REMZANÎ, Hacı Sadık Oytun

(d. 1937 / ö. 22.06.1979)
âşık
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4

Asıl adı Hacı Sadık Oytun olan âşık, Tokat'ın Zile ilçesinde 1937’de dünyaya gelmiştir. Hacı Sadık'ın sazda ve sözdeki yeteneğini gören usta âşık Sefil Edna çırağına Remzanî mahlasını vermiştir. Remzanî, okula gitmeden okuma yazmayı kendi kendine öğrenmiş, ileriki yıllarda dışarıdan ilkokul diploması almıştır. Demircilik yapan babasının yanında 12-13 yaşlarında çırak olarak çalışırken dükkâna gelen ak sakallı yaşlı bir ihtiyar, Hacı Sadık’a bir dolu bade vermiş, bunu içen Hacı Sadık bayılmış, kendine geldiğinde doğaçlama şiirler söylemeye başlamış ve dükkandan ayrılıp kendini saza, söze, muhabbet meclislerine kaptırmıştır. Zile’nin Güblüce köyünde Vasıf Hoca’dan saz çalmayı ve saz yapımını öğrenmiş, daha sonra Yücepınar köyünde ünlü Âşık Kemterî’nin oğlu Âşık Sefil Edna’ya (Abuzer Doğanay’a) çıraklık etmiş ve Sefil Edna’dan büyük ölçüde etkilenmiştir. Asker dönüşü Zöhre adlı bir kızla evlenmiş ve üç çocuğu olmuştur. 1973’te işçi olarak gittiği Almanya’da 22 Haziran 1979’da geçirdiği trafik kazasında vefat eden Remzanî’nin mezarı Zile’dedir (Yardımcı 2004: 275).

Ali Kızan ve Namık Kemal Doğanay, 1987’de Remzanî'nin şiirlerini bir araya getirerek, Âşık Remzanî adlı bir kitap yayımlamışlardır. Usta çırak geleneği içinde yetişen, deyişlerini kendine özgü üslubuyla söyleyen ve yaşadığı yörenin özelliklerini yansıtan bir halk âşığıdır. Şiirlerinin temelinde Tanrı sevgisi, inanç ve Bektaşilik düşüncesi hâkimdir. Tasavvufi şiirlerinde bir ustaya, bir mürşide bağlanmanın gereğini işlemiş, bu tür şiirlerinde: "Şeriat abdesti farz oldu bize/ Tarikat evine girmek görünür/Marifet postuna çöktüm oturdum/Hakikat namazın kılmak görünür" biçiminde Bektaşilikte dört kapı denilen şeriat, tarikat, marifet ve hakikat konularını ele almıştır. Remzanî’de vahdet-i vücud (varlığın birliği) inancının edebî kişiliğinde etkin olduğu, bu yüzden Tanrı’ya ve insana büyük önem verdiği görülür. Şiirlerinde insan ve Tanrı sevgisi ağır basar. Ulaşmak istediği sevgili Tanrı, Hz. Muhammed ve Hz. Ali’dir. Onlara ulaşmak için de nefs denilen engeli aşmanın gereğini vurgular. Hacı Bektaş Veli’ye yürekten bağlıdır. Şiirleri arasında özlem, ayrılık, keder, sitem, kavuşma vb. konular da ustaca işlenmiştir.

Kaynakça

Kızan, Ali, N. K. Doğanay (hzl.) (1987). Âşık Remzanî Yaşamı, Sanatı, Şiirleri ve Özdeyişleri. İstanbul: Hünkâr Yay.

Yardımcı, Mehmet (2004). 16. Yüzyıldan Günümüze İz Bırakan Zileli Şairler. Tokat: Zile Belediyesi Kültür Yay.

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET YARDIMCI
Yayın Tarihi: 10.10.2018
Güncelleme Tarihi: 10.12.2020

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Âşık RemzânîHünkâr / İstanbul1987İnceleme

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1YAYLA, Yayla İşleyend. 1975 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2LE’ÂLÎ (Müte’accem)d. ? - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
3İSKÂNÎ, Kazım Çuhadard. 1927 - ö. 1976Doğum YeriGörüntüle
4HAYATÎ, Hayati Bilgind. 1937 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
5HALİS, Halil Erdemd. 15.06.1937 - ö. 12.08.2012Doğum YılıGörüntüle
6Ertem Türkerd. 10 Mart 1937 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7HAYATÎ, Hayati Bilgind. 1937 - ö. ?Ölüm YılıGörüntüle
8HALİS, Halil Erdemd. 15.06.1937 - ö. 12.08.2012Ölüm YılıGörüntüle
9Ertem Türkerd. 10 Mart 1937 - ö. ?Ölüm YılıGörüntüle
10HAYATÎ, Hayati Bilgind. 1937 - ö. ?MeslekGörüntüle
11HALİS, Halil Erdemd. 15.06.1937 - ö. 12.08.2012MeslekGörüntüle
12Ertem Türkerd. 10 Mart 1937 - ö. ?MeslekGörüntüle
13HAYATÎ, Hayati Bilgind. 1937 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
14HALİS, Halil Erdemd. 15.06.1937 - ö. 12.08.2012Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
15Ertem Türkerd. 10 Mart 1937 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
16HAYATÎ, Hayati Bilgind. 1937 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
17HALİS, Halil Erdemd. 15.06.1937 - ö. 12.08.2012Madde AdıGörüntüle
18Ertem Türkerd. 10 Mart 1937 - ö. ?Madde AdıGörüntüle