdan oldu
Tuba’nın temeli özün üstüne
Korkmaz, Ramazan (1985). Çıldır Folklor ve Etnografyası. Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.125.
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | NÂTIKÎ, Ahmed Dursun | d. 1785 - ö. 1863 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | GÖLELİ NALBANT, İbrahim | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | YILMAZOĞLU, Yener Yılmazoğlu | d. 1958 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | SIRRÎ, Sırrî Paşa | d. 1802-03 - ö. 1853-54’ten sonra | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | YÜMNÎ, Süleymân Yümnî Efendi | d. 1802-03 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | GARÎBÎ,Turdî Nâzım | d. 1802 - ö. 1862 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | MİRZA MEHEMMED KATİB KARABAĞ | d. 1833 - ö. 1888 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | Namık Kemal | d. 21 Aralık 1840 - ö. 2 Aralık 1888 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | ALİ URFÎ EFENDİ | d. ? - ö. 1888 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | İMRANÎ, Mehmet İmran | d. 1933 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | MÜSEYİB KULİYEV | d. 1916 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
12 | FEZO, Sabri Şimşekoğlu | d. 25.03.1948 - ö. 28.06.1990 | Meslek | Görüntüle |
13 | KUL HAYDAR, Yozgatlı | d. 1870 - ö. 1916 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | KANDÎ | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | ALİ | d. 1785 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | OZAN YÜREKLİ, Ali Cavit Yürekli | d. 02.01.1950 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
17 | MÜŞTÂK, Müştâk Baba, Bitlisli | d. 1759 - ö. 1832 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | HACI, Âşık Hacı | d. 1883 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |