İSYANÎ, Salih Altun

(d. 15.12.1955 / ö. -)
öğretmen, avukat
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Salih Altun, 15 Aralık 1955 tarihinde (Altun 2019) Artvin'in Şavşat ilçesinin Köprükaya (eski adı Carat) köyünde doğmuştur (Karadeniz 2002: 32). İsyanî mahlasını kullanan âşığın çoğu şiirinde mahlas kullanmadığı görülür. İlkokulu köyünde, ortaöğretimini Şavşat’ta, yükseköğrenimini ise Erzurum’da Kâzım Karabekir Eğitim Enstitüsü’nde tamamlar. 1976'da öğretmenliğe başlar. Şavşat Lisesi, Şavşat İmam Hatip Lisesi, Şavşat V. Yıldız Ortaokulunda öğretmenlik yapar. Bir süre sonra Şavşat ilçe Millî Eğitim Şube Müdürlüğüne atanır. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesini 1989’da bitirir. Avukatlık yapabilmek için Millî Eğitim Şube Müdürlüğü görevinden ayrılıp öğretmenliğe döner. Adapazarı Atatürk Ortaokulunda Türkçe öğretmenliği yaparken aynı zamanda serbest avukatlığa başlar. İstanbul Üsküdar Altunizade Hafize Özal İlköğretim Okulunda Türkçe öğretmenliği yapar. Ayrıca dershanelerde danışmanlık ve eğitmenlik görevlerinde bulunur. Derpaş ve Erdem Yayınları bünyesinde yardımcı eğitim materyalleri hazırlar. 2003'te öğretmenlikten emekliye ayrılır (www.08haber.com; Pehlivan 2019).

Çocukluğundan itibaren köyüne gelen âşıkları dinleyen Altun, oldukça verimli bir edebiyat adamıdır. Asıl ilgi alanı şiir olmakla beraber, öğretmenliği zamanında çeşitli yardımcı ders kitapları hazırlar, pek çok dergi ve gazetede yazıları çıkar. 2018'de yayımlanan Geldiler isimli kitabıyla roman alanındaki ilk ürününü de verir. Altun’un şiirleri, heceyle ve serbest vezinle yazdıkları bakımında iki grupta değerlendirilebilir. Heceli şiirlerinde daha çok 11’li kalıbı kullandığı görülen şair, ahengin yarım, tam ve zengin kafiyeyle oluşturulduğu, redifin her zaman çokça kullanıldığı bir yapı meydana getirir. Bu bakımdan heceli şiirlerinde bir yenilik görülmez. Altun’un şiirinin en dikkat çekici yanı, özellikle son yıllarda dozu artan toplumsal sorunlara karşı olan duyarlılığıdır. Taşlamalarında ekonomik sorunlar, adaletsizlik, gelir dağılımındaki eşitsizlik, toplum tabakaları arasındaki huzursuzlukları konu edinen şairin “İsyanî” mahlasını alacak ölçüde bu temaları işlediği görülmektedir. Sosyal temaların dışında aşk, tabiat ve insan sevgisinin de Altun’un şiirlerinde önemli bir yeri vardır. Tüm şiirleri kitaplaşmayan şairin kendisi tarafından seçilen şiirleri Yokluğun Varlığın Oldu Çünkü Sen Yoktun isimli kitabında yayımlanmıştır.

Kaynakça

http://08haber.com/makaleGoster.php?id=4417 [erişim tarihi: 30.03.2019].

Karadeniz, Bekir (2002). Artvinli Halk Şairleri. Ankara: Artvin Kültür ve Yardımlaşma Derneği Yay.

Salih Altun, 1955 Artvin doğumlu, öğretmen, âşık. [Gürol Pehlivan tarafından 30.03.2019 tarihinde sosyal medya üzerinden yapılmış görüşme kaydı].


Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜROL PEHLİVAN
Yayın Tarihi: 16.04.2019
Güncelleme Tarihi: 08.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Yokluğun Varlığın Oldu Çünkü Sen YoktunPamiray Yay. / İstanbul2015Şiir
Tutiya BibiPamiray Yay. / İstanbul2016Mektup
Şiirli BilmecelerPamiray Yay. / İstanbul2017Diğer
Bul Tamamla Öğren: DeyimlerPamiray Yay. / İstanbul2017Diğer
GeldilerTunga Yay. / İstanbul2018Roman

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1EMİNE KARADENİZd. 1945 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2Yalçın Dumand. 1957 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3CERRAHÎ, Behzat Tokdemird. 1919/1925? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4EMİNE KARADENİZd. 1945 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5Yalçın Dumand. 1957 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6CERRAHÎ, Behzat Tokdemird. 1919/1925? - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7EMİNE KARADENİZd. 1945 - ö. ?MeslekGörüntüle
8Yalçın Dumand. 1957 - ö. ?MeslekGörüntüle
9CERRAHÎ, Behzat Tokdemird. 1919/1925? - ö. ?MeslekGörüntüle
10EMİNE KARADENİZd. 1945 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Yalçın Dumand. 1957 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12CERRAHÎ, Behzat Tokdemird. 1919/1925? - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13EMİNE KARADENİZd. 1945 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Yalçın Dumand. 1957 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15CERRAHÎ, Behzat Tokdemird. 1919/1925? - ö. ?Madde AdıGörüntüle