Madde Detay
TURAN/ÖMER TURAN, Ömer Turan Eyuboğlu
(d. 12.06. 1927 / ö. 15.06.1960)
şair, yazar, gazeteci
(Âşık / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Ömer Turan Eyuboğlu, nüfus cüzdanına göre 12 Haziran
1927’de Trabzon’un Maçka ilçesine bağlı Olasa (Bahçekaya) köyünde doğar. Baba
adı Ali Ulvi, anne adı Nazire’dir. Babasının da öğretmenlik yaptığı köyünde üç yıllık ilkokul öğreniminin ardından
Trabzon merkezdeki Yeni Okul’a (Yavuz Selim İlkokulu) kaydolur ve buradan mezun
olur. Trabzon Lisesi’nin orta
kısmındayken matematik dersinden üst üste sınıfta kalması ve babasının vefat
etmesi üzerine öğrencilik hayatı sona erer. Bundan sonra kendi kendini
yetiştirir. On üç yaşında ilk şiirini Trabzon’da çıkan Olcay gazetesinin
25 Mayıs 1940 tarihli nüshasında yayımlar. 1946’nın sonlarında askerlik görevini yapmak için İstanbul’a gider.
Terhis sonrasında gazete çıkarmaya odaklanır. Askerlik sonrası yakın akrabası
Temel Eyuboğlu’nun kızı Sakıbe Hanım ile evlenen Eyuboğlu’nun dört kızı, bir oğlu
dünyaya gelir. Kızlarından birini çok küçükken kaybeder. Özellikle amcası
Hüseyin Avni Bey’in okuduğu kitaplar, çıkardığı dergiler, yayımladığı ürünler,
ona ufuk açar. Eyuboğlu, kendini geliştirmenin tek yolunun sürekli okumak
olduğunu anlar ve dünya klasikleri ile Varlık Yayınları onun en büyük öğretmeni
olur. Ömer Turan Eyuboğlu’nun Trabzon’un kültür ve basın tarihinde özel
bir yeri vardır. Eyuboğlu, Hakimiyet
gazetesini çıkarır ve burada kimi zaman kendi adıyla kimi zaman Ömer Turan,
Turan, Hacı Bayram, Deli Molla gibi takma adlarla değişik türlerde yazılar
yayımlar. Genç yaşta vereme yakalan Eyuboğlu, çevresinde çok sevilen bir
insan olup henüz 33 yaşındayken 15 Haziran 1960 tarihinde vefat eder (Yüksel
1993: 235; Duman 1995: 118; Işık 2006: 1369, Özer, 2012: 15, 16, 64).
Eyuboğlu, 1945’te Trabzon’da çıkan Halk ve Akçaabat gazetelerinde
şair Baba Salim’e nazireler yazar. 1946’da
henüz 19 yaşındayken ilk ve tek şiir kitabı İlk Adım, Yeniyol
Basımevi’nden çıkar. Hakimiyet gazetesi 24 Şubat 1956’da
Trabzon’da onun gayretiyle yayın hayatına başlar. Hakimiyet’i
günlük gazete olarak ölüm tarihi olan 15 Haziran 1960’a kadar
çıkarır. Trabzon’da sanat sayfası yayımlayan ilk gazetelerden biri olan Eyuboğlu’nun Hakimiyet’i,
siyasal savaşımın öznesi olduğu kadar sanata
pencere açan saygın bir yayın organıdır da. Hakimiyet, Eyuboğlu’nun
ölümünden sonra birkaç yıl daha çıkar. Ömer
Turan, 1940-1947 yılları arasında çok yoğun bir okuma dönemi geçirir. O dönemde
yazdığı şiirler, 1946’da yayımlanan İlk Adım’ın içeriğini belirler. 300
sayfalık defterine şiirlerini kaydeder. 15 Ekim 1945 tarihinde Yedigün’e
gönderdiği şiirlerinden birinin adı “Sevmeyen Sevgiliye”dir. Defterin sayfalarında tamamlanmamış birçok
ürüne rastlanır. Çoğu karşılıksız aşkın yarattığı hüznü dile getiren
dizelerdir. Bu defterinde Necip Fazıl’ın “Otel Odaları”na nazire yazdığı şiire de
rastlanır. Şiirlerinde alaysama, hiciv
ve eleştirinin ufkunda gezer. Eyuboğlu, bu defterinde önemli düşünürlerden
alıntıladığı sözlere de yer verir (Özer, 2012: 15,16, 77-78).
Eyuboğlu, “Büyük küçük her
sanatkâr himayeye muhtaçtır” (Özer, 2012: 78) diyerek şairlerin ve yazarların
hamiliğe ihtiyaç duyduğunu ifade eder. Ömer Turan’ın defterinin 47. sayfasında
ileride İlk Adım, adlı şiir kitabında yer alacak “Aslı ile Babası”
şiirinin ilk biçimi, “Kerem ile Aslı” olarak karşımıza çıkar. Yazar o günlerde
köyde meydana gelen bir kız kaçırma olayını ayrıntılı bir şekilde defterine
kaydeder. “Bir Rüyadan Röportajlar” (Bir Rüya Âlemi) adlı yazısında bir düş
çerçevesinde sözü yine Baba Salim ile A.T. Demirci’ye getirir (Özer, 2012: 79).
Ömer Turan’ın Halk gazetesine gönderdiği “Gençliğe Mektup”ta, “Deli
Molla” takma adıyla kadın, evlilik, cinsellik gibi konularda yorum yapar (Özer,
2012: 80).
Ömer Turan Eyuboğlu’nun
şiirlerinin düzeyini ölçmede, neyi nasıl yazdığını ayrıntılı öğrenmede,
eksikleri ve fazlalıklarının neler olduğunu bilmede en önemli kaynağı Yedigün
dergisi ve o dergiyi yöneten Nihat Sami Banarlı’dır (Özer, 2012: 81). 17
Temmuz 1946’da Banarlı’ya yazdığı mektuba ek olarak “Kâbus” ve “Ağıt” adlı şiirleri
gönderir. O güne değin yazdığı öykülerin adlarını da deftere şu başlıklarla
kaydeder: Bir Şapka Hikâyesi, Hayırsız Evlat, Son Gece, Kumandan Bey, Ahretten
Geliyorum, Tersine Dünya, Müjdeci, İlk Fırtına (Özer, 2012:81).
Ömer Turan’ın “Baskın” adını
koyduğu, ancak tamamlayamadığı bir öykü de bu defterde bulunur (Özer, 2012:
82). Yine bu defterde “Bulunmuş Para” ile “Yalan Amma Olur ki Olur” başlıklı
iki fıkrasının ardından Yurt gazetesi müdürlüğüne yazdığı bir başka
mektup yer alır (Özer, 2012: 84).
Trabzonlu sanatçıların çıkardığı Kıyı dergisinde
Ömer Turan’ın kitabına girmeyen bir şiire yer verilir. Bu, yöre insanının
yaşamını, davranışını da yansıtan “Er Meydanında Öldüm Ben” başlıklı şiirdir (Yurt Ansiklopedisi 1984: 7273). “Küçüğümün
Peşinden”, “Hoş Geldin Hamsi”, “Hamsi”, “Anılmayacak Adımız”, “Yakarış” (Duman
1995: 119-122) şiirlerinden birkaçıdır. Eyuboğlu’nun “Hamsi” başlıklı şiiri
Ahmet Özer’in arşivindedir. Özer, Güneşi
Alnında Taşıyan Gazeteci-Şair Ömer Turan Eyuboğlu adlı eserinde şairin biyografini kapsamlı
bir şekilde ele alır.
Şairin şiirlerinin bazılarını
adı; Kâbus, Gurub, Fırtına, Neden Böyle Kıskancım, Yakarış, Tarihten Bir
Yaprak, Hasislik, Aslı ile Babası, Humma, Kalbim, Sevdâ, Bir Yaz Akşamı adını
taşımaktadır. Eyuboğlu, yeni yıla yeni bir
defterle girer. Bu defterin ilk yazısı “Anam” adını taşır. Defterdeki yazılar;
“Anam Halkçı”, “Tefsir”, “1946 Seçimlerinde Civar Bir Köy”, “Cimri Muhalif”,
“Mukabeli Bilmisil”, “Köyümüzde 1946 Seçimi”, “Pazar Yerinde DP Propagandası”/ “Pazar
Yerinde CHP Propagandası” başlıklarını taşır (Özer, 2012: 157). Okuduğu
kitapları defterinde şu başlıklar altında tasnifler: 1. Din Felsefe, 2. Tarih,
Siyaset, Hatırat, 3. Seyahat, 4. Çeşitli, 5. Çiftçi Kitapları, 6. Şiir, 7.
Lügat-Lisan, 8. Tıbbi Seksoloji, 9. Biyografi, 10. Edebiyat, 11. Tiyatro
Eserleri, 12. Yerli Hikâyeler, 13. Tercüme Hikâyeler, 14. Yerli Romanlar, 15.
Tercüme Romanlar (Özer, 2012: 163-164).
Ömer Turan Eyüboğlu’nun, Abdülhamit’i eleştirdiği şiirinde
Hacı Bayram mahlasını kullanması siyasi baskılardan kaynaklanabilir.
Şiirlerinde Türk milliyetçiliği, Tanrı’ya yakarış, maddi durumundan sızlanış
gibi konuları işler. Hem beyit hem dörtlük nazım birimini kullanan Şairin dili
genel olarak sade olmakla birlikte bazı şiirlerinde ağırdır. Ayrıca “Kız Fadime
duydun mi / Misafirun gelende hiç duşunma oni ver / Yarin deduğum gibi
çarukları koy suya, Cenabuallah seni etsun cennet hatuni” gibi yöresel ağız
özelliklerini ve gelenek görenekleri şiirlerinde yansıtır.
Ömer Turan politik yanı ağır basan yazılarında iyi bir gözlemci, yorumları nesnel ölçülerde veren bir basın adamı, insanlarını çok boyutlu tanıyıp yansıtmasını bilen bir yazardır (Özer, 2012: 157). Şiirlerinde aşk, tabiat ve sanat konularını işleyen Eyuboğlu, yaşadığı çevreyi insanlarıyla yaşama biçimi ve folkloruyla dile getirir. Hacı Bayram takma adıyla hicivler yazarak toplumda gördüğü haksızlık ve yolsuzlukları dile getirerek doğruları savunur (Yüksel 1993: 235). Eyuboğlu, şiirlerini daha ziyade hece ölçüsü ve halk şiiri kalıplarıyla yazar. Bazı şiirlerinde Ömer Turan, Turan ve takma adı olan Hacı Bayram mahlaslarını kullanır. Trabzon’un tanınmış halk şairi Baba Salim’in etkisinde kalmış ve ona nazireler yazmıştır (Duman 1995: 118). Mizahî manzumeleriyle, deneme, eleştiri ve hikâyeleriyle çok yönlü bir sanatçıdır. Yörenin geleneksel özelliklerine ilişkin kalem denemeleri de vardır (Yüksel 1993: 235; Trabzon 2006: 230; Duman 1995: 118).
Eyuboğlu’nun anılarına yer verdiği notlarından “askerlik, doğum, düğün-evlenme, ölüm, halk oyunları ve dansları, bayramlar, kutlamalar, siyasi olaylar, savaşlar, ritüeller, toplumsal uygulama ve halk inanışları” gibi hem sözlü tarih hem de halk bilimi açısından önemli bilgiler elde edilir. Tür olarak yazdıkları; manzume, mizahi manzume, ağıt, sohbet, günlük, mektup, öykü, fıkra, şiir, eleştiri ve köşe yazısını örneklendirir. Genç yaşında kitap ve gazete çıkarması, dergilere mektup göndermesi, dünya klasiklerini okuması, farklı konularda okuduğu ve fişlediği geniş bir kütüphaneye sahip olması, sıkça sinemaya gitmesi ve bunlara dair eleştirel notlar alması onun entelektüel birikimi ve gayretinin göstergesidir.
Kaynakça
[Topuz], Ali Mustafa (1987). “Ömer Turan Eyüboğlu”. Kıyı. Haziran. 15: 8-9.
Bal, Mehmet Akif (2009). Bir Şiirdir Trabzon Osmanlıdan Günümüze Trabzon Şiir Antolojisi. Ankara: Cantekin Matbaa.
Duman, Mustafa (1995). Trabzon Halk Şairleri. İstanbul: Anadolu Sanat Yay.
Eyüboğlu, Ömer Turan (1946). İlk Adım. Trabzon: Yeniyol Basımevi.
Hakimiyet (15 Haziran 1963). Trabzon: yyy.
Hamsi (1961). İstanbul. 10: 2
Işık, İhsan (2006). Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi. C. 4. Ankara: Elvan Yay.
Özer, Ahmet (1982). “Şair Ömer Turan ve İlk Adım”. Kıyı. 11: 12-15.
Özer, Ahmet (1986). “Hakimiyet Genç Ölümler ve Ömer Turan”. Kıyı. Ağustos. 5: 10-13,16.
Özer, Ahmet (2012). Güneşi Alnında Taşıyan Gazeteci-Şair Ömer Turan Eyuboğlu. Ankara: İsim Yay.
Trabzon 2006 İl Yıllığı (2006). İstanbul: Trabzon Valiliği İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Yay.
Trabzon 87 Kültür Sanat Yıllığı (1987). Hzl. İ. Gündağ Kayaoğlu, Mustafa Duman, Alaattin Bahçekapılı. İstanbul: yyy.
Yurt Ansiklopedisi (1984). “Trabzon”. C. 10. İstanbul: Anadolu Yay. 7273.
Yüksel, Murat (1993). Geçmişten Günümüze Trabzon Şairleri 2. Trabzon: Yunus Dergisi Yay.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. EMİNE ÇAKIRYayın Tarihi: 23.07.2019Güncelleme Tarihi: 07.05.2025
Yayın Tarihi: 23.07.2019Güncelleme Tarihi: 07.05.2025
Güncelleme Tarihi: 07.05.2025
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
İlk Adım | Yeni Yol Matbaası / Trabzon | 1946 | Şiir |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Mustafa Ruhi Şirin | d. 2 Ocak 1955 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | Hayati Baki | d. 17 Ağustos 1949 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | Numan Sabit Osmançelebioğlu | d. 1896 - ö. 24 Kasım 1982 | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Ahmed Arif | d. 21 Nisan 1927 - ö. 2 Haziran 1991 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | İHSANÎ/İHSAN/BABACAN, İhsan Babacan | d. 1927 - ö. 23.09.2013 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Mehdi Halıcı | d. 10 Nisan 1927 - ö. 8 Nisan 2008 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Ahmed Arif | d. 21 Nisan 1927 - ö. 2 Haziran 1991 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | İHSANÎ/İHSAN/BABACAN, İhsan Babacan | d. 1927 - ö. 23.09.2013 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | Mehdi Halıcı | d. 10 Nisan 1927 - ö. 8 Nisan 2008 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | Ahmed Arif | d. 21 Nisan 1927 - ö. 2 Haziran 1991 | Meslek | Görüntüle |
11 | İHSANÎ/İHSAN/BABACAN, İhsan Babacan | d. 1927 - ö. 23.09.2013 | Meslek | Görüntüle |
12 | Mehdi Halıcı | d. 10 Nisan 1927 - ö. 8 Nisan 2008 | Meslek | Görüntüle |
13 | Ahmed Arif | d. 21 Nisan 1927 - ö. 2 Haziran 1991 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | İHSANÎ/İHSAN/BABACAN, İhsan Babacan | d. 1927 - ö. 23.09.2013 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | Mehdi Halıcı | d. 10 Nisan 1927 - ö. 8 Nisan 2008 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | Ahmed Arif | d. 21 Nisan 1927 - ö. 2 Haziran 1991 | Madde Adı | Görüntüle |
17 | İHSANÎ/İHSAN/BABACAN, İhsan Babacan | d. 1927 - ö. 23.09.2013 | Madde Adı | Görüntüle |
18 | Mehdi Halıcı | d. 10 Nisan 1927 - ö. 8 Nisan 2008 | Madde Adı | Görüntüle |