Madde Detay
ÂCİZÎ, Süleyman
(d. ?/? - ö. 1160/1738/1747)
tekke şairi
(Tekke / 18. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Asıl adı Süleyman'dır. Şiirlerinde Âcizî mahlasını kullanmakla birlikte, genellikle "Âcizî Dede" veya "Âcizî Baba" olarak anılmaktadır (Ünal vd. 2013: 469). Şeyh Süleyman Âcizî Baba, İşkodra’da doğmuştur (Koro 2003: 2; Ünal vd. 2013: 469; Mehmet Tahir 1972: 54). İşkodra civarındaki Buşat kasabasından olduğu söylenmektedir (Özergin vd. 1968: 83). Bununla birlikte Âcizî Baba'nın doğum yeri olarak Prizren şehri de telaffuz edilmektedir (www.islamansiklopedisi.info). Doğum tarihi tam olarak bilinmemektedir (Koro 2003: 2).
Vehhab, Lütfullah ve Danyal adlarında üç oğlu vardır. Kendisinden sonra oğlu Danyal, Sa'di tarikatını yaygınlaştırmaya çalışmış, Yakova'daki tekkede şeyhlik yapmıştır (Koro 2003: 3). 16. yüzyılda Şam'da ortaya çıkan Sa'dilik, 18. yüzyılda Anadolu ve İstanbul’a yayılmış ve Balkanlara aynı dönemde İşkodralı Süleyman Âcizî Baba tarafından getirilmiştir (Clayer vd. 2005: 254-255). Beş kolu olan Sa'di tarikatının Âcizîyye kolu, Şeyh Süleyman Âcizî Baba'ya nispet edilmektedir (Tek 2009: 228). Âcizî Baba, İstanbul’da medrese eğitimi alıp Pir Cibavî dergâhına intisap etmiştir. Sa'di tarikatının Vefaiyye kolunun kurucusu İbrahim Ebu’l-Vefa’dan seyr ü sülukunu tamamlayıp el almış ve 1699-1700 tarihinde Yakova’ya yerleşip, tarikatı yaymıştır. Âcizî Baba’nın etkisi ile, 1732-33 yıllarında Kosova’da ilk Sa'di tekkesi Yakova’da kurulmuştur. "Büyük tekke" adını taşıyan bu tekke, Âcizî Baba'nın 1730 yılında Prizren'e yerleşmesi ile, oğlu Şeyh Danyal tarafından idare edilmiştir (Özergin vd. 1968: 83-84). Âcizî Baba, 1743 yılında Prizren’de bir Sa'dî tekkesi açmıştır. Sonraki yıllarda Sa'dilik; Makedonya, Kosova, Güney Sırbistan ve Bulgaristan’ın kuzeyine yayılmıştır. Balkanlardaki Sa'diliğin merkezi Yakova olmuştur (Koro 2003: 2-8; Clayer vd. 2005: 254-255).
Prizren'de vefat eden Süleyman Âcizî Baba'nın ölüm tarihi ile ilgili kaynaklarda farklı tarihler zikredilmektedir. Bunlardan ilki H. 1151/M. 1738'dir (Bursalı Mehmed Tahir 1972: 54; Kara 2001: 11). Âcizî Baba türbesindeki levhada ölüm tarihi H. 1160/M. 1747 olarak verilmektedir. Bununla birlikte Sa'di tarikatına ait iki silsilenameye dayanılarak Âcizî Baba'nın 1748-49 yılında vefat ettiğini bildiren kaynaklar da mevcuttur (Koro 2003: 4; Ünal vd. 2013: 469-470). Prizren şehrinin Maraş semtinde Bistritsa suyu kenarında kurmuş olduğu tekkeye defnedilen Âcizî Baba'nın türbesi, II. Dünya Savaşı zamanında büyük zarar görmüştür. Balkanlarda Sa'di tarikatının asitanesi olarak kabul edilen bu tekke günümüzde faaliyet göstermemektedir (Özergin vd. 1968: 83; www.islamansiklopedisi.info).
Mutasavvıf bir şair olan Âcizî Baba’nın bir divanı vardır (Özergin vd. 1968: 84). Ayrıca risaleleri de bulunmaktadır (Ünal vd. 2013: 470). Raif Vırmiça, Âcizî Baba’nın aslında iki divanı olduğunu, bunlardan birinin Kosova Üniversitesi Halk Kütüphanesi'nde, diğerinin ise Yakova’da Şeyh Rüşdî’nin özel kütüphanesinde bulunduğunu ifade eder. Üniversitede bulunan divanda Arapça, Farsça ve Türkçe olmak üzere üç dilde şiirler bulunduğunu, Şeyh Rüşdî Efendi’de bulunan ve Murteza Sukutî Baba tarafından istinsah edilen diğer divanda ise, Türkçe şiirlerin yer aldığını belirtir (Vırmiça 2008: 72).
Âcizî Divan'ında 125 şiir bulunmaktadır. Âcizî Baba, aruz vezniyle yazmış olduğu şiirlerinde Allah aşkı, Hz. Muhammed ve ehl-i beyt sevgisi gibi tasavvufi konuları işlemiştir (Ünal vd. 2013: 470-471). Şiirlerinin büyük birçoğunda Arapça ve Farsça kelimeler bakımından ağır bir dil kullanan Âcizî, az sayıdaki şiirinde sade bir üslubu tercih etmiştir. Kimi şiirlerde kullanmış olduğu üslup nedeniyle klasik bir divan şairi olarak değerlendirebileceğimiz Âcizî, tasavvufi derinliği bulunan eserlerinde Yunus Emre'den beri devam ettirilen tekke şairi üslubuna sahiptir (Ünal vd. 2013: 484).
Kaynakça
Bursalı Mehmet Tahir Efendi (1972). Osmanlı Müellifleri C. 1. hzl. A. Fikri Yavuz, İsmail Özen, İstanbul: Meral Yay.
Clayer, Nathalie ve Alexandre Popovic (2005). “Osmanlı Döneminde Balkanlardaki Tarikatlar”, Osmanlı Toplumunda Tasavvuf ve Sufiler. Ankara: TTK. Yay. 61-262.
http://www.islamansiklopedisi.info/dia/pdf/c35/c350300.pdf [erişim tarihi: 09.09.2014].
Kara, Mustafa (2001). "Balkanlarda Türk Tasavvuf Edebiyatına Genel Bir Bakış", Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi. 10 (2): 1-26.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Özergin, M. Kemal, Hasan Kaleşi ve İsmail Eren (1968). "Prizren Kitabeleri", Vakıflar Dergisi. 7: 75-102.
Tek, Abdürrezzak (2009). "Sa'dilik ve Sadilik Kültürünün Bursa'daki Temsilcileri", Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 18 (1): 225-246.
Ünal, Mehmet ve Mehmet Pektaş (2013). "İşkodralı Âcizî Baba Divanının Dil ve Üslup Bakımından İncelenmesi", Uluslararası Dil ve Edebiyat Çalışmaları Konferansı "Balkanlarda Türkçe", Bildiri Kitabı, C. 1. Ed. Adem Balaban, Bünyamin Çağlayan. Tiran/Arnavutluk: Hëna e Plotë "Beder" Üniversitesi. 467-485
Vırmiça, Raif (2008). Prizren’de Kültür, Sanat ve Âşıklık Geleneği. Prizren: Kosova Türk Araştırmacılar Derneği Yay.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. GONCA KUZAY DEMİRYayın Tarihi: 07.12.2014Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
İlahi
Nedir kârın bu âlemde fikr itdin mi iz'ânın
Niye kondun bu cân içre nedir maksûd-ı rahmânın
Bu gün lâ-fark olan hayvân o bir cehl-i mürekkebdir
Ulü'l-ebsâr olan anlar vücûb-ı zât-ı imkânın
Bu bâzâr-ı cihân içre bu kesretde kumaşın ne
Tasavvur eyledün mi hiç nedür bu çâr-erkânın
Bu fâni dehre çün geldin nedir evsâg ı etvârın
Ziyân ü sûdunu bilmek hakıdır zat-ı insânın
Hevâ-yı nefse uydukda ne tahsil itdügün bilsen
Tevveccüh kimedir ahir kim ider son dem ihsânın
Şeri'atden haber var mı tarikatde nedir hâlin
Gerekdir kendini bilmek ki oldır asl-ı irfânın
Ne gödürdün o dergâha hisâb itdin mi nefsinde
Ne oldun disen ey gâfil nedir bu sırr-ı isyânın
Tutalım âleme şâh yâhud başın göge irsin
Efendiye 'ubûdiyyet idüpdür sana fermânın
Nedir dünyâ ki dayandın hakikatde sened midir
Bu hâle 'arz kıldın mı neler emr itdi sultânın
Okuyup hıfz idindin mi ki hüccet ola mahşerde
Ne ismile müsemmâdır çün dogmadıkdır oglanın
Nice bir kibr i kin ile hicâb-ı nefs-i şeytani
Ya bu 'ucb u riyâ ile ne hâsıl itdi unvânın
Gamm-ı ferdâyı n'eylersin safâ-yı kalb sa'y eyle
Niceye dek bu gavgalar nedir bu hırs-ı tugyânın
Ne denlü cem-i mâl itsen 'ömrden bir dem arturmaz
Yazıkdır hûy hây ile gide 'ömri ferdânın
Belâ vü derd-i mihnetdür vefâsız yâre dil virmek
Sadâkat ile sâkîye odır mir'ât-ı cânânın
Hemân bir kurı gavgâdır cihânda rütbe-i 'ulyâ
Mülûk-i mâziye ne oldı kanı mühr-i Süleymân
Cihân bâki degildir pes gamın çekdügine degmez
Kadeh bezmin koma elden odur zevki bu devranın
Eser koma kudûretdir gönül bir özge âlemde
Kadem bas feyz-i 'aşk içre basa gör nefsi şeytânın
Koyup varını meydâna rızâ-i yâre bezm eyle
Gele geç ibn-i vakt anlar bu sırr u sırr-ı Sübhânın
Metâ-ı vasl-ı yâr içün duruş bir genc-i pinhân
Garaz didâr-ı dilberdir ko zâhid kurı bürhânın
'İnâyet ola Hâlıkdan şefâ'at enbiyâdan hem
Erenlerden ola himmet bu 'âsi 'Âciz insânın.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 85-87.
İlahi
Ey gönül gel bi-vefâdan etme ümmid-i heves
Derde dermân andadır gel sen hemân gavgâyı kes
Ehl-i 'aşkın yolına var mâl mülkin kıl fedâ
Bezl-i mâl ü câha sa'y et kıl hazer olma meges
Mekteb-i 'irfân gözet hem sineni eyle hedef
Baş açık 'arz-ı niyâz et ne gerek börk ile fes
Cümle mâlı 'âlemin dün zâhidâ oldı senin
'Arsa-i mahşerde zer-germi olursun yâ 'ases
Câhidâ emrin tutup tekrim-i Hakka nâ'il ol
Nesl-i âdemsin mükerrem zâhiran tıfl-ı kafes
Âhir-i terkibin oldı sûret-i insân senin
Mâsivâya sen müreccah râcih i mercû' bes
'Ârif ol 'ahdinde dur sen hileye etme şürû'
Câna cânân çün gerekdir gayre virme bir nefes
Nûr-ı vechullâh mazâhir vasf-ı esmâ görinür
Mahremâne cân gözün aç sırrile bak etme ses
'Âcizâ mahlûk-ı mec'ûlüm hudûsüm bundadır
Nefs hicâbı olmadı iflâhile 'uşşâka des.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 73.
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 07.12.2014Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
İlahi
Nedir kârın bu âlemde fikr itdin mi iz'ânın
Niye kondun bu cân içre nedir maksûd-ı rahmânın
Bu gün lâ-fark olan hayvân o bir cehl-i mürekkebdir
Ulü'l-ebsâr olan anlar vücûb-ı zât-ı imkânın
Bu bâzâr-ı cihân içre bu kesretde kumaşın ne
Tasavvur eyledün mi hiç nedür bu çâr-erkânın
Bu fâni dehre çün geldin nedir evsâg ı etvârın
Ziyân ü sûdunu bilmek hakıdır zat-ı insânın
Hevâ-yı nefse uydukda ne tahsil itdügün bilsen
Tevveccüh kimedir ahir kim ider son dem ihsânın
Şeri'atden haber var mı tarikatde nedir hâlin
Gerekdir kendini bilmek ki oldır asl-ı irfânın
Ne gödürdün o dergâha hisâb itdin mi nefsinde
Ne oldun disen ey gâfil nedir bu sırr-ı isyânın
Tutalım âleme şâh yâhud başın göge irsin
Efendiye 'ubûdiyyet idüpdür sana fermânın
Nedir dünyâ ki dayandın hakikatde sened midir
Bu hâle 'arz kıldın mı neler emr itdi sultânın
Okuyup hıfz idindin mi ki hüccet ola mahşerde
Ne ismile müsemmâdır çün dogmadıkdır oglanın
Nice bir kibr i kin ile hicâb-ı nefs-i şeytani
Ya bu 'ucb u riyâ ile ne hâsıl itdi unvânın
Gamm-ı ferdâyı n'eylersin safâ-yı kalb sa'y eyle
Niceye dek bu gavgalar nedir bu hırs-ı tugyânın
Ne denlü cem-i mâl itsen 'ömrden bir dem arturmaz
Yazıkdır hûy hây ile gide 'ömri ferdânın
Belâ vü derd-i mihnetdür vefâsız yâre dil virmek
Sadâkat ile sâkîye odır mir'ât-ı cânânın
Hemân bir kurı gavgâdır cihânda rütbe-i 'ulyâ
Mülûk-i mâziye ne oldı kanı mühr-i Süleymân
Cihân bâki degildir pes gamın çekdügine degmez
Kadeh bezmin koma elden odur zevki bu devranın
Eser koma kudûretdir gönül bir özge âlemde
Kadem bas feyz-i 'aşk içre basa gör nefsi şeytânın
Koyup varını meydâna rızâ-i yâre bezm eyle
Gele geç ibn-i vakt anlar bu sırr u sırr-ı Sübhânın
Metâ-ı vasl-ı yâr içün duruş bir genc-i pinhân
Garaz didâr-ı dilberdir ko zâhid kurı bürhânın
'İnâyet ola Hâlıkdan şefâ'at enbiyâdan hem
Erenlerden ola himmet bu 'âsi 'Âciz insânın.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 85-87.
İlahi
Ey gönül gel bi-vefâdan etme ümmid-i heves
Derde dermân andadır gel sen hemân gavgâyı kes
Ehl-i 'aşkın yolına var mâl mülkin kıl fedâ
Bezl-i mâl ü câha sa'y et kıl hazer olma meges
Mekteb-i 'irfân gözet hem sineni eyle hedef
Baş açık 'arz-ı niyâz et ne gerek börk ile fes
Cümle mâlı 'âlemin dün zâhidâ oldı senin
'Arsa-i mahşerde zer-germi olursun yâ 'ases
Câhidâ emrin tutup tekrim-i Hakka nâ'il ol
Nesl-i âdemsin mükerrem zâhiran tıfl-ı kafes
Âhir-i terkibin oldı sûret-i insân senin
Mâsivâya sen müreccah râcih i mercû' bes
'Ârif ol 'ahdinde dur sen hileye etme şürû'
Câna cânân çün gerekdir gayre virme bir nefes
Nûr-ı vechullâh mazâhir vasf-ı esmâ görinür
Mahremâne cân gözün aç sırrile bak etme ses
'Âcizâ mahlûk-ı mec'ûlüm hudûsüm bundadır
Nefs hicâbı olmadı iflâhile 'uşşâka des.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 73.
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 05.12.2020Eserlerinden Örnekler
İlahi
Nedir kârın bu âlemde fikr itdin mi iz'ânın
Niye kondun bu cân içre nedir maksûd-ı rahmânın
Bu gün lâ-fark olan hayvân o bir cehl-i mürekkebdir
Ulü'l-ebsâr olan anlar vücûb-ı zât-ı imkânın
Bu bâzâr-ı cihân içre bu kesretde kumaşın ne
Tasavvur eyledün mi hiç nedür bu çâr-erkânın
Bu fâni dehre çün geldin nedir evsâg ı etvârın
Ziyân ü sûdunu bilmek hakıdır zat-ı insânın
Hevâ-yı nefse uydukda ne tahsil itdügün bilsen
Tevveccüh kimedir ahir kim ider son dem ihsânın
Şeri'atden haber var mı tarikatde nedir hâlin
Gerekdir kendini bilmek ki oldır asl-ı irfânın
Ne gödürdün o dergâha hisâb itdin mi nefsinde
Ne oldun disen ey gâfil nedir bu sırr-ı isyânın
Tutalım âleme şâh yâhud başın göge irsin
Efendiye 'ubûdiyyet idüpdür sana fermânın
Nedir dünyâ ki dayandın hakikatde sened midir
Bu hâle 'arz kıldın mı neler emr itdi sultânın
Okuyup hıfz idindin mi ki hüccet ola mahşerde
Ne ismile müsemmâdır çün dogmadıkdır oglanın
Nice bir kibr i kin ile hicâb-ı nefs-i şeytani
Ya bu 'ucb u riyâ ile ne hâsıl itdi unvânın
Gamm-ı ferdâyı n'eylersin safâ-yı kalb sa'y eyle
Niceye dek bu gavgalar nedir bu hırs-ı tugyânın
Ne denlü cem-i mâl itsen 'ömrden bir dem arturmaz
Yazıkdır hûy hây ile gide 'ömri ferdânın
Belâ vü derd-i mihnetdür vefâsız yâre dil virmek
Sadâkat ile sâkîye odır mir'ât-ı cânânın
Hemân bir kurı gavgâdır cihânda rütbe-i 'ulyâ
Mülûk-i mâziye ne oldı kanı mühr-i Süleymân
Cihân bâki degildir pes gamın çekdügine degmez
Kadeh bezmin koma elden odur zevki bu devranın
Eser koma kudûretdir gönül bir özge âlemde
Kadem bas feyz-i 'aşk içre basa gör nefsi şeytânın
Koyup varını meydâna rızâ-i yâre bezm eyle
Gele geç ibn-i vakt anlar bu sırr u sırr-ı Sübhânın
Metâ-ı vasl-ı yâr içün duruş bir genc-i pinhân
Garaz didâr-ı dilberdir ko zâhid kurı bürhânın
'İnâyet ola Hâlıkdan şefâ'at enbiyâdan hem
Erenlerden ola himmet bu 'âsi 'Âciz insânın.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 85-87.
İlahi
Ey gönül gel bi-vefâdan etme ümmid-i heves
Derde dermân andadır gel sen hemân gavgâyı kes
Ehl-i 'aşkın yolına var mâl mülkin kıl fedâ
Bezl-i mâl ü câha sa'y et kıl hazer olma meges
Mekteb-i 'irfân gözet hem sineni eyle hedef
Baş açık 'arz-ı niyâz et ne gerek börk ile fes
Cümle mâlı 'âlemin dün zâhidâ oldı senin
'Arsa-i mahşerde zer-germi olursun yâ 'ases
Câhidâ emrin tutup tekrim-i Hakka nâ'il ol
Nesl-i âdemsin mükerrem zâhiran tıfl-ı kafes
Âhir-i terkibin oldı sûret-i insân senin
Mâsivâya sen müreccah râcih i mercû' bes
'Ârif ol 'ahdinde dur sen hileye etme şürû'
Câna cânân çün gerekdir gayre virme bir nefes
Nûr-ı vechullâh mazâhir vasf-ı esmâ görinür
Mahremâne cân gözün aç sırrile bak etme ses
'Âcizâ mahlûk-ı mec'ûlüm hudûsüm bundadır
Nefs hicâbı olmadı iflâhile 'uşşâka des.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 73.
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
İlahi
Nedir kârın bu âlemde fikr itdin mi iz'ânın
Niye kondun bu cân içre nedir maksûd-ı rahmânın
Bu gün lâ-fark olan hayvân o bir cehl-i mürekkebdir
Ulü'l-ebsâr olan anlar vücûb-ı zât-ı imkânın
Bu bâzâr-ı cihân içre bu kesretde kumaşın ne
Tasavvur eyledün mi hiç nedür bu çâr-erkânın
Bu fâni dehre çün geldin nedir evsâg ı etvârın
Ziyân ü sûdunu bilmek hakıdır zat-ı insânın
Hevâ-yı nefse uydukda ne tahsil itdügün bilsen
Tevveccüh kimedir ahir kim ider son dem ihsânın
Şeri'atden haber var mı tarikatde nedir hâlin
Gerekdir kendini bilmek ki oldır asl-ı irfânın
Ne gödürdün o dergâha hisâb itdin mi nefsinde
Ne oldun disen ey gâfil nedir bu sırr-ı isyânın
Tutalım âleme şâh yâhud başın göge irsin
Efendiye 'ubûdiyyet idüpdür sana fermânın
Nedir dünyâ ki dayandın hakikatde sened midir
Bu hâle 'arz kıldın mı neler emr itdi sultânın
Okuyup hıfz idindin mi ki hüccet ola mahşerde
Ne ismile müsemmâdır çün dogmadıkdır oglanın
Nice bir kibr i kin ile hicâb-ı nefs-i şeytani
Ya bu 'ucb u riyâ ile ne hâsıl itdi unvânın
Gamm-ı ferdâyı n'eylersin safâ-yı kalb sa'y eyle
Niceye dek bu gavgalar nedir bu hırs-ı tugyânın
Ne denlü cem-i mâl itsen 'ömrden bir dem arturmaz
Yazıkdır hûy hây ile gide 'ömri ferdânın
Belâ vü derd-i mihnetdür vefâsız yâre dil virmek
Sadâkat ile sâkîye odır mir'ât-ı cânânın
Hemân bir kurı gavgâdır cihânda rütbe-i 'ulyâ
Mülûk-i mâziye ne oldı kanı mühr-i Süleymân
Cihân bâki degildir pes gamın çekdügine degmez
Kadeh bezmin koma elden odur zevki bu devranın
Eser koma kudûretdir gönül bir özge âlemde
Kadem bas feyz-i 'aşk içre basa gör nefsi şeytânın
Koyup varını meydâna rızâ-i yâre bezm eyle
Gele geç ibn-i vakt anlar bu sırr u sırr-ı Sübhânın
Metâ-ı vasl-ı yâr içün duruş bir genc-i pinhân
Garaz didâr-ı dilberdir ko zâhid kurı bürhânın
'İnâyet ola Hâlıkdan şefâ'at enbiyâdan hem
Erenlerden ola himmet bu 'âsi 'Âciz insânın.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 85-87.
İlahi
Ey gönül gel bi-vefâdan etme ümmid-i heves
Derde dermân andadır gel sen hemân gavgâyı kes
Ehl-i 'aşkın yolına var mâl mülkin kıl fedâ
Bezl-i mâl ü câha sa'y et kıl hazer olma meges
Mekteb-i 'irfân gözet hem sineni eyle hedef
Baş açık 'arz-ı niyâz et ne gerek börk ile fes
Cümle mâlı 'âlemin dün zâhidâ oldı senin
'Arsa-i mahşerde zer-germi olursun yâ 'ases
Câhidâ emrin tutup tekrim-i Hakka nâ'il ol
Nesl-i âdemsin mükerrem zâhiran tıfl-ı kafes
Âhir-i terkibin oldı sûret-i insân senin
Mâsivâya sen müreccah râcih i mercû' bes
'Ârif ol 'ahdinde dur sen hileye etme şürû'
Câna cânân çün gerekdir gayre virme bir nefes
Nûr-ı vechullâh mazâhir vasf-ı esmâ görinür
Mahremâne cân gözün aç sırrile bak etme ses
'Âcizâ mahlûk-ı mec'ûlüm hudûsüm bundadır
Nefs hicâbı olmadı iflâhile 'uşşâka des.
Koro, Hüsniye (2003). Âciz Baba Divanı ve Sözlük Bilimi Açısından İncelenmesi. Basılmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 73.
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | SÂDIK, Ca'fer Sâdık Paşa | d. ? - ö. 1834-35 | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | TEVFÎK | d. ? - ö. 1844 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | HAKKI PAŞA, Hasan Hakkı Paşa, İşkodralı | d. 1826 - ö. 1896 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | SÂDIK, Ca'fer Sâdık Paşa | d. ? - ö. 1834-35 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | TEVFÎK | d. ? - ö. 1844 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | HAKKI PAŞA, Hasan Hakkı Paşa, İşkodralı | d. 1826 - ö. 1896 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | SÂDIK, Ca'fer Sâdık Paşa | d. ? - ö. 1834-35 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | TEVFÎK | d. ? - ö. 1844 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | HAKKI PAŞA, Hasan Hakkı Paşa, İşkodralı | d. 1826 - ö. 1896 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | SÂDIK, Ca'fer Sâdık Paşa | d. ? - ö. 1834-35 | Meslek | Görüntüle |
11 | TEVFÎK | d. ? - ö. 1844 | Meslek | Görüntüle |
12 | HAKKI PAŞA, Hasan Hakkı Paşa, İşkodralı | d. 1826 - ö. 1896 | Meslek | Görüntüle |
13 | SÂDIK, Ca'fer Sâdık Paşa | d. ? - ö. 1834-35 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | TEVFÎK | d. ? - ö. 1844 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | HAKKI PAŞA, Hasan Hakkı Paşa, İşkodralı | d. 1826 - ö. 1896 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | SÂDIK, Ca'fer Sâdık Paşa | d. ? - ö. 1834-35 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | TEVFÎK | d. ? - ö. 1844 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | HAKKI PAŞA, Hasan Hakkı Paşa, İşkodralı | d. 1826 - ö. 1896 | Madde Adı | Görüntüle |