Gökçen, Fatma Çiğdem

(d. 15 Haziran 1963 / ö. ?)
Eğitimci, yazar
(Çocuk Edebiyatı / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)

İstanbul’da doğdu. Çocuklara olan yoğun ilgi ve sevgisinden dolayı lise öğrenimi için Nişantaşı Rüştü Uzel Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü’nü tercih etti. Okulda gösterdiği üstün performansla tüm öğretmenlerinin dikkatini çekti ve 1980 yılında öğrenimini başarıyla tamamladı. O dönemlerde üniversite kazanan çok az sayıdaki öğrencilerden biri oldu ve yükseköğrenimine Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü'nde devam etti. Gökçen, 1985 yılında Hacettepe Üniversitesi’nden mezun oldu ve yaşadığı şehre -İstanbul’a- dönüp Özel Pinokyo Işıl Anaokulu’nda öğretmenliğe başladı. Kısa bir süre sonra kendisine eğitim koordinatörlüğü görevi verildi. Kurum kapanana kadar -32 yıl boyunca- bu görevi sürdürdü. Yazar, çocuklarla olan birlikteliğinde onları daha iyi tanıma fırsatı bulduğu ve onlardan çok şey öğrendiği için koordinatörlük görevini devam ettirirken öğretmenlik de yaptı. Öğrencilerin koşulsuz sevgileri ve enerjileri kendisini çok mutlu ettiği için öğretmenlik mesleğine gönülden bağlı kaldı.

Tüm çalışmalarında, literatür araştırması yapmakla birlikte doğrudan öğrencileriyle yaptığı uygulamalardan ve deneyimlerinden faydalandı. Okul öncesi çocuklarının gelişim alanlarını destekleyici; spora, sanata ve bilime merak uyandırma, çevre ve doğayı gözlemleme, özen gösterme konusunda bilinç geliştirme, seslerin farkında olma, algı, dikkat, ilköğretime hazırlık gibi becerilerini geliştirmeyi amaçlayan kitaplar yayımladı. Ya-Pa ve Morpa Yayınevlerinde yayın geliştirme, yenileme ve okulöncesi danışmanlığı yaparak mesleki çalışmalarına yön verdi.

Gökçen, deneyimlerini Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü öğrencileri, öğretmenler ve anne-babalarla çeşitli seminer, konferans ve kongrelerde paylaşmaya devam etmektedir. Yazar, özel bir kurumda anaokulu müdürü olarak görev yapmaktadır.

Gökçen çalışmaya başladığı ilk yıllarda, erken çocukluk eğitimi alanında uygulamaya yönelik yeterli Türkçe kaynak olmamasından dolayı yaptığı çalışmaların diğer meslektaşları tarafından da bilinmesi ve paylaşılması amacıyla uyguladığı aktiviteleri derlemeye başladı. Derlediği çalışmaları kitap haline getirme kararı alınca da deneyimlerini geliştirmeyi sürdürdü.

İlk çalışması kâğıt katlayarak model oluşturma aktivitelerinin yer aldığı Keselim Katlayalım Şekiller Yapalım (Origami 1) isimli kitabı Türkiye genelinde anaokulu öğretmenleri ve bu yaşlarda çocukları olan ebeveynler tarafından takdir toplayınca yazar yine kendi geliştirdiği model uygulamalarından derlediği ikinci kitabı olan Origami 2’yi yayımladı.

Gökçen, ilerleyen zamanlarda çocukların çeşitli gelişim alanlarını desteklemek amacıyla çalışmalarını yoğunlaştırdı. Oyunun çocuğun öğrenmesinde çok etkili bir rol oynadığını doğrudan gözlemleyen bir eğitimci olarak, yaptığı söyleşilerin tümünde “Çocuğa bir beceriyi kazandırmak, herhangi bir alanda gelişimini desteklemek için yapacağım uygulamayı nasıl oyunlaştırabilirim?” sorusunu kendisine sürekli sorduğunu ifade etmektedir.

Yazar, çocukların bilişsel gelişimlerine katkıda bulunabilecek çalışmaları derledi ve kendi oyunlaştırdığı aktiviteleri de kapsayan çalışmasını Oyunlarla Öğrenelim (1993) adlı kitapta topladı. Sonrasında erken yıllar eğitiminde yaratıcılık ve problem çözme becerileri üzerine çalışmaya başladı. O dönemde küçük çocukların çizim becerileri ile ilgili yaratıcı yönlerini geliştirebilecek bir kaç çalışma dışında kaynak bulunmamaktaydı. Yaratıcılık ile ilgili çalışmaları -yetişkinlere yönelik olsa da- takip etmeye başladı. Konu ile ilgili yayınlara ulaşmaya, her seminer ve konferansa katılmaya çaba göstererek yeni yeni gelişmekte olan bu alanda veri toplamaya gayret etti.

Yaratıcılığımızı Geliştirelim Serisi, yazarın kazandığı deneyimler ve çocuklarla yaptığı uygulamalar sonucunda çeşitli alanlardaki yaratıcılığı ve problem çözme becerilerini geliştirebilmek için 7 başlıkta topladığı çalışmasıdır. Bu çalışma, alandaki boşluğu doldurmada öncü ve önemli bir başvuru kaynağı oldu. Seriyi bazı ilkokul 1 ve 2. sınıfların ve rehber öğretmenlerin de kullandığı gözlendi. Neredeyse başlangıç niteliğinde olan bu seriden sonra alanda başka yayınlar da hizmete sunulmaya başlandı. Üniversitelerin Çocuk Gelişimi ve Eğitimi bölümlerinde “Yaratıcılık ve Problem Çözme” ders olarak programa alındı.

Kaynakça

https://www.kitapyurdu.com [erişim tarihi 24.03.2019]

https://www.arkadas.com.tr [erişim tarihi 24.03.2019]

https://www.dr.com.tr [erişim tarihi 24.03.2019]

https://www.kitapkoala.com [erişim tarihi 24.03.2019]

https://www.kitapzen.com [erişim tarihi 24.03.2019]

https://www.halkkitabevi.com [erişim tarihi 24.03.2019]

https://www.kitabinabak.com [erişim tarihi 24.03.2019]

https://www.besirkitabevi.com.tr [erişim tarihi 24.03.2019]

Madde Yazım Bilgileri

Yazar: DOÇ. DR. NESLİHAN KARAKUŞ
Yayın Tarihi: 13.07.2019

Eser AdıYayın eviBasım yılıEser türü
Origami 1/Keselim Katlayalım Şekiller YapalımYa-Pa / İstanbul1989Diğer
Origami 2/Keselim Katlayalım Şekiller YapalımYa-Pa / İstanbul1992Diğer
Oyunlarla ÖğrenelimYa-Pa / İstanbul1993Diğer
Yaratıcılığımızı Geliştirelim 1/ Sen Olsan Ne Çizerdin?Ya-Pa / İstanbul1997Diğer
Yaratıcılığımızı Geliştirelim 2/ Sen Olsan Ne Anlatırdın?Ya-Pa / İstanbul1997Diğer
Yaratıcılığımızı Geliştirelim 3/ Sen Olsan Ne Düşünürdün?Ya-Pa / İstanbul1997Diğer
Yaratıcılığımızı Geliştirelim 4/ Sen Olsan Ne Hayal Ederdin?Ya-Pa / İstanbul1997Diğer
Yaratıcılığımızı Geliştirelim 5/ Sen Olsan Nasıl Geliştirirdin?Ya-Pa / İstanbul1997Diğer
Yaratıcılığımızı Geliştirelim 6/ Sen Olsan Nasıl Kullanırdın?Ya-Pa / İstanbul1997Diğer
Yaratıcılığımızı Geliştirelim 7/ Sen Olsan Ne Çözerdin?Ya-Pa / İstanbul1997Diğer
Bak Öğren Dizisi (20 Kitap)Ya-Pa / İstanbul1998Diğer
Baştan Sona Okul Öncesi Eğitim Seti (4 Kitap Takım)Ya-Pa / İstanbul2000Diğer
Marmara Üniversitesi Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı “Yaratıcılığını Geliştirilmesi ile İlgili Etkinlik Örnekleri”Ya-Pa / İstanbul1999Araştırma
Sayıları Tanıyalım 1Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Sayıları Tanıyalım 2Morpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Sayıları Tanıyalım 3Morpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Renkleri ve Şekilleri Tanıyalım 1Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Renkleri ve Şekilleri Tanıyalım 2Morpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Renkleri ve Şekilleri Tanıyalım 3Morpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Kavramları Tanıyalım 1Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Kavramları Tanıyalım 2Morpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Kavramları Tanıyalım 3Morpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Çizelim Boyayalım Eğlenelim Set (3 Kitap)Morpa Kültür / İstanbul1998Diğer
Seslerin DünyasıMorpa Kültür / İstanbul2001Diğer
Benim İlk EtkinliklerimMorpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Okul ArkadaşımMorpa Kültür / İstanbul2000Diğer
Tatil ArkadaşımMorpa Kültür / İstanbul2007Diğer
Etkinlik Dosyası 1Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Etkinlik Dosyası 2Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Etkinlik Dosyası 3Morpa Kültür / İstanbul2002Diğer
Çocuğum Okula BaşlıyorMorpa Kültür / İstanbul2003Araştırma
Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar “Eğitsel oyunlar ve uygulama yöntemleri”Morpa Kültür / İstanbul2003Araştırma
Yaz EğlencesiMorpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Etkinliklerle Boyama 1Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Etkinliklerle Boyama 2Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Etkinliklerle Boyama 3Morpa Kültür / İstanbul2004Diğer
Pot Pot Ahtapot KeşifteMorpa Kültür / İstanbul2005Hikâye
Karabaş Öğreniyor Sayılar 1Morpa Kültür / iSTANBUL2008Diğer
Karabaş Öğreniyor Sayılar 2Morpa Kültür / İstanbul2007Diğer
Karabaş Öğreniyor Sayılar 3Morpa Kültür / İstanbul2006Diğer
Karabaş Öğreniyor Renkler ve Şekiller1Morpa Kültür / İstanbul2008Diğer
Karabaş Öğreniyor Renkler ve Şekiller2Morpa Kültür / İstanbul2007Diğer
Karabaş Öğreniyor Renkler ve Şekiller3Morpa Kültür / İstanbul2006Diğer
Karabaş Öğreniyor Kavramlar 1Morpa Kültür / İstanbul2008Diğer
Karabaş Öğreniyor Kavramlar2Morpa Kültür / İstanbul2007Diğer
Karabaş Öğreniyor Kavramlar 3Morpa Kültür / İstanbul2006Diğer
Başarılı Çocuk Çoklu Zekâ Becerikli ÇocukMorpa Kültür / İstanbul2011Diğer
Başarılı Çocuk Çoklu Zekâ Problem Çözen ÇocukMorpa Kültür / İstanbul2011Diğer

İlişkili Maddeler

Sn.Madde AdıD.Tarihi / Ö.TarihiBenzerlikİncele
1Özünal, Mucized. 1947 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
2BELİĞÎd. ? - ö. 1562?Doğum YeriGörüntüle
3Sözer, Önayd. 1936 - ö. ?Doğum YeriGörüntüle
4YUNUS KARAKOÇd. 1963 - ö. -Doğum YılıGörüntüle
5Saliha Yadigard. 30 Temmuz 1963 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
6Zehra Tırıld. 25 Haziran 1963 - ö. ?Doğum YılıGörüntüle
7Sabih Şendild. 9 Şubat 1926 - ö. 15 Şubat 2002MeslekGörüntüle
8Müfit Ratipd. 29 Mayıs 1303 (1887) - ö. 29 Mayıs 1336 (1920)MeslekGörüntüle
9Akgün Akovad. 05 Şubat 1962 - ö. ?MeslekGörüntüle
10Oktay, Osmand. 15 Aralık 1951 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
11Erdoğan, Fatihd. 23 Nisan 1954 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
12Tezcan Dertsiz, Özlemd. 31 Ocak 1972 - ö. ?Alan/Yüzyıl/SahaGörüntüle
13FATMA HASGÜLd. 1952 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
14Fatma Nuran Avcıd. 28 Ekim 1966 - ö. ?Madde AdıGörüntüle
15Karel, Neşed. 4 Ekim 1943 - ö. ?Madde AdıGörüntüle