Madde Detay
MEŞREB, Baba Rahîm
(d. 1049-50/1640-41 (1653, 1657) - ö. 1123/1711)
divan şairi
(Divan/Yazılı Edebiyat / 17. Yüzyıl / Çağatay)
ISBN: 978-9944-237-86-4
Meşreb, Çağatay edebiyatına mensup mutasavvuf bir şairdir. Asıl adı Abdurrahim’dir. Ancak genellikle Baba Rahim ya da Rahim Baba olarak anılmıştır. Şiirlerinde çoğunlukla Meşreb mahlasını kullanmış olmasına rağmen, Meşreb-i Mehdî, Meşreb-i Kalender, Meşreb-i Asî, Meşreb-i Dîvâne, Tilbe Meşreb de kullandığı diğer mahlaslardır (Gedik 2010: 3) 17. yüzyılın ikinci yarısı ile 18. yüzyılın başlarında yaşamış olan Baba Rahim Meşreb'in doğum tarihi için 1640-41, 1653 ve 1657 zikredilmekle birlikte, bunlardan 1640-41'in onun doğum tarihi olması kuvvetle muhtemeldir. Doğum yeri Nemengan veya Andican'dır. Bir beytinde "Ne melek-men ne ferişte hem âdem neslidin/ Men tevellüd-i uşal ferzend-i Nemengânî-men" (Abdugafurov 2004: 104) diyerek kendisinin Nemenganlı olduğunu belirtir. Meşreb’in hayatı ile ilgili en önemli kaynak Şah Meşreb Menakıbnâmesi ya da Kıssa-i Meşreb olarak bilinen eserdir. Bu eserde onun hayatı kerametlerle dolu bir şekilde anlatılır. Baba Rahim ilk eğitimini Nemengan’da sufî Ahund Molla Bazar’dan aldı. Dinî-tasavvufî ilk bilgileri burada öğrendi. Şiirle tanışması burada gerçekleşti. Mevlana Celaleddin-i Rumî’yi ve İranlı Hafız’ı burada okudu (Abdullah 1994: 6). On beş yaşına geldiğinde hocası Molla Bazar onu Kaşgar’da bulunan meşhur Hidayetullah İşan Afak Hoca’ya gönderdi. Kaşgar’da Afak Hoca Tekkesi'nde yedi yıl kaldı. Bilgisini geliştirdi. Afak Hoca Tekkesi'nde bulunan kızlardan birine âşık olması tekkeden kovulmasına sebep oldu (Gedik 2010:3). Bundan sonra Kalender bir derviş olarak Hindistan’dan Orta Asya’ya diyar diyar dolaştı. On sekiz yıllık sıkıntılı bir dönem geçirdi. Sonra Afak Hoca Tekkesi'ne geri döndü ve affedildi. 1711 yılında Belh valisi Mahmut Katagan’ın huzurunda onu küçük düşürücü davranışlarda bulunduğu gerekçesiyle idam edildi (Gedik 2010: 4-5). Kabri bugünkü Afganistan sınırları içerisinde bulunan Kunduz şehrindedir. Mecmua-i Ebu Talib Hace Fehmî’de onun ölümü ile ilgili “Meşreb der-sâl-i 1123 der-Kunduz ve fetvâ-yı ulemâ ve hükm-i Mahmud Beg Katagan şehîd kerde şude” diye kayıt düşülmüştür. Yani “Meşreb 1123 yılında Kunduz’da ulema fetvası ve Mahmud Beg Katagan’ın hükmüyle şehid edildi (Tolkun 2001: 110-115).
Baba Rahim Meşreb'in Dîvân, Kitâb-ı Mebde-i Nûr Mesnevisi ve Kîmyâ adlı üç eseri bulunmaktadır.
Meşreb, Son Dönem Çağatay şairidir, şiirlerini Çağatay Türkçesiyle yazmıştır. Arapça ve Farsça şiirleri de vardır. Baba Rahîm Meşreb mutasavvıf bir şairdir. Ancak özellikle Dîvân’ında tasavvuf dışı pek çok şiiri de bulunmaktadır. Onun şiirinin en temel konusu aşktır. Hem İlahî aşk hem de beşerî aşk onun şiirinin vaz geçilmez konusudur.
Meşreb Dîvânı'nda, gazel, müstezat, murabba, muhammes, müseddes, müsemmen, terc-i bend, mesnevi, kaside, kıta, rubai, muamma, çistan, tuyuğ ve müfret nazım şekillerinin başarılı örneklerine rastlanır (Tolkun 2001 :112). Meşreb'in yazdığı şiir türlerinden biri olan çistanda, göz önünde tutulan şeyin adı zikredilmeyip, özellikleri açıklanmakta ve o nedir? (çîst an) şeklinde soru sorulmaktadır. Böyle soru sorulması, çistanın temel şartıdır (Kara 2003'dan aktaran Kızıltunç 2012:742). Meşreb, aynı zamanda Çağatay edebiyatının en çok müstezat yazan şairidir (Mamatraimova 2007). Meşreb’in lirik şiirlerinin yanında didaktik şiirleri de mevcuttur. Şiirlerinde klasik edebiyatın temel ölçülerine oldukça sadık kalmış, vezin ve kafiye konusunda dikkatli davranmıştır (Gedik 2010: 8). Abdugafurov, Meşreb’e mahsus “meşrebane” üsluptan söz eder. Meşrebane üslubun özellikleri; halk türküleri gibi sade ve samimiliği ile büyüleyici olması, vezin ve kafiyelerin halkın canlı dilinden faydalanılarak yapılması ile mısralardaki sürat ve coşkunluktur (Abdugafurov 2004:3).
Kaynakça
Abdugafurov, Abdureşid (1971). Meşreb. Taşkent: Gafur Gulam Namıdagi Edebiyat ve Sanat Neşriyatı.
Abdullah, Hacı İsmetullah (1994). Babarahim Meşreb Mebde-i Nûr. Taskent: Özbekistan Respublikası Fenler Akademiyası Fen Nesriyatı.
Abdugafurov, Abdureşid vd. (2004). Babarahim Meşreb Dilim Deryai Nûrdur. Taskent: Gafur Gulam Namıdagi Nesriyat.
Fidancı, Mahmut (1994). Şah Meşreb Menakıb-nâmesi. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Gedik, Sadi (2010). Baba Rahim Meşreb’in Kitab-ı Mebde-i Nur Mesnevisi (İnceleme-Metin-Gramer-Dizin). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Güleç, İsmail (2003). “Meşreb’in Kitab-ı Mebde-i Nûr’u Mevlana’nın Mesnevî’sinin Şerhi midir?”. İlmî Araştırmalar Dil ve Edebiyat İncelemeleri. (16): 135–142.
Kara, M. (2003). “Çistan”. Türk Dünyası Edebiyat Kavramları ve Terimleri Ansiklopedik Sözlüğü . C. 2. Ankara: AKM Yay. 48-49.
Kızıltunç, Recai (2012). "Çağatay Edebiyatında Kadın Şairler". Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. (7/2) : 731-759.
Mamatraimova, H., vd. (2007). Ezgülükni Kuylagan Şair: Babarahim Meşreb Hayatı ve İcadi. Taşkent: Alişer Navaiy Namidagi Özbekistan Mılliy Kütübhanesi Neşriyatı.
Niyazov, G. ve K. Ahmedov (1994). Babarahim Meşreb Mebdeyi Nûr Saylanma (gazeller müstezadlar). Taşkent: Fen Neşriyatı.
Tolkun, Selahattin (2001). “Meşreb (1640-1711)”. Türk Kültürü Dergisi. (454): 110-115.
Madde Yazım Bilgileri
Yazar: DR. ÖĞR. ÜYESİ SADİ GEDİKYayın Tarihi: 04.12.2013Güncelleme Tarihi: 25.11.2020Eserlerinden Örnekler
Kitâb-ı Mebde-i Nûr'dan
Aşk hoş-hâlî irür âteş-mizâc
Her marîzga çünki andındur ilâc
Nûr bağışlar tapsa her kim endekî
Ta kıyâmet dilde kalmastur şekî
Akl u hiske kildi himmetlig mehek
Çün bulardur ayn-ı menzilgâh-ı şek
Ta bular bâkidü tenni şehrige
Kirmegey şeytân bedenni şehrige
Hem-çü emmâre hasîsni berhem ur
Kîmyâ tapkin ü misni berhem ur
Müştâk-ı zulmet irür bu akl u his
Hem boladur leşker-i nefs-i hasîs
Ten ki boldı bu haleldin pâk u sâf
Bendelikde kim kılur bâb-ı hilâf
Ta ki akl u nefs bâkî bardur
Bendeni yol tapmagı düşvârdur
Her talebde râhat u mihnet bolur
Tapsa devlet âhiri illet bolur
Cüst ü cûnı mâni’idür ey kesî
Akl u his hergiz kıl’almas teşhîsi
Aşk kîmyâdur ki misni zer kılur
Peşşe-i lâgarnı İskender kılur
Yetkürür menzilgeh-i envârge
Bazılarnı nûrge bazı nârge
Ger mecâz-ı nârîdür ehl-i mecâz
Ol tapar mahşerde dûzahdın güdâz
Hamlarnı cânıga âteş kilür
Puhte bolgan songra âteş hoş kilür
Gark-ı nûrânî bolup bûd u şudi
Gül bolup aldıda nâr-ı Nemrûdı
Bazılarnı aşkları hayvân bilen
Bazı aşklar bar tug u çevgân bilen
Bazı aşklar bar imâretlerge bend
Hûşları vü cânları kasr-ı bülend
Bazılarnı aşkları taht u serîr
Bî-nihâyet leşkeri vü dâr u gîr
Bazılarnı aşkları müştâk-ı nakş
Hem emîr ü hem vezîr ü kal’a-bahş
Bazı aşklar bar müştâk-ı çemen
Bâğ u râğ u memleket ferzend ü zen
Bazılarnı aşk çün esb-i devân
İntizâr-ı tîr-keş ü tîr ü kemân
Bazı lu’bet-bâz u bazı büt-perest
Büt-perestlikdin beterdür hod-perest
Men bularnı sana zûd kıldım beyân
Kim tapılgay bendege aşk-ı îmân
Ger tapılsa emr bunda bâbdur
Bes munın dek gevher-i nâ-yâbdur
İkki meslekdin azîzim açma leb
Ta dürüst bol mü’min-i ukbâ-taleb
Birni tutken ikki kol birle besî
Vehm eylep közge tüşkey dip hası
Çünki dünyâ âhiretke zıd irür
Zıdnı zıddıdın tanurlar ehl-i nûr
Sen ki tâlib bolmasan kec yör heme
Kim taleb yok sen bu yolnı kavlama
(Gedik, Sadi (2010). Baba Rahim Meşreb’in Kitab-ı Mebde-i Nur Mesnevisi (İnceleme-Metin-Gramer-Dizin). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.192-194.)
Gazel
Sen-sen severim, hâhi inan hâhi inanma
Kandur ciğerim, hâhi inan hâhi inanma.
Gam şâm-ı firâkında kebâb itti felekni
Âh-ı seherim, hâhi inan, hâhi inanma.
Nâgâh ser-i kûyun ara boldım sana mâyil
Ey tâc-ı serim, hâhi inan, hâhi inanma.
La’lin gamıdın könlüm erür goncaları kan
Gül-berg-i terim, hâhi inan, hâhi inanma.
Zehr-i gam-ı hecrin meni öldürgeli yetti
Ey leb-şekerim, hâhi inan, hâhi inanma.
Meşreb boluban kûyıga çün berk-ı tecellî
Kalmay eserim, hâhi inan, hâhi inanma
(Abdugafurov, Abdureşid vd. (2004). Babarahim Meşreb Dilim Deryai Nûrdur. Taskent: Gafur Gulam Namıdagi Nesriyat. 8.)
İlişkili Maddeler
Yayın Tarihi: 04.12.2013Güncelleme Tarihi: 25.11.2020Eserlerinden Örnekler
Kitâb-ı Mebde-i Nûr'dan
Aşk hoş-hâlî irür âteş-mizâc
Her marîzga çünki andındur ilâc
Nûr bağışlar tapsa her kim endekî
Ta kıyâmet dilde kalmastur şekî
Akl u hiske kildi himmetlig mehek
Çün bulardur ayn-ı menzilgâh-ı şek
Ta bular bâkidü tenni şehrige
Kirmegey şeytân bedenni şehrige
Hem-çü emmâre hasîsni berhem ur
Kîmyâ tapkin ü misni berhem ur
Müştâk-ı zulmet irür bu akl u his
Hem boladur leşker-i nefs-i hasîs
Ten ki boldı bu haleldin pâk u sâf
Bendelikde kim kılur bâb-ı hilâf
Ta ki akl u nefs bâkî bardur
Bendeni yol tapmagı düşvârdur
Her talebde râhat u mihnet bolur
Tapsa devlet âhiri illet bolur
Cüst ü cûnı mâni’idür ey kesî
Akl u his hergiz kıl’almas teşhîsi
Aşk kîmyâdur ki misni zer kılur
Peşşe-i lâgarnı İskender kılur
Yetkürür menzilgeh-i envârge
Bazılarnı nûrge bazı nârge
Ger mecâz-ı nârîdür ehl-i mecâz
Ol tapar mahşerde dûzahdın güdâz
Hamlarnı cânıga âteş kilür
Puhte bolgan songra âteş hoş kilür
Gark-ı nûrânî bolup bûd u şudi
Gül bolup aldıda nâr-ı Nemrûdı
Bazılarnı aşkları hayvân bilen
Bazı aşklar bar tug u çevgân bilen
Bazı aşklar bar imâretlerge bend
Hûşları vü cânları kasr-ı bülend
Bazılarnı aşkları taht u serîr
Bî-nihâyet leşkeri vü dâr u gîr
Bazılarnı aşkları müştâk-ı nakş
Hem emîr ü hem vezîr ü kal’a-bahş
Bazı aşklar bar müştâk-ı çemen
Bâğ u râğ u memleket ferzend ü zen
Bazılarnı aşk çün esb-i devân
İntizâr-ı tîr-keş ü tîr ü kemân
Bazı lu’bet-bâz u bazı büt-perest
Büt-perestlikdin beterdür hod-perest
Men bularnı sana zûd kıldım beyân
Kim tapılgay bendege aşk-ı îmân
Ger tapılsa emr bunda bâbdur
Bes munın dek gevher-i nâ-yâbdur
İkki meslekdin azîzim açma leb
Ta dürüst bol mü’min-i ukbâ-taleb
Birni tutken ikki kol birle besî
Vehm eylep közge tüşkey dip hası
Çünki dünyâ âhiretke zıd irür
Zıdnı zıddıdın tanurlar ehl-i nûr
Sen ki tâlib bolmasan kec yör heme
Kim taleb yok sen bu yolnı kavlama
(Gedik, Sadi (2010). Baba Rahim Meşreb’in Kitab-ı Mebde-i Nur Mesnevisi (İnceleme-Metin-Gramer-Dizin). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.192-194.)
Gazel
Sen-sen severim, hâhi inan hâhi inanma
Kandur ciğerim, hâhi inan hâhi inanma.
Gam şâm-ı firâkında kebâb itti felekni
Âh-ı seherim, hâhi inan, hâhi inanma.
Nâgâh ser-i kûyun ara boldım sana mâyil
Ey tâc-ı serim, hâhi inan, hâhi inanma.
La’lin gamıdın könlüm erür goncaları kan
Gül-berg-i terim, hâhi inan, hâhi inanma.
Zehr-i gam-ı hecrin meni öldürgeli yetti
Ey leb-şekerim, hâhi inan, hâhi inanma.
Meşreb boluban kûyıga çün berk-ı tecellî
Kalmay eserim, hâhi inan, hâhi inanma
(Abdugafurov, Abdureşid vd. (2004). Babarahim Meşreb Dilim Deryai Nûrdur. Taskent: Gafur Gulam Namıdagi Nesriyat. 8.)
İlişkili Maddeler
Güncelleme Tarihi: 25.11.2020Eserlerinden Örnekler
Kitâb-ı Mebde-i Nûr'dan
Aşk hoş-hâlî irür âteş-mizâc
Her marîzga çünki andındur ilâc
Nûr bağışlar tapsa her kim endekî
Ta kıyâmet dilde kalmastur şekî
Akl u hiske kildi himmetlig mehek
Çün bulardur ayn-ı menzilgâh-ı şek
Ta bular bâkidü tenni şehrige
Kirmegey şeytân bedenni şehrige
Hem-çü emmâre hasîsni berhem ur
Kîmyâ tapkin ü misni berhem ur
Müştâk-ı zulmet irür bu akl u his
Hem boladur leşker-i nefs-i hasîs
Ten ki boldı bu haleldin pâk u sâf
Bendelikde kim kılur bâb-ı hilâf
Ta ki akl u nefs bâkî bardur
Bendeni yol tapmagı düşvârdur
Her talebde râhat u mihnet bolur
Tapsa devlet âhiri illet bolur
Cüst ü cûnı mâni’idür ey kesî
Akl u his hergiz kıl’almas teşhîsi
Aşk kîmyâdur ki misni zer kılur
Peşşe-i lâgarnı İskender kılur
Yetkürür menzilgeh-i envârge
Bazılarnı nûrge bazı nârge
Ger mecâz-ı nârîdür ehl-i mecâz
Ol tapar mahşerde dûzahdın güdâz
Hamlarnı cânıga âteş kilür
Puhte bolgan songra âteş hoş kilür
Gark-ı nûrânî bolup bûd u şudi
Gül bolup aldıda nâr-ı Nemrûdı
Bazılarnı aşkları hayvân bilen
Bazı aşklar bar tug u çevgân bilen
Bazı aşklar bar imâretlerge bend
Hûşları vü cânları kasr-ı bülend
Bazılarnı aşkları taht u serîr
Bî-nihâyet leşkeri vü dâr u gîr
Bazılarnı aşkları müştâk-ı nakş
Hem emîr ü hem vezîr ü kal’a-bahş
Bazı aşklar bar müştâk-ı çemen
Bâğ u râğ u memleket ferzend ü zen
Bazılarnı aşk çün esb-i devân
İntizâr-ı tîr-keş ü tîr ü kemân
Bazı lu’bet-bâz u bazı büt-perest
Büt-perestlikdin beterdür hod-perest
Men bularnı sana zûd kıldım beyân
Kim tapılgay bendege aşk-ı îmân
Ger tapılsa emr bunda bâbdur
Bes munın dek gevher-i nâ-yâbdur
İkki meslekdin azîzim açma leb
Ta dürüst bol mü’min-i ukbâ-taleb
Birni tutken ikki kol birle besî
Vehm eylep közge tüşkey dip hası
Çünki dünyâ âhiretke zıd irür
Zıdnı zıddıdın tanurlar ehl-i nûr
Sen ki tâlib bolmasan kec yör heme
Kim taleb yok sen bu yolnı kavlama
(Gedik, Sadi (2010). Baba Rahim Meşreb’in Kitab-ı Mebde-i Nur Mesnevisi (İnceleme-Metin-Gramer-Dizin). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.192-194.)
Gazel
Sen-sen severim, hâhi inan hâhi inanma
Kandur ciğerim, hâhi inan hâhi inanma.
Gam şâm-ı firâkında kebâb itti felekni
Âh-ı seherim, hâhi inan, hâhi inanma.
Nâgâh ser-i kûyun ara boldım sana mâyil
Ey tâc-ı serim, hâhi inan, hâhi inanma.
La’lin gamıdın könlüm erür goncaları kan
Gül-berg-i terim, hâhi inan, hâhi inanma.
Zehr-i gam-ı hecrin meni öldürgeli yetti
Ey leb-şekerim, hâhi inan, hâhi inanma.
Meşreb boluban kûyıga çün berk-ı tecellî
Kalmay eserim, hâhi inan, hâhi inanma
(Abdugafurov, Abdureşid vd. (2004). Babarahim Meşreb Dilim Deryai Nûrdur. Taskent: Gafur Gulam Namıdagi Nesriyat. 8.)
İlişkili Maddeler
Eserlerinden Örnekler
Kitâb-ı Mebde-i Nûr'dan
Aşk hoş-hâlî irür âteş-mizâc
Her marîzga çünki andındur ilâc
Nûr bağışlar tapsa her kim endekî
Ta kıyâmet dilde kalmastur şekî
Akl u hiske kildi himmetlig mehek
Çün bulardur ayn-ı menzilgâh-ı şek
Ta bular bâkidü tenni şehrige
Kirmegey şeytân bedenni şehrige
Hem-çü emmâre hasîsni berhem ur
Kîmyâ tapkin ü misni berhem ur
Müştâk-ı zulmet irür bu akl u his
Hem boladur leşker-i nefs-i hasîs
Ten ki boldı bu haleldin pâk u sâf
Bendelikde kim kılur bâb-ı hilâf
Ta ki akl u nefs bâkî bardur
Bendeni yol tapmagı düşvârdur
Her talebde râhat u mihnet bolur
Tapsa devlet âhiri illet bolur
Cüst ü cûnı mâni’idür ey kesî
Akl u his hergiz kıl’almas teşhîsi
Aşk kîmyâdur ki misni zer kılur
Peşşe-i lâgarnı İskender kılur
Yetkürür menzilgeh-i envârge
Bazılarnı nûrge bazı nârge
Ger mecâz-ı nârîdür ehl-i mecâz
Ol tapar mahşerde dûzahdın güdâz
Hamlarnı cânıga âteş kilür
Puhte bolgan songra âteş hoş kilür
Gark-ı nûrânî bolup bûd u şudi
Gül bolup aldıda nâr-ı Nemrûdı
Bazılarnı aşkları hayvân bilen
Bazı aşklar bar tug u çevgân bilen
Bazı aşklar bar imâretlerge bend
Hûşları vü cânları kasr-ı bülend
Bazılarnı aşkları taht u serîr
Bî-nihâyet leşkeri vü dâr u gîr
Bazılarnı aşkları müştâk-ı nakş
Hem emîr ü hem vezîr ü kal’a-bahş
Bazı aşklar bar müştâk-ı çemen
Bâğ u râğ u memleket ferzend ü zen
Bazılarnı aşk çün esb-i devân
İntizâr-ı tîr-keş ü tîr ü kemân
Bazı lu’bet-bâz u bazı büt-perest
Büt-perestlikdin beterdür hod-perest
Men bularnı sana zûd kıldım beyân
Kim tapılgay bendege aşk-ı îmân
Ger tapılsa emr bunda bâbdur
Bes munın dek gevher-i nâ-yâbdur
İkki meslekdin azîzim açma leb
Ta dürüst bol mü’min-i ukbâ-taleb
Birni tutken ikki kol birle besî
Vehm eylep közge tüşkey dip hası
Çünki dünyâ âhiretke zıd irür
Zıdnı zıddıdın tanurlar ehl-i nûr
Sen ki tâlib bolmasan kec yör heme
Kim taleb yok sen bu yolnı kavlama
(Gedik, Sadi (2010). Baba Rahim Meşreb’in Kitab-ı Mebde-i Nur Mesnevisi (İnceleme-Metin-Gramer-Dizin). Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.192-194.)
Gazel
Sen-sen severim, hâhi inan hâhi inanma
Kandur ciğerim, hâhi inan hâhi inanma.
Gam şâm-ı firâkında kebâb itti felekni
Âh-ı seherim, hâhi inan, hâhi inanma.
Nâgâh ser-i kûyun ara boldım sana mâyil
Ey tâc-ı serim, hâhi inan, hâhi inanma.
La’lin gamıdın könlüm erür goncaları kan
Gül-berg-i terim, hâhi inan, hâhi inanma.
Zehr-i gam-ı hecrin meni öldürgeli yetti
Ey leb-şekerim, hâhi inan, hâhi inanma.
Meşreb boluban kûyıga çün berk-ı tecellî
Kalmay eserim, hâhi inan, hâhi inanma
(Abdugafurov, Abdureşid vd. (2004). Babarahim Meşreb Dilim Deryai Nûrdur. Taskent: Gafur Gulam Namıdagi Nesriyat. 8.)
İlişkili Maddeler
Sn. | Madde Adı | D.Tarihi / Ö.Tarihi | Benzerlik | İncele |
---|---|---|---|---|
1 | HİTÂBÎ | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
2 | TUTMACI | d. ? - ö. 27 Şubat 1406’dan sonra ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
3 | SÂATÎ | d. ? - ö. ? | Doğum Yeri | Görüntüle |
4 | HİTÂBÎ | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
5 | TUTMACI | d. ? - ö. 27 Şubat 1406’dan sonra ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
6 | SÂATÎ | d. ? - ö. ? | Doğum Yılı | Görüntüle |
7 | HİTÂBÎ | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
8 | TUTMACI | d. ? - ö. 27 Şubat 1406’dan sonra ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
9 | SÂATÎ | d. ? - ö. ? | Ölüm Yılı | Görüntüle |
10 | HİTÂBÎ | d. ? - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
11 | TUTMACI | d. ? - ö. 27 Şubat 1406’dan sonra ? | Meslek | Görüntüle |
12 | SÂATÎ | d. ? - ö. ? | Meslek | Görüntüle |
13 | HİTÂBÎ | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
14 | TUTMACI | d. ? - ö. 27 Şubat 1406’dan sonra ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
15 | SÂATÎ | d. ? - ö. ? | Alan/Yüzyıl/Saha | Görüntüle |
16 | HİTÂBÎ | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |
17 | TUTMACI | d. ? - ö. 27 Şubat 1406’dan sonra ? | Madde Adı | Görüntüle |
18 | SÂATÎ | d. ? - ö. ? | Madde Adı | Görüntüle |