ALİ, Ali Karadağlı

(d. 24.03.1952 / ö. -)
âşık
(Âşık / 20. Yüzyıl / Azeri)
ISBN: 978-9944-237-86-4

24 Mart 1952 tarihinde (Nabi Kobotarian’a göre 1950) Karadağ’ın Bostanabad köyünde doğan Ali Karadağlı, sekizinci sınıfa kadar eğitim almıştır (Revan 2004: 67; Kobotarian 2013: 303).

Çocukluğunda yaptığı halı dokumacılığı esnasında radyoda ve çeşitli kasetlerden dinlediği âşık türküleri ile âşıklığa meyleden Âşık Ali Karadağlı, âşıklık eğitimi almaya karar verir (Revan 2004: 67; Kobotarian 2013: 303). Daha sonra Âşık Hüseyin Azerî, Âşık Rehim Eyvezpur ve Âşık İbrahim Danişver gibi usta âşıkların yanında çıraklığa başlayan ve onlardan âşık edebiyatı ile saz eğitimi alan Karadağlı, âşıklık eğitimini tamamladıktan sonra âşıklık yapmaya başlar (Revan 2004: 67).

Âşıklığa başladıktan sonra Âşık Abdulali Nuri ile birlikte Karadağ bölgesindeki şehirler ve Tebriz başta olmak üzere İran’ın Türk şehirlerinin tamamında toylara ve çeşitli programlara katılan âşık, İran dışında ayrıca Japonya, Türkiye, Çin, Avusturya, Macaristan, Slovenya, Slovakya ve Çek Cumhuriyeti’nde çeşitli programlara katılır (Revan 2004: 67).

Âşık Ali Karadağlı, şiirlerinde “Ali, Âşık Ali” mahlaslarını kullanmaktadır. Âşık Ali Karadağlı, Karadağ bölgesindeki âşıklardan âşıklık eğitimi aldıktan sonra Tebriz’e göç eder ve bu bölgenin âşıklarının yanında kendini geliştirmeye devam eder (Kobotarian 2013: 76). Âşıklığa başlamadan önce rüyasında Hz. Ali’nin elinden bir elma ve saz aldığını söyleyen Ali Karadağlı, kendisinin badeli âşıklardan biri olduğunu iddia etmektedir (Kobotarian 2013: 83). İran’da katıldığı çeşitli programlarda birçok kez takdir belgesi ve altın madalya ile ödüllendirilen âşık, İran Ulaştırma Bakanlığı tarafından posta ve telgraf pullarının üzerine resmi bastırılarak taltif edilir (Revan 2004: 67).

Şiirlerinde bireysel konuları fazla konu edinen Âşık Ali Karadağlı, “oldu” redifli şiirinde sevgilisini gördüğü anda hissettiklerini dile getirir: “Âşık Ali sene kurban/ Gel eyle derdime derman/ Uçdu, getdi tülek terlan/ Sarda keklik alan oldu” (Kobotarian 2013: 304). Tebriz’in usta âşıklarından birisi kabul edilen Âşık Ali Karadağlı, günümüzde Tebriz’de yaşamakta ve İran’ın çeşitli şehirleri dışında yurtdışındaki programlarda Tebriz âşıklık geleneğini temsil etmektedir.

Kaynakça

Kobotarian, Nabi (2013). Tebriz Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Adana: Karahan Kitabevi.

Revan, Ahmet Rovşen (2004). Âşıklar - El Elçileri. Tahran: İntişarat-ı Hadi.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. FAZIL ÖZDAMAR
Yayın Tarihi: 11.01.2019
Güncelleme Tarihi: 05.12.2020

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1MUSA ERDENERd. 06.03.1954 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2NECEF AĞKİLSELİ, Necef Almemmed Helil Oğlud. 1900 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3SEHAPd. 1968 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4MUSA ERDENERd. 06.03.1954 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5NECEF AĞKİLSELİ, Necef Almemmed Helil Oğlud. 1900 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6SEHAPd. 1968 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7MUSA ERDENERd. 06.03.1954 - ö. ?MeslekGörüntüle
8NECEF AĞKİLSELİ, Necef Almemmed Helil Oğlud. 1900 - ö. ?MeslekGörüntüle
9SEHAPd. 1968 - ö. ?MeslekGörüntüle
10MUSA ERDENERd. 06.03.1954 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11NECEF AĞKİLSELİ, Necef Almemmed Helil Oğlud. 1900 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12SEHAPd. 1968 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13MUSA ERDENERd. 06.03.1954 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14NECEF AĞKİLSELİ, Necef Almemmed Helil Oğlud. 1900 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15SEHAPd. 1968 - ö. ?Madde AdıGörüntüle