Madde Detay
MEHMED İLHAMÎ
(d. ?/1901 - ö. ?/1954)
sûfî şair
(Divan/Yazılı Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Son
dönem sûfî şairlerinden olan Mehmed İlhamî, Hicrî 19 Cemâziyelevvel 1319,
Milâdî 3 Eylül 1901 tarihinde Kars’ın Sarıkamış İlçesi, Karaurgan Bucağı,
günümüzdeki adı Çamyazı olan Micingird-i Ulyâ (Yukarı Micingird) Köyü’nde
doğmuştur. Doğduğu ve yaşadığı coğrafyada Hacı Efe nâmıyla maruf olan müellif,
şiirlerinde İlhâmî mahlasını kullanmıştır (Şengün 2016: 11-12; Çavuşoğlu 2019:
24-25). Mehmed İlhâmî’nin dedesi, Rifâî tarîkati şeyhlerinden Şeyh İsmâîl
Zülâlî’dir (ö. 1903). Babası ise, aynı zamanda Rifâî şeyhlerinden Hacı Ahmed
Sanamerî’nin (1792-1912) halifeliğini yapmış olan Hüseyin Hüsnî’dir. İlim
tahsiline henüz beş yaşında başlayan Mehmed İlhâmî, başta Kur’ân-ı Kerîm’i tâlîm
üzere okuma ve tecvit ilimleri ile fıkıh, tefsir, hadis, tecvit, kıraat,
tasavvuf gibi ilimlerle de iştigal etmiştir. Rifâiyye tarikatına mensup bir
ailede doğduğundan küçük yaşlardan itibaren ilmî ve tasavvufî terbiyeden
geçmiştir (Çavuşoğlu 2019: 26-28). Tarikat silsilesi, babası Şeyh Hüseyin Hüsnî
Efendi ve dedesi Şeyh İsmâîl Zülâlî vasıtasıyla Rifâiyye tarikatının
Erzurum’daki temsilcisi konumundaki Seyyid Hacı Ahmed Sanamerî’ye dayanır
(Çavuşoğlu 2019: 27) Millî Mücadele döneminde silah altına alınmış ve dört yıl
süren askerlik vazifesinden sonra terhis olmuştur. Millî Mücadele’ye katıldığı
için kendisine kırmızı şeritli İstiklâl Madalyası verildiği aile efradında
muhafaza edilen İstiklâl Madalyası Beratı’ndan anlaşılmaktadır (Çavuşoğlu 2019:
28-29).
Kars
ve Erzurum civarında daha çok Hacı Efe, Hacı Efendi ve İlhâmî Baba nâmlarıyla
tanınan Mehmed İlhâmî, yaşadığı coğrafyada birçok köy ve kasabada dolaşmış ve
buralarda pek çok dost edinmiştir. Dost meclislerinde söylediği şiirleri
günümüze kadar ulaşmıştır. Düğün, doğum, ölüm ve buna benzer toplumsal
hadiselerde şiir söyleyen Mehmed İlhâmî, daha çok tasavvufî kişiliğini yansıtan
dinî-tasavvufî içerikli şiirler söylemiştir. Mehmed İlhâmî’nin tanınırlığı
sadece yakın çevresiyle sınırlı değildir. Çevredeki şehir, kasaba ve köylerden
dergahına gelenler olduğu gibi ara ara kendisinin de civarda meskûn âlim, sûfî
ve şairleri ziyaret ettiği bilinmektedir. Âşık Ülfetî’ye (ö. 1977) “Ülfetî”
mahlasını vermiştir (Çavuşoğlu 2019: 42-43).
01.03.1954
tarihinde vefat eden Mehmed İlhamî, Tefsîr-i Mi’râcu’n-Nebî ile
Cumhuriyet dönemi ilk hac yolculuğunda Hac Seyahatnâmesi eserlerini
telif etmiştir. Bu iki eserin dışında pek çok şiiri bulunan Mehmed İlhamî’nin
Tefsî-i Mi’râcu’n-Nebî adlı eseri; Necdet Şengün, Raşit Çavuşoğlu ve Hatice
Kübra Tekdemir tarafından 2016 yılında yayına hazırlanmıştır. İki yazma nüshası
bulunan Tefsîr-i Mi‘râcu’n-Nebî, Hz. Peygamber’in miracını konu alan ve miʻrâciyye
türünde telif edilmiş hacim bakımında oldukça uzun bir eserdir. Mehmed İlhâmî’nin,
1941 yılında on aylık bir sürede tamamladığı beş yüz sayfayı aşkın eseri,
mesnevî nazım şekliyle ve 4+4+3 hece ölçüsü ile yazılmıştır (Şengün 2016:
17-18; Çavuşoğlu: 52-54).
Müellifin,
Cumhuriyet döneminde gerçekleştirilen ilk hac yolculuğunda, yarı manzum ve yarı
mensur olarak kaleme aldığı seyahatnâmesi ise 2019 yılında ilk ve 2020 yılında
ikinci baskısı olmak üzere, Raşit Çavuşoğlu tarafından; “Hicaz Yollarında Bir
Sûfî Mehmed İlhâmî’nin Hac Seyahatnâmesi” başlığıyla yayına hazırlanmıştır
(Çavuşoğlu 2019-2020).
Kaynakça
Çavuşoğlu,
Raşit (2019). Hicaz Yollarında Bir Sûfî Mehmed İlhâmî’nin Hac Seyahatnâmesi.
(1. Baskı). İstanbul: Okur Akademi.
Çavuşoğlu,
Raşit (2020). Hicaz Yollarında Bir Sûfî Mehmed İlhâmî’nin Hac Seyahatnâmesi.
(2. Baskı). İstanbul: Okur Akademi.
Şengün,
Necdet, Raşit Çavuşoğlu ve Hatice Kübra Tekdemir (2016). Tefsîr-i
Mi’râcu’n-Nebî Muhammed İlhâmî. Ankara: Yayınevi Yay.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: Doç. Dr. Raşit ÇavuşoğluYayın Tarihi: Güncelleme Tarihi: 30.09.2022Eserlerinden Örnekler
Sakın
bir kem nazar kılma bütün esrâr-ı insândır
Semâda
şems [ü] kamerin yekûn envârı insândır
“‘Alleme’l-esmâ”
buyurmuş[dur] Hazret-i Allâh aña
Kûh-ı
kürre-i zemîniñ direk dutarı insândır
Şu
sûre-i Rahmân’a baksan gösterir cemâlini
Hem
“küntü kenzen mahfiyyen”iñ hû esrârı insândır
Tâ
ezelden [ki] Hażret-i Hudâ’nıñ fazlı andadır
Îmân
‘aselini dadup lezzetbârı insândır
Ol
dîn Muhammed dînini añlar kılmışdır ihtiyâr
Şerî‘at
medînesiniñ her bâzârı insândır
Dilde
tevhîd gürzüsiyle [ki] kolda vardır kuvveti
Nefis
şeytân ordusunuñ zülfikârı insândır
Muğlak
geldi bu kelâmım aç kulaġıñ diñle sen
Şebb
ü nehâr bir Allâh evrâd [u] ezkârı insândır
İlhâm[î]
leyl [ü] nehâr zikr it Hażret-i Allâh’ını
Şerîki
yok naz[î]ri yok yârin yârı insândır (Çavuşoğlu 2019: 45-46).
Bu
hikmet için göklere Muhammed
Da‘vet
olunmuşdur Hazret-i Ahmed
Vâsıl
olmak ister isen devlete
Kıl
salât ile selâmı Ahmed’e
Es-salâtü
ve’s-selâm yâ Mustafâ
Rûh-ı
pâkî pür-safâdır pür-safâ (Şengün vd. 2016: 68).
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: Güncelleme Tarihi: 30.09.2022Eserlerinden Örnekler
Sakın
bir kem nazar kılma bütün esrâr-ı insândır
Semâda
şems [ü] kamerin yekûn envârı insândır
“‘Alleme’l-esmâ”
buyurmuş[dur] Hazret-i Allâh aña
Kûh-ı
kürre-i zemîniñ direk dutarı insândır
Şu
sûre-i Rahmân’a baksan gösterir cemâlini
Hem
“küntü kenzen mahfiyyen”iñ hû esrârı insândır
Tâ
ezelden [ki] Hażret-i Hudâ’nıñ fazlı andadır
Îmân
‘aselini dadup lezzetbârı insândır
Ol
dîn Muhammed dînini añlar kılmışdır ihtiyâr
Şerî‘at
medînesiniñ her bâzârı insândır
Dilde
tevhîd gürzüsiyle [ki] kolda vardır kuvveti
Nefis
şeytân ordusunuñ zülfikârı insândır
Muğlak
geldi bu kelâmım aç kulaġıñ diñle sen
Şebb
ü nehâr bir Allâh evrâd [u] ezkârı insândır
İlhâm[î]
leyl [ü] nehâr zikr it Hażret-i Allâh’ını
Şerîki
yok naz[î]ri yok yârin yârı insândır (Çavuşoğlu 2019: 45-46).
Bu
hikmet için göklere Muhammed
Da‘vet
olunmuşdur Hazret-i Ahmed
Vâsıl
olmak ister isen devlete
Kıl
salât ile selâmı Ahmed’e
Es-salâtü
ve’s-selâm yâ Mustafâ
Rûh-ı
pâkî pür-safâdır pür-safâ (Şengün vd. 2016: 68).
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 30.09.2022Eserlerinden Örnekler
Sakın
bir kem nazar kılma bütün esrâr-ı insândır
Semâda
şems [ü] kamerin yekûn envârı insândır
“‘Alleme’l-esmâ”
buyurmuş[dur] Hazret-i Allâh aña
Kûh-ı
kürre-i zemîniñ direk dutarı insândır
Şu
sûre-i Rahmân’a baksan gösterir cemâlini
Hem
“küntü kenzen mahfiyyen”iñ hû esrârı insândır
Tâ
ezelden [ki] Hażret-i Hudâ’nıñ fazlı andadır
Îmân
‘aselini dadup lezzetbârı insândır
Ol
dîn Muhammed dînini añlar kılmışdır ihtiyâr
Şerî‘at
medînesiniñ her bâzârı insândır
Dilde
tevhîd gürzüsiyle [ki] kolda vardır kuvveti
Nefis
şeytân ordusunuñ zülfikârı insândır
Muğlak
geldi bu kelâmım aç kulaġıñ diñle sen
Şebb
ü nehâr bir Allâh evrâd [u] ezkârı insândır
İlhâm[î]
leyl [ü] nehâr zikr it Hażret-i Allâh’ını
Şerîki
yok naz[î]ri yok yârin yârı insândır (Çavuşoğlu 2019: 45-46).
Bu
hikmet için göklere Muhammed
Da‘vet
olunmuşdur Hazret-i Ahmed
Vâsıl
olmak ister isen devlete
Kıl
salât ile selâmı Ahmed’e
Es-salâtü
ve’s-selâm yâ Mustafâ
Rûh-ı
pâkî pür-safâdır pür-safâ (Şengün vd. 2016: 68).
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Sakın
bir kem nazar kılma bütün esrâr-ı insândır
Semâda
şems [ü] kamerin yekûn envârı insândır
“‘Alleme’l-esmâ”
buyurmuş[dur] Hazret-i Allâh aña
Kûh-ı
kürre-i zemîniñ direk dutarı insândır
Şu
sûre-i Rahmân’a baksan gösterir cemâlini
Hem
“küntü kenzen mahfiyyen”iñ hû esrârı insândır
Tâ
ezelden [ki] Hażret-i Hudâ’nıñ fazlı andadır
Îmân
‘aselini dadup lezzetbârı insândır
Ol
dîn Muhammed dînini añlar kılmışdır ihtiyâr
Şerî‘at
medînesiniñ her bâzârı insândır
Dilde
tevhîd gürzüsiyle [ki] kolda vardır kuvveti
Nefis
şeytân ordusunuñ zülfikârı insândır
Muğlak
geldi bu kelâmım aç kulaġıñ diñle sen
Şebb
ü nehâr bir Allâh evrâd [u] ezkârı insândır
İlhâm[î]
leyl [ü] nehâr zikr it Hażret-i Allâh’ını
Şerîki yok naz[î]ri yok yârin yârı insândır (Çavuşoğlu 2019: 45-46).
Bu
hikmet için göklere Muhammed
Da‘vet
olunmuşdur Hazret-i Ahmed
Vâsıl
olmak ister isen devlete
Kıl
salât ile selâmı Ahmed’e
Es-salâtü
ve’s-selâm yâ Mustafâ
Rûh-ı pâkî pür-safâdır pür-safâ (Şengün vd. 2016: 68).
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | İNANÎ, Selahattin Dülger | d. 1927 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | NAZAROĞLU/ABBAS, Abbas Nazaroğlu | d. 1873 - ö. 23.03.1950 | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | HALİS ALTUNBEY | d. 02.01.1961 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | Rıfkı Melûl Meriç | d. 1901 - ö. 22 Ocak 1964 | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | BEDRİ YÜCESU, Mehmet Bedri Yücesu | d. 1901 - ö. 12.11.1998 | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Sadettin Nüzhet Ergun | d. 1899/1901 - ö. 25 Nisan 1946 | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Sait Faik Abasıyanık | d. 18 Kasım 1906 - ö. 11 Mayıs 1954 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | SEYFİ KILIÇ | d. 1864 - ö. 1954 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | FİKRİ/EDNA FİKRİ, Ahmet | d. 1864 - ö. 1954 | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | SOFU-ZÂDE MEHMED TEVFÎK EFENDİ | d. 1873 - ö. 1960 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | ŞEMSÎ, Mehmed Şemseddin Ulusoy | d. 1867 - ö. 1936 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | AHMED CAZİM | d. 10.06.1879 - ö. 26.01.1926 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | YEKTÂ, Mehmed Eşref | d. ? - ö. 24 Şubat 1796? | Madde Adı | Görüntüle |
14 | BELÎĞ, Mehmed (Abdullâh) | d. ? - ö. 1744-45 | Madde Adı | Görüntüle |
15 | FEYZULLÂH EFENDİ, Vahyî-zâde Mehmed | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |