Madde Detay
Cafer Keklikçi
(d. 18 Aralık 1977 / ö. -)
Şair, Yazar
(Yeni Edebiyat / 20. Yüzyıl / Anadolu-Osmanlı-Türkiye)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Kahramanmaraş’ın Karadere Mahallesi’nde dünyaya geldi. Hoca Ahmet olarak bilinen Ahmet ile Emiş Keklikçi çiftinin dördüncü çocuğudur. İlköğrenimini ve ortaöğrenimini sırasıyla Karadere Harmancık İlkokulu’nda (1992), Elmacık Ortaokulu’nda (1995), Kahramanmaraş Endüstri Meslek Lisesi’nde (1998) tamamladı. Bir dönem yayınevi editörlüğü (2002) ve kolejde kütüphane memurluğu (2003–2004) yaptı (Işık 2007: 2132). Yükseköğrenimini 2014’te Anadolu Üniversitesi İktisat Fakültesi Kamu Yönetimi Bölümü’nde tamamladı. 2009’dan itibaren Millî Gazete’de köşe yazarlığı yapan Keklikçi, evli ve iki çocuk babasıdır.
Şiir yazmaya ilkokul sıralarında başlayan Cafer Keklikçi’nin ilk şiiri “Sessiz Ağıt” 1996’da Gülistan dergisinde yayımlandı (Çolak 2010). Daha sonra şiirleri Dergâh, Kırklar, Kaşgar, Kökler, Öteki–Siz, Edebiyat ve Eleştiri, Le Poete Travaille, Yitik Düşler, Okuntu, Derkenar, Yedi İklim, İkindi Yağmuru, Az Edebiyat, Merdivenşiir, Hece, Türk Edebiyatı, Mühür, Papirüs, İtibar, Kuşak Edebiyat ve Karabatak gibi edebiyat ve sanat dergilerinde yayımlandı. Şiir eleştirileri ve yazıları ise Dergâh, Kırklar, İkindi Yağmuru dergilerinde ve Yeni Şafak Kitap Eki’nde neşredildi (Işık 2007: 2132). Şair, bir dönem öykü çalışmaları da yaptı. 2000 kuşağının güçlü şairleri arasında gösterilen Keklikçi, poetik düşüncelerini temellendirdiği Sosyal Gerçekçi Şiir’i savundu. Poetikasını da “Ben şiiri ayakta söylüyorum. Dünyanın yüzüne karşı... Sosyal Gerçekçi Şiir poetikasını savunan bir şairim” (Çolak 2010) diyerek açıkladı. Şiirinin yaşamına yön verdiğine ve Türkiye’de ne olmuşsa şiirlerinde mutlaka bir karşılığı olduğuna dikkati çekti (Öz 2010). Keklikçi, sosyal gerçekçiliğin ve yaşanmışlığın yanı sıra şiiri, varlığa ve insana ait gerçekliği üst düzleme taşıma ve söz konusu düzlemde yaşanılabilir somutluğu duyumsatma olarak gördü.
Keklikçi’nin ilk şiir kitabı Tanınma Korkusu 2004’te yayımlandı. Bu eserini sırasıyla Yasak Bölge (2007), Tahammül Şeridi (2010), Havarya (2015) ve çocuk şiirlerinden oluşan Sevinç Ülkesi (2017) takip etti. Tahammül Şeridi eseriyle 2011 Zemçi Çetinkaya Şiir Ödülü’nü aldı. Denemelerini ve şiir üzerine yazdığı eleştiri yazılarını ise sırasıyla El İzleri (2015), Ses Ayrıcalığı (2015) ve Açık Saatler (2015) kitaplarında topladı. Aynı zamanda şair, şiir üzerine birçok konferans ve mülakat verdi.
Cafer Keklikçi, başlangıçta dizeyi öne çıkarırken ikinci kitabındaki şiirlerinden itibaren dizeyle birlikte bütünlüğe önem verdi. İmgelere ve buluşlara şiirlerinde yer veren şair, sosyal realizmi öncelediğinden sosyal meseleleri, insanın günlük hâllerini ve psikolojik benini sorgulayıcı/çatışmacı bir tarzda işledi. Bu anlamda onun “şiirlerinin çoğunda yeryüzünde yaşamaya, dünyada olmaya bir başkaldırı” (Şimşek 2006: 39) ve “rahatı kaçmış ya da aradığını dünyada bulamamış insanların tedirginliği ve şaşkınlığı” (Tenekeci 2006) vardır. Şair, başta Türkiye olmak üzere dünyanın farklı yerlerinde toplum yaşamını derinden etkileyen siyasi olayları, işgalleri ve zulümleri eleştirel bir tutumla şiirine taşıdı. Bu bakımdan şiirleriyle dünyada yaşanan haksızlıklara ve özellikle Müslümanlara yapılan zulümlere karşı çıktı. Keklikçi, şiirlerinde yaşama sevinci, hayat, aile, anne, aşk, ölüm, yalnızlık, öfke, intihar, sabır, sevgi, geçmişe özlem, korku, kaçış, acı, üzüntü, sevinç, çocukluk, dostluk, iyilik, kimsesizlik, yokluk, yabancılaşma, gelenek, inanç, sosyal eleştiri, yoksulluk ve sistem eleştirisi temalarına yer verdi. Bütün bu temaları ‘Sosyal Gerçekçi Şiir’ poetikası gereği sosyal gerçekçi bir bakışla ele aldı.
Dil ve üslup açısından
bakıldığında ise sade bir dil kullanımına özen gösteren Keklikçi, sık sık
ironiye ve çağrışıma dayalı soyut anlatıma başvurdu. Aynı zamanda yoğun eleştirel
bir dil kullandı (Yaman 2015). Sıradanlığa düşmeden tekrarlara, kelime
oyunlarına yer verdi ve özgün buluşlarıyla öne çıktı. Ayrıca müzikalite ve ses
unsurunu şiirin olmazsa olmazı olarak gördü. Bu bağlamda şiirlerinin “güçlü bir
müzik eşliğinde ilerl[ediği], hatta bazen, müzi[ğin] şiirin önüne geç[tiği] ifade
edildi (Tenekeci 2006).
Kendi kuşağı şairleri arasında
daha çok tek başına hareket etmeyi seven Cafer Keklikçi’nin muhalif şair
kimliğiyle tanındığı belirtmek mümkündür. Ayrıca Haydar Ergülen’in “Yerli
yerinde kelime oyunlarıyla, şiir zekâsıyla, buluşlarıyla, şiirinin iyi bir
kulvarda olduğunu bir kez daha gösteriyor” (Ergülen 2004) dediği şairin Türk
şiirine kendine özgü bir gerçeklik getirdiği ve şiirde gerçeği yeniden
tanımladığı söylenebilir.
Kaynakça
Çolak, Seyid (2010). “Şair Tahammül Şeridinde!”, Millî Gazete, 3 Nisan. https://www.milligazete.com.tr/haber/1155627/sair-tahammul-seridinde [Erişim tarihi: 25.06.2019]
Ergülen, Haydar (2004). “Şiir Gibi Bereketli”, Radikal Kitap. 30 Nisan.
Işık, İhsan (2007). “Cafer Keklikçi”, Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi. C. V, Ankara: Elvan Yay. 2132.
Öz, Hale Kaplan (2010) “Cafer Keklikçi ile Söyleşi”, Yeni Şafak, 10 Mayıs.
Tenekeci, İbrahim (2006). “Şairin Yasak Bölge’si”, Millî Gazete, 3 Aralık. https://www.milligazete.com.tr/haber/1012140/sairin-yasak-bolge-si [Erişim tarihi: 28.06.2019]
Şimşek, Yaşar (2006). “Tanınma Korkusu”, Sükût, 2: 38-40.
Yaman, Sümeyra (2015). “İki Mekân: El İzleri ve Havarya”, Karabatak, S. 20. http://www.karabatakdergisi.com/kitap/k-mekan-el-zler-ve-havarya [Erişim tarihi: 27.06.2019]
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. YAŞAR ŞİMŞEKYayın Tarihi: 10.07.2019Güncelleme Tarihi: 30.10.2020
Yayın Tarihi: 10.07.2019Güncelleme Tarihi: 30.10.2020
Güncelleme Tarihi: 30.10.2020
Eser Adı | Yayın evi | Basım yılı | Eser türü |
---|---|---|---|
Tanınma Korkusu | Şule Yayınları / İstanbul | 2004 | Şiir |
Yasak Bölge | Lamure Yayıncılık / İstanbul | 2007 | Şiir |
Tahammül Şeridi | Timaş Yayınları / İstanbul | 2010 | Şiir |
Havarya | Ülke Yayınları / İstanbul | 2015 | Şiir |
El İzleri | Ülke Yayınları / İstanbul | 2015 | Deneme |
Ses Ayrıcalığı | Ülke Yayınları / İstanbul | 2015 | Deneme |
Açık Saatler | Ülke Yayınları / İstanbul | 2015 | Deneme |
Sevinç Ülkesi -Çocuk Şiirleri- | Kayalıpark Yayınları / İstanbul | 2017 | Şiir |
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | Yüksel Kanar | d. 03 Mart 1953 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | Ahmet Doğru | d. 21 Şubat 1975 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | BOSTANÎ, Mehmet Gülbostan | d. 1951 - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | İdil Önemli | d. 4 Aralık 1977 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | Elif Batuman | d. 07 Haziran 1977 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | Başak Sayan | d. 1977 - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | Orhan Ete | d. 1932 - ö. 11 Mayıs 1991 | Meslek | Görüntüle |
8 | Hikmet Hükümenoğlu | d. 1971 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
9 | Tuğrul Asi Balkar | d. 16 Haziran 1960 - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
10 | Haşim Çatış | d. 04 Eylül 1952 - ö. 19 Mart 1996 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
11 | Hüseyin Çelikcan | d. 1936 - ö. 1999 | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
12 | Atilla Uğur | d. 1950 - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
13 | KUL CAFER, Cafer Demirel | d. 1951 - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
14 | HARAKÂNÎ, Ebu’l-Hasen Ali b. Ahmed (Cafer) | d. 963 - ö. 1033 | Madde Adı | Görüntüle |
15 | CA‘FER, Müezzin Ca‘fer Efendi | d. ? - ö. 1736-37 | Madde Adı | Görüntüle |